Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fokus på et bæredygtigt sportsfiskeri

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fokus på et bæredygtigt sportsfiskeri
    Sendt: 13 Dec 2010 kl. 00:25
Jeg har lige læst om den årlige gedde konkurrence på Tange Sø 1. maj 2010.

Den form for fiskeri sponsoreres af Grejbiksen med flotte præmier til de største aflivede gedder.

Spørgsmålet er om Grejbiksen har en etisk holdning til fiskeri eller drejer det sig bare om at få udryddet flest mulige gedder - noget nogen nok vil betegne som noget egentlig svineri.

Bare på en dag blev der fanget og aflivet 27 gedder og så kan man da have en formodning om, at bestanden svinder hurtigt.

Jeg håber inderligt på, at der på dette forum findes folk,der ikke har intentioner om at deltage i den form for fiskeri.

Vi er vel sportsfiskere, der har både respekt for fisken og de biologer, organisationer m.v. der arbejder med genopretning af søer og åer bla. ved genudsætning af gedder.

Gedden er for mig en prægtig fisk og den har stor betydning for den økologiske balance i en sø. Vi sportsfiskere ynder også at skælde ud på erhvervsfiskerne, når de fanger vores genudsatte fisk i store mængder.

Jeg sidder og tænker på, om Grejbiksen ikke burde sponsorere lystfiskeri fremfor "erhvervsfiskeri", vise en større respekt for de mange mennesker der arbejder på genopretning af vore fiskevande og bestande, samt måske en større respekt for gedden.

Jeg så hellere Grejbiksen sponsorede nogle Catch og Release kurser både til sig selv og de stolte fangere, det ville såvel forretningen og de deltagende fiskere stå sig bedre med - også overfor erhvervsfiskere samt den store del af befolkningen, der slet ikke fisker.

Grejbiksens sponsorat gør det ikke nemmere for os sagligt at kritisere erhvervsfiskere m.fl. - når vi taler vores sag om bæredygtigt fiskeri.

Efter det jeg har læst bliver gedderne smidt ud efter de er blevet indvejet og fotograferet - hvilket jo ikke gør problemstillingen mindre problematisk, hvis det er sandt.

Så hvad mener du - er det lystfiskeri eller erhvervsfiskeri, når Grejbiksen tager på gedde jagt med ivrige deltagere med en pris på de 3 største gedders hoveder.

Det er sikkert ønsketænkning - men forstil jer i stedet Grejbiksen bruge penge på at tage ud til de lokale foreninger og holde foredrag om bæredygtigt fiskeri samt lave nogle konkurrencer baseret på samme princip.

Jeg er meget optaget af emnet og vil gøre meget for, at udbrede en større forståelse for bæredygtigt fiskeri, naturligvis mest rettet mod erhvervsfiskere - men åbenbart også nødvendigt blandt visse sportsfiskere - for ikke at glemme etikken i fiskeriet.

Jægerne får jo kritik i pressen når de opdrætter fasaner og derefter skyder de fleste på en dag - jeg kunne frygte vi sportsfiskere en dag kunne få samme kritik, når Grejbiksen sponsorerer geddekonkurrencer. Det minder også om lystmord, som pressen ynder at kalde det.

Jeg har selv altid genudsat mine gedder, takket for fighten og sagt til gedden, "vi ses til næste år, så du er blevet lidt større. Min største har været på 5,5 kg og kan det være til nogen trøst, så er det gennem årene (over 40 år) blevet til lidt flere end 27 genudsatte.

Jeg vedlægger foto af de aflivede gedder og de stolte vindere hos Grejbiksen. Vinderne får et gavekort med en værdi på vejledende pris 1000 kr. for at aflive en stor prægtig gedde, der meget vel kunne have givet masser af yngel til de efterfølgende år.

Konkurrencen havde ca. 30 deltagere, der blev indvejet 27 gedder, hvoraf den største var 8,6 kg og den mindste 1,77 kg. Det er gratis at deltage.

Hvad mener du - er den form for fiskeri og sponsorat ok og ville du selv hoppe på, hvis du fik muligheden, måske ud fra tanken "gedden skal bare nakkes".

Med ønske om større bevidsthed om etik og bæredygtigt fiskeri.



Jan

Til top
Jesper Bengtsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trompetfisk Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trompetfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 00:50
Clap
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 06:48
jeg kan godt følge din tanke, og det ligner jo ikke noget at nakke dem uden at bruge dem til noget, men det er nu heller ikke mig der skal sætte tænderne i de tung-metalholdige fisk...

nu er det jo så ikke et lille lokal gadekær med 8 store maddammer du snakker om....jeg ved ikke om du har fisket i gudenåsystemet, og en hver der kender til vandet, ved udemærket godt hvor stor en bestand gedder der er. 27 gedder er en promille i forhold til bestanden. nu denne konkurrence i tange sø foregår i en sø der har været en katastrofe mod lakse fisken, og gedderne i søen bidrager ikke synderligt til at gydningen skal have lidt succes....

kan man så kalde det en naturlig bestand gedder i en kunstig opdæmmet sø???
Til top
Lars Vasegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars_O

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København og Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars_O Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 08:00
Øjeblik... jeg skal lige finde et lommetørklæde... *snøft*! Mon ikke geddebestanden i Gudenåsystemet nok skal klare sig med 27 gedder mindre. Folk skal jo efterhånden nærmest have dårlig samvittighed, når de har fanget en fisk. Skulle man ikke få etableret en web-skriftestol, hvor man henvende sig og købe aflad, når man har forbrudt sig imod "fiskeetikken"? "Tilgiv mig, thi jeg har syndet..."
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 08:35
Om man kalder der bæredygtigt eller bare slet og ret noget svineri. Det vil jeg mene er det man kan debatere. Jeg bryder mig ikke om den form for konkurrence, hvor man kun fisker for ære og præmie. Fangsten bliver smidt ud. Jeg mindes en sag der bragte sindene i kog på Øresund for nogle år siden. Efter konkurrencen blev størstedelen af fisken fundet i affaldscontainere rundt om på havnen. Hvor er forskellen. Det er et levende væsen, der bliver fanget, aflivet og smidt væk for underholdningens skyld. Jeg kan lige se overskrifterne, hvis en flok jægere, holdt en konkkurence om at nedskyde flest råger og bag efter smed dem ud. Sikke en ballade der ville blive.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 09:02
Catch and relax (som en hvis skribent skrev)
Vi må da formode, at fangerne vil spise dem. Ligesåvel som til alle andre konkurrencer hvor fiskene  bliver aflivet. Lad nu være med, at dømme nogen på lutter formodninger. Jeg kender flere, som spiser Gedde frikadeller.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 09:04
Hej Jan
 
Jeg kan slet ikke forstå din sure bøvs. Der afholdes da konkurrencer landet over. Så som fladfiske, p & t og flere.
 
Har du nogensiden været med til Grejbiksens fjord til fjord konkurrence, det er fantastisk med det liv og stemning der er i teltet under hele konkurrencen.
 
Det giver oplevelser og man møder en masse venlige mennesker og får snakket en masse om lystfiskeri. Plus så er det da fedt at man i konkurrencen har mulighed for at vinde mange flotte premier.
 
MVH
 
Michael


Redigeret af Afiskeri - 13 Dec 2010 kl. 09:05
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 09:21
Jeg kender ikke noget nærmere til gedde bestanden i Tange Sø og omegn. Men der må da være en overordentlig geddebestand, hvis man bare på en dag kan fjerne 27 uden det har nogen betydning. Der fiskes vel også gedder resten af året minus fredningstider.

Hvor mange år tager det ikke for en hungedde at blive over 8 kg.

Jeg har intet imod, at man regulerer en bestand, hvis det er biologisk forsvarligt. Men når man på den ene side læser om folk der i årevis kæmper for nedlæggelse af Tangeværket netop for at skabe bedre miljø og fauna for fiskene - ja så bliver jeg ikke ubetinget begejstret - når jeg læser om den årlige geddekonkurrence.

Det er jo almindelig kendt, at landmænd vil have vildsvin bortskudt, fordi de spiser af afgrøder, fåreavlere vil have ulvene væk i Sverige fordi de spiser deres får og jeg tænkte da på, om der kunne være nogle laksefiskere der ville have gedden væk, fordi den spiser laksene.

Men gedden har som nævnt en betydning for balancen i søer, iltsvind m.v.

For mig virker det lidt modsatrettet, at vi gennem vores organisationer bekæmper erhvervsfiskere, landmænd, Tangeværk m.v. - når der så står en gruppe fiskere og "skovler fisk op" på en enkelt dag, vejer, tager billeder og angiveligt blot smider fiskene væk bagefter. Det tror jeg godt nogen kunne få ondt af.

Men er der biologisk belæg for at regulere bestanden af gedder i Tange Sø, der føres kontrol hermed - ja så er det vel ok. Men hvem har check på det.

Jeg har stor respekt for de mennesker der arbejder for samt har arbejdet for nedlæggelse af Tangeværk, genopretning af Skern å, diverse fiskeudsætninger herunder også gedder. Men jeg tror en sådan geddekonkurrence kan falde nogen for brystet og lede vores tanker hen på dobbeltmoral, egoisme m.v.

Jeg har intet imod, at man fanger en gedde. Men jeg kan da ikke lade være med at tænke på de mange lystfiskere jeg kender inklusive mig selv, der genudsætter fangede fisk i stor udstrækning. Mange fiskevande har da også regler og kvoter på laks - så vi skal ikke glemme, ar disse regler jo netop er fremkommet ved menneskelig overgreb på naturen.

Men som sagt, jeg kender ikke de faktiske forhold i disse fiskevande. Jeg får det blot lidt dårligt, når nogen nakker en flot gedde til ingen verdens nytte, det gør jeg også når det sker med en stor farvet havørred.

Jan


Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 09:22
Uha, hvor er det længe siden, jeg har fået mig en god geddefrikadelle. Så snart isen er væk, må jeg ud og nakke en gedde, så jeg kan få min genopdagede lyst styret. Thumbs Up
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 09:34
Hehe....
 
Kære Jan.
 
Lad os da HÅBE at al den is snart forsvinder, så vi kan komme ud at fiske - når du ligefrem har tid til at scanne nettet og finde en over 7 måneder gammel konkurrence frem, og endda harcelere over den -så MÅ tiden være blevet alt for lang og tristWink
 
I det hele taget kan vi i praksis ikke tillade os at hjemtage noget som helst, eller for den sags skyld kroge og fighte selv den mindste skalle - vi risikerer jo at sætte butterfly-effekten igang.. Det er jo velkendt at selv den mindste påvirkning af naturen, på den helt lange bane, kan få helt uoverskuelige konsekvenser..
 
Gad vide om den knap så levedygtige sild jeg genudsatte sidste nytårsaften, under fiskeri på Øresund, i den sidste ende medfører at torskebestanden kollapser?????
 
jeg kan sgu næsten ikke bære tanken, og vil i sagens natur straks kompostere alt mit fiskegrej - naturligvis efter at jeg har ladet DTU undersøge det for et eventuelt indhold af tungmetalerBig smile
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 10:03
Smile
 
 


Redigeret af Klaus Neilsen - 18 Jan 2011 kl. 14:46
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 10:31
Hej Klaus
 
Tror du rammer plet med den sidste kommentar.
 
Hilsen
Peter
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 10:39
fatter ikke jan du gider bruge så mange kræfter på det her. f**k da det om de har fanget et par Gedder og om de gider spise dem eller ej.
 
enlig var det bedder at bruge tiden på Lave nogle fluer/gøre fluestangen klar til næste gang du skal ud.
 
eller brug din tid på at nakke nogle af alle de garn fisker der fisker ulovlig altså vis man har så meget tid.
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 10:50
Til de geddefiskere der glæder sig til at nakke den næste gedde og de dertil hørende frikadeller - god fangst og god appetit.

Til de useriøse debattører der kommer med udsagn om, at jeg åbenbart keder mig, når jeg læser artikler om fiskeri - ja det hygger jeg mig så med. Man må jo så håbe, at disse debattører har en mere spændende fritidsinteresse end mig.

Jeg er ikke bekendt med, at jeg har nogen sag kørende med Grejbiksen i Thrige - så her må jeg også melde hus forbi.

Jeg er sådant set ligeglad med, om geddekonkurrencen var i 2009, 2010 eller for den sags skyld 2011 (den næste), det gør ikke problemstillingen mindre problematisk.

Når jeg skriver angiveligt smider dem ud er det fordi, at det står der de faktisk gør. Men da jeg ikke selv har deltaget bruger jeg naturligt udtrykket angiveligt - da det kun er noget jeg har læst. Det var specielt dette der faldt mig for brystet.

Til de af jer der påberåber jer, at der er masser af gedder - ja det er vist også det erhvervsfiskerne gør - der er masser af torsk, hvorfor kvoter, biologer m.v. nærmest omtales af disse mennesker, som noget fanden har skabt.

Jeg prøver såmænd bare at forebygge, at den goodwill jeg mener vi sportsfiskere har haft i årevis ikke bliver ødelagt. Dertil kommer naturligvis, hvad mener I - er det ok.

Jeg kan allerede se en debattør fokusere på det sociale liv, fadbamser m.v. i forbindelse med geddekonkurrancen. Det tror jeg nu ikke gedderne kan bruge til så meget.

Hvis man nu forestillede sig, at deltagerne skulle betale et klækkeligt gebyr for sin deltagelse i denne form for fiskeri og overskuddet gik til fiskeplejen i området - ja så kommer der da et fornuftigt element ind i sagen. Men det er ligefrem gratis og det leder jo tanken hen på, at de gedder skal bare nakkes endda med dusør.

Men som sagt - jeg var blot interesseret i nogle meninger - er det ok at sende sådanne signaler dels gennem sponsorat, den praktiske gennemførelse m.v. og kunne det ikke tænkes i sidste ende at ramme os selv, når vi har travlt med at kritisere andre.

Jan
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 11:29
Hej Jan
 
Hvorfor skal vi der ikke er Grejbiksen svare på dine spørgsmål til dem????
 
Hvis du ikke har noget udestående med Grejbiksen, hvorfor sender du så ikke bane en mail til dem med dine spørgsmål.
 
Hilsen
Peter
 
 
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 12:09
Hej Peter

Nu kan jeg ikke ligefrem se, at jeg stiller spørgsmål til Grejbiksen - det er rent faktisk til andre lystfiskere.

Du må sikkert også lægge til grund, at når Grejbiksen sponsorerer denne form for fiskeri, er det et udtryk for, at man finder det ok. Det burde nok være overflødigt at spørge om.

Du har jo altid nogle særegne synspunkter. Hvorfor har vi egentlig et forrum, hvor vi kan diskutere fiskeri, stille hinanden spørgsmål f.eks. om konkret fiskegrej. Burde vi ikke med din logik kontakte Fiskeriministeriet eller den konkrete Grejproducent, i stedet for at belemre dig med sådanne spørgsmål.

Dertil kommer, at jeg aldrig har forstået, hvorfor du ynder at bruge tid på noget, der som jeg forstår, ikke vedkommer dig. Du burde da kunne finde noget andet, at bruge tiden på, nu når det er irrelevant ifølge dig.

Du har da lov at have din mening - men det har jeg vel også. Du skal således ikke forvente, at jeg agter fremover, at kommentere den "støj" du til stadighed søger at bibringe en debat.

Jan
Til top
Lasse Elmgren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasseej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasseej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 12:10
Hele 9 gange nævner du "Grejbiksen" i dit indlæg, men ikke en eneste gang nævner du navnet på arrangørerne!! Det er da lidt tankevækkende. Er dit indlæg ikke mere baseret på på en hån imod Grejbiksen end emnet omkring bæredygtig sportsfiskeri?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 12:10
Tja Jan, du har ihvertfald fået nogle ytringer eller holdninger på banen - men om der ligefrem er grundlag for en debat om en 7 måneder gammel konkurrence skal jeg ikke gøre mig til herre over.
 
Omvendt kan man jo påpege, at Tange Sø er et menneskeskabt "monster", og at den kunstigt skabte bestand af gedder bør afvikles hurtigst muligt - altså lad os få tømt søen for vand og fiskWink
 
Jeg har ikke yderligere, og burde sgu nok slet ikke have videreført tråden - da den ikke giver den store mening i mine smalsporede øjne..
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 12:26
Hej Jan
 
Nu snakker du vist udenom, fordi effekten udebliver!!
 
Hvad med den her: Spørgsmålet er om Grejbiksen har en etisk holdning til fiskeri eller drejer det sig bare om at få udryddet flest mulige gedder
 
Det kan kun Grejbiksen svare på!!!
 
SådanJan
 
Hilsen
Peter
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 12:52
Det kan til tider være forunderligt at deltage i en debat - specielt når Peter Rødsgaard kommer på banen.

Jeg vil gerne gøre det klart, at når jeg nævner Grejbiksen i mit oprindelige indlæg kunne det have været en hvilken som helst anden forretning. Det er jo netop forretningen der ved sit sponsorat skaber grundlaget for arrangementet. Derfor er gratisprincippet, dusør m.v. jo det væsentligste problem og det er blot derfor jeg nævner dette. Var disse forhold ikke til stede var der nok ikke nogen geddekonkurrence. Så det kan jeg ikke se noget forkert i.

For så vidt Peter Rødsgaard mindes jeg, at han arbejder for Grejbiksen (fluebinderi, messer m.v.) eller har gjort. Men det er ved at være lang tid siden, så måske husker jeg forkert og forveksler ham med en anden.

Men hans synspunkter og intolerance overfor andres meninger, har altid forundret mig.

Jeg har da vist heller ikke forbudt Grejbiksen at svare på det de måtte have lyst til.

Jan
Til top
Jens Moesgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sjø-ørret fisker

Tilmeldt:: 05 Dec 2010
Geografisk: Grindsted
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sjø-ørret fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 13:13
Personligt et jeg ikke forarget.
 
Kan ikke forestille mig at gedde bestanden er truet af en årlig konkurrence. Når der er kystfisker konkurrencer, eller premiere i Odense å bliver havørrederne jo også aflivet og ser heller ikke noget forkert ved det, de fleste konkurrencer er jo kun een gang om året.
 
Fiskerhilsen
 
JM
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 13:13
I overskriften Bæredygtig ligger jo svaret om hvorvidt der er forsvarligt at opfiske 27 gedder i Tange Sø. Bæredygtig er i modsætning til overfiskeri hvor bestanden samlet lider skade. Jeg kender søen og kan med sikkerhed sige at de 27 gedder ikke får bestanden til at kollapse.
 
Jeg ville ikke selv vælge at fange en gedde og derefter smide den ud. Enten ville jeg genudsætte, alternativt lave den til fiskefars.
 
Bæredygtighed er jo det nye sort og ingen kan vel være uenig i at vi skal værne om naturen men det meste af det vi foretager os er jo ren fritidsbeskæftigelse og tidsfordriv. Jeg formoder at kun ganske få fisker for at få mad på bordet. Her tænker jeg ikke på dem der vælger at spise fangsten men for dem hvor fangsten er en nødvendighed for livets opretholdelse.
 
 
 
 
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 13:21
Hej Jan
 
Du kunne have skrevet forretning i stedet for Grejbiksen, så havde du været saglig. Men det her lugter kun af din egen gamle sag, og det lyder som om du har tabt stort, siden du kommer med dette indlægClap
 
Hilsen
Peter
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 13:37

Gedden er den absolut vigtigste fisk til at opretholde den biologiskebalance i de ferske økosystemer, det er derfor efter min opfattelse hul i hovedet at fjerne gedder unødigt  fra en sø, som det er tilfældet her ved en koldblodig slagtegedder konkurrence.

Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 14:08
Nu tvivler jeg på, at der kun fanges 27 gedder og thats it. Der fiskes vel også på andre dage. Men igen - da jeg læste om det var det oplysningen om, at de bare blev smidt ud der specielt fangede mig. Det gav mig en dårlig fornemmelse, ligesom jeg tænkte om det virkelig er et udtryk for sportsfiskeri.

Jeg har som sagt ikke noget større kendskab til Tange Sø, dens geddebestand m.v. - dertil kommer, at for mig kunne det ligeså godt være 27 hornfisk der blev nakket og derefter efterladt. Er det denne etik vi ønsker og er der tale om sportsfiskeri.

Jeg har nogle holdninger til dette, men dømmer rent faktisk ikke nogen. Jeg kan i hvert tilfælde se nogle problemstillinger, hvis det er sandt man bare smider fisken ud bagefter.

Til Peter Rødsgaard kan jeg da bare sige - det er da korrekt, at jeg i stedet for Grejbiksen kunne have skrevet forretningen. Jeg kunne også i stedet for Tange Sø bare have skrevet sø. Men så er vi jo hurtigt derhenne, at ingen konkret kan forholde sig til noget som helst - er det den lokale andedam jeg mener og hvilken forretning står bag dette - er det den lokale kiosk. Så Peter - du har som sædvanlig ret.

Så igen - jeg stiller mig ikke til dommer - jeg fik det bare lidt dårligt ved tanken om den form for fiskeri og spørger bare - syntes I det er ok. Det er der så nogle meninger om og det er da fint.

Så længere er den ikke, uanset hvad den kære Peter måtte mene. Men hvis en proffesionel forretning sponsorerer en fang og smid væk konkurrence - ja så syntes jeg ikke det gør problemet mindre. Bemærk Peter - nu bruger jeg udtrykket forretning for at glæde dig, med fare for der straks er en debattør der så spørger, hvilken forretning taler jeg om.

Det kunne jo også tænkes, at der fandtes deltagere der straks kunne oplyse, at gedderne rent faktisk blev lavet om til frikadeller, hvilket da ville glæde mig.

Men som en debattør skriver, har jeg da fået ytret nogle holdninger til denne form for fiskeri - jeg efterlyser blot andres, som da ikke behøves at være mine.

Hermed har jeg såmænd ikke flere kommentarer til denne sag.

Hilsner
Jan

Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 15:26

Jeg synes at der lidt er en tendens til at blande pære og æbler sammen.

Er det bæredygtigt fiskeri at fjerne 27 gedder fra Tange sø? Ja det vil jeg mene. Også er det ligegyldigt om de ender som fars eller i en skraldespand. Effekten på bestanden er den samme.
 
Er det etisk iorden at 27 gedder ender i en skraldespand (Ved ikke om de 27 gedder fra Tange sø rent faktisk endte deres dage i en skraldespand)? Personligt synes jeg ikke det er iorden.
 
Dennis
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 15:33
Jan er satme spot on altså.

Og lave konkurrencer hvor det i reglerne står fiskene skal aflives og indvejes døde, er vidst noget der burde høre fortiden til.

Det giver ingen mening og dræbe så mange gedder, søerne kan med GARANTI ikke klare sådan nogen svings over flere perioder, i deres bestande, det er helt sikkert, der skal ikke dræbes meget mere end et par store gedder i de mellem store søer/moser før man kan mærke det markant på gedde bestanden de næste mange år.

FOlk der er med i de konkurencer lære jeg sgu aldrig og forstår.


Glædelig jul.


Morten.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 16:22
Hej Jan
Jeg bliver sku helt bange nuConfused. Jeg har haft en webshop og har givet lidt spons her og der. Håber ikke at nogle af deltagerne til de konkurrencer har opført sig uetiskDead

helt ærligt JanShocked
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 16:30
Til Dennis
Jeg har aldrig hørt om eks. en konkurrence i Karup Å - Skjern å - Gudenå, hvor de indvejede fisk er levene. De er stendøde. Ved du om de HØ og Laks bliver smidt i skraldespanden eller spist? Hvad med Aborre konkurrencen bliver de spist?Clap
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 16:40
Jeg bryder mig bestemt ikke om at der fanges 27 fine fisk, for derefter at smide dem i skraldespanden. Dem som gør dette skulle have en over nakken.
Fisk fanges for at spises, og ikke for underholdningens skyld.


Derimod syntes jeg at denne udtalelse:

"Jeg har selv altid genudsat mine gedder, takket for fighten og sagt til gedden, "vi ses til næste år, så du er blevet lidt større."

.... er direkte svineri og dyreplageri, og du bør stoppe dit dobbeltmoralske piveri for magen til svineri skal man da lede længe efter. Tænk at proppe en krog i en fisk for sin egen sygelige fornøjelse skyld.

Fy for faen siger jeg bare :-(

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 16:58
Hej Jan hagen
Du må virklig kede dig eller er det revenge for din sag meb Grejbiksen?
 
Gå ned i dyrehandlen og køb dig et kradsetræ....det virker.
Per Hansen
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:13
Der kan drages sammenligning med de debatter der foregår omkring jagt og afskydning af udsat vildt. Her er der også en del elementer der kan være svære at forstå/acceptere for "ikke jægere".
 
I vores hobby "leger" vi med livet for den enkelte fisk og om man så mener at catch & release er mere etisk end madfiskeri kan diskuteres.
Selv den mest nænsomt genudsatte fisk kan gå til efter en hård fight samt evt. forkert håndtering.
 
Jeg kunne aldrig selv drømme om at deltage i sådan en konkurrence men vi må indse at der i vores hobby helt klart er elementer af "dyreplageri"
 
Hvis vi ender i en diskussion om "alt levende har lige ret" begynder jeg sku at tude(sagde han og slog julefluen ihjel med en avis)Wink
 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:17
er direkte svineri og dyreplageri, og du bør stoppe dit dobbeltmoralske piveri for magen til svineri skal man da lede længe efter. Tænk at proppe en krog i en fisk for sin egen sygelige fornøjelse skyld. 

Fy for faen siger jeg bare :-(

Det du siger her er satme da noget vås, det er bevisligt at fisk på ingen måde lider nogen som helst overlast hvis de bliver behandlet korrekt, og genudsat korrekt. 

EOD:!
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:20
Citat: schultz92

er direkte svineri og dyreplageri, og du bør stoppe dit dobbeltmoralske piveri for magen til svineri skal man da lede længe efter. Tænk at proppe en krog i en fisk for sin egen sygelige fornøjelse skyld. 

Fy for faen siger jeg bare :-(

Det du siger her er satme da noget vås, det er bevisligt at fisk på ingen måde lider nogen som helst overlast hvis de bliver behandlet korrekt, og genudsat korrekt. 

EOD:!
Det er lidt svært at se hvilket indlæg du referere til så kan du være lidt mere præcis?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:30
Citat: schultz92

er direkte svineri og dyreplageri, og du bør stoppe dit dobbeltmoralske piveri for magen til svineri skal man da lede længe efter. Tænk at proppe en krog i en fisk for sin egen sygelige fornøjelse skyld. 

Fy for faen siger jeg bare :-(

Det du siger her er satme da noget vås, det er bevisligt at fisk på ingen måde lider nogen som helst overlast hvis de bliver behandlet korrekt, og genudsat korrekt. EOD:!
  Hvis man ikke skulle "proppe en krog i en fisk" for sin egen skyld, hvem skulle det så være for? Og hvis det ikke må være forbundet med fornøjelse, hvorfor så tage ud at fiske?
Og desuden advokere du for at man godt kan sætte fisk ud?? Jeg er forvirretWink



Redigeret af JRK - 13 Dec 2010 kl. 17:33
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:34
Lige en kort bemærkning til Nick og Per.

Jeg er da enig i, at man er syg i hovedet, når man som mig render rundt en hel dag ved kysten og intet fanger. Endnu mere sygt kan det forekomme, at hvis jeg så endelig fanger en fisk, der forekommer mig lidt lille eller slatten, at jeg så genudsætter den. Men det har jeg det fint med - specielt hvis alternativet er skraldespanden.

Så hvis man er syg når man genudsætter en fisk, så findes der heldigvis mange syge lystfiskere.

Til Per må jeg ligeledes melde hus forbi. Jeg har aldrig ejet en kat og har derfor ikke erfaring med kradse træer. Men det kan jeg forstå Per har - så tillykke med det.

Jan
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 17:56
Citat: sage

Til Dennis
Jeg har aldrig hørt om eks. en konkurrence i Karup Å - Skjern å - Gudenå, hvor de indvejede fisk er levene. De er stendøde. Ved du om de HØ og Laks bliver smidt i skraldespanden eller spist? Hvad med Aborre konkurrencen bliver de spist?Clap
Til Jesper,
 
Øhm har du lyst til at uddybe dit svar til mig. Er ikke helt sikker på jeg har forstået din hensigt/mening. Synes ikke jeg snakker om indvejningsregler nogen steder.
 
Hvis du hentyder mit svar omkring etikken, så er det jo som jeg skriver min personlige holdning. Hvis jeg fanger noget der ikke, ifølge min overbevisning er spiseligt, ja så ryger det tilbage i baljen. Hvis jeg indvejer en HØ, laks eller aborre til en konkurrence, ja så forventer jeg da, at jeg må få den med hjem efter konkurrencen.
Aborren er jo en gude-spise.
 
Dennis
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:16
Da vi er 2 Jesper der deltager i debatten bør du nok henvise til hvem af os du skriver tilWink
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:22
Til top
Nick Se Drop Down 

Knapt så aktiv :) 
Knapt så aktiv :) 
Brugernavn:
qwer 

Tilmeldt:: 20 Aug 2010 
Status: Offline 
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner 
  Citér qwer Citér  BesvarSvar
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: I dag kl. 16:40
Jeg bryder mig bestemt ikke om at der fanges 27 fine fisk, for derefter at smide dem i skraldespanden. Dem som gør dette skulle have en over nakken.
Fisk fanges for at spises, og ikke for underholdningens skyld.


Derimod syntes jeg at denne udtalelse: 

"Jeg har selv altid genudsat mine gedder, takket for fighten og sagt til gedden, "vi ses til næste år, så du er blevet lidt større." 

.... er direkte svineri og dyreplageri, og du bør stoppe dit dobbeltmoralske piveri for magen til svineri skal man da lede længe efter. Tænk at proppe en krog i en fisk for sin egen sygelige fornøjelse skyld. 

Fy for faen siger jeg bare :-(
























Det du siger her er satme da noget vås, det er bevisligt at fisk på ingen måde lider nogen som helst overlast hvis de bliver behandlet korrekt, og genudsat korrekt. 

EOD:!
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:25
Hold op noget rod det bliver det her :D

Men jeg referere selvfølgelig "qwer"

Og nu referere jeg dig 

"  Hvis man ikke skulle "proppe en krog i en fisk" for sin egen skyld, hvem skulle det så være for? Og hvis det ikke må være forbundet med fornøjelse, hvorfor så tage ud at fiske?
Og desuden advokere du for at man godt kan sætte fisk ud?? Jeg er forvirretWink"

Jeg mener da man propper en krog i fiskens mund for "fornøjelsen" I mit tilfælde er det nu mere alt planlægningen op til som gør udløselsen når fisken endelig hugger, jeg kan ikke se hvorfor det forvirre dig jeg advokere for man skal genudsætte fisk?


Morten
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:30
Hej Jesper Rosgaard,
 
Det er så´mæn ham jeg citere jeg henvender mig til, altså Jesper Skjoldborg Bech. Wink
 
Dennis
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:34
Citat: schultz92

Hold op noget rod det bliver det her :D

Men jeg referere selvfølgelig "qwer"

Og nu referere jeg dig 

"  Hvis man ikke skulle "proppe en krog i en fisk" for sin egen skyld, hvem skulle det så være for? Og hvis det ikke må være forbundet med fornøjelse, hvorfor så tage ud at fiske?
Og desuden advokere du for at man godt kan sætte fisk ud?? Jeg er forvirretWink"

Jeg mener da man propper en krog i fiskens mund for "fornøjelsen" I mit tilfælde er det nu mere alt planlægningen op til som gør udløselsen når fisken endelig hugger, jeg kan ikke se hvorfor det forvirre dig jeg advokere for man skal genudsætte fisk?


Morten
Jeg mener blot det er lidt dobbeltmoralsk da du skriver at det er sygeligt at proppe en krog i munden på en fisk samtidig med du går ind for genudsætning? Det forvirre mig stadig.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:35
Citat: zinkoid

Hej Jesper Rosgaard,
 
Det er så´mæn ham jeg citere jeg henvender mig til, altså Jesper Skjoldborg Bech. Wink
 
Dennis
Wink Jeg kan jo bare lære at læseSmile
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:37
Citat: JH

Jeg kender ikke noget nærmere til gedde bestanden i Tange Sø og omegn. Men der må da være en overordentlig geddebestand, hvis man bare på en dag kan fjerne 27 uden det har nogen betydning. Der fiskes vel også gedder resten af året minus fredningstider.

Hvor mange år tager det ikke for en hungedde at blive over 8 kg.

Jeg har intet imod, at man regulerer en bestand, hvis det er biologisk forsvarligt. Men når man på den ene side læser om folk der i årevis kæmper for nedlæggelse af Tangeværket netop for at skabe bedre miljø og fauna for fiskene - ja så bliver jeg ikke ubetinget begejstret - når jeg læser om den årlige geddekonkurrence.

Det er jo almindelig kendt, at landmænd vil have vildsvin bortskudt, fordi de spiser af afgrøder, fåreavlere vil have ulvene væk i Sverige fordi de spiser deres får og jeg tænkte da på, om der kunne være nogle laksefiskere der ville have gedden væk, fordi den spiser laksene.

Men gedden har som nævnt en betydning for balancen i søer, iltsvind m.v.

For mig virker det lidt modsatrettet, at vi gennem vores organisationer bekæmper erhvervsfiskere, landmænd, Tangeværk m.v. - når der så står en gruppe fiskere og "skovler fisk op" på en enkelt dag, vejer, tager billeder og angiveligt blot smider fiskene væk bagefter. Det tror jeg godt nogen kunne få ondt af.

Men er der biologisk belæg for at regulere bestanden af gedder i Tange Sø, der føres kontrol hermed - ja så er det vel ok. Men hvem har check på det.

Jeg har stor respekt for de mennesker der arbejder for samt har arbejdet for nedlæggelse af Tangeværk, genopretning af Skern å, diverse fiskeudsætninger herunder også gedder. Men jeg tror en sådan geddekonkurrence kan falde nogen for brystet og lede vores tanker hen på dobbeltmoral, egoisme m.v.

Jeg har intet imod, at man fanger en gedde. Men jeg kan da ikke lade være med at tænke på de mange lystfiskere jeg kender inklusive mig selv, der genudsætter fangede fisk i stor udstrækning. Mange fiskevande har da også regler og kvoter på laks - så vi skal ikke glemme, ar disse regler jo netop er fremkommet ved menneskelig overgreb på naturen.

Men som sagt, jeg kender ikke de faktiske forhold i disse fiskevande. Jeg får det blot lidt dårligt, når nogen nakker en flot gedde til ingen verdens nytte, det gør jeg også når det sker med en stor farvet havørred.

Jan


Nej Jan, som du selv starter med at skrive så aner du ikke en skid om Tange sø.
 
Du keder dig nok bare her i vinterkulden. Men vil du underholde os med dine C&R fantasier så gør det på et grundlag du har kendskab til.
 
En påstand om at Tange sø og dermed Gudenåsystemet tager skade rent økomæssigt, fordi der slagtes en snes gedder, er da helt ude i hampen.
 
Og ja, fiskefrikadeller af geddekød smager fortrinneligt.
 
Det er da for mig et flot formål at tage ud og fiske for at spise det man fanger, alt andet er sq da tåbeligt og spild af tid........ og efter min mening en avanceret form for dyrplageri.
 
Fang fisken, hurtig figt, hurtig aflivning og mums lækker mad!
 
/frede
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:41
Til Per må jeg ligeledes melde hus forbi. Jeg har aldrig ejet en kat og har derfor ikke erfaring med kradse træer. Men det kan jeg forstå Per har - så tillykke med det.
CITAT SLUT
Der tager du helt fejl, men jeg har erfaring fra anden side om,  at den er en god måde at afreagere på, så krads du bare løs. Men det er helt sikkert en god løsning til at komme af med sine opstød - sure eller ej!
 
For mig at se - uden om debatten omkring de gedder - er du ekspert i at starte tråde der altid ender i uendelige historier omkring dig selv og dine problemer.....prøv at læse Michael Ende's " Den uendeligel historie" så vil du helt sikkert forstå dit liv og få det bedre.
Tag nu ud og fisk, når isen smelter.....
Rigtig glædelig jul til dig
Per hansen


Redigeret af Taonga - 13 Dec 2010 kl. 19:50
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 18:43
det med og proppe en krog i munden på en fisk er på ingen måde mig der skriver det, det er Qwer.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 20:53
Helt og aldeles enig JanThumbs Up
 
Jeg ved fra en der er medlem i foreningen(men som ikke deltager i konkurrencen) at størstedelen bliver smidt ud/efterladt.
 
 
 
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 22:33
Ja jonathan, og jeg er på ingen måde tilhænger den form for dyreplageri som hedder C&R.
At du prøver at slå dette dyreplageri over i noget "sludder" og at fisk ikke tager skade må være din egnen lille samvittighed som taler til dig, for det bræk du fyre af med at fisk ikke tager skade, og især det med at det er bevisligt, er jo til grin. At proppe en krog i munden på en fisk for derefter at rive den op af vandet er en sag hvis du har tængt dig at spise den, men er det for sjovt er og bliver det dyreplageri.
Jeg regner ikke med at du vil kunne forstå dette hvis du ikke er opdraget til at respektere dyr og levende væsner, men det jeg prøver at få trådstarteren til at forstå er at han sidder og er dobbeltmoralsk når han selv ynder denne form for dyreplageri, på lige fod med at slå disse geder ihjel når de ikke engang skal spises.
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2010 kl. 22:33
Uha - jeg er lige kommet hjem fra fitness træning. I stedet får Pers hobby med at kradse i træ, læse bøger om et bedre liv - ja så trækker jeg lidt i diverse maskiner i stedet.

Jeg kan se, at påstandene hagler ind om, at jeg må have et kedeligt liv, aner ikke en skid om Tange Sø og tidligere var jeg syg i hovedet, fordi jeg genudsatte fanget fisk. Jeg synes det taler for sig selv. Jeg har netop ikke kloget mig i noget jeg ikke har forstand på, ligeså lidt jeg har påstået, at geddefiskeriet i Tange Sø er direkte skadelig for bestanden.

Her er man vel inde på noget centralt i debatten - visse debattører læser slet ikke hvad man skriver - men hagler løs med direkte useriøse påstande.

Til Per kan jeg sige, at jeg bestemt ikke mener at beskrive mine personlige problemer i denne tråd - dem har jeg da nogen af f.eks. årets julegaver m.v. Men jeg kan forsikre om, at uanset hvor mange gode bøger du åbenbart har gode erfaringer med, så ændrer det ikke min holdning til fang og smid væk fiskeri.

Jeg synes iøvrigt jeg har hørt de fleste sange før - prøv at diskutere garnfiskeri med en garnfisker, torskefiskeri med en inkarneret torskefisker osv. Her hører man også, at man ikke aner en skid, biologer er nogle idioter, der er masser af torsk og laks - og de er ikke truet af vores fiskeri m.v.

Jeg kommer ikke med postulater i mit indlæg, jeg kalder ingen syge og jeg kloger mig ikke i Tange Sø. Det skyldes, at det er jeg ikke dygtig nok til eller har viden nok om - men det forhindrer mig da ikke i, ikke at være så stærk i troen som visse andre debattører.

Jeg fik det såmænd bare lidt dårligt, da jeg læste om denne fang og smid væk holdning, der åbenbart præger geddefiskeriet i Tange Sø, samt en proffessionel forretningen ligefrem sponsorerede dette. Betyder det, at jeg så har et dårligt liv, keder mig samt iøvrigt har personlige problemer. Jeg har det helt fint og bruger ikke tid på at kradse træ ligesom Per, kalde folk syge fordi de genudsætter fanget fisk m.v. Jeg har åbenbart også overskud til at se nogle problemstillinger i denne form for fiskeri, som andre ikke tager så tungt åbenbart.

Men jeg har det altså bedst med i saglighedens navn, når jeg bekymrer mig om alle de spærreballoner m.v. garnfiskere sætter op i fjorde m.v. foran opgangsåer, at når jeg diskuterer med sådan en inkarneret garnfisker, der kan være ligeså påståelig som visse debattører her, at jeg ikke bliver skudt i sænk med bemærkninger om, at vi jo ikke er en skid bedre selv.

Jeg er desværre ikke så stærk i troen, at 27 gedder fanget alene på en dag sammen med alle de andre dage ikke gør nogen forskel og de iøvrigt således lever et ligegyldigt liv disse gedder- det lader jeg de kloge debattører der åbenbart ved alt om tro på.

Så Per har måske ret alligevel - jeg har måske det personlige problem, at jeg er alt for saglig i min tilgang og ikke hurtig nok med de usaglige floskler m.v. Men det må jeg jo så leve med og har det aldeles fint med.

Nu er det så heldigt, at mit indlæg ikke handler om, hvad der er fakta, om en bestand er truet m.v. - det ved jeg som sagt ikke nok om - det handler mest om etik og respekt for andres arbejde, samt de signaler vi sender med denne form for fiskeri til såvel unge mennesker (nye lystfiskere) samt eventuelt en emsig journalist, hvor denne form for fiskeri falder for brystet - endda støttet af en proffessionel forretning.

Jeg er rent faktisk lidt stolt af det genopretningsarbejde der laves diverse steder og håber således, at vores vandløb, søer m.v. kan få en naturlig balance. At der findes folk der fisker efter fang og smid væk princippet finder jeg sørgeligt i denne forbindelse, men det overlever jeg da nok.

Det handler jo dybest set om holdninger til fiskeriet - og dem er der da kommet nogle stykker af i denne tråd. Jeg mener, at jeg har givet udtryk for mine og tager da andres til efterretning.

Så tror jeg vist ikke jeg kan udtrykke mig bedre og mere præcist i denne sag, som visse andre debattører helt klart åbenbart har mere forstand på end mig. Jeg troede ellers holdninger kunne diskuteres og det tror jeg faktisk stadig på.

De bedste hilsner
Jan
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2010 kl. 00:07
hvad var det for en forretning du snakker om jan ?
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum