Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred PÅ KYSTEN

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred PÅ KYSTEN
    Sendt: 26 Nov 2010 kl. 20:25
Hej


Kender i det at man går på kysten, og vader rundt, affisker flere hundrede meter kyststrækning, uden et eneste hug? Samme kyststrækning som der før har været massere af fisk på. Får nogen år siden, var denne kyststrækning fyldt med fine ørreder, som var til at få i tale, men nu ser man ikke en eneste fisk, bortset fra de små hundestejer og sandkutlinger der suser forbi fødderne af en.

Fremtiden ser lovende ud for den sjællandske kyst, eller?

Hvad mon hovedårsagen er til den faldene havørred-bestand?

Hmm. Er det fordi vi blir flere og flere der fisker på de de sjældne blankfisk?, 
Måske fordi vi mundingsudsætter?
Måske fordi at størstedelen af pengene fra de statslige fisketegn går til jyderne? 

Jeg tror selv på de 2 sidstnævnte?


Vi skal have nogen kystudsatte havørrede, som trækker langs kysten HELE året, 

Nu er jeg sikker på at alle halvtyskerne kommer op af stolene, men læs det hele igennem, og kom med nogen brugbare svar,


Nu kommer jeg ind på et emne mere, som glider ind over det første, og som jeg har været inde på før,

Hvorfor tror i at man næsten aldrig møder "unge" kystfiskere?,
Ja hvorfor mon, hvis man skal gå i flere uger for at fange denne opreklamerede havørred tror i så at unge lystfiskere, gider bruge penge på grej, og fisketegn hvis der ikk sker noget. Så er det sku bedre med en tur i putten, hvor man er sikker på at fange en oppustet og kundstigtfremstillet burfisk!

Jeg orker hellere ikke kysten mere. Er gået over til karpefiskeri, for der fanger man sku noget en gang imellem. Ja ja, nu kommer alle de "Dygtige kystfiskere" Og siger, "Der er da massere fisk, og man skal jo hellere ikke fange noget hver gang" Nej  det er selvfølgelig rigtigt nok, det blir sku aldrig som havørredens hemmelighed, men en havørrede på fx. hver anden tur ville da være iorden, eller bare en hver 3-4 tur ville sku os være iorden,
og mange af mine fiskekammerater er gået over til gedde og aborre fiskeri netop pga. Det svigtende havørredfiskeri,

Så er der sikkert nogen der vil mene at jeg ikke er dygtig nok eller fisker for lidt og bla bla bla. men har ca 250 fiske ture om året og fanger næsten ingen havørred i forhold til sidste og forrige år.

Forstår godt at de unge hellere vil feste igennem og drikke deres hjerne ud, istedet for at stå tidligt op og ta på kysten, 

Hvem skal føre fiskeriet videre når de "Ældre" ikk længere er her?, 

Dette er ikke ment som et surt opstød, bare prøv at tænk over det der sker !


mvh. maciej




Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 20:44
Jeg vil holde mig en lille vinterpause med rigelige fangster fra dette år. Var sidste år bedre? eller forrige år? Jeg fanger nok til at bevare "gejsten" samt opretholdelse af det vigtige D-vitamin indtag via selvfangede fiskWink
 
Jeg kender ikke andres grænser for hvornår en sæson er "godkendt" men med mine fangster (de fleste genudsat) venter jeg en omgang inden jeg kaster mig over karpefiskeri(som sikkert både er sjovt og spændendeSmile)
 
På med vanten.


Redigeret af JRK - 26 Nov 2010 kl. 20:45
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 20:47
Jeg havde 18 nulture på en plads som ellers gav 1-3 fisk ca hver anden tur? som altid var sikker, 
Til top
Søren Bøgild Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
boegild Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2008
Geografisk: Aarhus, DK
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér boegild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 20:55
Så prøv da en anden plads? :)
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:01
tro mig jeg har prøvet mange pladser, har da fået en 20 fisk eller sådan noget iår, men det er jo ingen ting.

og nej jeg bruger ikk de forkerte fluer, og min line er heller ikke forkert, 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:15
Citat: maciej

Hej

Hvad mon hovedårsagen er til den faldene havørred-bestand?

Hvorfor tror i at man næsten aldrig møder "unge" kystfiskere?,

Så er der sikkert nogen der vil mene at jeg ikke er dygtig nok eller fisker for lidt og bla bla bla.
1. Fordi du ikke fanger fisk på en plads, hvor du før har fanget fisk, det er altså ikke ensbetydende med at havørredbestanden som helhed er faldende - du fisker de forkerte steder og længere er den ikke.
 
2.Kystfiskeri efter havørred har aldrig været noget, som unge lystfiskere har fundet specielt tiltalende, da der er for langt mellem fangsterne - kystfiskeri efter havørred er noget de fleste først rigtigt begynder på, når de er blevet voksne.
 
3.Jeps!, du er ikke dygtig nok i valg af fiskeplads - det har ikke noget at gøre med dine lystfiskerevner eller ihærdighed.
 
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:19
helt fint, men fortæl mig så hvor de rigtige pladser er?, har fisket stevns, strøby, hornbæk, odden, amagerstrand( et par timer hver dag), isefjorden, og et utal af andre pladser, og når man møder folk på disse pladser, siger de sjovt nok det samme, at der simpelthen ingen fisk er, 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:22
så tag i P&T...!!
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:23
typisk jyder at komme med sådan en kommentar, i har jo massere fisk ikk?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:32
Er jyde, bor på sjælland men i sensommeren fiskede jeg 3 uger(on/off) på Djursland og fangede da fiske men slet ikke som "hjemme" på sjælland.
Det gælder om at kende sit vand og værre der på rette tid.
 
er sikker på en jyde vil få samme oplevelse ved en ferie i tilfældige uger på sjælland.
Til top
Søren Bøgild Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
boegild Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2008
Geografisk: Aarhus, DK
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér boegild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:34
Jo da, vi jyder/halvtyskere har masser af fisk. Vi kan nærmest ikke døppe fluen i vandet før de sidder der... (føl ironien).


Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:51
Citat: maciej

helt fint, men fortæl mig så hvor de rigtige pladser er?, har fisket stevns, strøby, hornbæk, odden, amagerstrand( et par timer hver dag), isefjorden, og et utal af andre pladser, og når man møder folk på disse pladser, siger de sjovt nok det samme, at der simpelthen ingen fisk er, 
November/december kunne du f.eks. tage til Ordrup næs/ Knarbos klint, hvis der er øst/nordøsten vind og Møn eller Lammefjords kanalerne, hvis det er vesten vind.
I Februar/marts kunne du f.eks. tage til Lammefjords kanalerne , Tempelkrogen, Møllekrogen eller Ishøj havn.
I april kunne du f.eks. fiske ved Mikkelborg (syd for Nivåens fredningsbælte) eller Møn.
I maj og Juni er Stevns et godt sted til aften/natfiskeri, tag kun derned, hvis det er skyfrit og gerne måneskin og brug en stor tobiswobler, når det er mørkt og et tobisblink, mens det er lyst.
September/oktober kunne du f.eks. tage til Mikkelborg eller området syd for Nivå havn (udenfor fredningsbæltet ved Nivåen), Strandskoven nord for Vedskølle å`s fredningsbælte, Ishøj havn eller Brunhoved, polmerenden og Liselund på Møn.
 
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:54
NETOP MANGE af de nævnte kendte pladser burde fiske godt, men jeg og mange andre kystfiskere, har været på mange af de nævnte pladser, men lige meget hjælper det
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 21:57
så i mener simpelthen at fiskeriet er stigende? spændene
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:11
Citat: maciej

NETOP MANGE af de nævnte kendte pladser burde fiske godt, men jeg og mange andre kystfiskere, har været på mange af de nævnte pladser, men lige meget hjælper det
Jeg har også mødt en del lystfiskere, som ikke fanger noget på de kendte pladser - oftest, så skyldes det, at der ikke er optimale forhold den pågældne dag eller forkert endegrej/forkert indspinning eller at de ikke kender området godt nok, så de bruger for meget tid de forkerte steder.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:12
Pas på mavesyren og bitterheden, den har ødelagt mange gode folk Maciej.
 Fokuser på alt det du selv kan gøre bedre, vinden, vandstanden, sigtbarheden, temperaturen, barometer trykket osv osv osv er alle ting du kan læse en masse i. Det kan såmænd være noget så enkelt som en times forskel på det døde hav og noget fornuftigt fiskeri selv på de bedste pladser.
Jeg betvivler ikke din fisketeknik, da jeg aldrig har set dig fiske men en af de ting der giver mig spændende nye oplevelser ved fiskevandet er noget en kendt leder der hedder Tom Peters engang har sagt: "Tænk nyt, du kan ikke overleve på succesen fra i går." og "Hvis du vil have mere af det samme så gør som du altid har gjort, MEN det udvikler du dig ikke af, tænk nyt i stedet!!!!"
Desuden er det i mine øjne for nemt at sidde hjemme foran skærmen og klage, det er ude ved vandet fiskene er.........
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:15
hold nu op med alle de ting, 


indrøm nu bare at jeg har fat i noget af det rigtige istedet for at begynde på alt det der med forkert vindretning og uoptimale forhold, 


er vi enige i at havørreden skal have noget at spise for at overleve? hmm og ja ja det kan være den så trækker længere ud hvis der er fralandsvind, men rejerne og sandkutlingerne trækker sku ikk længere ud, hvilket vil sige at havørreden stadig må være i det kystnære område, 

faktum er at der var flere havørreder da man kystudsatte, og der er en tydelig nedgang i fiskeriet efter man begyndte at udsætte fisk i å udmundinger....
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:16
den var ment til hr.stone
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:24
Tror ærlig talt at det er ganske normalt med varierende fiskeri fra år til år.

At du har haft et skidt fiskeår, betyder ikke nødvendigvis at bestanden af havørreder er nedadgående. 
Kender flere som har haft et fint fiskeår i år. Jeg selv har fanget min største havørred fra kyst i år.

Vel og mærke på Sjælland. 





Redigeret af MadsHofgaard - 26 Nov 2010 kl. 22:25
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:30
At fange en havørred er, bortset fra held, belønningen for stor ihærdighed. En havørred er en flidspremie, uanset størelsen, en stor havørred er belønningen for mange timers fiskeri. Vi "halvtyskere" er begunstiget af de mange åer, som jo producerer alle de fisk vi fanger på kysten. I "halvsvenskere" er begunstiget af svenske åer, som føder mange af de store HØ som fanges, specielt på Sydsjælland, Falster og Møn. I har fordele, vi har fordele. Sidste år var en meget hård vinter, med meget is i lang tid. Efter en sådan vinter, er HØ fiskeriet aldrig helt optimalt. Hvis du er misundelig på os jyder, så kom herover og fisk, men det er ikke spor lettere her, end på Sjælland. I 2008, hvor vi havde et kanon år, var jeg på kysten 27 gange i træk, uden at fange en havørred. Er det mange gange?
Det blev til 110 landede havørreder, da først der gik hul på bylden. Forklaring: jeg begyndte at pürche ørrederne på lavt vand om natten, i stedet for at fiske blindt efter dem om dagen. Hvis man i længere tid ikke fanger fisk, bør man lægge sin taktik om. Hvis ikke man tror på projektet, lykkedes det sjældent. De stratetiske overvejelser, er næsten lige så sjove som fiskeriet, specielt hvis de virker.
Hvis du mangler at fange fisk, så tag et par turer i P&T, det giver lidt selvtillid, som man så kan slide lidt på ude ved kysten.
Forøvrigt, hvis du vil fange store fisk, så tag i åen, flere, men mindre fisk, så tag på kysten. Mange fisk, så prøv P&T.
Men tro endelig ikke det er nemmere i Jylland.Wink
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:33
Citat: p.andersen

At fange en havørred er, bortset fra held, belønningen for stor ihærdighed. En havørred er en flidspremie, uanset størelsen, en stor havørred er belønningen for mange timers fiskeri. Vi "halvtyskere" er begunstiget af de mange åer, som jo producerer alle de fisk vi fanger på kysten. I "halvsvenskere" er begunstiget af svenske åer, som føder mange af de store HØ som fanges, specielt på Sydsjælland, Falster og Møn. I har fordele, vi har fordele. Sidste år var en meget hård vinter, med meget is i lang tid. Efter en sådan vinter, er HØ fiskeriet aldrig helt optimalt. Hvis du er misundelig på os jyder, så kom herover og fisk, men det er ikke spor lettere her, end på Sjælland. I 2008, hvor vi havde et kanon år, var jeg på kysten 27 gange i træk, uden at fange en havørred. Er det mange gange?
Det blev til 110 landede havørreder, da først der gik hul på bylden. Forklaring: jeg begyndte at pürche ørrederne på lavt vand om natten, i stedet for at fiske blindt efter dem om dagen. Hvis man i længere tid ikke fanger fisk, bør man lægge sin taktik om. Hvis ikke man tror på projektet, lykkedes det sjældent. De stratetiske overvejelser, er næsten lige så sjove som fiskeriet, specielt hvis de virker.
Hvis du mangler at fange fisk, så tag et par turer i P&T, det giver lidt selvtillid, som man så kan slide lidt på ude ved kysten.
Forøvrigt, hvis du vil fange store fisk, så tag i åen, flere, men mindre fisk, så tag på kysten. Mange fisk, så prøv P&T.
Men tro endelig ikke det er nemmere i Jylland.Wink
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.


 

Thumbs Up Well said! 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 22:37
Citat: maciej

hold nu op med alle de ting, 


indrøm nu bare at jeg har fat i noget af det rigtige istedet for at begynde på alt det der med forkert vindretning og uoptimale forhold, 


er vi enige i at havørreden skal have noget at spise for at overleve? hmm og ja ja det kan være den så trækker længere ud hvis der er fralandsvind, men rejerne og sandkutlingerne trækker sku ikk længere ud, hvilket vil sige at havørreden stadig må være i det kystnære område, 

faktum er at der var flere havørreder da man kystudsatte, og der er en tydelig nedgang i fiskeriet efter man begyndte at udsætte fisk i å udmundinger....
Du har ikke fat i noget af det rigtige - de kystudsatte ørreder opholdte sig bare gerne kystnært i en større del af året end de naturlige og de mundingsudsatte - bestanden er som sådan ikke mindre idag, fiskene opholder sig bare i mindre grad kystnært.
 
- Hvis du gerne vil fange de der kystnære P&T fisk, så kunne du jo f.eks. undersøge, hvor der sættes mundingshavørreder ud ved vandløb og hvis det skal være rigtig nemt, så vælge gerne de vandløb, hvor der ikke er fredningsbælte - der findes nogle stykker og du skal så koncentrere dit fiskeri i september-november... Pøj pøj!.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2010 kl. 23:09

Prøver du ikke bare at liste pladser ud af os andre brugere herinde, har sku haft mange ture på Stevns i år med fisk, ligeledes på vestkysten.. ganske få store og mange små, men dog stadig fisk, tror faktisk at Jesper Rosgaard og jeg har flere ture med fisk end uden...og tro mig vi fisker rigtigt meget.. og for det meste kun i godt vejr og med vinden til fluehånden...

Til top
Mikkel Nagy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nagy187 Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 196
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagy187 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 00:02
(Maciej) "Kender i det at man går på kysten, og vader rundt, affisker flere hundrede meter kyststrækning, uden et eneste hug? Samme kyststrækning som der før har været massere af fisk på. Får nogen år siden, var denne kyststrækning fyldt med fine ørreder, som var til at få i tale"
 
Ja Kender godt det med at vade rundt og affiske flere hundrede meter kystrækning, uden et enste hug..
Det er vel egentlig meget normalt..
 
Du skriver du er 16 år (måske 17 nu) i din profil, for mig at se er du stadig i begynder fasen af dit kystfiskerliv.
 
Et dårligt år hvor du kun fanger få ørred på kysten?
Og hvad så! Du siger de sidste to år har været gode! Gør det så noget med en skidt sæson???
Kan være næste sæson blir den bedste hidtil..
 
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 01:03

hej maciej

jeg er i samme alder som dig. jeg har fisket hø siden jeg var 5 og har i alle de år jeg har fisket lært en hel del. det hjælper ikke at man klager over man ikke fanger fisk.
(mikkel)
Ja Kender godt det med at vade rundt og affiske flere hundrede meter kystrækning, uden et enste hug..
Det er vel egentlig meget normalt..
det kan skyldes mange forskellige ting at man ikke fanger hø. forrening, overfiskeri osv. det helle svinger frem og tilbage. nogle gange er det en god sæson andre gange en dårlig, men der vil altid værre hø selvom man ikke kan se eller fange dem. det er noget af det vigtigeste man skal vide. så skid på at det er en dårlig sæson, næste sæson blir måske bedre. man må gøre sit bedste for at fange fisk. man lære nået nyt for vært kast og sæson. prøv nogle metoder som du ikke har prøvet før.
 
skal lige siges at dette år har været mit værste hid til. det skyldes måske en hår vinter. så må vi se om det blir det samme til næste år.
 
mvh christian
Christian M. larsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 01:21
Efterhånden kan intet herinde mere forbavse mig, kendsgerningen er jo bare at Maciej har fuldstændig ret i det som han fortæller, så hvad får alle jer andre til at fastholde jer selv i den tåbelige overbevisning at det er fordi at han ikke er dygtig nok....manden fortæller jo at han har fanget masser af fisk før...og nu er han bare lige pludseligt ikke dygtig nok mere, hvordan får i det til at hænge sammen ?
Som flere nok har bemærket er jeg selv en af dem som har klynket og jamret mig højlydt over kystfiskeriet som det har udviklet sig de seneste år....men det er måske også fordi at jeg ikke er så dygtig mere, helt ærligt...nu må i sgu lige styre jer og se kandsgerningerne i øjnene.
Jeg er da ikke i tvivl om at nogle af jer fanger en fisk i ny og næ men erkend dog at det er mere undtagelsen end reglen frem for alt det ævl med barometerstand, strøm, vind, de forkerte steder osv, her gælder jo de samme regler som før i tiden så dette er jo ingenlunde forklaringen.
I øvrigt er det da også utroligt så mange kystfiskere jeg møder som sjovt nok også fisker de forkerte steder....gamle garvede kystfiskere med mange havørreder på samvittigheden og som de sidste par år lige pludseligt heller ikke er dygtige nok mere, de ville sikkert rive hovedet af mig hvis jeg forsøgte mig med de tåbelige forklaringer som man kan læse her.
Som helhed tror jeg bestemt dog heller ikke at bestanden er faldende og kan her helt tilslutte mig Steen Kehlers påstand om at de vilde fisk bare ikke er kystnære i samme grad som da man kystudsatte, men det ændrer jo ikke på den kendsgerning at det er blevet så urimeligt svært at det efterhånden ikke er værd at beskæftige sig med....med mindre man er så priviligeret at have en fin å indenfor en tålelig afstand.
 
Måske skulle jeg prøve at tage et par grønne sokker på næste gang jeg fisker, i stedet for de blå for de virker ikke så godt i vestenvind Wink
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 01:53
[
Jeg har også mødt en del lystfiskere, som ikke fanger noget på de kendte pladser - oftest, så skyldes det, at der ikke er optimale forhold den pågældne dag eller forkert endegrej/forkert indspinning eller at de ikke kender området godt nok, så de bruger for meget tid de forkerte steder.
[/QUOTE]
 

Det som du i virkeligheden siger her er jo at der pludseligt ikke mere er optimale forhold på de givne kyster til trods for at de netop er kendte, og at dem som fisker der nu pludseligt altid vælger den forkerte dag, at de nu også bruger helt forkert endegrej og spinner anderledes ind end de plejer ?

Og til trods for at der er en fremherskende koncensus om at man skal opsøge nye pladser, så mener du at noget af forklaringen netop er at de ikke kender pladserne godt nok....hm ?

At den tid de vælger at bruge på at fiske er på de forkerte pladser...ja den bliver sgu svær at komme udenom, måske skulle man blot være kommet dagen før...husk på at de fleste steder fisker rigtigt dårligt dagen efter....

Steen, det er en ommer !

Mvh

Jim.

Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 03:54


jeg er faktisk 18 snart 19Clap

mange timers fiskeri på de forkerte steder må da gi fisk på et tidspunkt, og tror da jeg bruger lige så meget tid som jer andre, 3-4 timer hver dag 300 dage om året og ca 50 heldags ture? hmm hmm hmm.   før i tiden fik jeg jo massere af fisk ??


indrøm nu bare at jeg har fat i noget af det rigtige selvom jeg ikke er så gammel,  Sleepy
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 06:36
enig, Jim H, vi skal forholde os realistisk til vores egen virkelighed har en klog mand sagt, og min virkelighed er at i år har der ikke været en skid at komme efter,heller ikke for de dygtige, som der er mange af her på sydsjælland.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 07:38
Citat: maciej

Hej


Kender i det at man går på kysten, og vader rundt, affisker flere hundrede meter kyststrækning, uden et eneste hug? Samme kyststrækning som der før har været massere af fisk på. Får nogen år siden, var denne kyststrækning fyldt med fine ørreder, som var til at få i tale, men nu ser man ikke en eneste fisk, bortset fra de små hundestejer og sandkutlinger der suser forbi fødderne af en.

Fremtiden ser lovende ud for den sjællandske kyst, eller?

Hvad mon hovedårsagen er til den faldene havørred-bestand?

Hmm. Er det fordi vi blir flere og flere der fisker på de de sjældne blankfisk?, 
Måske fordi vi mundingsudsætter?
Måske fordi at størstedelen af pengene fra de statslige fisketegn går til jyderne? 

Jeg tror selv på de 2 sidstnævnte?


Vi skal have nogen kystudsatte havørrede, som trækker langs kysten HELE året, 

Nu er jeg sikker på at alle halvtyskerne kommer op af stolene, men læs det hele igennem, og kom med nogen brugbare svar,


Nu kommer jeg ind på et emne mere, som glider ind over det første, og som jeg har været inde på før,

Hvorfor tror i at man næsten aldrig møder "unge" kystfiskere?,
Ja hvorfor mon, hvis man skal gå i flere uger for at fange denne opreklamerede havørred tror i så at unge lystfiskere, gider bruge penge på grej, og fisketegn hvis der ikk sker noget. Så er det sku bedre med en tur i putten, hvor man er sikker på at fange en oppustet og kundstigtfremstillet burfisk!

Jeg orker hellere ikke kysten mere. Er gået over til karpefiskeri, for der fanger man sku noget en gang imellem. Ja ja, nu kommer alle de "Dygtige kystfiskere" Og siger, "Der er da massere fisk, og man skal jo hellere ikke fange noget hver gang" Nej  det er selvfølgelig rigtigt nok, det blir sku aldrig som havørredens hemmelighed, men en havørrede på fx. hver anden tur ville da være iorden, eller bare en hver 3-4 tur ville sku os være iorden,
og mange af mine fiskekammerater er gået over til gedde og aborre fiskeri netop pga. Det svigtende havørredfiskeri,

Så er der sikkert nogen der vil mene at jeg ikke er dygtig nok eller fisker for lidt og bla bla bla. men har ca 250 fiske ture om året og fanger næsten ingen havørred i forhold til sidste og forrige år.

Forstår godt at de unge hellere vil feste igennem og drikke deres hjerne ud, istedet for at stå tidligt op og ta på kysten, 

Hvem skal føre fiskeriet videre når de "Ældre" ikk længere er her?, 

Dette er ikke ment som et surt opstød, bare prøv at tænk over det der sker !


mvh. maciej




Hej Maciej

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt Smile, men det lyder til du endelig har fundet dit fiskeområde nemlig karpe fiskeri Thumbs Up. Nu skal du så bare af med alt gallen fra dit tidligere ståsted, nemlig havørred fiskeri og det skal du da have lov til Ouch. Man behøver jo ikke at være havørred fisker Cool!!!!!!!!!!!

Året 2010 har været noget anderledes end de forgående år. Sidste års Kong Vinter har ændret bundforholdene mange steder. Der er pladser der er blevet ubrugelige, andre ændret så de skal fiskes lidt anderledes og så er der skabt nye spændende områder, man bliver nød til at udforske for at finde nøglen.

Nu smider du så alt dit mund affald i nok den dårligste periode angående havørred fiskeri. Jeg selv har de færreste kyst ture efter havørred i november-december. Var disse udtagelser kommet i april-maj, ville det være noget helt andet.

Op med humøret, fiskeri skal være en nydelse ikke en belastning Beer.

TC

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 08:22
Prøv at gå ind på fangster.dk og du vil se at 80% af alle kystfisk kommer fra sjælland... hallo!!
Der bliver udsat langt flere mundningsfisk på Sjælland end f.eks på jylland.
Som jeg har skrevet utallige gang før, gå ind på www.fiskepleje.dk INDEN i begynder på " det er jyderne som får alle pengene til udsætnings af fisk"
Det er det rene sludder.
Der er bare nogen som aldrig nogenside finder ud af at fange fisk...!
Men som mest egner sig til at stå på en græsplæne og lave fine linebuer..
Mvh
Henrik Christensen
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 08:30
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-34587709:eu-truer-danmark-med-retssag.html?rss
kan godt være, men hvad hjælper det hvis de bliver sat ud i en kloak?
og at DSF og andre er en "jydemafia" tjae hvorfor medlemstilbagegangen, især fra sjællendere?
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 08:49
Citat: maciej

typisk jyder at komme med sådan en kommentar, i har jo massere fisk ikk?


er selv jyde, er opvokset i "jydeland", fisket i nord, syd og østjylland. antal fisk over mål med hjem kan tælles på 2fingre.

undskyld mit sprog, men i sjællandere er FANDEME ALT FOR FORKÆLEDE MED FISK.

hvor i jylland kan du lande 20 fisk over mål på en sæson?? der er nogen der gør det, men vil garantere at der ligger flid og tid bag.

min bedste sæson var i år, med 3 fisk på flue, alle under mål og en enkelt på 41cm i sommer på bombarda.

så ikke mere ynk, kan du ikke fange fisk på kysten, så tag i putten, og lad venligst være med at misunde jyderne.

de statstegns kroner der kommer til jylland, går til at restaurere vandløb som skjern å, og storå osv. osv. der kommer vi alle alligevel til at betale dag/uge/årskort.

de går IKKE til kyst udsætninger. men til at opretholde de havørred åer der er tilbage.

galde galde og mere galde, har snart ikke mere tilovers for sjællandske forkælede "kyst put and take fiskere" der ikke kan lande deres forvirrede "hav"ørred på 3-4kilo, som ikke aner hvor den skal trække hen for at gyde............. så tag dog i put søen. der er næsten det samme. og lad være med at svine jyderne fordi du ikke kan fange fisk, og 20 fisk på en sæson, er det skuffende???? forkælede møghvalp!!!!!!!

glædelig jul om under en måned.-
Born to fish, forced to work!!!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 08:49
Citat: scott

 

Det som du i virkeligheden siger her er jo at der pludseligt ikke mere er optimale forhold på de givne kyster til trods for at de netop er kendte, og at dem som fisker der nu pludseligt altid vælger den forkerte dag, at de nu også bruger helt forkert endegrej og spinner anderledes ind end de plejer ?

Og til trods for at der er en fremherskende koncensus om at man skal opsøge nye pladser, så mener du at noget af forklaringen netop er at de ikke kender pladserne godt nok....hm ?

At den tid de vælger at bruge på at fiske er på de forkerte pladser...ja den bliver sgu svær at komme udenom, måske skulle man blot være kommet dagen før...husk på at de fleste steder fisker rigtigt dårligt dagen efter....

Steen, det er en ommer !

Mvh

Jim.

Det der indfluere på om der er Optimale forhold en given dag på en given plads er sådanne faktorer som; vindforhold, skydække, vandstand, fødeaktivitet i vandet osv., så udover at vælge en plads, hvor ørrederne til tider godt kan lide at komme, så er det jo ikke altid, at der er optimale forhold til at fiskene så også lige er der en given dag og endvidere er det sjældent, at fiskene er spredt jævnt udover hele strækningen, da der jo som regel ikke er f.eks. optimale bundforhold på hele strækningen, strømforholdene kan også varigere, samt koncentrationen af fødeemner kan varigere, så bare fordi, at man fisker på en velkendt plads, så er det jo ikke hele strækningen, der er lige god. - lad os tage udgangspunkt i en specifik plads som f.eks. Holtug og ud til Mandehoved, her er der rigtig mange lystfiskere, som bare fisker blindt på den lange strækningen netop fordi de ikke kender pladsen godt nok, mens jeg f.eks. koncentrer mig om at fiske på 3x100 meter på udvalgte steder på strækningen, hvor jeg ved, at ørrederne ofteste foretrækker at være, udover selvfølgelig at være opmærksom på aktivitet i vandet - og sådan er det på stortset alle pladser, kendte som ukendte.
 
Herudover, så er valg af endegrej og indspinningsteknik yderst vigtig, om man vil erkende det eller ej - hvis ikke man bruger f.eks. et blink, hvis gang i vandet ligner en tobis´s samt udsende af blinket ikke ligner en tobis og man ikke bruger en indspinningsteknik, som efterligner en tobis, så fanger man bare meget mindre, specielt, hvis der ikke er så mange fisk på strækningen eller fiskene er kræsne.
- Det er vel også sådan, at mange lystfiskere tager på fisketur, når de har fri og ikke altid, når der er optimale vejr forhold/vandstand mm.
- Jeg tager kun på kysten, når jeg ved, at der er optimale forhold årstiden taget i betragtning i forhold til den enkelte kystplads.
 
- Så den der ommer der, den ryger lige tilbage til dig. 
 
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:00
 
- Hvis du gerne vil fange de der kystnære P&T fisk, så kunne du jo f.eks. undersøge, hvor der sættes mundingshavørreder ud ved vandløb og hvis det skal være rigtig nemt, så vælge gerne de vandløb, hvor der ikke er fredningsbælte - der findes nogle stykker og du skal så koncentrere dit fiskeri i september-november... Pøj pøj!.

jamen hr. Kehler, du fornuftens vogter, hvordan kan din moral tillade dig at voldfiske på kyststræk hvor der er udløb???? endda opfordre til det??? er det ikke ligeså nemt at blive garn bandit så????

(mig bekendt, så skal der ikke nødvendigvis være skiltet med fredning, for at der kan være fredningsbælte)


Born to fish, forced to work!!!
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:01

Det er som om der er lidt deja-vu over denne trådWink

Men det gør naturligvis ikke diskussionen mindre interessant, for som det tydeligt fremgår, så er meningerne mere end delte.
 
Jeg har i disse år ikke den samme fisketid til min rådighed som tidligere, og dette til trods står mine fangster bestemt i mål med indsatsen, så derfor skal jeg personligt ikke klage.
 
Men, men, de entydige meldinger fra netværket siger, at det har været en skidt sæson, i hvert fald den sidste halvdel af året. Årsagen til dette kender vi ikke, og vi bliver formentlig heller ikke klogere på det felt - nogensinde.
 
Som tidligere nævnt, nærmest til bevidstløshed, så var jeg én af dem, der i en kort periode på ca. 2 år, nød godt af kystudsætningerne, der jo blev indstillet i 2001. Bevares, det var da sjovt, især fordi jeg kunne fiske 200+ dage om året.
Men det var disse forvirrede fisk, der pløjede op og ned langs kysten, og jeg kan sagtens mønstre den fornødne fornuft til at indse, at det ikke er holdbart.
 
Når jeg færdes på "mine" fiskepladser, så ser jeg ind i mellem fisk - mange fisk, og det er da et klart vidnesbyrd om, at fiskene er der. At få dem i tale er derimod en anden sag, for det er ikke altid så ligetil.
 
Vi har alle vore teorier, og min personlige er, at de udeblevne fangster i nogle områder skal tillægges udbuddet af fødeemner - eller måske rettere manglen på samme.
Jeg har f.eks. ikke i tidligere år set så stor koncentration af hundestejler i fiskenes mavesæk som i denne tid. Hvad det lige betyder ved jeg ikke.
 
Men skåret ind til benet - så er der i min optik ikke de store ændringer i forhold til tidligere. Det er længe siden, at effekten af de sidste kystudsætninger fortonede sig (med Ishøj som en klar undtagelse), og da fiskene er konstateret tilstede, så er det nok os der skal tænke ud af boksen. Og som nogen også nævner, så er fiskene måske bare ikke så kystnære i samme udstrækning som tidligere.
 
Det handler stadig om at være derude og give den en skalle, være opsøgende, finde nye pladser og bruge den fornødne tid på at lære dem at kende. Jeg ville ønske jeg havde mere tid, men sådan er det bare lige nu.
 
Fisker man på Stevns, så er man vaccineret med ture uden fisk, men man drives af bevidstheden om, at en dag er den der.
For mit vedkommende var der 5 år mellem 2 fisk på 5+ men jeg har haft det dejligt i de 5 år, med gode fisk som bare vejede lidt mindre. Jeg glæder mig over hver en fisk jeg fanger, og jeg holder specielt meget af vinterens grønlændere og blanke overspringere med det karakteristiske violette skær over de blanke og helt løse skæl - og det ildrøde velsmagende kød. Det fås ikke bedre, og det er bare én af de ting der driver mig.
 
Hvis det bliver for surt kan jeg heldigvis gå en tur på værkstedet og file lidt på et nyt blink eller en ny wobler, og lade drømmene vandre........Sleepy
 
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:09
Citat: Henrik Christensen

Der bliver udsat langt flere mundningsfisk på Sjælland end f.eks på jylland.
Som jeg har skrevet utallige gang før, gå ind på www.fiskepleje.dk INDEN i begynder på " det er jyderne som får alle pengene til udsætnings af fisk"
Det er det rene sludder.
En stor del af de mundingsudsatte fisk, som sættes ud på Sjælland betales ikke af fisketegnsmidler, men af de enkelte foreninger så som Fiskeringen, Småbådsklubben, Køge, Ishøj osv.... Så jow!, det er jyderne, der får en større del end deres antal berettiger til - som boende på Sjælland, der så jeg hellere, at Vi brugte VORES penge på mere Fiskerikontrol langs de sjællandske kyster end at sende dem over til utaknemmelige bonderøve, som bevidstløst bruger pengene på at hælde skarvføde ud i gyllebefængte åer med begrænset adgang for dem, som har betalt en stor del af gildet...  WinkWinkWink
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:12
Citat: Stone05

Citat: Henrik Christensen

Der bliver udsat langt flere mundningsfisk på Sjælland end f.eks på jylland.
Som jeg har skrevet utallige gang før, gå ind på www.fiskepleje.dk INDEN i begynder på " det er jyderne som får alle pengene til udsætnings af fisk"
Det er det rene sludder.
En stor del af de mundingsudsatte fisk, som sættes ud på Sjælland betales ikke af fisketegnsmidler, men af de enkelte foreninger så som Fiskeringen, Småbådsklubben, Køge, Ishøj osv.... Så jow!, det er jyderne, der får en større del end deres antal berettiger til - som boende på Sjælland, der så jeg hellere, at Vi brugte VORES penge på mere Fiskerikontrol langs de sjællandske kyster end at sende dem over til utaknemmelige bonderøve, som bevidstløst bruger pengene på at hælde skarvføde ud i gyllebefængte åer med begrænset adgang for dem, som har betalt en stor del af gildet...  WinkWinkWink


hmm, Kehler, hvor tror du foreningerne for deres ørreder fra???? opdræt betalt med fisketegnsmidler.... eller???
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:13
og lige en til til, vi er ikke ALLE bonderøve.... på forhånd tak for lort.....ClapClap
Born to fish, forced to work!!!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:19
Citat: gaffagunnar

 
- Hvis du gerne vil fange de der kystnære P&T fisk, så kunne du jo f.eks. undersøge, hvor der sættes mundingshavørreder ud ved vandløb og hvis det skal være rigtig nemt, så vælge gerne de vandløb, hvor der ikke er fredningsbælte - der findes nogle stykker og du skal så koncentrere dit fiskeri i september-november... Pøj pøj!.

jamen hr. Kehler, du fornuftens vogter, hvordan kan din moral tillade dig at voldfiske på kyststræk hvor der er udløb???? endda opfordre til det??? er det ikke ligeså nemt at blive garn bandit så????

(mig bekendt, så skal der ikke nødvendigvis være skiltet med fredning, for at der kan være fredningsbælte)


Hvis du går ind på Fredning.fd.dk , så kan du se om der er fredningsbælte ved et givent vandløb og sammenhiolder du det med, hvor der sættes mundingsørreder ud, så giver det ligsom sig selv, hvor man kan fiske efter P&T fisk direkte i vandløbsmundingen eller hvor man skal 500 meter væk fra vandløbsudmundingen...
 
- Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvor andre vil fiske og nu efterspurgte Maciej jo et sted, hvor det var let at fange kystudsatte ørreder - så det!!!!!!!!!


Redigeret af Stone05 - 27 Nov 2010 kl. 09:20
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:26
Citat: salar

Citat: maciej

Hej


Kender i det at man går på kysten, og vader rundt, affisker flere hundrede meter kyststrækning, uden et eneste hug? Samme kyststrækning som der før har været massere af fisk på. Får nogen år siden, var denne kyststrækning fyldt med fine ørreder, som var til at få i tale, men nu ser man ikke en eneste fisk, bortset fra de små hundestejer og sandkutlinger der suser forbi fødderne af en.

Fremtiden ser lovende ud for den sjællandske kyst, eller?

Hvad mon hovedårsagen er til den faldene havørred-bestand?

Hmm. Er det fordi vi blir flere og flere der fisker på de de sjældne blankfisk?, 
Måske fordi vi mundingsudsætter?
Måske fordi at størstedelen af pengene fra de statslige fisketegn går til jyderne? 

Jeg tror selv på de 2 sidstnævnte?


Vi skal have nogen kystudsatte havørrede, som trækker langs kysten HELE året, 

Nu er jeg sikker på at alle halvtyskerne kommer op af stolene, men læs det hele igennem, og kom med nogen brugbare svar,


Nu kommer jeg ind på et emne mere, som glider ind over det første, og som jeg har været inde på før,

Hvorfor tror i at man næsten aldrig møder "unge" kystfiskere?,
Ja hvorfor mon, hvis man skal gå i flere uger for at fange denne opreklamerede havørred tror i så at unge lystfiskere, gider bruge penge på grej, og fisketegn hvis der ikk sker noget. Så er det sku bedre med en tur i putten, hvor man er sikker på at fange en oppustet og kundstigtfremstillet burfisk!

Jeg orker hellere ikke kysten mere. Er gået over til karpefiskeri, for der fanger man sku noget en gang imellem. Ja ja, nu kommer alle de "Dygtige kystfiskere" Og siger, "Der er da massere fisk, og man skal jo hellere ikke fange noget hver gang" Nej  det er selvfølgelig rigtigt nok, det blir sku aldrig som havørredens hemmelighed, men en havørrede på fx. hver anden tur ville da være iorden, eller bare en hver 3-4 tur ville sku os være iorden,
og mange af mine fiskekammerater er gået over til gedde og aborre fiskeri netop pga. Det svigtende havørredfiskeri,

Så er der sikkert nogen der vil mene at jeg ikke er dygtig nok eller fisker for lidt og bla bla bla. men har ca 250 fiske ture om året og fanger næsten ingen havørred i forhold til sidste og forrige år.

Forstår godt at de unge hellere vil feste igennem og drikke deres hjerne ud, istedet for at stå tidligt op og ta på kysten, 

Hvem skal føre fiskeriet videre når de "Ældre" ikk længere er her?, 

Dette er ikke ment som et surt opstød, bare prøv at tænk over det der sker !


mvh. maciej




Hej Maciej

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt Smile, men det lyder til du endelig har fundet dit fiskeområde nemlig karpe fiskeri Thumbs Up. Nu skal du så bare af med alt gallen fra dit tidligere ståsted, nemlig havørred fiskeri og det skal du da have lov til Ouch. Man behøver jo ikke at være havørred fisker Cool!!!!!!!!!!!

Året 2010 har været noget anderledes end de forgående år. Sidste års Kong Vinter har ændret bundforholdene mange steder. Der er pladser der er blevet ubrugelige, andre ændret så de skal fiskes lidt anderledes og så er der skabt nye spændende områder, man bliver nød til at udforske for at finde nøglen.

Nu smider du så alt dit mund affald i nok den dårligste periode angående havørred fiskeri. Jeg selv har de færreste kyst ture efter havørred i november-december. Var disse udtagelser kommet i april-maj, ville det være noget helt andet.

Op med humøret, fiskeri skal være en nydelse ikke en belastning Beer.

TC

Ja, jeg fisker her i det jyske, og kan kun tilslutte mig, at det er pga den hårde vinter ect, bundforholdene rykker sig. Byttedyrene, er ikke de samme, i år feks skulle vi helt hen i midt juni før jeg fik et lille hul igennem på mit fiskeri, pladser jeg forrige år kunne tage ud til og fiske på klokke slet, som  jeg vidste havde fisk var fisketomme. Jeg prøvede andre tider på døgnet og det hjalp. Byttedyrene kom sent frem i år, rejerne på mine pladser har nærmest været ikke eksisterende, mens kutlinger kom i tusindevis. Det er klart at når byttedyr, er domineret af andre et år, så opføre fiskene sig anderledes, og hvis vegationen, er ødelagt, så tager de hen hvor de kan finde byttedyr, ofte lidt længere ude, da vegationen her ikke er beskadiget. Så istedet for at tude, burde i istedet lytte tll de sjællænder, som prøver at give velmenende råd. I klager, men det er ikke jer den er gal med, istedet for ved alle dem der giver gode råd ikke, hvad de snakker om??. Dead
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:30
Det kunne være meget rart, bare for en gangs skyld, at bevare sagligheden og den forholdsvis gode tone. Måske kunne der komme en debat ud af det, hvor vi alle kan blive lidt klogere.
 
Nu har vi indtil videre fået slået fast, at nogen har haft en dårlig sæson, og andre har haft en god sæson.
Et af de spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få besvaret er, hvad er den enkeltes parameter for en god sæson? Er det 100+ fisk, som jeg har hørt nogen sige, eller er det en eller flere 5+ eller hvad er en god sæson??
 
Dernæst kunne det være interessant at få belyst, om folk har tilpasset deres fiskeri til den nye verdensorden a.k.a. færre fisk/færre fangster i forhold til tidligere år?
 
Glem nu for en stund al den snak om bonderøve og jyder vs. sjællændere.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 09:48
Citat: Rådhede

 
Nu har vi indtil videre fået slået fast, at nogen har haft en dårlig sæson, og andre har haft en god sæson.
Et af de spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få besvaret er, hvad er den enkeltes parameter for en god sæson? Er det 100+ fisk, som jeg har hørt nogen sige, eller er det en eller flere 5+ eller hvad er en god sæson??
 
Dernæst kunne det være interessant at få belyst, om folk har tilpasset deres fiskeri til den nye verdensorden a.k.a. færre fisk/færre fangster i forhold til tidligere år?
 
Når det gælder mit ørredfiskeri, så er det ikke så meget antallet af fangne fisk, der tæller i forhold til, om det har været en god sæson - mine parameter i den hensende er noget anderledes, da jeg har en anden tilgang til det - en god sæson for mig er, når jeg har haft kontakt med fisk på 95% af mine ture, da jeg derved bliver bekræftet i, at der er overensstemmelse mellem min viden/erfaring set i forhold til, hvornår jeg tror der skal fiskes og valg af kystplads under hensyntagen til årstid og vejrforhold mm.
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 10:49
Citat: gaffagunnar

Citat: maciej

typisk jyder at komme med sådan en kommentar, i har jo massere fisk ikk?


er selv jyde, er opvokset i "jydeland", fisket i nord, syd og østjylland. antal fisk over mål med hjem kan tælles på 2fingre.

undskyld mit sprog, men i sjællandere er FANDEME ALT FOR FORKÆLEDE MED FISK.

hvor i jylland kan du lande 20 fisk over mål på en sæson?? der er nogen der gør det, men vil garantere at der ligger flid og tid bag.

min bedste sæson var i år, med 3 fisk på flue, alle under mål og en enkelt på 41cm i sommer på bombarda.

så ikke mere ynk, kan du ikke fange fisk på kysten, så tag i putten, og lad venligst være med at misunde jyderne.

de statstegns kroner der kommer til jylland, går til at restaurere vandløb som skjern å, og storå osv. osv. der kommer vi alle alligevel til at betale dag/uge/årskort.

de går IKKE til kyst udsætninger. men til at opretholde de havørred åer der er tilbage.

galde galde og mere galde, har snart ikke mere tilovers for sjællandske forkælede "kyst put and take fiskere" der ikke kan lande deres forvirrede "hav"ørred på 3-4kilo, som ikke aner hvor den skal trække hen for at gyde............. så tag dog i put søen. der er næsten det samme. og lad være med at svine jyderne fordi du ikke kan fange fisk, og 20 fisk på en sæson, er det skuffende???? forkælede møghvalp!!!!!!!

glædelig jul om under en måned.-


Hej mikkel.
 jeg er tilflytter fra sydsjælland. har fisket på sjælland, møn og falster i en del år.
jeg har nu boet i vesthimmerland i 8 mdr  og har alt i alt haft 12 fisk over målet (udelukkende på spin i mariager fjord)
jeg har brugt en del tid på at lærer fiskepladser at kende så jeg vil påstå at det godt kan lade sig gøre at få 20 over mål på en sæson :)

at du syntes at sjællandere er forkælede med fisk ved jeg ik helt hvad jeg skal sige til - har dælme haft mange nulture derovre. men omvendt kender jeg osse mange derovre der misunder bl.a å´fiskeriet herovre i jylland.
som så mange andre herinde vil jeg osse påstå at det er sludder at ørrerfiskeriet er tilbagegående.
 citat: "kysten ændre sig, og det éne års hotspot behøver ik være tilsvarende det efterfølgende år. Kysten ændre sig løbende" - tror det var i havørredfiskeriets grundbog jeg læste det i .
efter min overbevisning så er kystfiskeriet´s forskel, på jylland og sjælland, mere eller mindre størrelsen på fangsterne.

med et ønske om et velfiskende 2011 (over hele landet)  jeg er ihvertfald optimist
k&b Brian
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 10:50
En god sæson for mig er heller ikke udelukkende betinget af store fangster, faktisk har nogle af mine mest spændende ture være kendetegnet ved at jeg smed en god fisk og hvor det alligevel endte med en nul-tur.
Det er den fornemmelse af at fisken bare virker ikke eksisterende og det helt livløse vand hvor man ingen ting ser, som i længden godt kan være frustrerende.
Skal jeg sætte tal på "en god sæson" ville en fisk på hver anden tur pynte gevaldigt på helhedsindtrykket, og det er vel at mærke under intensivt fiskeri hvor jeg forsøger at dække rigtigt meget vand.
Kontakter på feks 75 % af turene, eller det at man blot ser liv som kan fastholde en tro på tingene ville ligeledes også være mere befordrende for spændingen.....også selv om det ikke giver fisk.
 
Det er så mit bud...sådan i tørre tal.
 
Mvh
Jim.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 11:27
Citat: maciej

Hej

Vi skal have nogen kystudsatte havørrede, som trækker langs kysten HELE året, 
 
 
 
en tur i putten, hvor man er sikker på at fange en oppustet og kundstigtfremstillet burfisk!

 
mvh. maciej

Ovenstående to udtalelser i samme indlæg??  Det forstår jeg ikke helt.  Men har jeg forstået dig korrekt, at du gerne vil have oppustede og kunstigtfremstillede burfisk ud i vores natur???? Confused
 
Ja, vi kan jo alle have vores egen holdning til, hvilken natur vi foretrækket Smile
 
Knæk og bræk med karperne.
 
PS  Der skulle så vidt jeg husker også være mulighed for nogle djævelsk store aborrer ovre på øenWink
Mvh JB
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 17:05
det sidste var vist lige en fejl jeg fik lavet, skulle indskyde en sætning så den anden blev rykket ned, beklager
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 17:11
Glem lige forrige indlæg, 


Det der er ment med de burfisk er at, det jo er klart at folk hellere vil ta i prutten og ikk betale deres fisketegn, 

Hvis man kan betale 200kr for 6 timers fiskeri, og samtidig få en masse fisk hjem, uden at skulle betale 125kr i fisketegn, så vil folk skuda hellere ta i søen !.


Og det med at udsætte fisk her på sjælland i en pisrende er skuda helt hen i vejret, sæt nogen fisk ud på kysten, vi får jo alligevel aldrig noget ordenligt gydevand her på sjælland, 


Når man sætter fisk ud i en pisrende som harstrup å, forsvinder en del af charmen ved at fiske ørrede, når man ved at ørreden senere vil gå op i pisrenden for at yngle?
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 19:04
Citat: maciej

Glem lige forrige indlæg, 




Og det med at udsætte fisk her på sjælland i en pisrende er skuda helt hen i vejret, sæt nogen fisk ud på kysten, vi får jo alligevel aldrig noget ordenligt gydevand her på sjælland, 



Kan du begrunde hvorfor vi aldrig får noget ordentligt gydevand på sjælland? Hvad danner baggrund for den udtalelse?

Mvh MadsSmile
Til top
Patrick H Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kyllingdelux Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kyllingdelux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 20:31
Hvad med og prøve andet fiskeri?? jeg fisker fx mange gange efter flade.. det er et godt kick når man har "tør" fisket i en uges tid
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres