Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knuder til flue-biggame

 Besvar Besvar
Forfatter
Eske Braun Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eske Avatar

Tilmeldt:: 08 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knuder til flue-biggame
    Sendt: 08 Dec 2010 kl. 23:47
Hej,
 
Erfaringer med knuder til denne form for fiskeri modtages.... både til sammen binding af backing/hovedline, hovedline/forfang osv.
 
Mvh Eske
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 08:37

Hej Eske,

Der er selvfølgelig flere måder at klare den sag på. Til fiskeri efter sailfish, GT, tarpon, tun mfl. har jeg brugt følgende og det har ALDRIG svigtet.
 
På baglinen laves et Bimini-twist. Det giver en meget lille/tynd knude som meget elegant suser ud gennem øjerne på stangen i et udløb. Dertil er knuden meget stærk(stærkest af alle knuder). Med denne knude får du også en løkke som kan kobles til løkken i enden af fluelinen. Løkken på baglinen gør også, at du nemt kan skifte line uden at klippe i den. Løkken på linen laver jeg med tre nail-knots og coater det med lim (UV-knotsense fra Loon eller Aquasure). Den samme løkke laver jeg i den anden ende af linen. Nu kan forfang og line kobles med løkke til løkke. Til dette bruger jeg Perfektion-loop eller Homer Rhode Loop-knot (afhænger af tykkelsen.
Forfanget kan taperer jeg forskelligt alt hvilket type fiskeri det skal bruges til og hvor store fluer der skal kastes. Generelt er Ego-knuden meget god til at binde tykke liner sammen med. Hvis jeg skal binde ex 0,50 mm sammen med 1,0 mm (shocktippet) bruger jeg Albright-knuden (God knude hvis der er stor forskel i diameteren på de liner der skal bindes sammen). Fluen bides ALTID i en Homer Rhode Loop-knot - som indiskutabelt er den bedste knude til at binde fluer i en løkke på tykt forfang.
Jeg håber det har inspireret dig og god tur til de varme lande.
 
Alle knuderne kan du finde ved lidt søgning på Google.
 
Bh Jacob
 
Til top
Gordon P. Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Gordon P. Henriksen Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2003
Geografisk: Midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gordon P. Henriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 09:08
Hej Eske

Hvis du er seriøs om at dyrke Big Game fluefiskeri og klar til at bruge de penge det koster på grej, flybilleter og guider, så er pengene til Trey Combs bog Bluewater Flyfishing rigtig godt givet ud!

http://www.amazon.com/Bluewater-Fly-Fishing-Trey-Combs/dp/1558213317

Den har alt om knuder og en masse andet der er fornuftigt læsestof om teknikkerne, modhug osv.

Jeg har evt. et eksemplar du kan låne hvis du passer på den.
 
Gordon
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 09:41
Hej Eske,
Det er en fin bog som Gordon omtaler - nok det mest uddybende værk om emnet der findes.
Du vil dog ikke finde løsninger på forfang og knuder der svarer til det jeg har beskrevet ovenfor. Dette skyldes at T. Combs er amerikaner og "over there" er lineklasserekorder noget man går meget op i. Derfor omtaler bogen ex.  fiskeri efter sailfish med tynde forfang, som konstueres på en lidt anden måde end jeg beskriver.
Jeg vil ikke råde dig til, at BEGYNDE at fiske sailfish eller lign. med en tynd "glass tippet".
Om det er rigtigt eller forkert at fiske efter lineklasserekorder forholder jeg mig ikke til. Mit budskab er alene, at det er vigtigt at man som ny big-game fluefisker får succes og ikke mister en kroget fisk pga. man vil sætte en lineklasse-rekord.
 
Bh Jacob
 
 
 
Til top
Gordon P. Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Gordon P. Henriksen Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2003
Geografisk: Midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gordon P. Henriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 09:52
Jeg er enig med Jacob i forhold til at undgå de tynde 20 lbs IGFA standard tippet.

Men et godt råd er ikke at gå tykkere end 30 eller max 40 lbs i forfanget da du gerne vil have en hvis "knæk" risiko. Tingene kan gå stærkt når der er en sejlfisk for enden af linen, og hvis du får flueline rundt om håndledet uden udsigt til den knækker lige foreløbig tror jeg ikke det bliver en positiv oplevelse!

Gordon
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 10:27
Hej Gordon og Eske,
Gordon har selvfølgelig en pointe mht., at noget skal kunne sprænge i tilfælde af noget går galt.
Det er også en god idé at bruge handsker, som kan hinde at man skærer/"brænder" sig på linen i forbindelse med et stripstrike (modhugget). Hansker er endvidere en god ting når fisken skal landes, ex har GT store og skarpe scutes ved haleroden.
 
Begge dele er dog uden for det emne som Eske spørger om, men det bliver det ikke mindre relevant af.
 
Bh J
Til top
Eske Braun Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eske Avatar

Tilmeldt:: 08 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 11:56
Hej, G og J,

Tak for inputs, jeg ér gået i gang med at "øve" knuder.... Jakob, har du mulighed for at tage et billede at dine nailknots og maile dem til ebl(a)post.cybercity.dk ?

Eske
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 12:53
Hej Eske,
Det var nemmere for mig at finde et billede af det på nettet ;)
 
I dette link kan du se hvordan det ser ud. Det er lavet som eksemplet i midten, dog bruger jeg tre knuder og coater med lim. Det er rigeligt stærkt, hvis det er lavet ordentligt.
Hvis du snart skal afsted vil jeg gerne hjælpe dig med at lave loops på dine liner og evt svare på andre spørgsmål.
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Eske Braun Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eske Avatar

Tilmeldt:: 08 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 14:05
Bare for at skære det ud i pap til mig selv....
Lægger du fluelinen dobbelt og så "sikre" den med nailknots og lim? eller føre du kernen af fluelinen tilbage igennem sig selv, ud af siden og så binder 3 nailnots?
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 14:54
Hej igen,
Jeg ligger linen dobbelt og sikrer med tre nailknots. Lad endeligt coatingen være, den er super god af sikre nailknots på - meget bedre end en kerne.
 
Jeg vil ikke råde dig til at begynde at bøvle med at trække kernen igennem sig selv eller lign. Det giver et svagt punkt. Der til skal det siges at det langt fra er alle liner til big game, der har en kerne hvor dette kan lade sig gøre. De løkker jeg laver kan laves på alle liner - ingen problemer!
 
Bh Jacob
Til top
Eske Braun Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eske Avatar

Tilmeldt:: 08 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Dec 2010 kl. 15:10
@ Jakob

Det tror vist jeg kan finde ud af.... Der kommer en update når jeg kommer hjem fra Thailand sidst i Januar.

Mvh Eske
Til top
Eske Braun Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Eske Avatar

Tilmeldt:: 08 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eske Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 12:54
Det blev til lidt senere end sidst i Jan.....

Jeg fik fisket, dog ikke så meget som jeg ville, så det må vente til næste gang.
Jeg fandt en tysk skipper http://www.sportfishing-thailand.com/ på Koh Phi Phi Don som var med på ideen om et forsøg på flue efter sailfish.
Det blev "kun" til en enkelt
http://dl.dropbox.com/u/15625138/Sailfish%2C%20Eske%20Braun%20Larsen%20.jpg og desværre ikke på flue. Den huggede på den ene outrigger imens vi var ved at rigge om til Teaser. Jeg tror nu også det var meget godt at den første var på multigrej, for der er fart over fæltet nå hugget falder.....

Jeg havde også kontakt til en ganske stor Barracuda som ikke brød sig om den 60punds wire der blev brugt som forfang. "Klip" og så var den væk.
 
Men alt i alt en god tur og skipper kan varmt anbefales..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres