Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kyst Fluestang Klasse?

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kyst Fluestang Klasse?
    Sendt: 22 Nov 2010 kl. 00:15
Hej folkens.

Tænkte lige på hva de forskellige fluefiskere fortrækker af klasse, til brug på kysten.

Jeg har selv en scierra stang, som er lidt for blød i aktionen til kysten. Så tænkte på at anskaffe en klasse 7. 

Men altid rart lige at få et input inden jeg begynder at lede efter en sådan stage.
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 00:18
Hmm prøver lige igen.

Hvilken klasse stage bruger i ved kysten ?
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 00:21
Okay tag jer ikke af at jeg skriver "prøver lige igen" min browser f**ked op og gave en fejl i koden så kunne ikke se min egen besked, først efter jeg loggede ud af min bruger kan jeg se dem... Mærkeligt
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 00:22
Hej
Jeg bruger 9 ft klasse 5 og  6. 6éren går fint med 14 til 16 grams skydehoveder i forskellige længder og 5éren 12 til 14 gram ditto. Desuden bruger jeg forskellige WF F liner i #5 til 5ér stangen. Forfanget er typisk 1,5 - 2 x stanglængden.


Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 05:42
jeg bruger en cts affinity-x 9' #5 på de stille dage, og en stang fra samme serie i #7 på de andre dage:-) de kaster hhv 13-14 gr og 16-17 gr.
begge stænger er selvbyggede, med dele her fra:
hvor man også kan købe færdige stænger
 
skulle jeg vælge kun en stang ville det blive 7'eren (eller en hurtg 6'er med en god rygrad)
 
mik
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 08:20
#5 normalt, men har en #8 som backup.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
oliver bugge hunt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oliverbugge

Tilmeldt:: 22 Okt 2010
Geografisk: beder
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbugge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 11:17
hej jeg bruger en Sage xi2 9 fods og klasse 7 med en running line samt et rio skydehoved 18 grams 


Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 11:19
Jeg går med #5 scott, og #8 hjemmebyg
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 11:37
Bruger en Sage TCX # 6 på de stille dage  og en Sage TCX # 7 på de dage hvor det blæser lidt mere  ...
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 12:13
Jeg bruger en Sage TRC #6 man skulle nok ha en #7 de dage hvor det blæser lidt for meget til en #7 men det går.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 12:52
Scott Warm Water Special 806/3 og CD XLS 908-4
Til top
Morten Hvidtfeldt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
morton Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 13:14
9 ud af 10 ture går jeg med en klasse 6. De resterende en klasse 8.
Til top
Bjarke Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BjarkeR Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarkeR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 15:21
Hvis du sigter efter én enkelt all-round stang, vil jeg klart anbefale dig en klasse 7, som du selv er inde på.
Alt afhængig af hvor rutineret fluefisker du er, vil jeg anbefale dig at starte med en WF-line, hvis du er nybegynder.... og hvis du er lidt længere end begynderstadiet en skydehoved/-line kombination.
mvh
Bjarke
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 15:27
normalt går jeg på kysten med en sage launch 9" #6..

har lige købt en ekstra stang i form af en brugt vision 3zone 9,6" #6 også, og den er også købt med henblik på fiskeriet fra kysten..

har en greys gla stående i #7/8 med rio dart line i #8, men er kun i skabet stadig fordi jeg ikke kan få ret meget for sættet, så er fint som reserve..

men det har ikke været luftet i omkring 1 år, ud over hjulet har været brugt på andre stænger, men kan da være det en gang eller to kommer i brug på kystture i dårligere vejr Wink
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 16:17
jeg bruger hardy zane klasse 6 på kysten og har kun den ene, men den gør det også rigtig godt.
Er primært å fisker
vh. Tommy
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 16:17
Jeg går med en A-Jensen AHT# 6 for det meste, og en T&T Horizon 2 #8 begge
på 9".
Til top
Søren Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Malling Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Malling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 12:24
Jeg går med en FTO Pro #8 på 9¨.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 14:04
Scott STS 906-3 og Helios 906-4  begge med Neutral Glider 9.2 meter 14,5 gram og den tynde Warivas skydeline samt en flexistripper. Forfanget er gerne polyleader int. eller 12 fod Bonefish
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 14:47

For det meste går jeg med en #6 Helios og 14 gr Sage skydehoved. Men har en #8 Xi2 med 18.5 gr når der er behov for det.

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 16:53
Hej Michael
du skriver.....
Jeg har selv en scierra stang, som er lidt for blød i aktionen til kysten. Så tænkte på at anskaffe en klasse 7.

Klassen har intet med aktionen at gøre, men er kun et udtryk for kastevægt. Blot til orientering.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
mads merrild Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Omerrild

Tilmeldt:: 05 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Omerrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 20:20
Hej Michael
Jeg bruger 2 forskedige klassre denen er 9" #6  og den anden er 12,8" #7/8 og de virker ganske godt.
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 21:45
Hvad man skal bruge på kysten ? - Til det vil jeg svare på følgende måde:
 
ALT  efter forholdende
Er det fint og rolige forhold, og fiskene er helt inde bruger jeg en A-jensen #3
Er der lidt vind eller fiskene står lidt  længere ude - LOOP LTS #5
Direkte råddent vejr, og pålandsvind hvor der skal trykkes igennem - En gammel Orvis #7
 
Til alle stængerne bruger jeg en LOOP OPTI Stream, i de overnævnte klasser
 
Hvis der virkelig skal leges finder jeg en lille Orvis 7" #2 med Mastery GPX (SA) WF #2, men det er kun til de helt små fluer, og max 15 - 18 meter
 
Alle liner er flydende og så ellers med flydende eller synkende polyleader
 
Knæk og bræk
 


Redigeret af Flyder - 30 Nov 2010 kl. 21:46
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum