Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

vågn op / vandplaner / vandpleje

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: vågn op / vandplaner / vandpleje
    Sendt: 19 Nov 2010 kl. 00:38
Hej alle
 
Jeg blive nød til at starte med at jeg er næstformand i Vandplejefyn(www.vandplejefyn.dk) og at nedenstående er for egen regning og ikke vandplejefyns.
 
Hvorfor starte en ny tråd, når der er en tråd kørende om vandpleje,der jo som sådan er relevant nok-
 
                fordi at fokus kunne bruges på mere udslagsgivende emner
 
1. vandplanerne(som bliver retningslinerne for det fremtidige vandpleje, om vi er enige eller ej)
 
2. Sjælland vågn op
 
 2. Med dette mener jeg at i har en gylden mulighed for at lægge stridighederne på hylden og se fremad. med havørredsjælland projektet har i den gyldne mulighed for ,at få den øvrige menighed(politikerne,erhverslivet), men andre ord dem , der har magten, til at se, at det giver mening at "invisterer" i lystfiskeri.  Ikke kun pga af den indlysende rekreative fordel, men ren faktisk fordi VI er en industri. Vi har med den nye rapport om lystfiskeriets indvikning på den danske  samfund økonomi, fået en fantastisk mulighed for at få magthavene til at indse at vi er en betydelig økonomisk industri, og ikke bare en rekreativ fritidsfornøjelse. Politikerne er meget berøringsangste,så hvis der er for meget bøvl og interne stridigheder, så sker der ikke noget. Så læg stridighederne på hylden. Vi har bevidst på fyn at det kan lade sig gøre,men det kræver hårdt arbejde, evnen til at samarbejde og et åbent sind, der kan se at "Rom blev ikke bygget på en dag" og at magthaverne har mange interresse at tilfredsstille, altså kort sagt evnen til at se problematiken fra flere vinkler.
 
1. Tilbage til det jeg egentlig ville med dette indlæg- vandplanerne , vågn nu op og se at dette er det mest vigtige punkt, vi lystfiskerer står over for i generationer, det er nu at vores eftermægle vil blive afspejlet, nu at fremtidens lystfiskere vil se tilbage og kigge på vores evne til at stå sammen og bruge vores samlede resourcer til kamp mod den enormt magtfulde landbrugs lobbyisme, der foregår i dette land. se dette http://www.sportsfiskeren.dk/node/43714 Klik på

Download Miljø- og Vandpleje nr. 35 - Fisk og vandplaner - her!

 
jeg udfordrer jer til at sætte jer ind i tingene, ikke bare komme med tomme internet floskler "uden at jeg vil angribe nogen her på forum om at gøre dette", men vi bliver sgu nød til at sætte os ind i tingene , hvis vi vil blive taget advorligt.
og glemme resource fordelingen -vest kontra øst, kystudsatte opdrædt ørred eller ej,  for en stund og koncentrerer os om det, der virkelig batter lige nu og her.
 
Som fiskeplejekonsulent for dtu aqua jan Nielsen sagde " som det nuværende udspil for regeringen er, så er et dansk vandløb miljø godkendt, hvis jeg i en ørkenvandring af en kanal, finder en ølflaske, hvorpå der sidder de nødvendige 2-3 insektarter som i skrivende stund er miljøkriterierne for de danske vandløb".
 
Altså er insekterne miljøkriteriet for de danske vandløb og fiskene er slet ikke indbefattet. Og man skal ikke have en phd for at gennemskue at dette forringer miljøkravene betydeligt og at andre økonomiske interesse grupper hermed bliver tilgodeset.
 
Vi har indtil 6 april, hvor den offentlige høring på vandplanerne ophører for indsigelse, til at påpege i samlet flok, hvor hovedrystende uambiøse og skadelige for de danske lystfiskere interresse, vandplanerne i dk er.
 
Håber i vil sætte jer ind i tingene . tager kontakt til jeres lokale miljøkonsulent i danmarks sportsfisker forbund, (som arbejder benhårdt for at få samlet al relevant viden sammen til en samlet indsigelse) hvis i ser ting, der kan forbedres i jeres lokale vandløb. Dette er chancen for at de danske vandløb pga af eu regler (hovedrystende nok), bliver helbredt for fordums tiders kriminelle landbrugs overgreb.
 
lars
 
p.s vandplanerne finder i her- http://www.blst.dk/VANDET/Vandplaner/
og på sportsfiskeren finder i jeres lokale vandpleje kooridinator
 
p.p.s skriv gerne til wikinglars@hotmail.com, eller på tråden her, hvis i vil have forklaret hvordan i går ind på vandplanerne og ser hvad de siger om jeres område


Redigeret af laah123nu - 19 Nov 2010 kl. 07:34
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 04:54
Lars.
 
Vi har været i gang i over 1 år. så hvor har du din viden fra?
 
Når jeg læser din tråd forekommer det mig at du mangler en helt grundlæggende indsigt i hvad der foregår i de forskellige vandplejeudvalg på sjælland og der er i dit indlæg påstande som jeg ikke vil tages til indtægt for, da de ikke ligefrem hjælper på dialogen med de landmænd som ejer den jord, som vi er godt i gang med at gøre noget ved. F.eks. at kalde fordums landmænd kriminelle er skudt langt over målet.
 
Måske du skulle have sat dig ind i de faktiske forhold inden du brugte floskler lånt fra jehovas vidner.
 
 
 
 
 
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 08:04
hej John
 
Du er sgu godt nok en vred mand. Tror ikke du har læst min tråd, ellers havde du ikke taget den så personlig. Der er intet sted i min tråd, hvor jeg nævner de mange dygtige vandpleje folk på sjælland, jeg taler til dem, der ikke er vågnet op og efter min mening spilder krafter på ting, som vi kan vente med.
Kriminelle var nok et lige hårdt nok ord, men alt det hedeselskabet havde kørende  i 50erne var godt nok langt ude. "kilde- det tabte land", mit indlæg var for at samle troperne, og ikke skabe mere splid. Så noget må jeg have gjort forkert, undskyld for det
 
Lars
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 07:02
Lars
 
Ikke vred, men irriteret. Tråden blev læst før jeg svarede dig.
 
Der er i vandplejegrupperne/vandmiljøgrupperne, indsigelserne til vandplanerne vil komme.
 
Dem du hentyder til som "ikke er vågnet op". er sportsfiskere der måske bare vil nøjes med at dyrke deres sport og ikke nødvendigvis følger sig kaldet til at restaurere vandløb. De er fundamenetet i vores klubber/foreninger og deres dagorden er ikke nødvendigvis den samme som din og min.
Du når ikke mennesker ved at komme med en løftet pegefinger og fortælle dem du har set lyset.Ouch Sådan læser jeg din tråd.
 
Vi 2 kan ikke ikke blive uenige om de historiske fakta i denne sag. MEN!
Der er mange måder at nå mennesker på, og her hvor jeg kommer fra har vi fundet ud af at ydmyghed giver mere pote end at stigmatisere vores modspillere/medspillere. 
Vi har faktisk nøgternt set, rigtig mange gode argumenter, for hvorfor vores vandløb trænger til en kærlig hånd. Det må være validiteten af vores argumenter der bør være det bærende, ikke følelser fra fortiden.
 
Hvis du har tid, kunne en du fortælle os andre hvordan I har tænkt jer at gribe det an og hvilke prioriteringer i har foretaget i forbindelse med  indsigelserne til vandplanerne.Smile 
 
Venlig hilsen
 
John Ø
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 07:43
kære miljø venner !
Kan 2 der er enige om målet blive så personlig indbydes uenig om vejen derhen.
Drøft dog de muligheder vi har for at påvirke udviklingen i vores retning, og her tænker jeg ikke mindst politisk, i stedet for personlige angreb.
Miljøets / vores bedste chance (og nu får jeg uvenner her på forum ved jeg) er at vi får en anden politisk udvikling her i landet.
Men vi kan sikkert ikke forvente et valg inden april 2011, så vi må påvirke de politikere vi kan.
Så kære miljøven, kontakt din lokale politiker, jeg tror faktisk stadig på at en politisk mobilisering kan bevæge beslutningerne.
Hvis ikke vil rendyrket lobbyisme vinde, og miljøet tabe.
Fiskeven rejs dig, om ikke andet så for at stemme for en anden udvikling når tiden kommer.
Med miljø/fiske hilsener
Jim
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 13:13

Som der skrevet står handler det om at påvirke politikkere ..jeg har selv haft muligheden for dette under et privat arrangement ,hvor vores tidligere udenrigs minister uffe Elleman tilfældigvis var deltager og i en stille stund i løbet af aftenen spurgte jeg ham som selv værende aktiv laksefisker og nu hvor hans datter var kommet til roret på en viktig post i miljøets sag om man så kunne tænke sig at vi som organition blev taget lidt mere med på råd som videnbase og ikke bare overhørt som  man ellers til tider har indtrykket af...

Han svarede med et stort smil at tanken havde streifet ham at skubbe hans datter lidt i en retning...om dette så får nogen indvirkning ..ja det må tiden vise..
/Søder
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 13:30
Hej Henning !
Super godt eksempel på påvirkning, lad os andre følge dig, også i mindre skala !
Alle kender en eller anden politiker, lokal eller landspolitiker.
Mit slet skjulte budskab er det simple, at hvis ikke politikerne hører vores røst, vil alene de ekstrem stærke lobby interesser vinde politikken her i DK.
Men igen, super flot Henning, og ja lad os håbe det får den ønskede virkning.
mvh. Jim
 
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 17:13
hej john ø og andre
 
I går var jeg til møde i dsfs miljøkoordinator udvalg, hvor der var fokus på vandplanerne og Jeg har tid senere i aften til at give et referat af hvad Dsfs miljøkonsulent Jens K. Thygesens råd var til, hvordan  vandplejefolk og lokale lystfisker foreninger, bør forholde sig til vandplanerne og de næste faser af processen. Det er enormt vigtigt og de næste år er helt afgørende og måske den vigtigste periode, rent vandpleje mæssigt i flere generationer. De lokale foreninger vil som jeg forstod det blive kontaktet af deres lokale miljø koordinator i den nærmeste fremtid, men grunden til at jeg vil løfte sløjet her, er jo at det desværre ikke er alle områder, der er lige representeret i dsf og vi har sgu brug for alle de næste meget vigtige år.
 
skriver senere i aften
 
P.s john ø, hensigtigten med mit indlæg, var ikke splid, men at det er enorm vigtigt at folk bruger tiden til vandplanerne, den næste tid, og så kan vi diskuterer dsf udsætninger og resouce senere. vi har et enormt arbejde foran os, og vi vandplejefolk kan ikke løfte opgaven alene, vi skal optimalt set trave alle højt målsatte vande igennem plus mere den næste tid. skriver senere
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 22:39
Hej alle på tråden,
Jeg var som Lars også med til vandplejemødet i DSF og desværre kan vi ikke i denne her sag, nøjes med at snakke med lokale politiker og forhenværende ministre. Dette her er en vandplejeopgave, hvor hver enkelt lille bæk, kilde og å samt søer, moser og vandhuller (også noget kystnært saltvand) bliver registreret og kategoriseret og lagt vandplaner for.

Her bliver der som noget meget væsentligt talt op om vandløbene er gravet i rør, altså mere end 20 meters længe, om der er passageforhindringer og meget meget mere. Altså skal vandplejefolkene ud til hvert lille vandløb (og søer og moser) og gå strækningerne igennem. Kigge på dem og på den måde få dem kategoriseret og få de elementer med i vandplanerne som er skadelig for vandløbernes frie løb. Herunder udsivning af sand fra dræn, okker, spildevand mm. Selvsagt en rigtig stor opgave. Og som Lars skriver, så er det NU. Til april er der deadline og det som vi ikke har med, det bliver svært at få ind i vandplanerne lige foreløbigt. 

 

Til Jan Ø, så synes jeg det var relevant med Lars indlæg. Der er mange foreninger på Sjælland, som har valgt at stå udenfor DSF, hvor man har folk ansat til at være behjælpelige med vandmiljøet og vandplejen. Og jeg er personligt overbevist om, at selv om du i din forening Jan Ø, er dygtige og meget langt fremme, så er der en stor del foreninger, som sikkert ikke ved hvad de skal stille op med vandplanerne og i øvrigt måske ikke ved at der er hørringsfrist til april. Det var dem som jeg forstod at Lars skrev til i al fredsomlighed og under alle omstændigheder i en særdeles god mening Wink

 

Forsat god debat

 

Niels Åge Skovbo

 

 



Redigeret af niels åge skovbo - 21 Nov 2010 kl. 22:47
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 00:58
Hej Lars
 
Lige den sidste først. Lad os lukke den.
Enig i vigtigheden i at beskæftige sig med vandplanerne den kommende tid, fordi de kan meget vel vise sig at være et vitalt redskab til at få gjort vores vandløb bare nogen lunde ok.
 
Er du venlig at læse mit tidligere spørgsmål til dig. Jeg er seriøst interesseret i at vide hvordan I vil gribe denne kæmpe opgave an?Big smile 
 
Venlig hilsen
 
John Ø. 
 
 
 
 
 
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 01:25
hej alle
 
som sagt, så lige en hurtigt gennemgang af hvordan, en af de største ikoner og krigere indefor vandpleje/vandmiljø igennem mange år, jens thygesen miljø konsulent for Dsf, anbefaler vi lokale lystfiskere forholder os til vandplanerne
 
til Niels vær sød at korigere mig og suplerer mig , hvis jeg forglemmer noget. For øvrigt en fornøjese at møde en vandpleje broder.
 
Som Niels sagde har vi indtil 6 April til at gøre indsigelser til hvad miljø centrene har taget med i vandplanerne, derefter skal kommuneren have deres handleplaner klar til slutningen af 2011, hvorefter vi igen har en 6 md høringsfrst, dog med den forskel at vi denne gang kan klage over evt mangler til handleplanerne, men IKKE til hvad der IKKE er medtage i vandplanerne, altså enormt vigtigt at vi får så mange ting med som muligt. Som vandplanerne ser ud lige nu , så skal alle spærringer nedlægges, dog med mulighed for undtagelser i form af kultur, eller andre servitutter, der vanskelliggøre nedlæggelsen, men groft sagt skal alle spærringer ned med undtagelse af store spæringer i beboede områder, der kan have konsekvenser for bygninger, eller kultur bevarelsesværdige møller, og vandkraft værker. Desuden skal alle rørlagte vandløb graves op, men undtagelse af spidserne, altså den sidste del af det rørlagte strækning højt oppe i systemmet. Som jens så det, er det i denne periode de 2 områder, altså spærringerne og de rørlagte strækninger, som vi skal konsentrerer os om. Ud og check jeres lokale vandløb og check om de spærringer og rørlagte strækninger i kender til, er med i vandplanerne. Skal lige siges at spærringer med omløbsstryg desværre ikke ses som en spærring i denne første fase, men gør indsigelser alligevel.
 
hvordan checker i så om det i kender til, er med i vandplanerne, gå ind på vandplaner med dette link- http://www.blst.dk/VANDET/Vandplaner/
klik på -se vandplanerne
vælg derefter - kortet for  jeres område.
over i højre side skal i klikke på- SE PÅ KORT
Herefter bliver det mere kompliceret og kræver at man skal bruge lidt tid på at lære at navigerer i systemet.
I det nye vindue skal i koncentrere jer om højre side, hvor i kan klikke på de ting i vil have op på kortet.
 
Men først skal i klikke på det område i ønsker at se igen
øvest ovenover kortet lidt til højre, finder i en bjælke hvorpå i kan vælge jeres område.
nu skal i så kigge på venstre side, hvor i kan vælge en masse ting som i vil se på kortet. start med at klikke på baggrundskort, jeg anbefaler Topografisk kort, men det kan i først klikke på, når i har zoomet lnd på kortet et enkelt eller 2 gange.
derefter klik på Baggrundskort - NEDERST til print , vælg derefter Vandløb
Nu skal i vælge- VPF10 - Indsatsprogram og prioriteringer -her er der en masse muligheder, som Indsatskrav - Spærringer, der skal fjernes og Indsatskrav - Genåbning af rørlagte vandløbsstrækninger som i nu vil se på kortet.
 
Nu er det så at i kan se hvad, der er med i planerne, og i hermed også kan konkluderer hvad, der ikke er med. Øvrest på kortet er der alle funktionerne som zoom ind og ud og flytte kort, og så er der et I for information, hvis i er interresseret i at se hvilket slags spærring det er o.s.v bliver det meget mere kompliseret, da det hele er kodet i forkortelser, og denne  tegns oversættelse er chockerende nok ikke at finde nogen steder. Heldigvis har Dsf brokket sig og fået denne kode oversættelse tilsendt, som de vil sende videre til os på mandag, hvis i er interesseret ,så sender jeg den gerne videre, Jeg er sikker på at dsf gerne vil have jeres indsigelser tilsendt og gerne vil være behjælpelige med vandplanerne selvom i ikke er medlem, dette er for vigtigt til at vi ikke alle sammen står sammen, håber sl også har gang i noget.
 
håber i vil sprede ordet til alle lystfiskere, for dette er uden tvivl den vigtigste opgave og en kæmpe mulighed for at vi kan gører noget for vores vandløb, søer osv. Niels har sat sig mere ind i det med søer. det er jeg sikker på han vil være behjælpelig med, i kan også kontakte jeres lokale miljø kooridinatorer i Dsf.
 
lars


Redigeret af wikinglars - 22 Nov 2010 kl. 01:36
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 01:43
Hej Niels ÅrlaLOL
 
Den første del er jeg fuldstændig enig med dig i.
 
Den sidste del er lukket for mit vedkommendeBig smile
 
Største opgave lige pt. som jeg ser det, er prioriteringen.
 
Mildt sagt er vandplanerne ikke ambitiøse i mit område (Fra Kbh, og til Tryggevælde å. Vores forening beskæftigere os dog kun med Køge å, Vedskølle å og Tryggevælde å. Der er indstillet til åbning af 2 rørføringer, 1 i en tilløbsbæk til Tryggevælde å og 1 i en tilløbsbæk til Køge å, samt nedlæggelse af nogle spærringer. Vandplanerne vidner i vores område om bestilt kontor arbejde og nu er vi så hundredevis af lægfolk  der skal ud og gøre det beskidte arbejde. Ikke politik når det er kønnestAngry
Det er godt nok en anden diskussion end den vi er i gang med, men jeg savner politikkere der tør tage en sammenhængende debat om hvilken natur vi ønsker i dk.
 
Lars og Niels Åge
 
På min prioriterings liste står pt.
 
1. Rørlægninger.
2. Spærringer.
 
Også begynder jeg at blive i tvivl, for hvad er 3 vigtigst? Er det udledning af urenset husspildevand, sandvandrig, udlæggelse af gydegrus og sten, genslyngning, beplantning af skråninger og vandplanter? Skriv gerne flere punkter på hvis jeg har glemt nogle.
Hvad syntes I?
 
Venlig hilsen
 
John Ø.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 01:46
hej alle
 
er der nogen her , der ved om Sl er på banen i denne sag og hvad de gør
 
lars
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 02:23
hej john Ø
 
Problemet med de mere specifikke vandløbspleje opgaver og vandløbets generelle tilstand er- miljø kvacificeringen. Da fisk ikke er medtaget, er det meget let for vandløbet at overholde den målsatte klacificering, da der bare skal være nogen enkelte insekter i vandløbet. så vi kommer nok ikke så langt i denne plan periode, med vandløbsrestaurerings delen. Urenset husspildevand er efter min mening den 3 vigtigste og skal indrapporteres. sandvandring er måske en lille åbning, da insekter, jo også har brug for noget at leve på, men et par gamle ølflasker er desværre nok, men jeg vil lige snakke med dsf om det ikke er en lille åbning. Hvis vi til gengæld får fiskene med i 2015, så skal vi godt nok komme efter dem for så kan vi påpege alle områder.
 
Du ser ud til at have godt styr på det, hvordan organiserer i jer , er i folk nok, hvad med at lave en frivillig gruppe aller grusbanden i jeres område og så kald dem til møde og klæd dem på til opgaven.
 
er gerne behjælpelig med mere info eller andet skriv endelig
 
lars
 
p.s har du styr på navigeringen i vandplanerne, det tog en rum tid at finde rundt i det, men nu kører det. Hvis du er intereseret i koderne til tegnsforståelse så sender jeg dem gerne
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 09:41
Når jeg læser denne tråd, så virker det (sgu) som om der er nogle der tror at Sjælland er et stykke blankt papir når det handler om vandpleje/vandplaner!

Jeg tror godt vi kan slå fast med syvtommersøm, at nogle af de mest dedikerede foregangsmænd holder til herovre - og nogle af de mest anerkendelsesværdi resultater er opnået netop på Sjælland.. Endda med nogle naturgivne forhold som langt fra er optimale.

Det er sådan set bare at kigge på det arbejde TØS har udført gennem over 25 år!

Selvom TØS hellere ser mine fodsåler end mit ansigt, så mener jeg - og HVED - at det netop er i den retning rigtig mange foreninger har kigget, når de har haft en å med utilfredstillende forhold - bare lige for at klarlægge at Sjælland ikke står på helt bar (gyde) bund.

Herudover er der en lang tradition ved en række vandløb for vandpleje, netop fordi vi simpelthen er TVUNGET til at arbejde med vores vandløb..

Herudover kan man ikke sammenligne Fyn med Sjælland, selvom projektet med havørred omkring Fyn har opnået gode resultater. - Vi har på Sjælland en meget anderledes politisk struktur, og i sidste ende ER det et spørgsmål om politisk vilje.
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 10:03
Hej Lars
 
Enig med dig i prioriteringen.
 
Vi bliver aldrig folk nok. Wink Vi bliver dog hele tiden flere, så vi klare den, selv om jeg hellere vil bruge tiden på projekter i stedet for at læse vandplanerne. Sådan ser den verden bare ud vi lever i.
På Sjælland foregår vandplejen i de respektive foreninger og det sætter vi pris på. Vi har har i dag et rigtig godt samarbejde med flere vandplejeudvalg, så den struktur mener jeg ikke der skal ændres på.
Ja tak, Send du bare, jeg kan jo allerhøjst blive klogere,Tongue  selv om jeg har læst vandplanerne for vores område flere gange. SUK!!
 
Venlig hilsen
 
John Ø.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 13:47
Tror desværre bare ikke folk som sådan er intereserede nok i dette problem til at gøre noget aktivt ved tingene...desværre ...Det er de samme folk som trækker læsset hvert år når der skal arbejdes med resturering og indfangning af forældre fisk !
Så til alle dem som sidder og piver over at der ingen fisk er at fange (læs havørred)
Gør noget aktivt ved sagen ...meld jer ind i en forening deltag i arbejdet som skal gøres uanset hvem der har skylden for at tingene ser ud som de gør nu...der er nok at se til ...


Redigeret af Søder - 22 Nov 2010 kl. 13:48
/Søder
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 16:37
Hej simon
 
jeg går stærkt ud fra at det er mig du hentyder til og jeg vil gerne understrege at min hensigt  at få opmærksomhed  på området, Ikke pege fingre eller landsdels kamp. Jeg har  boet 6 år på den dejlige djævleø og den er en så stor del af mit hjerte at jeg sådan set bare vil noget godt for øen. og det kan jeg ,hvis jeg er med til at skabe opmærksomhed på vigtigheden af denne sag. Du lyder til at have  både energi og evner til at give denne sag dit hjerteblod, og det er lige nu hvad alle vandløb, søer osv har brug for pt.
 
lars
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 18:40
http://ec.europa.eu/danmark/eu-politik/alle_emner/miljo/2010/100603_vandplaner-dk_da.htm
som skrevet før er Danmark indklaget for ikke at lave en s.... omkring vandmiljø.
og en mand som uffe ellemand er jo fra et parti der ikke skal have fornærmet de danske bønder såååå
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 22:32

Hej John og co.

Jeg synes du har en helt rigtig prioritering 1 til 2. Har en klar fornemmelse af, at du har rigtig meget styr på tingene og har den helt rigtige vandpleje ånd. Flere af din slags.

Som nr. 3 ville jeg undersøge faunaklasse. Der skal være en meget god grund til at man ikke skal have et fiskevand op på faunaklasse 5. Altså minimum ”grøn”. Synes også at i bør undersøge om de ”grønne” klasse 5 kan blive til noget mere. Ved i at der findes et godt insektliv i et vandløb som er kategoriseret 5, så er det let at få den op på den ”blå” klasse 5-6. Er der f. eks et par små sjældne døgnfluer eller slørvinger i jeres vand, er vandløbet berettiget til at komme op på max kategorisering. Og det kan politikerne ikke bestemme  noget om. Det er faktuel. Vær også opmærksom på om et vandløb skifter ”farve”. Gør den det, bør i kigge på om der er tilsluttet et rensningsanlæg eller der er udledning fra spredte bebyggelser. Er der det, bør det bemærkes, for jeg kan se ved ”mine” vandløb, at det ofte er nedstrøms et rensningsanlæg at der nedprioriteres. Her bør vandløbsmyndigheden kigge på en forbedret rensning.

Som punkt nr. 4 i prioritering, bør i kigge på indsatsområder. Er jeres vandløb snor lige og kedelig med sandvandring, bør der være påtegnelse om restaurering, som har sin helt egen farve også.

Punkt 5 bør være at observere om der er megen sandvandring i et område. Specielt fra overløb fra vejnettet. Her udsives der store mængder sand, som er særdeles skadelig for gydegruset. I det hele taget bør sandvandringen påklages i de fleste vandløb.

For de vandplejefolk som læser dette her, og som repræsentere en forening som er tilsluttet DSF, bør i kontakte biologerne der. De samler al materialet ind som foreninger fremskaffer. Læser det grundigt og skriver det om til et ”biolog” sprog og sørger for at det bliver sendt til myndighederne. Denne sag har TOP prioritet i DSF netop i disse år. Altså i bør ikke være bange for, at i ikke er professionelle nok i jeres tilgang til denne opgave. Gør det så godt i kan og send det ”råt for usødet” til DSF, så er de klar til at klare resten.

 På Sjælland har i ikke alt for mange vandløb. Derfor er det vigtig for netop jer, at de vandløb som har en ”renhed” som fordrer at laksefisk kan leve der, også har en fysisk anatomi, som gør at der er muligheder for at der kan ”opfostres” rigtig mange fisk. Her er et vandløb med mange skjul, et varieret løb og meget grus og sten af stor betydning. Og husk ISÆR de mindste tilløb. Det er her at de fleste yngel overlever det første år.

Og ikke mindst bør i huske de helt små vandløb. Selv de små vandløb (ofte en lille bæk) som løber ud på kysten, kan producere enormt med fisk, også selv om disse vandløb næsten er sommerudtørret. Spørg bare på Bornholm.

Forsat god debat

Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 22 Nov 2010 kl. 22:37
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 01:40
hej niels, john og co
 
Jeg har her de sidste par nætter arbejdet på at simplifiserer introen til brugen af kortet i vandplanerne og tænkt meget over prioriteringen. Det er som niels siger en mulighed at kigge på klasificeringen, da den i vandplanerne ikke må foringens, når den først er fastlagt, men derimod er der heller ikke nogen forpligtigelser for at forbedre klasificeringen, som jeg forstod det. Derudover kom jeg til at tænke på undtagelserne. Disse er nok så vigtige, da de jo som i ved, kan være helt afgørende for et vandløb. F eks en spærring i starten af et vandløb, som er undtaget. Dette skal vi selvfølgelig gøre indsigelse imod, også selvom det er udsansynligt at det vil blive tilgodeset.
 
lars
 
P.s Jeg har skrevet en step by step intro til brugen af kortet i vandplanerne i et word dok, hvis i vil bruge det til at sende til folk rundt omkring, så send mig en mail på naestformand@vandplejefyn.dk
så sender jeg den gerne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres