Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefal en synke Line

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Anbefal en synke Line
    Sendt: 15 Nov 2010 kl. 20:53
Er der en venlig sjæl der kan give et godt bud på en synkeline. Skal have en geddeflue ned på 5 meter. Hurtig og bekvemt.


Tak for hjælpen
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:02
FLUELINER
 
 
 
 
AIRFLO Item: 07137i WF#10 UFS til 100 kr. eller :
 

 Depth Finder Integreret skyde  hoved fly system.

 Va: 2536G3 Grain 300 # 8-10 499.-
 Va: 2536G4 Grain 400 # 8-12
 Va: 2536G5 Grain 500 # 9-13
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:03
Citat: carstendamm

FLUELINER
 
 
 
 
AIRFLO Item: 07137i WF#10 UFS til 100 kr. eller :
 

 Depth Finder Integreret skyde  hoved fly system.

 Va: 2536G3 Grain 300 # 8-10 499.-
 Va: 2536G4 Grain 400 # 8-12
 Va: 2536G5 Grain 500 # 9-13

Møjt enig... :-)

Du klipper blot dit grainshoved til så det passer til din stage.. og ja.. BUMP... 

vh
TRHMClap
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:17

Brug den uden at klippe, eller brug airflo WF UFS uden at klippe

Hvis du skal tilpasse noget, så klip forskellige længder ud af nedenstående og
monter øjer i hver ende.
 
Sæt det yderst på den synkeline , som du allerede har Smile
 
(og 1 m Climax Hard Mono og een Owner blinklås Cool)
 
Let og fleksibelt :
 
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:19
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:52
I min sø bruger jeg :
 
#10 synke 8 med 3 m. tungsten forrest
 
Der kan jeg holde bund (3 m.)
 
I mine øjne er inter/synke3/synke7 #7 slet slet ikke nok, men vil
sikkert kunne fiske fluen lodret midt i vandet Ouch
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:58
Jeg leder efter en #7 wf i noget synkeline som kan komme på 4 til 5 meter. Hurtig og nemt. Ingen skydehoveder

Skal man op i noget grains mund
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:08
Hej Claus
 
Nu er jeg jo ikke oraklet fra Oz Big smile
 
WF7 og 5 meter, det kan du godt glemme.
 
De lette vægtklasser er, ja, lette.
 
I Skjern å går jeg om sommeren i lav vandstand med klasse 7 synke 8 og UFS polyleader.
 
De fleste steder får jeg ikke bundhug.
 
M.v.h.
Carsten
 
 
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:20
Hej Claus
 
Prøv at se på Teeny`s T-Liner Det er Wf liner med synkeklumper på ca.8m.
De fås i 130-200-300-400 og 500 grains.
Da de er utaperede kan man justere ved,at klippe fra fronten.
Jeg har dem i 200 og 300 grains og de synker virkelig godt.
 
      mvh   Per
 
 
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:24
Hej Carsten

Af ren nysgerrighed hvilke liner bruger du så i Skjern i starten af sæsongen eller ved høj vandstand ?

Mvh Mads



Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:39
Hej Mads
 
#11 UFS synke8 15 fods 2-hånds med 3 m. tungsten (den fra Korsholm) forrest
 
Opstrøms Ahler på Borrisstykket ved det hvide skur har jeg ikke haft bundhug.
 
Følgende er sakset fra Korsholm's katalog :
AFTM  (standard g)                 (ny enhånds g)                        (ny tohånds g) 
 
7            12                                15-17                                       19-22
 
11           21,4                            24-30                                       34-40
 
 
Det er vigtigt, at diameteren er så lille som muligt.
 
Lad os tage et tænkt eksempel :
 
Claus vil fiske på 5 m med 12 g
 
Om sommeren fisker jeg Skjern med ca. 25 g
 
Og som svar til dig, ca. 40 g
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 08:51
nu skal jeg jo ikke fiske i strømvand ligesom gudenåen og skjern å
 
jeg synes denne line lyder som et godt bud med synke 7
 
 
men om den kommer i nærheden i en sø p 4 meter aner man jo ikke
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 08:53
Hej
 
Sammenligningen med synkeliner i skjern er velment, men noget sludder. Det skal jo bruges i en sø, hvor strømmen ikke "løfter" linen.
 
Jeg har været nede og hente grene op fra 13 meter med en synke 6 på ca. 19 gram. I en sø, vel at mærke! Det tog selvfølgelig noget tid inden linen var sunket så meget, men 5-6-7 meter klarar den ret hurtigt. Jeg bruger ikke linen på 3 meter eller lavere da jeg går i bunden konstant. Selv ved hurtig indtagning.
 
Et scientific anglers skydehoved jeg købte i en grejbiks i Århus for nogle år siden.
 
Mvh Peter
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:08
Hejsa
 
Nu er det jo sådan, at velment sludder breder sig Embarrassed
 
Et indlæg bygger på nogle forudsætninger.
 
Hvis dine forudsætninger er anderledes end mine, er mit indlæg
så noget sludder ?
 
I 'min' sø er der å-udløb i begge sider og en strøm derimellem, som
'næsten' svarer til Skjern.
 
Man kan naturligvis nå bunden med lettere liner, hvis man venter længe nok.
 
Men fisker man i den kolde tid, er turen op/ned vel ikke aktivt fiskeri ?
 
Derfor er det afgørende, at synkehastigheden er 'overdimensioneret'.
 
Bundtid=fisketid
 
M.v.h.
Carsten
(Som aldrig ville kalde andres indlæg sludder)
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:10
Peter kan du huske hvad synke klasse du købte
 
jeg overvejer stærkt den fra almas, med synke 7 i...
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:20
jeg taler nok også lige over mig. Jeg skal omkring ned på 4 meters dybde måske 3.7 m :-)
 
Skrænter osv. Søen er max 4.8 meter
 
så om den line fra almas med synke 7 kan klare denne opgave for mig. Det må komme an på en prøve
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:39
Jeg har den vision compound #7 synke 3/7 - du er velkommen til at teste den en dags tid ;)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:41
Hej igen
 
Hvor langt er stykket med synke7 og hvad vejer det ?
 
Kan det trække synke3/intermediate ned på 5 m uden at hænge lodret ?
 
Jeg tror det ikke.
 
Problemet løses ikke ved at vægtbelaste fluen.
 
Fluen skal være STOR og helst ubelastet.
 
Den skal fiske lige over bunden, vandret og blive der.
 
Den skal ned til bunden så hurtigt som muligt.
 
Skulle grainslinerne være 'for hurtige', så benyt muddlerhoveder på fluerne.
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:44
Hej Claus
 
Vision linen kan sikkert fint bruges til de dybder. Har en fiskemakker der har købt en i synke 3 og klippet den til et skydehoved. Fungerer ok og kommer ca. 25 meter afsted uden det store besvær.
 
Du skal være opmærksom på at linen er ens hele vejen, samme farve og tykkelse. Det er altså håbløst at se eller mærke hvilken ende der skal forestille at være forrest... der er ikke noget mærke der viser hvilken ende der skal sidde på hjulet. 
 
Min makker købte en kl 8, synke 3 og så klippede vi 9,3 meter af og lavede løkker. Det virker, men muligvis står han og fisker med et stykke skydeline... tja..
 
Jeg ville anvende en synke 4, men en 3 kan også bruges.
 
Mvh Peter
 
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 10:38
vision linen er jo synke 7 garanteret på de 4 første meter.
 
det er nok umulig at finde en line som kan komme på 4 meter med en geddeflue.
 
 
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 12:45
Hej Carsten, Claus mfl.
 
Hvis I ikke ønsker at bruge skydehoveder, kunne Teeny's T-liner være en mulighed. Den "normale" har en 24 fods meget hurtigt synkende spids, som burde kunne løse jeres problem med at komme ned hurtigt. Den kan også bære store/tunge fluer. Det eneste minus er, at den kan være ubehagelig at kaste med, især når den vender.
 
Et alternativ kunne være en helsynkende line f.eks. fra Scientific Anglers. De har en række liner (uniform sink) som synker i en lige linie. Så undgås det at fluen står på hovedet.
 
 
Et andet alternativ kunne være, hvis man gerne vil have en sink tip
 
 
Og så lige en mindre korrektion. En lines grains betegnelse siger intet om hvor hurtigt den synker, idet grains er en vægt enhed (ca. 0,065 gram).
 
Det man skal fokusere på er linens IPS faktor (inches per second). Den siger noget om hvor hurtigt linen synker i gennem vandsøjlen.
 
At denne forvirring opstår er forståeligt nok, når flere fabrikanter omtaler deres meget hurtigt synkende liner i grains i stedet for i synkeklasser, altså IPS.
 
Hvis man kan finde IPS'en på de liner man er interesseret i, er det meget nemmere at sammenligne de forskellige fabrikater.
 
God jagt.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 14:10
Hej
Der er også denne mulighed. http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[backPID]=1669&tt_products[product]=13752&cHash=f4478e290fb33c77f0859504d37c295e
Jeg må blank indrømme, at jeg ikke selv har prøvet den. Du kan dog klippe af og tilpasse til en anden klump. Ring til Jimmi han har prøvet den.


Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 18:03
@Jesper
 
Du har ret, det er også den, som jeg linkede til Smile
 
@Lars
 
Du har også helt ret m.h.t. Grains/vægt/uniform sink
 
Problemet er, at de taler om WF7 Intermediate/synke3/synke7 (Absolut ikke uniform)
Synke7 er 4 m og Claus vil ned på 5 m
 
Det fremgår også, at de 3 sektioner har samme tykkelse (Intermediate?)
 
Mit ydmyge gæt er :
 
Intermediate-delen ligger 1 m under overfladen
 
Synke3-delen går skråt nedad fra 1m til 2-3m
 
Synke7 står mere eller mindre lodret nedad, måske helt til bunden
 
Fluen står med gumpen i vejret.
 
Fluelinen skal have mindst mulige diameter og størst mulig vægt/længdeenhed
Den samlede vægt alt incl. skal passe til stangen.
 
Jeg har et #10 skydehoved med ca. 3-4 m synke8 og 3m af Korsholms leadcore på ca. 25 g
 
M.v.h.
Carsten
 
@Claus
Da du er lyder til at være lidt i tvivl synes jeg, at du skal gøre brug af det fornemme tilbud om
at prøve linen Thumbs Up
 
Hvis du kontakter mig, kan du få et stykke af Korsholmlinen med øjer kvit og
frit, så kan du selv prøve dig frem
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 19:48
Hej Carsten
 
Lige en oplysning. Alle synkeliner synker hele tiden. En intermediate line vil nå bunden af Furesøen i de dybe huller, hvis man venter længe nok!
 
Så muligvis vil den intermediate del kun være nået 1 meter ned når Claus begynder at hive ind, synke 3 (hvad hulan det så end er) måske 3 meter og så er spidsen der er synke 7( igen hvad fanø er det?)  en smule længere nede, den skal jo både hive i synke 3 delen, og den store lette flue der giver masser af vandmodstand Wink Hvis Claus venter lidt længere, vil den nok komme ned Smile
 
Helt rigtigt at tyndest muligt med størst mulig vægt synker hurtigst, men Claus vil jo absolut ikke ud i skydehoveder, hvilket er synd da det er langt den hurtigste vej ned.  Og størsteparten af helinerne er enten ikke specielt hurtigt synkende eller også er de med intermediate eller sågar flydende skydeline.
Ville også have anbefalet et skydehoved i de heftige varianter hvis man skal derned så hurtigt og med monofil skydeline selvsagt.
 
Åh ja, uniform sink er jo bare at man har givet spidsen af linen højere densitet, altså sørget for at den tyndere del synker ligeså hurtigt som den tungere midtdel, altså hvis klumpen synker 10 cm/s så er spidsen sikkert oppe på 15-16 cm/s i coatingen, da der jo er mindre af den udenpå kernen som ikke har så høj densitet. Altså en synkeline med hurtigere synkende spids Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 19:54
jeg synes der er mange meninger omkring emnet
 
Jeg har en ide om at jeg nok måske skal få den : Intm/sink3/sink7 ned på 4 meter måske
 
Så må de gedder jo selv svømme den sidste meter for at fange fluen Thumbs Up
Det må rokke sig lidt hvis de ville have lidt føde med krog på
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 20:45
Hej
 
Nu vil jeg komme med en helt anden line :)
 
Jeg har fisket lidt med Guideline pike flyd og s1-s3 og det er fede liner men den bedste gedde line jeg har prøvet er Rio outbound short wf 7 flyd/int den kaster som en drøm selv store geddefluer.
 
Leder selv efter en line der kommer lidt hurtiger ned end guideline s1-s3 og så faldt jeg over rio outbound short s6 mon den kan komme hurtigt nok ned jeg overvejer helt klart at købe den. :)  Jeg går selv med en G.loomis CC 9 #7 den gør det ellers meget godt men går op i en 8 el.9 når jeg skal fiske synke liner og store fluer og store gedder :)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 20:58
OK, der er flere :
 
WF7 UFS
 
#9 og kort ned = 2 skydehoveder (undskyld Lasse Smile)
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 01:15
Hej Claus.
Jeg har en Fenwick WF7QS som er meget hurtigt synkende og har en temmelig lang spids.
Den er brugt en gang i åen, men det er ikke mig at fiske med synkeline ,så hvis du er interesseret i den ,kan du få den for en hund. (Købspris: 399.) hvis du selv henter den på Reersø.
 Mvh Ib.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 17:13
Der er billige Cortland med synke 6 hos Capricorn
 
 
 


Redigeret af JRK - 17 Nov 2010 kl. 17:19
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 18:46
jeg ville overveje skydehovedet en extra gang hvis det var mig , korsholm har noget fra sceientific der købes på metermål mener det er 15 kr pr. meter og så en monofil skydeline
vh.Tommy
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:37
Citat: carstendamm

OK, der er flere :
 
WF7 UFS
 
#9 og kort ned = 2 skydehoveder (undskyld Lasse Smile)
 
M.v.h.
Carsten
 
 
har prøvet en ufs #7 , den kom ikke på bunden
 
jeg prøver den line fra almas.dk, længere oppe
 
hvis den ikke kommer der ned af, så må man vælge en synke 10Sleepy
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:39
Citat: carstendamm

@Jesper
 
Du har ret, det er også den, som jeg linkede til Smile
 
@Lars
 
Du har også helt ret m.h.t. Grains/vægt/uniform sink
 
Problemet er, at de taler om WF7 Intermediate/synke3/synke7 (Absolut ikke uniform)
Synke7 er 4 m og Claus vil ned på 5 m
 
Det fremgår også, at de 3 sektioner har samme tykkelse (Intermediate?)
 
Mit ydmyge gæt er :
 
Intermediate-delen ligger 1 m under overfladen
 
Synke3-delen går skråt nedad fra 1m til 2-3m
 
Synke7 står mere eller mindre lodret nedad, måske helt til bunden
 
Fluen står med gumpen i vejret.
 
Fluelinen skal have mindst mulige diameter og størst mulig vægt/længdeenhed
Den samlede vægt alt incl. skal passe til stangen.
 
Jeg har et #10 skydehoved med ca. 3-4 m synke8 og 3m af Korsholms leadcore på ca. 25 g
 
M.v.h.
Carsten
 
@Claus
Da du er lyder til at være lidt i tvivl synes jeg, at du skal gøre brug af det fornemme tilbud om
at prøve linen Thumbs Up
 
Hvis du kontakter mig, kan du få et stykke af Korsholmlinen med øjer kvit og
frit, så kan du selv prøve dig frem
 
 
fik du min Besked i di indbakke??Wink
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 20:59
Hej Claus
 
Ja ja, et stykke Korsholm med øjer er sendt herfra idag Smile
 
Husk nu, at du IKKE skal øge den samlede vægt, men
vægt/længdeenhed
= TUNG/kort
= fluoforfang
og nedsætte diameteren mest muligt
= monofil skydeline og kort #9-hoved Synke MINDST 7 med Korsholm-linen og 1 m fluocarbon
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:03
Halløj
 
Ikke for at kapre tråden, men.. Lasse K nævnte dette med flydende skydeliner. Det er jo ikke just fremmende for geddefiskeriet med synkeliner.
 
Jeg har dog kun flydende skydeliner og lever forsåvidt ok med det.
Er der nogen der kender til skydeliner der er synkende? Og ikke mono, det dur ikke for mig. Helt alm. 0,28-29. Også gerne lowstretch, har man først prøvet er der ikke meget ved at fiske med elastik mere!
 
Mvh Peter
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2010 kl. 22:28
Citat: Peter E

Halløj
 
Ikke for at kapre tråden, men.. Lasse K nævnte dette med flydende skydeliner. Det er jo ikke just fremmende for geddefiskeriet med synkeliner.
 
Jeg har dog kun flydende skydeliner og lever forsåvidt ok med det.
Er der nogen der kender til skydeliner der er synkende? Og ikke mono, det dur ikke for mig. Helt alm. 0,28-29. Også gerne lowstretch, har man først prøvet er der ikke meget ved at fiske med elastik mere!
 
Mvh Peter

Ja ,,, og det var så faktisk Karlsson , der kom med de forløsende ord,,,,
Jeg brugte mange timer på nettet, og fandt en runningline fra Cortland, der BURDE være intermediate...(den dutter ikke,,, den flyder,,, )

der er nok 2 løsninger,,,
1,,, monofil skydeline(nogo for mig)
2,, genialt fra Lasse,,,, tage runningdelen  fra en ønsket Wf line i klasse 4/5,,, efter ønsket styrke  og klistret sammen så klikklak i stangøjer igen er væk

Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:46
Citat: Peter E

Hej Claus
 
Vision linen kan sikkert fint bruges til de dybder. Har en fiskemakker der har købt en i synke 3 og klippet den til et skydehoved. Fungerer ok og kommer ca. 25 meter afsted uden det store besvær.
 
Du skal være opmærksom på at linen er ens hele vejen, samme farve og tykkelse. Det er altså håbløst at se eller mærke hvilken ende der skal forestille at være forrest... der er ikke noget mærke der viser hvilken ende der skal sidde på hjulet. 
 
Min makker købte en kl 8, synke 3 og så klippede vi 9,3 meter af og lavede løkker. Det virker, men muligvis står han og fisker med et stykke skydeline... tja..
 
Jeg ville anvende en synke 4, men en 3 kan også bruges.
 
Mvh Peter
 
 
Der var et mærke med linen fra almas i pakken, det er umulig at se hvordan den skal vende. Gad vide om det er det samme i begge ender så ?? eller hvad dælen gør man lige der nu, for at få det til at sidde med den rigtige ende på hjulet
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 10:47
Hej igen
 
Den med skydelinen får lige lidt kommentarer :
 
1. Prøv fluocarbon
 
2. Den med at bruge skydedelen fra en lavklasse WF og påsætte det tunge
skydehovede er en farlig vej at gå:
 
Problemet er, at kernen's styrke og type kan være forskellig
 
Hvis vi forudsætter, at I vil bruge 30 lbs, så der det temmeligt svært at
finde en no-stretch kerne med den styrke i #4-5 Shocked
(Ja selv #10 skal man checke !)
 
Man skal også passe på, HVOR man har fleksibiliteten i sit system :
Stangen, skydelinen, klumpen eller forfanget
 
Dette afhænger også meget af kastelængden :
 
Vi har kommentarer med 25 m #7
 
Jeg bruger #10, 7/0 Owner Longshank og fluer på ca. 25-30 cm
Normalt er kastelængden ca. 15 m.
Jeg bruger no-stretch hele vejen igennem og en MEGET blød stang
 
M.v.h.
Carsten
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 11:15
Du har ret Carsten,,, et sted skal være det svageste,,, bedst det er "tippen",,, i mit tilfælde wire, som leddet med svagest brydstyrke(smykkewire)
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 11:27
Hej igen
 
Du har helt ret, ved bundhug knækker #4-5-skydelinen (15lbs?)
Det er dyrt.
 
Ja, var det så bare styrken Tongue
 
Jeg ser desværre tit, at folk har fleksibiliteten i den skydeline, som
sidder på hjulet !
 
Vores 25m-kaster kalder det elastik (har sikkert for meget fleksibilitet i det lange stykke skydeline), men hvis jeg havde en 'Hurtig stang!Big smile'
og no-stretch hele vejen igennem med 15m-kast, ville jeg flå krogen ud
af munden på gedden.
 
Hvis jeg havde 25m med elastik hele vejen, ville jeg aldrig sætte krogen.
 
Carsten
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 14:31
Ja, det var jo det jeg prøvede at skrive så det var forståeligt. Mærkelig udformning af en line. Nå, men det lykkedes for mig at klippe et brugbart skydehoved, men som Wf line ved jeg sgu ikke..
Ring til butikken, måske? Eller sæt den på og prøv. Dur det ikke så vend den om.
 
Mvh Peter
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 17:34
ikke wf men ufs. Scierra EDP. består af flatbeam RL og S6 hoved splejset sammen. Pas på, den er hurtig at kaste med.
 
Men den kommer kun ned på 4,9 M
 
Vh
 
Lars
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2010 kl. 21:47
Hej Carsten
 
#4-5 liner har som regel en kerne med 20 lbs brudstyrke, samme som mange tynde coatede skydeliner faktisk Smile og 10 kilos træk, det er dælme meget, rigtig rigtig meget! Men er elers helt enig, det er dumt at have det svageste sted langt tilbage, har et intermediate dejligt skydehoved siddende på bunden af Sjælsø Embarrassed
 
Alternativet er jo at købe en helsynkende WF line i så hurtig synk som muligt, og i en klasse 8-9 stykker (så burde kernen være oppe omkring 30lbs) og så bare klippe skydelinen af og bruge den Tongue Hmm i de hurtigst synkende udgaver er det hele samme tykkelse alligevel så gegentlig kan man bare købe en DI8 fra Airflo og bruge den som skydeline bag leadcore hovedet Big smile
 
 
Hmm kommer lige til at tænke på om ikke den line var noget for Claus, den synker 8 inches i sekundet, altså 20,34 cm pr. sekund Smile 
 
Mvh
Lasse
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 08:19
Hej igen Lasse
 
Ja, mon ikke det er et setup deromkring, som er det optimale.
 
Den med kernestyrke :
 
Er du HELT sikker på det ?
 
I gamle dage (da jeg var 40 !) skulle man lede længe efter en
30 Lbs lakseline, mener kun at det var Cortland, der lavede den.
 
Men men men :
 
Som du også selv nævner flere gange, så skal der en mono- (eller helst fluocarbon) skydeline til.
 
Jeg klipper en DT, og har 2 skydehoveder til ca. 50 kr./stk.
 
Som du også er helt klar over, skal HELE fronttaperingen fjernes, hvis der skal
sidde et stykke blyline foran.
 
M.v.h.
Carsten
 
P.s. nu må vi håbe, at lineklassen, der står på hans stang, passer Ouch
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 16:37
Hej Carsten
 
Citat: carstendamm

Hej igen Lasse
 
Den med kernestyrke :
 
Er du HELT sikker på det ?
 
I gamle dage (da jeg var 40 !) skulle man lede længe efter en
30 Lbs lakseline, mener kun at det var Cortland, der lavede den.
 
Helt sikker kan man aldrig være i denne verden af individuelle løsninger fra fabrikanternes side Wink Så jeg burde have skrevet generelt set Smile Har haft fingre i en wf 8'er som knækkede nemmere end spaghetti LOL og min monic skydeline holder 70 lbs Wink I generelle toner, så drejer det sig om tykkelsen af kernen. Det skal sikkert passe at du dengang (aner ikke hvor gammel du er så Embarrassed) havde svært ved at finde en line der havde den brudstyrke, idag er det noget nemmere, kernerne er blevet stærkere, men der er stadigvæk langt til at fabrikanterne begynder at oplyse den slags ting, deres reklame folk vurdere sikkert at der ikke er salg i forbruger oplysninger man kan bruge til noget LOL 
 
 
Men men men :
 
Som du også selv nævner flere gange, så skal der en mono- (eller helst fluocarbon) skydeline til.
 
Jeg klipper en DT, og har 2 skydehoveder til ca. 50 kr./stk.
 
Som du også er helt klar over, skal HELE fronttaperingen fjernes, hvis der skal
sidde et stykke blyline foran.
 
M.v.h.
Carsten
 
P.s. nu må vi håbe, at lineklassen, der står på hans stang, passer Ouch
 
To ting:  Fluorocarbon skydeline? Nej tak, den minimale forskel i densitet opvejes af større stivhed, og en druknet monoskydeline synker mindst ligeså hurtigt og er mere behagelig alligevel  i mine øjne Smile
 
Hvorfor fjerne frontaperingen? I rigtig hurtigtsynkende liner er der alligevel ikke meget tapering at skrive hjem om, og hvis man mener at det der er ikke passer ens kast, så vender man da bare WF'en om, så har man en dejlig level skydeline et langt stykke af vejen Big smile
 
Ret sikker på at stangen kaster glimrende med en line med samme nummer på, vil være overrasket andet Wink
 
Mvh
Lasse
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 17:54
Hej igen Lasse
 
Hvis du har fraklip fra diverse skydehoveder, så prøv at teste deres brudstyrke Confused
(Især mono giver uventede resultater)
 
Det er sjovt, at kapaciteten m.h.t. backing på fluehjul ofte angives i en relativ
realistisk brudstyrke for den lineklasse, som anvendes i eksemplet.
 
En kunne få den tanke, at standarden for kernestyrke i denne lineklasse
svarede til brudstyrken på backingen.
 
Dette er/var absolut ikke tilfældet, mange #10-12 var med 20lbs kerne.
 
Hvorfor angives kernestyrken ikke på flueliner ?
 
Ret sikker på, at uanset hvilken line og stang du får til rådighed, så kaster
det glimrende Nuke
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 22:02
Hej Carsten
 
Har nørdet før Wink Og selv uden Lefty's knudetester, så har jeg knækket et par liner eller 50 for at checke under tiden.. Dem der nok skulle blive mest overraskede er dem der bruger tynde coatede skydeliner, 0.032 inch er jo samme tykkelse som skydeline delen på de fleste 4 eller 5'er wf'ere Embarrassed Og brudstyrken er som regel den samme Wink
 
Rio er en af de få fabrikanter der opgiver brudtstyrken på deres liner Thumbs Up
 
Og nej da, bare se her
 
Mvh
Lasse 
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 12:37
 
Vores 25m-kaster kalder det elastik (har sikkert for meget fleksibilitet i det lange stykke skydeline), men hvis jeg havde en 'Hurtig stang!Big smile'
og no-stretch hele vejen igennem med 15m-kast, ville jeg flå krogen ud
af munden på gedden.
 
Hvis jeg havde 25m med elastik hele vejen, ville jeg aldrig sætte krogen.
 
Carsten
[/QUOTE]   Arhhh ,,,alt er relativt,,, og ja hurra for de teknologiske fremskridt,,,

Men at mene der ikke kan kroges en gedde på 20-25 meter med en, lidt elastisk skydeline,,,, gode kroge gør meget,,, Jeg kaster sjælden længere end 10 meter,,, da det er ganske skønt at kunne se geddefluen blive taget,,  (pontonbådsfiskeri)
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 18:46
hvad er korsholm linen
vh. tommy
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:11
Hej Tommy
 
Se ovenstående Korsholm-link fra Claus og jeg.
 
Linkene virker dog ikke lige nu, da siden er nede.
 
Her er et link direkte til producenten :
 
 
Du klipper et stykke i den vægt, som du skal bruge, monterer øjer i hver ende
og indsætter dette øje->øje mellem fluelinen og forfanget.
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:22
Det stykke fra korsholm jeg fik af dig. Er det ikke lidt ala det samme som den her

http://www.almas.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=333357&GroupID=5&SubGroupID=49&Sub1GroupID=99&menu=3&submenu=0&lang=da&search=&pageindex=3


Vælg extra fast sink
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres