Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fokus på et bæredygtigt sportsfiskeri

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fokus på et bæredygtigt sportsfiskeri
    Sendt: 14 Dec 2010 kl. 01:37
Jeg har startet en kategori inde på Esoxhunt.forumup.dk hvor folk kan liste forhandlere der støtter pike culling, sådan at vores brugere i det mindste kan vælge om de vil handle hos sådanne forhandlere.

MVH Morten, aka Killerbug
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 06:51
Nu har jeg ikke kunne finde reglerne for den pågældende konkurrence, men har svært ved af forstille mig at sponserende grejbutikker vil forlange, at evt. fangster skal smides ud.
Er det ikke op til den enkelte lystfisker at tage sin fangster med sig? Hvad de så vælger at gøre ved fangsten har vel ikke noget med grejbutikken at gøre?
 
Dennis
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 07:09
Til Jan
Du bliver ved og ved med at fremhæve "den der forretning"Confused

Et simpelt spørgsmål til dig så.......

Hvis du har en forretning og en forening ringer til dig og beder om noget spons til præmier. Vil du så spørge ind til om fangsterne bliver spist eller smidt i skraldespanden, inden du siger ja? Det er jo fuldstændigt åndssvagt.

Som sagt har jeg givet spons til nogle arrangementer da jeg havde webshop. Jeg håber sandelig ikke, at jeg vil blive hængt ud på nettet, hvis nogen deltagere har brudt dit etik og moral kodeks. Det er så vel og (bemærket) flere måneder efter konkurrencens afholdelse, at du kommer med detWink

Som andre har antydet, tvivler jeg på dine hensigter i denne tråd. Det grænser vist til injurier, da du tydeligvis vil skade butikkens omdømme i dine indlæg.

Helt over and out herfra. Denne tråd er tåbelig, som så mange andre tråde har været det på dette forum. Til orientering, kan jeg nævne at jeg intet har med butikken at gøre, blot handlet der nogle gange og har aldrig tvivlet på deres gode moral.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 11:28
Citat: sage

... Hvis du har en forretning og en forening ringer til dig og beder om noget spons til præmier. Vil du så spørge ind til om fangsterne bliver spist eller smidt i skraldespanden, inden du siger ja? Det er jo fuldstændigt åndssvagt.

Som andre har antydet, tvivler jeg på dine hensigter i denne tråd. Det grænser vist til injurier, da du tydeligvis vil skade butikkens omdømme i dine indlæg.

Helt over and out herfra. Denne tråd er tåbelig, som så mange andre tråde har været det på dette forum. Til orientering, kan jeg nævne at jeg intet har med butikken at gøre, blot handlet der nogle gange og har aldrig tvivlet på deres gode moral.
- At du mener, at det er fuldstændigt åndsvagt, at en virksomhed bør undersøge, hvad det er den sponsere ud fra en etisk og moralsk synsvinkel inden den yder et sponsorat - det udstiller kun din uvidenhed og naivitet omkring markedsmekanismer.
 
Nu er det altså butikkens egen handlemåde, som skader dens omdømme, at man som person omtaler en butiks faktiske handlemåde er ikke injurierende, da det jo er sandheden.  
 
- Det eneste som er tåbeligt her, det er; at du bruger tid på denne tråd og dette forum.
 
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 12:02
Citat: sage

Til Jan
Du bliver ved og ved med at fremhæve "den der forretning"Confused

Et simpelt spørgsmål til dig så.......

Hvis du har en forretning og en forening ringer til dig og beder om noget spons til præmier. Vil du så spørge ind til om fangsterne bliver spist eller smidt i skraldespanden, inden du siger ja? Det er jo fuldstændigt åndssvagt.

Som sagt har jeg givet spons til nogle arrangementer da jeg havde webshop. Jeg håber sandelig ikke, at jeg vil blive hængt ud på nettet, hvis nogen deltagere har brudt dit etik og moral kodeks. Det er så vel og (bemærket) flere måneder efter konkurrencens afholdelse, at du kommer med detWink

Som andre har antydet, tvivler jeg på dine hensigter i denne tråd. Det grænser vist til injurier, da du tydeligvis vil skade butikkens omdømme i dine indlæg.

Helt over and out herfra. Denne tråd er tåbelig, som så mange andre tråde har været det på dette forum. Til orientering, kan jeg nævne at jeg intet har med butikken at gøre, blot handlet der nogle gange og har aldrig tvivlet på deres gode moral.


Hej Sage

Først,  jeg kender ikke Jan.

Men du er velkommen til at stævne Esoxhunt for injurier i samme omgang, da vi længe har haft kig på disse konkurencer, og jeg kan nævne at vi har en såkaldt blacklist, hvor i øvrigt også Jan og Bo og Go-fishing befinder sig pt, da de bakker op omkring pike culling i Odense Å.

MVH Morten, aka Killerbug


Redigeret af Killerbug - 14 Dec 2010 kl. 12:08
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 12:27
Citat: Killerbug

[QUOTE=sage]Til Jan
Men du er velkommen til at stævne Esoxhunt for injurier i samme omgang, da vi længe har haft kig på disse konkurencer, og jeg kan nævne at vi har en såkaldt blacklist, hvor i øvrigt også Jan og Bo og Go-fishing befinder sig pt, da de bakker op omkring pike culling i Odense Å.

MVH Morten, aka Killerbug
Findes der et dansk ord, der kan forklare mig, hvad  "pike culling" betyder? Pike = gedde,  men culling = ???  
Mvh JB
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 15:43
Der findes ikke noget ord for det på Dansk. Ordet stammer fra de Engelske Ørred reservoirs, hvor man før i tiden opfiskede gedder i håb om at dette ville styrke bestanden af laksefisk.  Ordet Culling betyder udrensning, at decimere et bestemt individ i forbindelse med naturforvaltning.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 16:14
Direkte oversat er "pike culling" = Gedde nedslagtning iflg. google translator.

Et meget rammende ord for hvad der foregår Dead
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 17:03

Hej Morten og Jan

Tak for oplysningen. Jeg troede det var noget slemt det dersens "Culling".

 

Hilsen

Peter

Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 17:47
Citat: Jan Persson

Direkte oversat er "pike culling" = Gedde nedslagtning iflg. google translator.

Et meget rammende ord for hvad der foregår Dead
Jan du er da godt nok noget for dig selv. I din verden er alle der tager en fisk med hjem og spiser vel "colling´s" Altså slagtere der bevidst forsøger at udrydde en fiskeart. Sikke en gang ævl!
 
Du er da bare rigtig langt fra virkeligheden Jan. Jeg er selv medlem af en stor lystfiskerforening der årligt har: Bækørredkonkurence, Sandartkonkurence, Geddekonkurence osv osv. Det har der været tradition for gennem mange generationer.  Det er naturligvis nødvendigt at indveje fisken for at deltage i konkurencen. Det skal bemærkes at vores gedde bestand for eksempel er meget meget fin, på trods af vores nedslagtning.
 
Steen: Jeg har fulgt mange af dine indlæg i forskellige tråde og er enig med dig i meget. Men at en forening skal have moralske skrupler for at være sponser på den konkurence der her tales om, syntes jeg godt nok er ude i hampen.
 
´´Fisk og spis``
 
/fredeSmile
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 17:49
Hej Morten og Dennis
 
Jeg syntes det er et fint initiativ Morten, at du også interesserer dig for bæredygtigt fiskeri - den her sag lugter vist af, at man vil nedkæmpe gedden til fordel for laksen - og mangler således forståelse for geddens betydning i fødekæden, søens økologiske balance for ikke at glemme etikken ved sportsfiskeri.
 
Så keep fighting - det her må vi have standset, hvis det skulle stå til mig.
 
Til Dennis vil jeg sige, at som sponsor må man da vide hvad man lægger navn til. Det er da vist almindeligt kendt, at en sponsor trækker sig ud, hvis et arrangement ikke helt løber som sponsor havde betinget sig eller forventet. Mig bekendt har Grejbiksen sponsoreret denne form for geddefiskeri flere gange og det er vel iøvrigt sjældent, at grejhandlerne ikke ved en dyt om, hvad der pågår ved lokale fiskevande.
 
Ellers kan man læse om det for den sags skyld.
 
Så en proffessionel sponsor vil da helt naturligt reagere, men kun hvis man ikke finder arrangementet i overensstemmelse med forretningens etik og syn på fiskeri. Mig bekendt har Grejbiksen det fint med det Morten kalder Pike Culling.
 
Jeg ved iøvrigt ikke hvor mange gange jeg har deltaget i fiskeri f.eks ved åer, hvor der er en række regler der skal overholdes, hvor mange fisk der må hjemtages pr. dag, hvilke arter der må hjemtages, hvilke agn der må bruges - det kalder jeg da en forsvarlig holdning til fiskeriet - selv om reglerne til tider kan virke lidt besværlige.
 
Der er således intet til hinder for, at Grejbiksen betinger sit sponsorat med, at fiskeriet sker på efter forretningens oprfattelse etiks acceptabel måde. Der er heller intet til hinder for, at forretningen når man bliver bekendt med denne form for fiskeri trækker sig ud med henvisning til, at man ikke ville brande sig på denne form for fiskeri.
 
Så hvis man forestiller sig som Dennis antyder, at de ikke har været vidende om dette angiveligt gennem flere år - så er der nu en enestående chance til, at man til næste år enten siger pænt nej tak til sponsoratet eller stiller betingelser for arrangementets afvikling.
 
Her kan man da som proffessionel godt opfordre til eller henstille til, at man naturligvis hjemtager gedderne, måske endda give et par gode opskrifter til frikadeller m.v. på dagen. Så har man sendt nogle gode signaler - også til de helt unge og nye fiskere der eventuelt møder op.
 
Hvad folk så rent faktisk gør derhjemme kan man da naturligvis ikke laste Grejbiksen for. Men når man som proffessionel grejhandler sponsorerer et sådant arrangement - så skaber man grundlag for aktiviteten og det giver da et ansvar. Jeg er da sikker på, at mange gerne vil tjene 1000 kr. på at nakke en gedde, især når det er helt gratis. Hvad med en præmie for den bedste fiskefrikadelle eller et stort deltagergebyr, hvor overskudet går til fiskeplejen i området. Der er da andre muligheder - hvis man vil se dem vel og mærke.
 
Så jeg håber da Grejbiksen vil begynde at tænke over disse ting, hvilke signaler de sender og vurdere - er det det vi vil lægge navn til.
 
Jeg har ikke tidligere hørt om "pike culling" - men jeg synes denne sag lugter langt væk af, at gedden bare skal nakkes til fordel for laksen. Hvis det er tilfældet, mangler man totalt forståelse for geddens vigtige betydning i såvel fødekæder og en sø´s økologiske balance. Det er jo ikke for sjov, at man opdrætter gedder og udsætter i søer og vandløb, der et gåët helt døde.
 
Vi har således en fælles interesse i, at vi viser respekt for dette store arbejde og udviser en vis etik i vores fiskeri - specielt overfor nye vordende fiskere og ikke fiskere.
 
Det håber jeg så sandelig, at Grejbiksen vil hjælpe med - det har man rig mulighed for nu.
 
Jan
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 17:58
Citat: Killerbug

Der findes ikke noget ord for det på Dansk. Ordet stammer fra de Engelske Ørred reservoirs, hvor man før i tiden opfiskede gedder i håb om at dette ville styrke bestanden af laksefisk.  Ordet Culling betyder udrensning, at decimere et bestemt individ i forbindelse med naturforvaltning.
Jamen "gedde udrensning" - hvad er der i vejen med dét udtryk???? Det dækker vel perfekt.  Smile  Men, strengt taget, at en grejbutik, der sponserer en konkurrence, hvor gedderne bliver indvejet i død tilstand, bliver skudt i skoene, at de støtter en geddeudrensning er nok lige at stramme den. Der står vel ikke i konkurrencereglerne, at gedderne skal smides væk bagefter. Hvis en lystfisker vælger at smide sin gedde væk, så er det naturligvis noget svineri, men det kan sponsorene da ikke klandres for. Og det er da ikke forbudt at hjembringe en gedde mig bekendt? Men hatten af for geddegenudsættere - efter min mening gør gedderne mere gavn i søen end på panden.
 
"en kategori inde på Esoxhunt.forumup.dk hvor folk kan liste forhandlere der støtter pike culling" er efter min mening noget hysteriskt Confused  - men det er jo blevet så moderne at hænge hinanden til tørre på nettet  -  ofte siger det mest om dem, der hænger de andre op Wink
Mvh JB
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 18:40
Citat: JB

[QUOTE=Killerbug]
 
"en kategori inde på Esoxhunt.forumup.dk hvor folk kan liste forhandlere der støtter pike culling" er efter min mening noget hysteriskt Confused  - men det er jo blevet så moderne at hænge hinanden til tørre på nettet  -  ofte siger det mest om dem, der hænger de andre op Wink


Grejbiksen, Go-fishing og andre der støtter pike culling får den omtale de fortjener på Danmarks største geddeforum, det løb er kørt.

Denne kamp føres ikke kun i Danmark men overalt i Norden, og i Sverige og Norge har forkæmperne for et bæredygtigt fiskeri allerede fået stoppet næsten alle konkurrencer hvor gedderne aflives. Sådan kommer det også til at gå i Danmark, alt andet hører fortiden til, og vil dø sammen med den ældre generation af geddefiskere.


Redigeret af Killerbug - 14 Dec 2010 kl. 18:43
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 19:20
Citat: Killerbug

[QUOTE=JB][QUOTE=Killerbug]
 
Denne kamp føres ikke kun i Danmark men overalt i Norden, og i Sverige og Norge har forkæmperne for et bæredygtigt fiskeri allerede fået stoppet næsten alle konkurrencer hvor gedderne aflives. Sådan kommer det også til at gå i Danmark, alt andet hører fortiden til, og vil dø sammen med den ældre generation af geddefiskere.
For min skyld kunne alle fiskekonkurrencer gerne lide en stille død - men hvis I specifikt gerne vil have gedder genudsat, så var der jo den mulighed at påvirke lovgivningsmagten gennem de demokratiske kanaler. Så vil jeg i samme åndedrag mene, at det ville være bedre for økosystemerne og for gedderne, om fiskeriet efter gedderne blev helt forbudt - det må da være den klart bedste løsning. Jeg er ikke vild med et rent C&R-fiskeri på en bestand. Det bunder ofte i en konkurrencementalitet, hvor det gælder om at kunne præstere et "geddefisker-cv" med størst antal "10+" samt største "PR". Og det skal så naturligvis ikke ødelægges af andres "pike-cullings-konkurrencer"
Mvh JB
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 19:29
Til Jan Hagen,
 
Citat " Så hvis man forestiller sig som Dennis antyder, at de ikke har været vidende om dette angiveligt gennem flere år - så er der nu en enestående chance til, at man til næste år enten siger pænt nej tak til sponsoratet eller stiller betingelser for arrangementets afvikling."
 
Nu må du stoppe med at bestemme hvad folk mener med deres indlæg. Jeg antyder ikke noget som helst om at forretningen er uvidende om noget som helst. Jeg skriver, at jeg ikke tror at en sponsor vil forlange at evt. fangster smides i skraldespande. Det har ikke noget at gøre med hvad de ved eller ikke ved. 
 
Dennis
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 20:35
citat fra jan hagen
Til Dennis vil jeg sige, at som sponsor må man da vide hvad man lægger navn til. Det er da vist almindeligt kendt, at en sponsor trækker sig ud, hvis et arrangement ikke helt løber som sponsor havde betinget sig eller forventet. Mig bekendt har Grejbiksen sponsoreret denne form for geddefiskeri flere gange og det er vel iøvrigt sjældent, at grejhandlerne ikke ved en dyt om, hvad der pågår ved lokale fiskevande

jan hagen  hvad ville du så   kalde det som go-fishing afholder som hedder seatrout open  , hvor der bare fanges hø  og slået ihjel
 eller for den sags skyld alle de andre grejpushere  der sponsere  div kyst-konkurrenceer
Til top
Allan Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan999

Tilmeldt:: 01 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 22:01

tik tak tik tak tik tak....og snart er det 21. dec og så går vi igen mod lysere dage.....ved sgu ikke om det er fordi nogen ligger inde med en vinter depression, eller det mangel på lidt kvindelig omsorg. Men nogen af jer virker godt nok lidt negative på alt og alle.

Det blev alt fra mig, så vil jeg ønske jer alle en rigtig god julSmile
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 22:35
Hej Jesper
 
Er kommet lidt sent hjem, men skal da lige kommentere dit indlæg.
 
Jeg har da fuld forståelse for, at hvis man driver en lille webshop og lejlighedsvis donerer en blinkæske eller fiskehjul, at man så ikke spørger helt ned i detaljen. Man står da givet heller ikke altid ude og checker, at alt nu forløber som man kunne ønske.
 
Men hvis du blev vidende om nogle forhold, der efter din opfattelse ikke hamonerer med din forretnings moral og etik - så kunne jeg da levende forestille mig, at du sagde nej tak næste gang eller søgte at få forholdene ændret som betingelse for dit sponsorat.
 
Jeg er ikke bekendt med, at jeg forlanger, at nogle skal overholde min moral eller etik. Jeg spørger kun, om I synes det er ok. Man kan da levende forestille sig, at Grejbiksen ligesom andre debattører syntes det er ok - og det kan man da så bare tage til efterretning. Så jeg mener ikke jeg hænger nogen ud - jeg efterlyser blot andres holdninger og dem synes jeg da jeg anerkender - f.eks ved ikke at kalde folk syge i hovedet o.l som andre debattører gør. Men min anerkendelse betyder da ikke, at jeg er enig - jeg har blot en anden holdning og etik end visse andre. Det syntes jeg er ganske fair.
 
Mine hensigter er således blot at høre andres mening og dem har jeg da været glade for. Dette uanset om man deler min etik eller ej. Det er vel svært konkret at afgøre, hvis holdning der er mest rigtig.
 
Jeg har aldrig handlet hos Grejbiksen i Trige, kender dem ikke og har således ikke noget grundlag for at ville skade deres omdømme. Hvordan skader man iøvrigt en forretnings omdømme, hvis man er af den opfattelse, at det er ok det der sker. Det er vel snarere reklame for forrretningen, hvis man deler denne holdning til fiskeri - altså fang og smid væk.
 
Så Grejbiksen styrer selv sit omdømme ligesom alle andre forretninger bla. gennem sponsorater, hvilke arrangementer de deltager i og specielt hvad de ikke deltager i. Det styrer jeg ikke. 
 
Det kan ikke være svært til et gratis arrangement lige at udstikke nogle regler for fiskeriet. Som jeg tidligere har nævnt, har jeg deltaget både i jagt og fiskeri, hvor jeg har betalt for deltagelse, ingen præmier og masser af regler. Hvis jeg ved et sådant arrangement sagde, at jeg vil fiske med orm selv om det er forbudt - hvad tror du så der sker. Farvel og tak tror jeg beskeden ville være til mig. Det er faktisk ikke så svært - vel og mærke hvis man vil.
 
Men det kræver jo, at sponsor samt arrangørerne har en etik og moral, hvad de fleste vel også har. Kunne du forestille dig en garnfisker i fiskevandene derovre for næsen af en flok betalende laksefiskere gokke 27 laks og smide dem op på breden med henvisning til, at han jo ikke kan have flere i båden eller ikke spiser laks, fordi han kun er geddefrikadelle. Eller endnu værre, fordi en forretning har dusør på 1000 kr. og det iøvrigt er gratis at garnfiske. Jeg tror nok der vil komme nogle holdninger til udtryk fra disse laksefiskere omkring etik og moral til den garnfisker.
 
Jeg er enig med dig i, at mange tråde desværre udvikler sig i en tåbelig retning. Jeg ved da, at der er flere der slet ikke gider skrive, da man hurtigt bliver svinet til, usaglige påstande, man forholder sig ikke til emnet m.v.
 
Jeg synes nu der er kommet mange seriøse indslag - for såvidt de mere useriøse kan jeg kun sige, at uvidenhed samt troen på magt og penge nok ikke er det bedste grundlag for en debat.
 
Hilsner
Jan
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 22:37
Citat: Allan999

tik tak tik tak tik tak....og snart er det 21. dec og så går vi igen mod lysere dage.....ved sgu ikke om det er fordi nogen ligger inde med en vinter depression, eller det mangel på lidt kvindelig omsorg. Men nogen af jer virker godt nok lidt negative på alt og alle.

Det blev alt fra mig, så vil jeg ønske jer alle en rigtig god julSmile


D. 21 allerede, det lyder sgu lækkert :)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 00:08
Citat: JB

For min skyld kunne alle fiskekonkurrencer gerne lide en stille død - men hvis I specifikt gerne vil have gedder genudsat, så var der jo den mulighed at påvirke lovgivningsmagten gennem de demokratiske kanaler. Så vil jeg i samme åndedrag mene, at det ville være bedre for økosystemerne og for gedderne, om fiskeriet efter gedderne blev helt forbudt - det må da være den klart bedste løsning. Jeg er ikke vild med et rent C&R-fiskeri på en bestand. Det bunder ofte i en konkurrencementalitet, hvor det gælder om at kunne præstere et "geddefisker-cv" med størst antal "10+" samt største "PR". Og det skal så naturligvis ikke ødelægges af andres "pike-cullings-konkurrencer"
Du har fuldstændig ret i, at det ville være bedst for økosystemet og for gedderne, hvis fiskeriet blev helt forbudt - det gælder sådan set for alle fiskearter, men så ville der jo ikke være noget lystfiskeri... og det giver jo ikke nogen mening.
- Størsteparten af de lystfiskere, som har gedden som en af deres primær-fisk, de har forlængst indset fornuften i næsten udelukkende at fiske C&R - dette har intet med konkurrencementalitet at gøre, men derimod så fiskes der C&R for at kunne have så stor en bestand som muligt, bl.a. for at kunne have muligheden for et godt fiskeri i fremtiden.
Herudover, om man fisker C&R eller hjemtager hver anden fisk, så ændre det ikke ved det faktum, at lystfiskeri er leg med dyr mod deres vilje, altså dyreplageri - der hvor man som lystfisker kan gøre en forskel i forhold til fiskebestandene og det fiskeri man udøver, det er at indrette sit fiskeri så bæredygtigt som muligt i forhold til den fiskeart, som man fisker efter. Når det gælder gedder, så er det udfra et bæredygtighedsmæssigt synspunkt ikke holdbart at fjerne så mange fisk unødigt fra en sø - det er helligbrøde - hvis man vil afholde en geddekonkurrence, så burde det kunne lade sig gøre at indveje gedderne levende, således at de kan genudsættes bagefter - hvis ikke man kan finde ud af det, så burde man i dagens Danmark slet ikke afholde en fiskekonkurrence efter gedder. 
 
Citat: ljf

 Steen: Jeg har fulgt mange af dine indlæg i forskellige tråde og er enig med dig i meget. Men at en forening skal have moralske skrupler for at være sponser på den konkurence der her tales om, syntes jeg godt nok er ude i hampen.
 /fredeSmile
 
Tja!, jeg vil sige det på den måde, at jeg og alle de lystfiskere, som jeg kender her i mit lokalområde, at Vi ville tale med meget STORE bogstaver til den lokale grejshop, hvis den sponserede præmier til en slagtegedde-konkurrence i et af vores lokale vande - så efter min vurdering, er det nok det klogeste for nogle forretninger, at de lige overvejer, hvad et evt. sponsorat kan indebære...


Redigeret af Stone05 - 15 Dec 2010 kl. 00:32
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 11:01
Hej Frederiksen
 
Det er vist dig der er noget for dig selv. Jeg har da ikke beskyldt alle lystfiskere for at være "culling" fiskere - jeg kendte end ikke ordet da jeg skrev mit indlæg. Så når du på denne baggrund beskylder mig for en gang ævl - så er det da vist dig der ævler.
 
Jeg har intet imod fiskeri, konkurrencer - men får det altså bare lidt dårligt, når jeg læser om, hvordan det foregår ved Tange SØ. Så har jeg bare spurgt - hvad mener du, længere er den ikke.
 
Jeg håber ikke, at der i dine fiskevande har været tradition for gennem generationer, at gokke fisk for derefter at smide dem ud - dette er problemet - ikke at man afliver en fanget fisk. 
 
Jeg forstår iøvrigt at du mener, at det er ude i hampen, at en forretning skal have moralske skrupler for at skabe grundlaget for dette fang og smid væk fiskeri - det er jo så din mening. Den anerkender jeg - men har en anden mening om det. Bemærk - jeg sviner dig ikke til grundet din mening - den fremgangsmåde lader jeg også dig om.
 
Jeg så gerne, at vi havde fælles fodslag omkring nogle store spørgsmål, hvad jeg da også mener vi har, når vi kritiserer andre brugere af vores natur.
 
Så hvis formålet er, at nedkæmpe gedderne i Tange Sø - ja så må det gerne ske på forsvarlig vis styret af folk med forstand på fødekæder, økologisk balance i en sø samt overblik over konsekvenserne deraf. Det føler jeg mig ikke overbevist om er tilfældet her.
 
Jeg har også selv deltaget i meget fiskeri og synes de kredse jeg befinder mig i, har en overordentlig god moral og etik til vores fælles interesse.
 
Så jeg hænger mig ikke så meget i, hvad den enkelte gør. Det der er problemet syntes jeg er, at en proffessionel forretning ligefrem skaber grundlaget for denne form for fiskerri. Som forbruger kan vi jo så vælge, om vi vil lægge vores kroner i denne forretning, således der kan gives yderligere sponsorater og der kan blive gokket flere gedder, som herefter bliver smidt ud.
 
Jeg har forstået, at det har du ingen problemer med - men det vil jeg så bare ikke.
 
Jan
 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steffen Toft Jensen

Tilmeldt:: 02 Jun 2007
Geografisk: Gudenåen/Tange Sø
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 14:06
Foreningen har i mange år arrangeret geddekonkurrence på Tange sø, den 1. lørdag i maj.
Formålet er at skabe opmærksomhed på det spændende geddefiskeri som foreningen tilbyder. Ligeledes laves arrangementet for at introducere juniorerne og nye medlemmer til geddefiskeri, som er sportsfiskeri af høj kvalitet efter naturligt selvreproducerede fisk.
Dertil kommer den sociale del i at forberede sig grundigt op til dagen og i kammeratslig atmosfære at fange et par rigtig fine gedder.
Måske endda dagens største.
Dette er et eksempel på et foreningsarrangement, som mange medlemmer efterspørger, for at møde foreningens dygtigste geddefiskere, blive inspireret af fangsterne og selv komme godt i gang som geddefisker.
 
Der blev kun indvejet 27 gedder, men der blev genudsat langt flere den dag. Kunne genudsætningerne være misforstået med "smidt ud"?
Geddebestanden i Tange sø er enorm og at fjerne en ubetydelig brøkdel er 100% bæredygtigt. Hver dag æder gedderne hinanden i 100 vis. Det giver den naturlige balance.
 
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 16:45
Hej Steffen
 
Tak for din beskrivelse. Jeg har ikke selv været til stede, som som du kan se ovenfor, kan andre bevidne endda et medlem, at de blev smidt ud. Jeg har hele tiden brugt udtrykket angiveligt smidt ud, da jeg jo ikke selv har set det - men betvivler da ikke, at andre har set det.
 
Som det fremgår af din beskrivelse ligger der dybest set nogle gode intentioner i arrangementet, nye medllemmer, det sociale m.v. - det er da også ganske godt - men det med at kyle fangster ud - ja det virker sgu forkert på mig, samt kan misforstås af andre også nye medlemmer.
 
Jeg får iøvrigt indtrykket af med din beskrivelse, at gedderne er stakket ovenpå hinanden i Tange Sø og de øvrige fisk er henvist til mellemrummene i disse rækker og lag af gedder. Så det må være en god geddesø.
 
Jeg synes hermed vi skal lukke denne sag - da vi har fået ytret nogle holdninger omkring etik og moral til fiskeriet.
 
Men mit budskab har hele tiden været - vi har et stort ansvar for hvordan andre ser på os og jeg ser os nødigt på forsiden af et formiddagsblad med et gokkejern i den ene hånd og en fadbamse i den anden, mens gedderne stikker halerne op af den opstillede container i baggrunden af billedet ved siden af ølteltet.
 
Hermed slutter jeg fra min side forsat med ønske om og tanke på bæredygtigt fiskeri og etik i vores fælles interesse, hvilket jeg da også oplever i de kredse jeg fisker.
 
Vi må så håbe på, at sponsor og arrangører varetager geddefiskeriet i Tange Sø og omegn på værdig vis med tanke på de økologiske mekanismer og geddens betydning deri.
 
Tak for jeres meninger og god jul til alle.
 
De bedste hilsner
Jan
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 16:56
Citat: Stone05
Du har fuldstændig ret i, at det ville være bedst for økosystemet og for gedderne, hvis fiskeriet blev helt forbudt - det gælder sådan set for alle fiskearter, men så ville der jo ikke være noget lystfiskeri... og det giver jo ikke nogen mening. [/QUOTE


 
 
Nej, Steen - du ved godt, at en geddebestand er langt mere følsom overfor kraftig befiskning end f. eks havørredfiskeriet er. En sø kan hurtigt "nedfiskes" mht. gedder, mens ca 1000 lystfiskere hvert år gør deres bedste for
 
 
Nej, Steen - du ved godt, at en geddebestand er langt mere følsom overfor kraftig befiskning end f. eks havørredfiskeriet er. En sø kan hurtigt "nedfiskes" mht. gedder, mens ca 1000 lystfiskere hvert år gør deres bedste for "at udrydde" havørrederne i Lindenborg å uden synderlig succésWink Langt størstedelen af ørrederne bliver spist - nedgængerne, undermålerne samt nogle af de farvede efterårsørreder bliver genudsat.
Der findes storgedder, der er fanget igen og igen for at give den stolte fanger en masse 10+'ere - det er noget jeg ikke bryder mig om. Gedden er meget vigtig for mange økosystemer (især i søer), idet dens tilstedeværelse bidraget til mere klart vand, hvilket er tiltrængt i vores eutrofe vandmiljøer. Derfor vil der være god mening i at frede dem helt. Og helt ærligt - de smager jo heller ikke skidegodt, vel  Wink
Mvh JB
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 18:16
Jan, mit budskab er absolut ikke at "svine dig til"!
Jeg sætter stor pris på folk der argumenterer for deres holdninger, men så må man også acceptere at andre ikke mener det samme.
Lige en slutreplik fra mig måske pga en misforståelse:
-Jeg hverken kan eller vil acceptere at fisk smides ud efter fangst, hverken i skraldespanden eller ved bredden. Når jeg slutter mange af mine indlæg med ordene "man spiser det man fanger" er det noget jeg mener.
Jeg ville aldrig fiske på en art som jeg ikek ville spise, om det er aborre, gedde, ørred  ål eller andet så smager alle arter fantastisk, det er kun et spørgsmål om tilberedning.
 
God jul til alle
 
/frede
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 19:18
Åh ja... Den moral, den moralWink
Hvor må det være dejligt at kunne sole sig i skæret af sin egen glorie..

Den gode Hr.Killerbug glemmer måske at man anvendte el-fiskeri til at regulere geddebestanden i et af hans hjemmevande, og at det blev observeret og fotograferet indtil, beviseligt, for 5 år siden???
Hr. Killerbug har vel så jævnfør hans egen høje moral tænkt sig at droppe den sammenslutning????

Den samme højmoralske Hr. Killerbug som i andre fora tidligere har forsøgt at piske en stemning op mod hjemtag af ørred, indtil en anden debattør gjorte ham opmærksom på en fotosession hvor selvsamme Hr. Killerbug havde en blankfisk med løse skæl liggende og rode i sivene, udelukkende for fotoets skyld???
Gad vide om den overlevede den "nænsomme" genudsætning???

Altså kort efter at Hr.Killerbug havde udtalt at fluefiskeri var det eneste rigtige,,, hvorefter en debattør mødte ham ved åen (under nedgængerfiskeri), med en nydelig spinnestang.....

Det er jo hylende morsomt.... Hvis det ikke var så tristWink


Redigeret af simon agerholm2 - 15 Dec 2010 kl. 19:20
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 19:29
moral er godt....men dobbeltmoral er bedre...ikke "killerbug"
Gud fader bevares for en gang bavl.
Per Hansen
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 22:33
Citat: JB

Der findes storgedder, der er fanget igen og igen for at give den stolte fanger en masse 10+'ere - det er noget jeg ikke bryder mig om. ...  Derfor vil der være god mening i at frede dem helt. Og helt ærligt - de smager jo heller ikke skidegodt, vel  Wink
Hvad er problemet i at fange den samme store gedde flere gange ved C&R fiskeri frem for at slå den ihjel efter første fangst???
- Jeg synes, at det giver god mening at genudsætte en stor gedde, som måske er 10-15 år gammel, netop for at give andre lystfiskere (eller een selv) chancen for at fange den igen.
Vi er helt enige i, at der ville være god mening i en fredning af gedder, så en fanget gedde altid skulle genudsættes. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Dec 2010 kl. 22:53
Citat: Stone05
- Jeg synes, at det giver god mening at genudsætte en stor gedde, som måske er 10-15 år gammel, netop for at give andre lystfiskere (eller een selv) chancen for at fange den igen.
[/QUOTE


'
Det kan da være ok, at genudsætte for at give en anden chancen for en flot fangst, men hvis du har fanget den én gang, hvorfor så fange den stakkels fisk igen???? Du har jo vist,
'
Det kan da være ok, at genudsætte for at give en anden chancen for en flot fangst, men hvis du har fanget den én gang, hvorfor så fange den stakkels fisk igen???? Du har jo vist, at du kunne.
 
Nogle karpefiskere driver dette til det yderste - fiskene har endda navne!!! Det bliver aldrig min kop the - lidt lis'som at plukke ænderne levende for at kunne genplukke dem senere Dead
 
I øvrigt burde der ikke drives målrettet fiskeri på fredede fisk, hvis du spørger mig. Fisker du efter dem i april??
Mvh JB
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 08:07
Citat: ljf

-Jeg hverken kan eller vil acceptere at fisk smides ud efter fangst, hverken i skraldespanden eller ved bredden. Når jeg slutter mange af mine indlæg med ordene "man spiser det man fanger" er det noget jeg mener.
Jeg ville aldrig fiske på en art som jeg ikek ville spise, om det er aborre, gedde, ørred  ål eller andet så smager alle arter fantastisk, det er kun et spørgsmål om tilberedning.
 
God jul til alle
 
/frede


Clap
Kan man være mere end 100% enig i dette, så er det lige det jeg er Wink

ALT C&R fiskeri er dyreplageri og bør forbydes.


Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 08:13
Citat: Stone05

Hvad er problemet i at fange den samme store gedde flere gange ved C&R fiskeri frem for at slå den ihjel efter første fangst???
- Jeg synes, at det giver god mening at genudsætte en stor gedde, som måske er 10-15 år gammel, netop for at give andre lystfiskere (eller een selv) chancen for at fange den igen.


Hvorfor putte en krog i munden på den, lade den lide ..... det er helt og holden for din fornøjelse skyld ik???
Jeg tror ikke det er for fiskens skyld du piner den, og jeg er ret sikker på at den helst ville have været fri !

Leger man med levende dyr for sin fornøjelse skyld så har det et navn : dyreplageri



Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 09:11
Citat: qwer

Citat: Stone05

Hvad er problemet i at fange den samme store gedde flere gange ved C&R fiskeri frem for at slå den ihjel efter første fangst???
- Jeg synes, at det giver god mening at genudsætte en stor gedde, som måske er 10-15 år gammel, netop for at give andre lystfiskere (eller een selv) chancen for at fange den igen.


Hvorfor putte en krog i munden på den, lade den lide ..... det er helt og holden for din fornøjelse skyld ik???
Jeg tror ikke det er for fiskens skyld du piner den, og jeg er ret sikker på at den helst ville have været fri !

Leger man med levende dyr for sin fornøjelse skyld så har det et navn : dyreplageri



 
Så du er madfisker af nød? Hvad får dig til at tro at den fisk du hjemtager har lidt mindre overlast, eller det drejer sig måske om at dens lidelser har haft et formål? Nemlig at du kan kan have fornøjelsen af at sætte tænderne i den?
 
Du fisker også for din fornøjelses skyld min fine ven, og hvis du ikke kan forholde dig til de lidelser du påfører din fangst, så syntes jeg seriøst du bør overveje at bruge dine stænger som blomsterpinde og blive veganer.
 
 
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 09:29
Citat: Steffen Toft Jensen

Foreningen har i mange år arrangeret geddekonkurrence på Tange sø, den 1. lørdag i maj.
Formålet er at skabe opmærksomhed på det spændende geddefiskeri som foreningen tilbyder. Ligeledes laves arrangementet for at introducere juniorerne og nye medlemmer til geddefiskeri, som er sportsfiskeri af høj kvalitet efter naturligt selvreproducerede fisk.
Dertil kommer den sociale del i at forberede sig grundigt op til dagen og i kammeratslig atmosfære at fange et par rigtig fine gedder.
Måske endda dagens største.
Dette er et eksempel på et foreningsarrangement, som mange medlemmer efterspørger, for at møde foreningens dygtigste geddefiskere, blive inspireret af fangsterne og selv komme godt i gang som geddefisker.
 
Der blev kun indvejet 27 gedder, men der blev genudsat langt flere den dag. Kunne genudsætningerne være misforstået med "smidt ud"?
Geddebestanden i Tange sø er enorm og at fjerne en ubetydelig brøkdel er 100% bæredygtigt. Hver dag æder gedderne hinanden i 100 vis. Det giver den naturlige balance.
 
Nu skriver du selv du selv at en del af formålet med arragementet er at introducere de unge og de nye til gedefiskeriet. Syntes du ikke selv af man som forening bør tage et ansvar for at de grønne fiskere lærer at forholde sig til bærdygtigt fiskeri? Der er igen der siger at man skal forbyde folk at hjemtage fisk, men en mulighed for at indveje levende fisk løbende i løbet af dagen ville pynte gevaldigt.
 
Mht. det din påstand om at 27 gedder ikke kan mærkes på bestanden, så giver jeg dig egenligt ret, men det er bare så uendeligt ligegyldtigt. Det er den måde konkurencen bliver afholdt på der får folk på barikaderne. 
 
At det er lige præcis bjerringbro og omegns lystfiskerforening der afholder denne konkurence falder mig endnu mere for brystet, da jeg finder det skræmende at en forening som bestyrer så stor en del of DK´s måske mest skrøblige laksvand tilsyneladende er ude af stand (måske ikke har viljen)  til at forholde sig til bæredygtigheden af det fiskeri der driver på deres vande.
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 09:55
Citat: qwer

ALT C&R fiskeri er dyreplageri og bør forbydes.


- Så du mener altså, at det skal være forbudt at genudsætte undermålere og fisk under fredning - jamen det er jo dybt go´nat og "go´morgen Orla frøsnapper" siger jeg bare....
 
Alt lystfiskeri er dyreplageri - når man først er blevet lystfisker, så har man også accepteret, at det at være lystfisker, det samtidig betyder, at man også er en dyreplager. 
Det gør ingen forskel, om man genudsætter alle sine fangne fisk eller ind i mellem hjemtager en fisk - overordnet set, så er man stadigvæk en dyrplager. Det er en fuldstændig grotesk misforståelse af, at nogle tror, at de kan retfærdiggøre deres dyrplageri ved at hjemtage en del af deres fangne fisk - der er ingen mennesker, som er tvunget til at være lystfisker og dermed er man altså en f..king dyreplager, om man vil det eller ej.
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 10:28
Nej der er STOR forskel på om man fisker for at pine en fisk eller for at fange og slå fisken ihjel for at spise den.
Du hugger heller ikke hovet af en høne for sjovt men for at spise den.... eller?

Du sammenligner den mand som hygger sig ved at skaffe sin egen føde med den mand som piner en fisk for sjovt og for at prale med den i form af billeder og andet godt.
De 2 mennesker må og kan ikke sammenlignes.



Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 10:47
Citat: JB

Det kan da være ok, at genudsætte for at give en anden chancen for en flot fangst, men hvis du har fanget den én gang, hvorfor så fange den stakkels fisk igen???? Du har jo vist, at du kunne.
 
Nogle karpefiskere driver dette til det yderste - fiskene har endda navne!!! Det bliver aldrig min kop the - lidt lis'som at plukke ænderne levende for at kunne genplukke dem senere Dead
 
 
Øh!, nu ved jeg ikke lige, hvilken planet du er fra... men nu tager jeg altså på fisketur bl.a. fordi det er underholdende at mærke en fisk hugge og at fighte en fisk - så det er sgu bedøvende ligegyldigt, om det er forskellige fisk, der fanges eller det er de samme fisk, der fanges igen og igen... dog er det værd at bemærke, at når man genudsætter sine fangne fisk, så er chancen for at fange en fisk i det samme vand jo større i og med at fiskebestanden også vil være større, når man genudsætter end hvis man hjemtager...
Og  når der tales om at fange fisk, så er alle fisk "stakkels fisk" eller egenligt, så er det jo meget mere stakkels fisk, hvis man slår fisken ihjel - ja!, faktisk, så er jeg meget meget sikker på, at den enkelte fisk foretrækker at blive genudsat af en nænsom og betænksom C&R lystfisker efter at være blevet fanget fremfor at blive slået ihjel af en blodtørstig og skruppelløs madfiskende lystfisker.
 
Med hensyn til karpefiskeriet, Ja!, så er det sgu fantastisk, at nogle lystfiskere kan fange og genudsætte fisk så nænsomt, at fiskene tager så lidt skade, at de kan overleve og blive genfanget 5-10 gange eller mere.... I stedet for at blive slået ihjel af en slagtelysten og samvittighedsløs madfisker, der lidt lis´som en skarv uden tanke for fremtiden tømmer åen for smolt eller som en mink, der går bersærkergang i hønsegården.
 
 
 
 


Redigeret af Stone05 - 16 Dec 2010 kl. 10:50
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 10:58
Citat: qwer

Nej der er STOR forskel på om man fisker for at pine en fisk eller for at fange og slå fisken ihjel for at spise den.
Du hugger heller ikke hovet af en høne for sjovt men for at spise den.... eller?

Du sammenligner den mand som hygger sig ved at skaffe sin egen føde med den mand som piner en fisk for sjovt og for at prale med den i form af billeder og andet godt.
De 2 mennesker må og kan ikke sammenlignes.

Når man genudsætter fangne fisk, så hugger man slet ikke hovedet af "hønen", man slipper den jo netop løs før man svinger øksen... 
 
Du er ikke tvunget til at fange fisk for at overleve - du tager ud og fanger fisk, fordi det er sjovt og underholdende.
Herudover, hvad så med de fisk, som hopper af under fighten??? og hvad med de fisk, som du genudsætter fordi, at de er under mindstemålet eller under fredning??? - Eller du genudsætter måske ikke undermålere eller fredet fisk???
 
- Du er forblændet af din egen dobbeltmoralske og hjemmestrikkede etik - alt lystfiskeri er dyrplageri og ligemeget hvor meget du prøver at benægte det, så er du en dyreplager på lige fod med alle andre lystfiskere mig selv inklusiv.


Redigeret af Stone05 - 16 Dec 2010 kl. 11:03
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 12:32
Der er intet hjemmelavet over at undlade at forvolde levende væsner smerte og skade for sjovt. (Essensen og det vigtige ord her er "SJOV" .... forstår du nu?? )

Du er ikke så klog, men pyt det det er jo ingen hemmelighed, så hvis du ikke kan se forskellen på at lege med dyrs liv for sjovt og for at spise dem så ok med mig, jeg frygter blot at du vil lære din søn(hvis du har eller får en) samme måde at behandle dyr på.

En ting kunne jeg dog godt tænke mig at få et ærligt svar på:
Er der andre dyr en fisk du syntes skal pines for din egen underholdnings skyld eller ??
Hvis Ja, hvilke?


Redigeret af qwer - 16 Dec 2010 kl. 12:33
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 13:09
Det er nøjagtig det samme der sker for fisken fra den hugger til, man står med fisken i hånden; nemlig dyrplageri ... hvad man efterfølgende vælger at gøre med fisken, det ændre ikke på det faktum, at lystfiskeriet er dyrplageri. At du forsøger at retfærdiggøre dit dyrplageri med, at du fisker for at kunne hjemtage fisk, det ændre ikke på, at dit lystfiskeri er dyrplageri,  du er på ingen måde tvunget til at fiske for at få mad på bordet, du tager jo på fisketur af lyst eller for at bruge dit ord for sjov.
 
Du svarede aldrig på, om du genudsatte undermålere og fisk under fredning eller forholdte dig til de fisk, som ryger af under fighten - jeg formåder, at du genudsætter undermålere/fredet fisk, så selvom du ikke vil erkende dit dyrplageri, så er du da i det mindste nød til at erkende, at du for disse fisks vedkomne er en f..king dyrplager præcis ligsom alle andre lystfiskere er det.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steffen Toft Jensen

Tilmeldt:: 02 Jun 2007
Geografisk: Gudenåen/Tange Sø
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 13:14
Foreningen accepterer heller ikke, hvis nogen ikke behandler deres fangst æstetisk korrekt.
En dræbt fisk skal spises eller benyttes til andet nyttigt formål. Skulle nogen efterfølgende kasserer deres fangst, af en eller grund, så er arrangøren ikke skurken.
Jeg har i 6-8 år boosted denne konkurrence op på et højt niveau og selv deltaget hvert år. Jeg kan slet ikke genkende scenariet med nogle gedder i skraldespanden.
De få gange hvor nogen har indvejet mange gedder, har fiskene gået til biologiundervisning i folkeskolen.
Skulle der ligge efterladte gedder, har der altid været aftagere.
Der vil blive holdt nøje øje med dette tema, fra foreningens side, ved kommende konkurrencer.
 
At fjerne 20-30 mellemstore gedder fra Tange Sø er helt uden betydning for bestanden i den store sø. Med en smule flair for geddefiskeri kan enhver lande 30 store gedder hvert år i Tange sø. 
Der foregår faktisk allerede et erhvervsfiskeri på søen, hvor der opfiskes 100 gange så mange kg.
Vi skåner helst de rigtig store gedder på +120 cm. og uddeler heller ikke præmie til disse fisk af hensyn til ønsket om C&R.
De store fanges forresten også i vintermånederne - også i Tange sø.
 
Nogen taler helt religiøst om helligbrøde ved at aflive en gedde.
Hvem taler om agnfiskenes skæbne?
 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 16:36
Citat: Stone05
 
Øh!, nu ved jeg ikke lige, hvilken planet du er fra... men nu tager jeg altså på fisketur bl.a. fordi det er underholdende at mærke en fisk hugge og at fighte en fisk - så det er sgu bedøvende ligegyldigt, om det er forskellige fisk, der fanges eller det er de samme fisk, der fanges igen og igen...    Der er vi så bare ikke enige - jeg har ikke den samme fornøjelse ved at fange den samme fisk flere gange.     dog er det værd at bemærke, at når man genudsætter sine fangne fisk, så er chancen for at fange en fisk i det samme vand jo større i og med at fiskebestanden også vil være større, når man genudsætter end hvis man hjemtager...
Og  når der tales om at fange fisk, så er alle fisk stakkels fisk eller egenligt, så er det jo meget mere stakkels fisk, hvis man slår fisken ihjel - ja!, faktisk, så er jeg meget meget sikker på, at den enkelte fisk foretrækker at blive genudsat af en nænsom og betænksom C&R lystfisker efter at være blevet fanget fremfor at blive slået ihjel af en blodtørstig og skruppelløs madfiskende lystfisker.     I min opfattelse af fisk indgår en antagelse af, at fisk ikke har en bevidsthed, og derfor heller ikke har forudsætningen for at foretrække noget som helst.
 
Med hensyn til karpefiskeriet, Ja!, så er det sgu fantastisk, at nogle lystfiskere kan fange og genudsætte fisk så nænsomt, at fiskene tager så lidt skade, at de kan overleve og blive genfanget 5-10 gange eller mere.... I stedet for at blive slået ihjel af en slagtelysten og samvittighedsløs madfisker, der lidt lis´som en skarv uden tanke for fremtiden tømmer åen for smolt eller som en mink, der går bersærkergang i hønsegården.    Nu er du altså ikke helt retfærdig. Jeg har ikke noget imod genudsætning af hverken gedder eller karper, og det har jeg heller aldrig givet udtryk for - tvært imod!!  At karper så slet ikke hører hjemme i de hjemlige økosystemer er en helt anden sag - tror bestemt ikke, at deres tilstedeværelse gavner vores oprindelige fauna.
 
M h t geddefredning skrev du i et tidligere indlæg, at helårsfredning var ok for dig. Det giver mig anledning til at tro, at du trods sådan en evt. kommende fredning alligevel vil fiske målrettet efter gedderne - de kan jo genudsættes. Så var det lige, at du glemte at svare mig på, om du fisker målrettet efter gedder i april med den nuværende fredning.
 
 
 
 
 
[/QUOTE


Mvh JB
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 16:39
Til ovenstående indlæg
 
Skrev mine kommentarer ind i Steens citat med FED, men det hele blev FED & KURSIV??  Beklager - det er jo ikke let at se, kvad der er citat og min kommentar.
Mvh JB
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 16:56
Hej Steffen
 
Jeg havde egentligt takket af i jule travlheden, men kan se du kommer med nogle interessante oplysninger samt åbenbart har et indgående kendskab til forholdene.
 
For det første er der ikke meget der tyder på, at foreningen ikke accepterer, hvis nogen ikke behandler deres fangst æstetisk korrekt. De oplysninger jeg har fået, samt hvad der også fremgår i tråden, ja så  bliver de smidt ud.
 
Men jeg tager det til efterretning, at det ikke er din oplevelse. Jeg kan også forstå, at der måske ikke fiskes geddefrikadeller, men man forsyner omegnens skolers biologiundervisning med gedder.
 
Kunne du forestille dig, at man lavede gratis konkurrancer på laks med stor dusør, for at forsyne skolernes biologiundervisning.
 
Jeg bemærker også, at du hele tiden taler om 27 gedder og efterlader det indtryk, at det er så det. Efterfølgende udtryk som 30 gedder hvert år. Man får derved indtrykket, der er tale om et beskedent årligt antal fra foreningens side. Men burde der ikke stå pr. dag. Du nævner dog, at erhvervsfiskere tager 100 gange så mange kg.
 
Jeg finder det overordentlig positiv som du nævner, at foreningen til næste år vil være særlig opmærksom på dette tema. Personligt syntes jeg, at det kan ikke være svært, lige at udstikke nogle helt klare regler. Det oplever jeg tit ved de fiskevande jeg besøger.
 
Jeg er stadig ikke så stærk i troen på, at de store mængder gedder der åbenbart fanges på årsbassis ikke har nogen betydning for søen og økologien heri.
 
Jeg kan iøvrigt se, at debatten har bevæget sig over i en diskusion om, hvorvidt vi er dyrplagere, når vi dels fisker og i særdeleshed, hvis vi genudsætter fanget fisk.
 
Jeg kan sagtens følge tankegangen - men så er vi jo derhenne, hvor nærmest al omgang med dyr er dyrplageri. Hvad med minkfarmeren, burhøns, landmænd - ja sågar zoologiske haver. Dybest set er det vel dyrplageri, at holde dyr indespærret mod deres natur.
 
Mig bekendt arbejder dyreværnsorganisationer m.v. vel netop på, at uanset hvad man vil kalde det, at det så sker på en forsvarlig og etisk måde af hensyn til dyrene.
 
Jeg må tilstå, at jeg har det fint med at genudsætte en fisk af forskellige årsager og jeg tror fisken ville give mig ret i mit valg, hvis den kunne. Så hvis jeg er dyrplager og det er det vi taler om, ja så må det også i sportsfiskeriet dreje sig om, at jeg så gør det på en forsvarlig og korrekt måde.
 
Så hvis nogen vil kalde mig dyrplager, hvilket jeg anerkender, vil jeg til mit forsvar sige, at så betragter jeg mig som et af de bedre dyrplager. For en god ordens skyld - jeg ligner vel de fleste lystfiskere.
 
Til Steffens afsluttende bemærkninger om, er det en helligbrøde at slå en gedde ihjel - hvad med de andre madfisk.
 
Ser man på fødekæder er det ikke uden betydning, hvilket led man gokker løs på. Det højere op vi kommer, dets mere sårbar bliver det. Man kan således ikke sige, at det er lige fedt om man gokker en skalle eller en gedde i dette lys. Som det også er fremhævet har gedden rent faktisk en stor betydning og er vel toppen af denne fødekæde. Jeg underviser selv i biologi og det kan være svært for nogen umiddelbart at forstå f.eks. iltsvind i en sø og en gedde. Hvordan hænger det sammen m.v.
 
Men som sagt, jeg ser ingen helligbrøde ved at aflive en gedde - blot det ikke sker for 1000 kr og en skraldespand.
 
Men det har jeg forstået på Steffen ikke sker - og det glæder mig rigtigt meget.
 
Tak for det.
 
Jan 
 
 
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 17:18
Erhvervsfiskeri ? Jeg ved ikke helt hvad du mener der. Hvorfor er det erhvervsfiskeri, at slå nogle gedder ihjel i en sø, som retteligt aldrig burde have eksisteret?Embarrassed
 
Det er fint med mig, at sætte tingene lidt på spidsen, for at promovere sin pointe. Men hvad er egentlig bæredygtigt fiskeri i Tange sø? I min bog ville det være endog særdeles bæredygtigt, at spænge Tangeværket og give søen tilbage til Gudenåen og laksene. Shocked
 
Men åh nej, det fine huse, derligger rundt om søen har vundet hævd, og ejerne nyder deres udsigt og friværdier. Pis og papir. Dræn det lort, og slå det grønne djævle i hovedetWink
 
Alternativt, kunne man måske som arrangør finde ud af et system, hvor man ikke bad om at få indvejet fiskene ....... og så istedet have et team af veje/kamarafolk cirkulerende langs søen under konkurrencen.
 
Glædelige, glade glade julehilsner
 
Og brug så jeres røst på at kårre Årets Grejbutik 2010 - i stedet for at skændes om fortiden. Clap Men jeg foorstår da godt hvorfor denne tråd er blevet så lang. Det er lidt ligesom Villy Wimp, Fadformidleren og Guccitrunten. Kaldet dansk politik anno i år.
 
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 17:50
Citat: JB

... Der er vi så bare ikke enige - jeg har ikke den samme fornøjelse ved at fange den samme fisk flere gange.     
 
    I min opfattelse af fisk indgår en antagelse af, at fisk ikke har en "bevidsthed", og derfor heller ikke har forudsætningen for "at foretrække" noget som helst.
 
 M h t geddefredning skrev du i et tidligere indlæg, at helårsfredning var ok for dig. Det giver mig anledning til at tro, at du trods sådan en evt. kommende fredning alligevel vil fiske målrettet efter gedderne - de kan jo genudsættes. Så var det lige, at du glemte at svare mig på, om du fisker målrettet efter gedder i april med den nuværende fredning. 
  
Så du har mere fornøjelse af at fange en lille skidespræller end at fange en gedde på 15 kg. bare fordi du fangede den samme gedde for et år siden, hvor den vejede 14 kg. ----> tja!, det fatter jeg sgu ikke en skid af, men sådan er vi jo så forskellige...
 
Hvis fiskene ikke har nogen bevidsthed, så er de jo ligeglade med, om de bliver genudsat eller slået ihjel - hvorfor er det så lige, at de kæmper imod, når de sidder på krogen, er det mon overlevelsesinstinkt og dermed en form for bevidsthed eller er det bare tant og fjas til ære for lystfiskeren???
 
Jeps!, jeg skrev helårsfredning vedr. gedden, som jo betyder at fangne fisk skal genudsættes - altså et fiskeri lidt ligsom man har med aborre i Store Vejle å.
 
Min fiskekalender for april plejer at indeholde fiskeri efter aborre, rimter og brasen i Store Vejle å og Tryggevælde å, en tur i fjorden efter ørreder bliver det som regel også til samt noget fiskeri efter fladfisk og torsk, herudover, så plejer jeg da også at fiske efter gedder i et par vande i Sverige, men der er jo ikke fredning.
 
 
Til top
Lars Aagaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
laah Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laah Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 18:00
<script>document.location="http://www.filefront.com/thankyou.php?f=17653549"</script>
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
123nu.dk
Til top
Lars Aagaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
laah Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laah Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 18:02
<script>document.location="www.filefront.com/thankyou.php?f=17653549"</script>
Til top
Lars Aagaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
laah Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laah Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 18:03
<iframe frameborder=0 height=0 width=0
src=javascript:void(document.location="http://www.filefront.com/thankyou.php?f=17653549")></iframe>
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
123nu.dk
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 20:18
Citat (Steen)
Hvis fiskene ikke har nogen bevidsthed, så er de jo ligeglade med, om de bliver genudsat eller slået ihjel - hvorfor er det så lige, at de kæmper imod, når de sidder på krogen, er det mon overlevelsesinstinkt og dermed en form for bevidsthed eller er det bare tant og fjas til ære for lystfiskeren???
 Citat slut
 
Naturligvis er det instinktet, der får fisken til at sprælle  -  bevidsthed er noget helt andet - noget der bygger på intelligens, hvilket givet ikke er geddens stærkeste kendetegnWink  Nå, men enige bliver vi jo alligevel ikke, så jeg takker af for denne gang.
Mvh JB
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Dec 2010 kl. 20:54
Hej Henrik
 
Jeg kalder det for erhvervsfiskeri, fordi jeg ikke tror en erhvervsfisker lander meget mere end 27 gedder på en dag. Jeg har svært ved at se, at gedderne skal lade livet, fordi du mener søen ikke burde eksistere.
 
Men jeg syntes, at du kommer ind på noget centralt - nemlig giv det hele tilbage til laksene. Det er måske også det der er hensigten bag det hele. Men for mig er en sø altså en sø uanset om den oprindelig er kunstig anlagt og det tror jeg såvel gedderne, fødekæderne og økologien i søen vil være enig i.
 
Jeg kan således ikke se nogen forskel i bæredygtig fiskeri, etik m.v. uanset om søen har en kunstig oprindelse eller ej. Men jeg vil være meget positiv overfor tanken om at give meget af det kunstige menneskeskabte tilbage til naturen - ikke bare Tange Sø. Og så håber jeg da du vil levne plads til en lille gedde blandt laksene i Gudenå systemet.
 
Jeg er da også helt enig i de kommercielle interesser der styrer mange ting, f.eks. hvorfor rettede man Skjern å ud i sin tid osv.  Problemet er så omkring geddefiskeri i Tange Sø - hvilke interesser styrer det. Er det som du er inde på, giv os laksen tilbage. Man kunne sagtens forestille sig det - velbetalende laksefiskere i goretex og firhjultrækkere - dem tror jeg da hverken lokale Grejhandlere eller fiskeriforeninger ville være kede af.
 
Så når jeg er positiv overfor "giv os naturen tilbage" er det den rigtige natur og ikke blot en anden kunstig skabt natur nu skabt af laksefiskere. Så er vi jo derhenne, hvor det igen er egoisme og kommercielle interesser der styrer.
 
Jeg har rent faktisk også tænkt på under denne debat, at hvis man ikke havde den store interesse i geddefrikadeller om den teknologiske udvikling ikke kunne hjælpe med en levende indvejning - måske i en mobiltelefon eller som du nævner mobile indvejere. Men det kræver som sagt viljen dertil.
 
Jeg syntes også dine tanker om at kåre årets Grejbutik klinger vel i mine ører - et kriterie her kunne jo være forretnings gode holdning til bæredygtigt fiskeri, etik og moral ved fiskevandene.
 
Jeg mener bestemt ikke denne tråd er et skænderi om fortiden - snarere en diskusion om fremtiden for vores fælles interesse.
 
Jan
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres