Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluekast - spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluekast - spørgsmål
    Sendt: 18 Nov 2010 kl. 11:46
Hej alle kasteeksperter
 
Jeg har kastet med flue en del år.
Bruger skydehovede og monofil skydeline.
 
Hvis jeg kaster roligt er der ingen problemer (udover kastelængden)
 
Hvis jeg laver smallere linebuer, får jeg grisehale (overline fanger underline) i BAGkastet ?
 
Ok, underlinen har større hastighed end overlinen, eller ?
 
Men nu det (for mig) mærkelige :
 
Hvis jeg skyder line i bagkastene (Ca. 1 m), forsvinder problemet ????
 
Jeg stakkels newbie har jo den idé, at det ØGEDE hastigheden på underlinen ?
 
Jeg har studeret sexyloops o.s.v.
 
Jeg har forsøgt med alm. skydeline og tykkere mono, men uden held
(Det blev alt for tykt, før problemet forsvandt)
 
Et andet spørgsmål (eller måske hænger det sammen ?) :
 
Jeg har en tracking-fejl, så jeg bagkaster skråt væk fra kroppen, men fremkaster
ligeud.
 
Hvordan slipper jeg af med det ?
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 12:20
Hej Carsten

En grisehale - eller tailing loop - skyldes ikke tykkelsen eller hastigheden på din underline... Det skyldes, at stangtoppen belastes (bøjes) på en sådan måde, at den følger en konkav linje gennem luften set fra siden - altså en U-lignende bane (meget fortegnet). Dette skyldes ofte en unøjagtig acceleration op mod dit stop. du bliver nødt til at at tænke, at stangen skal stige roligt i hastighed i løbet af hele kastebevægelsen op til et kontant stop - både foran og bagved.

Forklaringen på dit kasteproblem ligger derfor ikke i grejet - det skulle kun være, hvis du kaster med et meget tungt skydehoved og prøver at kaste med en lille kastevinkel - nej, dit problem ligger i dine bevægelser med stangen...

Dit trackingproblem kan afhjælpes ved at finde et sted, hvor du har en lang lige kant, du enten kan kaste på eller kaste parallelt med. Så lader du simpelthen dit bagkast stoppe, så linen lander på jorden og så ser du hvor tæt du er på at være på kanten eller paralt med denne. Hvis du kaster lige, så er det godt, hvis ikke, ja, så må du jo prøve at ændre din bevægelse bagud.

Jeg kan se, at du bor i Roskilde, hvilket jo gør, at du kunne have mulighed for at melde dig ind i CFCC (copenhagen flycasting club) og deltage i deres træning og instruktion - her vil de helt sikkert kunne hjælpe dig med nogle gode bud på dine problemer.

God kastevind

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 12:49
Hej Ronny
 
Jeg HAR været til DM og også set jer på engen  Smile
 
Uha, det niveau er godt nok højt.
 
Jeg synes ikke, at du helt kommer med løsningerne ?
 
Med konkav fejl i bevægelsen, hvorfor hjælper det at skyde line ?
 
Jeg har naturligvis checket min tracking-fejl.
 
Kan køre lige fra vandret op mod lodret, men ikke det sidste stykke
(Måske ubevidst bange for at blive ramt af fluen)
 
Har du bedre hjælp, end at jeg må prøve at ændre bevægelsen ?
 
Jeg kaster rimeligt roligt med lang bevægelse, halvblød stang og
har ingen af problemerne med 2-hånds, hmm....
 
 
M.v.h.
Carsten
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 14:39
Hej Carsten
Ronny kommer med et kanon forslag. Det kan være svært at skrive om, men skide nemt for en person (dygtig fluekaster), at se det du gør og efterfølgene hjælpe dig med at korrigere. Jeg kender ikke de gutter hos CFCC, men hvis de er ligeså flinke, som de fleste andre fluefiskere jeg kender, så er de sikkert ligeglad med at du ikke er på deres niveau og vil sætte en ære i at kunne hjælpe dig.Wink
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Philip Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Philip Nielsen

Tilmeldt:: 02 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Philip Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 16:46
Hej Carsten.
 
En løsning på dit tracking problem kan være at din albue (på kastearmen) kommer for langt væk fra kroppen i dit bagkast. Dette kan blive forstærket hvis du kigger efter dit bagkast.
Med andre ord kan du komme til at dreje skuldrene rundt og din kastearm så langt væk fra kroppen, at din stangspids set ovenfra danner en halvcirkel og ikke en lige linie.
Hvis du ønsker at kigge efter dit bagkast, er løsningen så kun at dreje hovedet uden at dreje skuldrene med rundt, samtidig med at din albue på kastearmen ikke kommer for langt væk fra kroppen.
 
Mvh
Philip 
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 19:23
Hej igen Carsten

jeg tror ikke du skal være bange for at tage ned og besøge cfcc - det jeg kender til dem, er at det er flinke og kompetente folk de har på instruktionen.

Grunden til jeg anbefaler dig det, og ikke kommer med mere konkrete løsninger end jeg gør, er, at de kasteudfordringer du står med kan have mange årsager, og at man nødvendigvis må se dig kaste for at kunne bedømme det. Derfor de generelle vendinger ;-)

Det bedste at gøre er derfor at tage kontakt til nogen, der kan hjælpe dig med at kigge på kastet og samtidig sætte dine spørgsmål ind i en praktisk og teoretisk ramme.

Pøj pøj med det.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 22:38
Hej Carsten,
 
Jeg havde samme tracking-problem - men fik det stort set løst, da Peter Stoltze viste mig den metode, som Ronni også anbefaler. Det virker altså ret godt, fordi man får et klart billede af, hvordan det står til. Og hurtigt kan se fremskridt.
 
En anden øvelse på græs, som også fik strammet mit kast op, var en leg, jeg kalder 'stræk forfanget'. Jeg lægger line + forfang 100 procent strakt ud på jorden og placerer så stangrøret, så det markerer, hvor fluffen er.  Nu gælder det helt enkelt om at gå tilbage til stangen og så gentage kastet, så fluffen krydser stangrøret. Det er ikke spor let, fordi idealet bliver at kaste 25 meter med 25 meter line. Men det er underholdende - og en god øvelse, som for mit vedkommende har været med til at øge både præcision og længde.  Uanset kastelængde har min personlige regel for et 'godkendt' kast i øvrigt været, at fluffen skulle passere over røret og ikke ved siden af.
 
Claus
 
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 23:13
Hej Carsten
 
Jeg kan kun bakke op om Ronny's anbefaling om at kigge forbi hos CFF (Vi - jeg er selv medlem - er ikke så "farlige"). Der kan du helt sikkert få hjælp til at rette de fejl du måtte lave i dit kast.
 
Uden at have set dig kaste kunne dit tailing loop (burde det ikke hedde en hængeløkke på dansk i stedet for en grisehale) meget vel skyldes en forkert accelleration (du tilfører kastet mere energi i begyndelsen end i slutningen) hvorved du "trækker" stangspidsen ned under "underlinen" (fordi stangen bøjer). Når du så sætter accellerationen ned retter stangen sig ud igen og du har din tailing loop. Prøv at se videoen om tailing loops med Lasse Karlsson på www.cfcc.dk
 
Det er en rigtigt god måde at træne sin tracking på, at lade linen falde til jorden langs en eller anden form for markeret linie. Der er kridtstregerne på en fodboldbane rigtig gode.
Jeg havde for et par år siden en tracking fejl, som jeg ikke kunne finde ud af at korrigere for. Til en CFCC samling havde jeg fat i Lasse, som hurtigt kunne konstatere at min lineføring/tracking ikke var helt lige. Mit bagkast var skråt ud mod højre og mit fremkast ligefrem. Resultatet var at jeg lavede nogle brugbare kurvekast og jo mere jeg forsøgte at rette fejlen (troede det var et spørgsmål om for lidt fart) jo værre blev det.
I stedet for at begynde at rette min øvrige kastebevægelse bad Lasse mig simpelthen om ikke at kaste ligefrem, men i stedet for "sigte" en lille smule til venstre.
Heureka - i løbet af ganske få kast var der strakt forfang. Og når jeg i dag laver et utilsigtet kurvekast ved jeg hvad der er galt og kan let korrigere fejlen.
 
Så helt kort - kig på CFCC's hjemmeside og mød op næste gang der er træning. Der er virkelig hjælp at hente.
 
Knæk & bræk
 
Lars
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 08:49
Hejsa
 
Tak for jeres svar.
 
Jeg vil straks gå igang.
 
Den med at tilrette fremkastet til ens trackingproblem er sgu da genialt Smile
 
@Lars
Den med mere fart har jeg også været igennem
Nu fik jeg et navn til mine anstrengelser (Kurvekast Clap)
 
Det er nok derfor, at jeg bedst kan lide speykast med 2-hånds !
(Det er jo egentlig det, som jeg gør med 1-hånds, bare uden linen rører
vandet)
 
@Claus
Den med stangrøret er godt nok afslørende
 
Jeg lader bagkastet falde og konstaterer tracking-fejlen
Men jeg kan KURVEkaste (fake) mig ud af det
 
Kunne du/I ikke udtænke en modificeret udgave, hvor jeg KUN kan ramme,
hvis bagkastet er lige ?
 
Den med, at albuen kører væk fra kroppen i bagkastet er rigtig Wink
Jeg kan løse tracking-problemet med den gamle finte (en avis
under armen), men når der skal mere knald på og armbevægelsen flyttes
længere væk fra kroppen, er balladen der.
 
P.s. flere bud på, hvorfor det at skyde i bagkastet løser problemet ?
Måske drejes bagkastet på plads inden fremkast ?
 
M.v.h.
Carsten
 
M.h.t. CFCC, så send eventuelt via mailcenteret
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 10:41
Hej Carsten
 
Jeg tror jeg har forklaret mig dårligt. Det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om mere fart eller kraft i kastet, men hvornår den tilføres.
 
Lad mig prøve på en anden måde. Hvis du forestiller dig et koordinatssystem hvor du har tid ud af x-aksen og kraft påvirkningen i kastet ud af y-aksen, og tegner dit kast ind som en kurve vil det være sådan hældningskoefficienten på kurven stiger jo længere ud af x-aksen du bevæger dig (eller sagt på en anden måde, at kurven bliver stejlere jo længere ud af x-aksen du bevæger), så er din krafttilførelse rigtig.
Hvis derimod kurven over dit kast (altså tegnet ind i koordinatssystemet - ikke kastebevægelsen) har en faldende hældningskoefficient (kurven bliver fladere/mindre stejl jo mere du bevæger dig ud af x-aksen) er din kraftpåvirkning/tilførelse ikke optimal (forkert) og du vil opleve at du f.eks. laver tailing loops.
 
Den med avisen bryder jeg mig ikke om. Det lyder umiddelbart som om det gør kastebevægelsen mere krampagtigt, hvilket fik mig til at tænke på 2 ting som ofte optræder samtidigt.
 
Det første er, at mange er tilbøjelige til at dreje hånden, når de skal kaste langt. Det der sker (set lodret ovenfra) er at hånden drejes således at hjulet fra at pege ligefrem i kasterretningen, peger mere eller mindre ret mod højre. Herved afspændes det meste at den energi man har opbygget i stangens bøjning i forbindelse med bagkastet, og der skal bruges rigtigt mange kræfter i fremkastet for at hente det "tabte" ind. Denne kraft sættes så ind når man starter fremkastet og begyndelsen til en rigtigt god tailing loop er skabt.
 
Jeg har i undervisningssammenhæng tit oplevet hjuldrejningen hos kastere der ville kaste langt, hvis deres krops- og fodstilling var "for lukket". Hermed mener jeg at kastere som ikke står med fødderne forskudt gør det sværere for sig selv at forlænge kastebevægelsen (når der skal kastes langt) uden også at lave ovenstående "hjuldrejning". Stangarmen når til et vist punkt, og hvis den skal længere tilbage uden det skal gøre ondt, drejes hånden ubevidst til højre.
 
Normalt er det tilstrækkeligt at bede folk om at træde et halvt skridt tilbage med højre fod. Det gør det (for mig i hvert fald) meget lettere at forlænge kastebevægelsen ubesværet og undgå "hjuldrejningen".
 
Men men men. Det vil alt sammen være meget lettere at rette, hvis du stikker hovedet indenfor til et træningspas hos CFCC, og får en af instruktørerne til at hjælpe dig.
Hvilket får mig til at spørge - hvad er det du gerne vil have via mailcenteret?
 
Mvh.
 
Lars
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum