Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er laksekvoten rådden?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er laksekvoten rådden?
    Sendt: 11 Nov 2010 kl. 21:41
ja ja claus - der bliver vi så ikke enige - jeg kan ikke se at det store fællesskab skal betale til at en begrænset antal brugere har råderetten  over laksen- og vil lige porientere at jeg kun udtaler mig principielt - det er ikke lige ribe/gels å der falder mig først ind når jeg tænker på at komme ud at fiske - der er jo så meget andet fint vand også (har kun været i ribe/gelså for at fiske en gang i mit liv)
.
finn - jah jeg har jo en temmelig kontroverciel holdning til staten burde eje bredretten - faktisk alt landjord i det hele taget så man kan smide de bønder og virksomheder på porten som ikke overholder rammerne for miljø-  gødnings og pesticide direktiverne og så kunne alle få adgang til de rekreative faciliteter - nærmest på sovjet maner ikke - vil dog lige porientere at jeg faktisk ikke er særlig rød af overbevisning.
 
finn - din påstand om at spærringer i stor udstrækning kun har indflydelse på smolt udtrækket og ikke på opgangen - det finder jeg arrogant, hvis ikke du underbygger denne postulat med noget fakta.  du efterspørgerv selv under andet punkt ordentlige videnskabelige argumenter - gider du lige henvise til noget sådan her
vi har så mange eksempler rundt i det ganske land på at fisken er hindret i at vandre frit op hvor det er målbart.
 
jamen jeg kan godt følge jer i at meteropdelingen kan være problematisk - for mig er problemet så bare af en anden karakter end i jeres øjne- men i så fald burde den vel være medlemsbetinget (antal medlemmer) og så skal kvoten fordeles med udgangspunkt i antal aktive medlemmer der har faktisk adgang til vandet -meldt ind i dsf fra den enkelte forening for ikke at få "medlems-antals fusk". det løser så bare ikke, at der fra alles sider arbejdes intensivt på at give fisken uhindret adgang til hele åen.
 
bjarne
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 22:04
Fjern alle spærringer fra Ribe til Bevtoft, så skal laksekvoten nok blive brugt op.
Og det på en fair måde og ikke som nu, hvor en lille skare af fiskere i Gelså-systemet vil have den største part af kvoten, bare fordi laksen ophober sig unaturlig på det yderste af åen pga. spærringer.
glæder mig til den dag, hvor vandet løber frit i stampmølleåen(hvis det bliver til overhovedet) så skal alle som mener de har førsteret på laksen nok forstumme.
Og det gælder også ved Gelsbro dambrug osv.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 22:28
Hej Henrik
Jeg er ikke i tvivl om at både laks og havørred får fri passage rundt om Ribe i 2011 og det vil jeg som konsortie og kommende RSF medlem glæde mig til. Men skulle der forvilde sig en enkelt laks eller havørred ind til Ribe by, så er jeg sikker på at den kan klemme sig igennem - der er jo taget en enkelt fin fisk på 11.3kg i august måned i år - lav vandstand - på den anden side af spærringenSmile.
 
 
Det virker til at størstedelen herinde, ikke kan finde på et eneste godt argument, for at beholde meterfordelingen. Virker sku mærkeligt at der så kan sidde en lille gruppe i sammarbejdsudvalget, der mener at meterfordelingen er den bedste!!! Måske nogen skulle fortælle dem at de ikke har opbakning, blandt deres medlemmer, til at træffe de beslutninger de gør! Ihvertfald ikke hvis fornuften skal råde.
Jeg søger stadig argumenter - med de rigtige argumenter kunne jeg måske lære at elske meterfordelingsnøglen!
Mvh Claus
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 08:25
Det er sjovt i bliver ved med at nævne havørrederCry
Hvad hjælper det at en havørred på 11,3 kan banke igennem trappen når LAKS ikke vil???? Hvis i ikke vil tro mig, så ret henvendelse til Finn Sivebæk eller andre hos DTU Aqua...
Hvordan var det før i tiden i f.eks. Varde å??
Jo da gik havørreder også igennem ved karlsgårdeværket, men ikke laks.
Lige en gang til, LAKS VIL HAVE VAND UNDER BUGEN.
Så i kan IKKE sige, at fordi havørreder kommer igennem, ja så gør laks også.
Det passer simpelhen ikke, hvilket man tydelig kan se på fangsterne opstrøms Ribe by. Det samme ved Gelsbrug dambrug, kommer der masser af regn kan de også komme forbi der...
 
Mvh
Henrik Christensen


Redigeret af Henrik Christensen - 12 Nov 2010 kl. 08:26
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 09:15
Citat: bjarne1525

finn - din påstand om at spærringer i stor udstrækning kun har indflydelse på smolt udtrækket og ikke på opgangen - det finder jeg arrogant, hvis ikke du underbygger denne postulat med noget fakta.  du efterspørgerv selv under andet punkt ordentlige videnskabelige argumenter - gider du lige henvise til noget sådan her
vi har så mange eksempler rundt i det ganske land på at fisken er hindret i at vandre frit op hvor det er målbart.

bjarne


Bjarne prøv nu at læse det jeg skrev igen. Jeg påstår ikke "i stor udstrækning kun har...", det er din udlægning og overfortolkning af det jeg skrev, og at du finder det arrogant at mine holdninger ikke lader sig tolke i den retning du ønsker lader jeg være op til dig.

Vi prøver igen, suk: Det jeg ville pointere var, at VISSE spærringer, altså VISSE -ikke nødvendigvis i STOR UDSTRÆKNING, har denne effekt. Dette synes er vigtigt at få med, især da mange er talsmænd for at spærring for opgangen skal være hovedfokus.
Hvis du vil have eksempler så her: Gelsbro (Gelsåen), kan ikke huske hvor mange % man regner med, men den er betragtelig. Her er et mere: Jedsted i Kongeåen, her mener jeg at man taler om at op til 80% af smoltudtrækket går til, 80%!!!!

...Vi mangler dog stadig at høre gode argumenter for kilometeropdeling, hvilket jo var omdrejningspunktet i denne tråd.


Redigeret af FD - 12 Nov 2010 kl. 09:18
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 09:35
Finn, hvad hjælper det at vi diskutere kilometeropdeling her, når vi har ikke noget at skulle have sagt i SU?
Og jeg har meget svært ved at se, at nogle fra SU vil komme med en kommentar her på 123. Så skulle det være første gang det er sket..!!!!
Det har de simpelhen ikke nosser til...Wink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 10:03
Hej Henrik
Der tager du fejl - Formanden kom på banen sidste gang fordelingen blev fordelt - så SU læser forhåbentligt at deres medlemmer ikke kan argumenterer mod en ændring.
Også sjovt at du nævner Finn sivebæk, DTU-aqua lavede sidste år en undersøgelse om laksens vandring gennem opstemningerne ved Ribe - Så kontakt du lige Finn igen og bliv overrasket!
Mvh Claus
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 10:27
Ja i okt. hvor der var kommet masser af regn.....Wink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 10:30
Ja, han havde 1-2 indlæg, men skrev han om sin mening?
Tror ikke der bliver flyttet som meget som et komma til næste år.
Og så kan Gert hoppe og danse så meget som han har lyst til.
Bare min meningTongue
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 10:45
Til dem som ikke tror at laksen trækker tidlig op, kan jeg fortælle at jeg var med i båden for 3 år siden, da vi el-fiskede en hanlaks på ca.120 cm i Hjortvad Å.
Den var 40cm dyb men kun 5 cm bred over ryggen.
Da Henrik Hansen fra DCV i Borris kom og hentede laksne, sagde han at det er et typisk tegn på, at den har stået i Hjortvad å siden april/maj måned...
Så selvfølgelig trækker laksen tidlig op, hvis de fysiske forhold altså er ok.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 12:04
Citat: Henrik Christensen

Ja, han havde 1-2 indlæg, men skrev han om sin mening?
Tror ikke der bliver flyttet som meget som et komma til næste år.
Og så kan Gert hoppe og danse så meget som han har lyst til.
Bare min meningTongue
Mvh
Henrik Christensen


Her rammer du jo sømmet på hovedet Henrik - nej, formanden glider af og ønsker bestemt ikke dialog - det er jo en grim sag at gøre grin med både lystfiskere og myndigheder. Det er dog vigtigt at sige at udvalget, efter SU-formandens eget udsagn, ikke var enig i fordelingsnøglen - så nu hvor den har den vist sig, ikke at virke i Ribe å, så nu må en anden fordelingsnøgle på banen.
Om de rykker sig et komma eller ej, kan jeg ikke rigtig sige - men hvis den ikke gør og myndighederne ikke griber ind, så kan DTU-aqua, Fiskeridirektoratet og lystfiskerne ligesågodt tage den store narhat, med bjælder og klokker, på hovedet og danse for de nye magthavere i dansk fiskeri - SAMARBEJDSUDVALGENE.
Den er måske sat lidt på spidsen, men som en tidligere deltager i denne tråd skrev - der er ingen konsekvens for de personer der skalter og valter med kvoten - så hvorfor ikke fortsætte med deres tåbelige beslutninger.

Jeg tror ikke vi kommer længere med denne tråd, ingen kan åbenbart komme med argumenter for at 2010 nøglen skal fortsætte i 2011 og jeg håber bestemt at, efter SU's næste møde, vi alle kan kigge tilbage på mine og andres vrede og forundring og tænke " Hvad skabte de sig egentlig for!"  - men det kræver en kovending fra nogle af SU's medlemmer.
Mvh Claus

Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 12:19

Til Henrik

Jeg er såmænd medlem af RSF og fanger en fint med lav vandstand og høj solskin imellem vesterenge/kalvslund, så det holder ikke.
MHT Turbinen, jeg er vokset op overfor turbinen og har set laks gå igennem den uden problemer oftetst sprang de over den første trappe og direkte op i 2. kammer.
Men lad mig forstå dig ret, du er fortaler for en åben kvote når spærringerne er væk ?
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 13:35
Til Lau
jeg mener ikke der skal hjemtages laks FØR der kan siges max.1 laks pr. mand pr. sæson
Så kan vi glemme at om kvoter og meter politik.
Og det opnår vi ved at alle spærringer bliver fjernet og at der bliver udlagt masser af grus. Og der kan vi lystfiskere gøre en forskel, men så længe det kun er medlemmer fra Sønderjysk sportsfiskerforening som laver et stort frivillig arbejde, ja så bliver det aldrig til noget.
Men det er en helt anden sag.
Til Claus  Vi er meget enige, tror heller ikke vi kan vride mere ud af denne tråd
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 15:17
Ja, efter at have læst diverse indlæg i denne tråd er min konklusion følgende: Der er efter min mening mange der gerne vil fange laks. Gerne flere om året.
Vejen frem er fleksible kvoter fra år til år som er bestemt af tidligere succes eller fiaskoer ved åerne.
 
En laks per mand per år!!!!
 
Der er mange problemstillinger angående dette, det er tydeligt at det samarbejds udvalg der omtales tidligere i tråden er inhabilt.
 
Jeg kender ikke hele historien og tak for det! men det handler jo om at skrabe så stor en kvote til sig som muligt så man kan få nogle penge i kassen. (medlemmer)
Det hedder lobbyisme kære fiske venner.
 
Det er da totalt ego af disse folk, godt de ikke repræsenterer mig!
 
En kvote i en å kan ikke være anderledes end der beskrives nu.
Kvoten er fast (antal) kvoten tæller for hele åen, og kan ikke deles op i stykker på diverse stræk. Befinder fiskene sig langt oppe i åen er det her de fanges, ligeledes langt ude ved havet. 
 
Fiskes kvoen ikke op kan den ikke overføres / sælges eller lign.
 
Indberetnings pligt ligesom med jægerne, og straf. Feks retten til at fiske fratages.
Straffes ligesom krybskytteri. Alt konfiskeres i hjemmet!!
 
Kvoter kan kun fastlægges steder hvor der er offentlig adgang.
 
Der er uden tvivl nogle steder hvor der fanges flere laks end andre, disse steder vil blive populære. Sådan er det!! Måske de lokale vil blive presset af andre, men sådan er det!!
 
Så er der dem der laver en masse arbejde for at fremme vilkårene for laksen. Skal disse folk have fortrinsret, NEJ. Jeg er selv en af disse mennesker som gør noget ved det. Men ikke fordi jeg vil have flere fisk med hjem.
 
NEJ, MEN FORDI MIN PASSION ER SÅ STOR AT JEG VIL GÅ LANGT FOR AT SIKRE MIN BØRN MULIGHEDDEN FOR AT OPLEVE DETTE.
FORDI JEG SYNES AT MENNESKET I FOR MANGE ÅR HAR HÆRGET NATUREN UDEN AT TAGE HENSYN, DET KAN MAN KUN ÆNDRE VED AT DELTAGE SELV.
 
Jeg fangede ingen laks i år, prøvede to gange i varde å, så dem!!!
Mit håb er at laksen fortsat vil være i fremgang så det bliver nemmere.
 
Til folkene derude bag tasterne, knæk og bræk.
 
Glemmer stadigvæk ikke den flinke mand der viste mig rundt ved åen, fisk igennem der, der, der. Fisk på gasledningerne, Så er din chance størst. Større gæstfrihed skal man lede længe efter. Han vidste godt at jeg var fra djævleøen, men tog hatten af for mig da jeg boede ved åen i tre dage under primitive forhold. manden å Kraftværket der boede ned til åen kom og lukkede for vandet så jeg kunne sove støj frit.  Fed tur..
 
Vh
 
LArs
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 16:02
Hvis det skulle gå efter sidste indlæg i tråden er der noget som slet ikke passer.
For at andre folk, som ikke kender til forholdne ved gelsåen, kommer der lige lidt info.
Det er således at Ca. 80% af laksne bliver fanget på det alle yderste 5km af åen(konsortie) fordi laksen har svært ved at komme forbi trappen/turbinen i Ribe.
95% af alt fiskevandet i Gelsåen ligge opstrøms Ribe spærringer...
Laksekvoten på 90 stk. bliver tildelt efter meter princippet.
Dvs. 11 stk. til det yderst stykke af åen(konsortie) og resten til de andre foreninger som ligger opstrøms Ribe spærringer. De andre foreninger kan(på nær RSF) kan ikke opfiske deres kvote(pga. laksen har svært ved at komme op på deres vand) Så er det, at konsortiemedlemmer vil have en større kvote, fordi det er der de fleste laks bliver taget,(pga. af spærringer) og det selv om de kun fisker på 5% af Gelsåen's vand....
Kan sige at Konsortiet har ca. 250 medlemmer og de andre foreninger opstrøms spærringer har ca.3000 medlemmer tilsammen.
Dvs. at 250 medlemmer vil have den største laksekvoten, fordi det er på deres vand de fleste laks bliver taget, pga. ja... spærringer!!!
Det er derfor jeg mener, som i min foregående tråd, 1 laks pr. mand pr. sæson.
Og fred så laksen indtil der er så mange, at det er mulig at sige sådan.
Så bliver der ikke ramaskrig over kvoter.
Indtil da, kunne lystfiskerne fint melde sig under fanerne til at lægge en masse grus ud...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 18:36
Citat: cjbhare

Om de rykker sig et komma eller ej, kan jeg ikke rigtig sige - men hvis den ikke gør og myndighederne ikke griber ind, så kan DTU-aqua, Fiskeridirektoratet og lystfiskerne ligesågodt tage den store narhat, med bjælder og klokker, på hovedet og danse for de nye magthavere i dansk fiskeri - SAMARBEJDSUDVALGENE. 

 
Har samarbejdsudvalget overhovedet nogen form for magt over noget som helst?
 
Hvad skulle magten hvile på?
Hvordan skulle den udøves?
Hvordan skulle handlinger i strid med noget samarbejdsudvalget ønsker sanktioneres?
 
Jeg kender ikke nærmere til organiseringen af udvalget, men tror at I lader jer kyse af en papirtiger.
 
 
Mvh Henrik


Redigeret af Henrik L. - 12 Nov 2010 kl. 18:38
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 20:17
Hej Henrik L
Nej, de har ingen magt overhovedet, men så længe fiskeridirektoratet udstikker en kvote, lader samarbejdsudvalgene fordele efter forgodtbefindende, og ikke griber ind hvis noget ser forkert ud... ja, så har de magt! Derfor SKAL myndighederne gribe ind overfor samarbejdsudvalg der ikke følger formålet med kvoten.
SU har den magt myndighederne tillader - og de tillader desværre ALT!
 
 
Så hvis dette ikke ændres er mit nye forslag, nu da tråden ikke vil dø: Nedlæg alle spærringer og nedlæg samtidig SU's mulighed for at forvalte kvoterne......
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 21:32
Citat: Henrik Christensen

Finn, hvad hjælper det at vi diskutere kilometeropdeling her, når vi har ikke noget at skulle have sagt i SU?
Og jeg har meget svært ved at se, at nogle fra SU vil komme med en kommentar her på 123. Så skulle det være første gang det er sket..!!!!
Det har de simpelhen ikke nosser til...Wink
Mvh
Henrik Christensen
 
Tja Henrik, en ting er sikkert: Hvis vi bare samtykker i tavs ærbødighed så sker der i hvertfald intet. Med denne debat (og Claus' indlæg i fiskeavisen), kan vi i det mindste sige at vi har prøvet.
 
...og mon ikke noget af dette kommer myndighederne og deres rådgivere for øre, trods altWink


Redigeret af FD - 12 Nov 2010 kl. 21:43
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 22:04
Citat: Henrik Christensen

Ja, han havde 1-2 indlæg, men skrev han om sin mening?
Tror ikke der bliver flyttet som meget som et komma til næste år.
Og så kan Gert hoppe og danse så meget som han har lyst til.
Bare min meningTongue
Mvh
Henrik Christensen
 
Henrik, Skyder du ikke dig selv lidt i foden nu? Wink. Det er muligt du mener at Gert og vi i konsortiet kan hoppe og danse, det står dig frit for -vi lever i et frit land. Men du som RSF medlem burde vel også kunne se fornuften i at kæmpe for en anden fordelig. Det er ikke blot Vesteråkonsortiets medlemmer der er de store tabere i dette spil ...det er RSF's medlemmer også, for du kan vel nok se at vi også her kunne have gjort et noget større indhug i kvoten (og måske endda fået den brugt) hvis vi havde haft muligheden.
Er det måske ikke også værd at kæmpe for? Lad os nu stå sammen mod de der bare ønsker at rage til sig af forskellige småegoistiske grunde. Og lad os forsøge at forhindre at man i fremtiden bevidst tilbageholder eksempelvis 5-8 laks som ikke engang bliver fordelt, og derved BEVIDST forhindrer at de skal komme OS (læs: brugerne/lystfiskerne generelt tilgode). Lad os i det mindste forsøge at tvinge SU til samarbejde! SU er INTET uden os; brugerne/lystfiskerne. De er til for os, de repræsenterer os ...og dette ansvar skal de holdes op på. Vi HAR magt via vores foreninger, men ikke hvis vi bare sidder og krydrer røv med hænderne i skødet Embarrassed
 
Vesteråkonsortiet og RSF var de store tabere i år ...skal farcen gentage sig næste år? Skal vi bare acceptere formynderi med nedbøjet hoved og opgivende miner?NEJ siger jeg Angry
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 23:07
hmm - finn  - nu du bruger eksemplet jedsted - så er det fx en spærring der ikke er mange vandrefisk der passere på vejen op - ikke engang den lange omløbsstryg har videre effekt - nå men du kom med eksempler på hvad der døde på vejen ud (smolt) men henviste ikke til nogen facts om vandrefiskens evne til at passere spærringerne på vej op - fed dukomentation der lugter af at du selv skaber virkeligheden  - men ifølge biologerne er selv mindre hindringer til stor skade for opgangen af vandrefisk fx jvnf seneste artikel om emnet i sportsfiskeren for bare at tage et eksempel - men jeg forstår godt hvor du vil hen med din argumentation - du lyder som en dreng der har fået fat i slikposen - din mor siger du skal dele - men det vil du ikke
 
bjarne
Til top
kasper mærsk mehlsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k m mehlsen

Tilmeldt:: 11 Okt 2010
Geografisk: ribe
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k m mehlsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 02:41
Hej
 
Jeg fisker selv i Vesteråen og synes lige jeg vil give min mening til kende!
 
Det er som om at nogle antyder, at grunden til vi fanger mange laks i Vesteråen er sluserne og div. spærringer - intet er mere forkert! Langt de fleste laks der fanges,  tages vest for Ringvejen og jeg nægter at tro at de trækker tilbage dertil(nedstrøms), når de møder en hindring en kilometer længere opstrøms - nej de bliver stående.  Og ja, de venter på vand, som nogle skriver. Jeg ved af egen erfaring,  at at laksene trækker i Hjortvad å (det nederste stykke) ved høj vandføring/rigtig vandtemp. og her er altså ingen unaturlige hindringer.
 
Der er i min verden ingen tvivl om, at lettere  passage i Ribe by vil resultere i flere fangne laks længere opstrøms i systemet dvs. Gels å mv. Hurtigere opggang = friskere fisk = bedre huginstinkt = flere fangne fisk, men det vil  ikke ændre fangsterne vestpå i Vesteråen - de er jo trukket forbi det stykke å hvor vi fisker. Faktum er,  at der trækker rigtig mange laks op i systemet og skal vi så, i Vesteråen, lide under ( kvote 11 stk.) at passagen i byen er svær?? - skal vi i sympati, med foreningerne østpå, nøjes??
 
Jamen for fanden, når vi 20 - 30 pers. på en sæson,  kan fange ca. 250 laks, så er opgangen jo stor! - og jeg mener faktisk ikke at der flere end 20 - 30 pers. der dyrker fiskeriet intensivt, tjek lige statistikken, det er den samme håndfuld fiskere der registerer sig igen og igen! Prøv lige at forestil jer at vi gik, skulder ved skulder som i Varde eller Skjern! - så behøver man ikke den store forkromede lommeregner, for at regne ud at tallet ville se MARKANT anderledes ud!
 
Min erfaring siger mig  bestemt, at der bør være plads til en noget højere kvote i Vesteråen pr. næste sæson og jeg håber på at det sker!
 
Slutteligt vil jeg sige at jeg håber, at alle forhindringer i systemet fjernes hurtigst, det vil kun gavne alle både i Vesteråen og Gels å.
 
MVH. KMM
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 02:54
Citat: bjarne1525

hmm - finn  - nu du bruger eksemplet jedsted - så er det fx en spærring der ikke er mange vandrefisk der passere på vejen op - ikke engang den lange omløbsstryg har videre effekt - nå men du kom med eksempler på hvad der døde på vejen ud (smolt) men henviste ikke til nogen facts om vandrefiskens evne til at passere spærringerne på vej op - fed dukomentation der lugter af at du selv skaber virkeligheden  - men ifølge biologerne er selv mindre hindringer til stor skade for opgangen af vandrefisk fx jvnf seneste artikel om emnet i sportsfiskeren for bare at tage et eksempel - men jeg forstår godt hvor du vil hen med din argumentation - du lyder som en dreng der har fået fat i slikposen - din mor siger du skal dele - men det vil du ikke
 
bjarne
 
Jeg bruger de eksempler jeg ved noget om Bjarne. Og at der er passage vanskeligheder ved Jedsted er da et faktum, men fiskene kommer faktisk op ...det ville du jo vide hvis du fiskede der jævnligt (som jeg) og hvis du overværede elfiskeriet deroppe Wink. Det største problem ved Jedsted opstemningen er altså at den forhindrer smoltudtrækket, og det i en sådan grad at alverdens mangeårige alvsarbejde ikke en gang har kunnet sikre en selvreproducerende bestand af hverken laks eller havørred ...sæt dig lige lidt ind i tingene, hva.Embarrassed Og bestem dig venligst om du vil have generelle overordnede betragtninger eller de eksempler du efterlyser. Kongeåen har ikke en gang en 1/10 af den opgang den burde, selvom der sættes masser yngel ud ...det må jo betyde at smolten ikke kommer ud. Skal du have præcise tal og statistikker med stempel og underskrift for at forstå det? Jeg synes din argumentation er tynd når du forsøger at skyde mit Jedsted eksempel i sænk med uspecifikke og generelle udtalelser baseret på en artikel i sportsfiskeren, uden du øjensynligt kender noget som helst til den omtalte spærring.
 
Desværre har du et helt og aldeles forfejlet billede hvad min argumentation drejer sig om, prøv og læs hvad jeg skriver og så fortæl mig hvad det er JEG skal dele, og hvor du mener at vide at jeg, kvag medlemskaber i henholdsvis SSF, RSF og Vesteråkonsortiet, skulle have have fået en uretmæssig stor bid af en kage. Men jeg spilder åbenbart krudtet; har ellers bøjet det i neon hvad jeg mener, men må bare konstatere at du kun kan/vil se den ene side af problematikken omkring VISSE spærringer; Opgangen ...og siden denne debat hele tiden drejes over i den retning, og derved flytter fokus fra det tråden her drejer sig om, er det vel fair at i erkender og forstår hele problemets omfang, når nu det partout skal være et element i debatten om hvordan vi forvalter tildelte kvoter, baseret på tingenes tilstand her og nu ...hvad fanden har det i øvrigt med slikposer og min mor at gøre?
 
Et eller andet sted tror jeg du blander tingene gevaldigt sammen, og din såkaldte virkelighed trænger vist til et realitetscheck Wink ...og så vil jeg afholde mig fra at kommentere yderligere på hvad jeg synes du lyder somLOL
 
 


Redigeret af FD - 13 Nov 2010 kl. 04:23
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 02:59
Citat: k m mehlsen

Hej
 
Jeg fisker selv i Vesteråen og synes lige jeg vil give min mening til kende!
 
Det er som om at nogle antyder, at grunden til vi fanger mange laks i Vesteråen er sluserne og div. spærringer - intet er mere forkert! Langt de fleste laks der fanges,  tages vest for Ringvejen og jeg nægter at tro at de trækker tilbage dertil(nedstrøms), når de møder en hindring en kilometer længere opstrøms - nej de bliver stående.  Og ja, de venter på vand, som nogle skriver. Jeg ved af egen erfaring,  at at laksene trækker i Hjortvad å (det nederste stykke) ved høj vandføring/rigtig vandtemp. og her er altså ingen unaturlige hindringer.
 
Der er i min verden ingen tvivl om, at lettere  passage i Ribe by vil resultere i flere fangne laks længere opstrøms i systemet dvs. Gels å mv. Hurtigere opggang = friskere fisk = bedre huginstinkt = flere fangne fisk, men det vil  ikke ændre fangsterne vestpå i Vesteråen - de er jo trukket forbi det stykke å hvor vi fisker. Faktum er,  at der trækker rigtig mange laks op i systemet og skal vi så, i Vesteråen, lide under ( kvote 11 stk.) at passagen i byen er svær?? - skal vi i sympati, med foreningerne østpå, nøjes??
 
Jamen for fanden, når vi 20 - 30 pers. på en sæson,  kan fange ca. 250 laks, så er opgangen jo stor! - og jeg mener faktisk ikke at der flere end 20 - 30 pers. der dyrker fiskeriet intensivt, tjek lige statistikken, det er den samme håndfuld fiskere der registerer sig igen og igen! Prøv lige at forestil jer at vi gik, skulder ved skulder som i Varde eller Skjern! - så behøver man ikke den store forkromede lommeregner, for at regne ud at tallet ville se MARKANT anderledes ud!
 
Min erfaring siger mig  bestemt, at der bør være plads til en noget højere kvote i Vesteråen pr. næste sæson og jeg håber på at det sker!
 
Slutteligt vil jeg sige at jeg håber, at alle forhindringer i systemet fjernes hurtigst, det vil kun gavne alle både i Vesteråen og Gels å.
 
MVH. KMM
 
 
 
Thumbs Up
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 13:24
Den mest sociale og demokratiske måde at fordele en kvote til hjemtagning på er ved at tildele de forskellige å-strækninger laks ud fra antallet af lystfiskere, som fisker på de enkelte strækninger, derved har alle lystfiskere ved åen en lige stor mulighed for at kunne hjemtage en laks.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 14:32
Øhhh, Sten!, den er sku lang ude - så skal der jo gøres op med ret mange ting. Eksempelvis gelså sammenslutningen - det er jo en sammenslutning af foreninger der i forvejen har del i kvoten, så deres fællesvand har vel 3000-5000 medlemmer. Hvis et sådan forslag gik igennem, ville der også hurtigt opstå passive medlemsskaber - kunne jo evt koste 1 kr. at være passivt medlem af en forening. Jeg kunne komme med mange flere problemstillinger, men summa sumarum, dit forslag vil aldrig kunne gennemføres....Jo, hvis man ønsker endnu mere ballade end der er i øjeblikket, så ville det være en glimrende løsning.
Dit forslag bærer også præg af, at du ønsker at udelukke en bestemt del af åens foreninger, eller skal jeg skrive forening - så mon ikke du kunne få en post som næstformand i samarbejdsudvalget - det tror jeg sku du kunne.
Mvh Claus
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 14:39
Hej Steen igen!
Kan se du kommer fra Ballerup, men du taler som en fra Sønderjylland. Måske du mente det generelt og ikke skød på nogen specielt, men det er jo ikke til at læse ud fra dit indlæg!
Mvh Claus
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 16:28
Citat: cjbhare

Øhhh, Sten!, den er sku lang ude - så skal der jo gøres op med ret mange ting. Eksempelvis gelså sammenslutningen - det er jo en sammenslutning af foreninger der i forvejen har del i kvoten, så deres fællesvand har vel 3000-5000 medlemmer. Hvis et sådan forslag gik igennem, ville der også hurtigt opstå passive medlemsskaber - kunne jo evt koste 1 kr. at være passivt medlem af en forening. Jeg kunne komme med mange flere problemstillinger, men summa sumarum, dit forslag vil aldrig kunne gennemføres....Jo, hvis man ønsker endnu mere ballade end der er i øjeblikket, så ville det være en glimrende løsning.
Dit forslag bærer også præg af, at du ønsker at udelukke en bestemt del af åens foreninger, eller skal jeg skrive forening - så mon ikke du kunne få en post som næstformand i samarbejdsudvalget - det tror jeg sku du kunne.
Mvh Claus
Fordi en forening har 5000 medlemmer, så er det jo ikke ensbetydende med, at de alle fisker i åen...
Hvis alle der fisker i åen skal have lige mulighed for at kunne hjembringe en laks, når der nu er en kvote for antallet der må hjemtages, så vil det mest demokratiske nu engang være, at fordelingen sker ud fra det antal, som fisker på de enkelte stræk.
En anden demokratisk fordelingsmulighed for hjemtagelse af laks kunne være en fordeling ved lodtrækning før sæsonstart blandt de lystfiskere, som vil fiske i åen det år.


Redigeret af Stone05 - 13 Nov 2010 kl. 16:29
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 21:37
Du siger at der skal fordeles efter medlemmer, men siger så også at det jo nødvendigvis ikke er alle der fisker???? Så er vi jo tilbage til problemstillingen med passive medlemmer - så en forening med 100 aktive medlemmer og 1200 passive medlemmer, kan få flere laks end en forening med 800 aktive medlemmer!!!??? Dit forslag er useriøst og ikke gennemtænkt!
Jeg foreslår endnu engang at tråden lukkes og vi åbner op for andre tråde - denne er alligevel kommet ind på et sidespor.
Mvh Claus
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 21:53
Citat: cjbhare

Du siger at der skal fordeles efter medlemmer, men siger så også at det jo nødvendigvis ikke er alle der fisker???? Så er vi jo tilbage til problemstillingen med passive medlemmer - så en forening med 100 aktive medlemmer og 1200 passive medlemmer, kan få flere laks end en forening med 800 aktive medlemmer!!!??? Dit forslag er useriøst og ikke gennemtænkt!
Jeg foreslår endnu engang at tråden lukkes og vi åbner op for andre tråde - denne er alligevel kommet ind på et sidespor.
Mvh Claus
Hvor får du fra, at jeg siger, at der skal fordeles efter medlemmer??? ---> jeg skriver klart og tydeligt, at der skal fordeles udfra antallet, som fisker i åen på de enkelte strækninger, hvilket på almindelig dansk betyder aktive ...
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 22:03
Ja og når grådige foreninger så skal rane laks til sig fra en tildelt kvote, så er der sku ikke forskel på aktive og passive medlemmer..... så er de ALLE medlemmer! Glem dit forslag, den vil ikke fungere i det jyske.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 22:35
Tja!, men så er det jo oplagt, at fordelingen af de enkelte kvotelaks sker ved lodtrækning inden sæsonstart blandt alle de lystfiskere, som vil fiske i åen det år - det er retfærdigt og demokratisk. 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 23:00
Så vidt jeg er husker har demokrati intet med lodtrækning at gøre! Lodtrækning og retfærdighed er vist heller ikke 2 ord, der ligefrem ligger i et kærlighedsforhold til hinanden! Jeg logger ud fra denne tråd, samtidig med at jeg ryster på mit hoved - en hovedrysten der vil vare ved et par timer eller 3.
Mvh Claus
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 00:26

steen - uanset om du så har/skulle ryste et godt alternativ ud af ærmet til den nuværende kvote - vil den kun bide fast hos dem - hvis de personligt får flere laks at fiske op af åen - denne tråd er et eksempel på at det kunne være fint med et helt decentralt beslutningstagen om emner som kvoter - fx det blev lagt ud til dtu aqua at foretagen denne eller et andet organ - istedet for at styregruppen i sammenslutningen - som det er tilfældet nu - bliver udstillet som syndebuk i forsøget på at lave en retfærdig fordeling. jeg kan ihvertfald kun bifalde at hovedparten af kvoten er tilgået områder ovenfor spærringerne i ribe by osv. den eneste anke jeg ser i meterfordelingen er at konsortier kan opkøbe fiskeret og afholde menigmand fra adgang til hovedparten af kvotetildelingen - her kan jeg sagtens følge din ide med at det skal være medlemsbetinget. men problemet er vel at det er helt forskellige livsanskuelser der mødes her - og det fremmer jo ikke ligefrem enigheden.  

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 01:13
Citat: cjbhare

Så vidt jeg er husker har demokrati intet med lodtrækning at gøre! Lodtrækning og retfærdighed er vist heller ikke 2 ord, der ligefrem ligger i et kærlighedsforhold til hinanden! Jeg logger ud fra denne tråd, samtidig med at jeg ryster på mit hoved - en hovedrysten der vil vare ved et par timer eller 3.
Mvh Claus
Hvis alle skal have den samme mulighed for at kunne hjemtage en laks, så er lodtrækning det rigtige.
En lodtrækning er retfærdig i og med, at alle har den samme chance for at blive udvalgt.
Demokratisk er det, når der ikke sker en fordeling, der begundstiger få udvalgte, men at alle har den samme ret og mulighed.
 
- Her er det så, at jeg må ryste lidt på hovedet over, at nogle mennesker i DK kan have så begrænset en indsigt i hvad demokrati, retfærdighed og lodtrækning har med hinanden at gøre, når der tales om fordeling af goder på lige vilkår.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 09:32
Flot Steen, du kan ryste som du vil - men jeg glæder mig til næste folketingsvalg i danmark - så trækker vi sku lod om hvem der skal sidde i tinget.
Og herovre er der ikke noget med at få udvalgte begundstiges - vi har ALLE mulighed for at få del i de forskellige stykker af å-systemet - nogle vælger bare IKKE at score kassen på, at laksen igen, er i de vestvendte åer. Så skal man stå i kø for at blive en del af noget, så kan jeg ikke se det forkerte i det - men vi kan jo også køre den anden stil, hvor vi alle skal have plads i den danske natur, mens vi holder i hånden, synger fællessange og banker ild i røgelsespindende - alt imens vi synes det er synd for babysælerne at de skal laves om til muffedisser.
Hvis demokrati og lodtrækning har det mindste at gøre med hinanden, så er det fordi fællesskabet er blevet enige om at lodtrækning er den rigtige løsning for alle - ikke engang afstemning har noget med demokrati at gøre - enighed har derimod meget med den oprindelige definition på demokrati at gøre. Du skal bestemt ikke begynde at belære mig om demokrati - ihvertfald ikke før du selv har sat dig ordentligt ind i hvad demokrati er for en størrelse - synes du skal søge om at få dine skolepenge tilbage - det skulle ikke være svært at få igennem!!!!
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 11:12
Citat: cjbhare

Flot Steen, du kan ryste som du vil - men jeg glæder mig til næste folketingsvalg i danmark - så trækker vi sku lod om hvem der skal sidde i tinget.
Og herovre er der ikke noget med at få udvalgte begundstiges - vi har ALLE mulighed for at få del i de forskellige stykker af å-systemet - nogle vælger bare IKKE at score kassen på, at laksen igen, er i de vestvendte åer. Så skal man stå i kø for at blive en del af noget, så kan jeg ikke se det forkerte i det - men vi kan jo også køre den anden stil, hvor vi alle skal have plads i den danske natur, mens vi holder i hånden, synger fællessange og banker ild i røgelsespindende - alt imens vi synes det er synd for babysælerne at de skal laves om til muffedisser.
Hvis demokrati og lodtrækning har det mindste at gøre med hinanden, så er det fordi fællesskabet er blevet enige om at lodtrækning er den rigtige løsning for alle - ikke engang afstemning har noget med demokrati at gøre - enighed har derimod meget med den oprindelige definition på demokrati at gøre. Du skal bestemt ikke begynde at belære mig om demokrati - ihvertfald ikke før du selv har sat dig ordentligt ind i hvad demokrati er for en størrelse - synes du skal søge om at få dine skolepenge tilbage - det skulle ikke være svært at få igennem!!!!
 
At du sammenkæder folketingsvalg med lodtrækning vedr. fordeling af en laksekvote - det siger vist ligsom alt om din indsigt...
 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 12:38
At du sammenkæder lodtrækning og demokrati, siger så en del om dig!
Det er folk som dig og mig der er skyld i at demokratiet i dens oprindelige form ikke fungerer - vi ville aldrig kunne blive enige.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 12:27
Citat: FD

Citat: Henrik Christensen

Ja, han havde 1-2 indlæg, men skrev han om sin mening?
Tror ikke der bliver flyttet som meget som et komma til næste år.
Og så kan Gert hoppe og danse så meget som han har lyst til.
Bare min meningTongue
Mvh
Henrik Christensen
 
Henrik, Skyder du ikke dig selv lidt i foden nu? Wink. Det er muligt du mener at Gert og vi i konsortiet kan hoppe og danse, det står dig frit for -vi lever i et frit land. Men du som RSF medlem burde vel også kunne se fornuften i at kæmpe for en anden fordelig. Det er ikke blot Vesteråkonsortiets medlemmer der er de store tabere i dette spil ...det er RSF's medlemmer også, for du kan vel nok se at vi også her kunne have gjort et noget større indhug i kvoten (og måske endda fået den brugt) hvis vi havde haft muligheden.
Er det måske ikke også værd at kæmpe for? Lad os nu stå sammen mod de der bare ønsker at rage til sig af forskellige småegoistiske grunde. Og lad os forsøge at forhindre at man i fremtiden bevidst tilbageholder eksempelvis 5-8 laks som ikke engang bliver fordelt, og derved BEVIDST forhindrer at de skal komme OS (læs: brugerne/lystfiskerne generelt tilgode). Lad os i det mindste forsøge at tvinge SU til samarbejde! SU er INTET uden os; brugerne/lystfiskerne. De er til for os, de repræsenterer os ...og dette ansvar skal de holdes op på. Vi HAR magt via vores foreninger, men ikke hvis vi bare sidder og krydrer røv med hænderne i skødet Embarrassed
 
Vesteråkonsortiet og RSF var de store tabere i år ...skal farcen gentage sig næste år? Skal vi bare acceptere formynderi med nedbøjet hoved og opgivende miner?NEJ siger jeg Angry
Ok, dvs. at det gælder om at lave et så stort indhug i kvoten som muligt, for det vand man er medlem af....!!! Den lader jeg lige stå lidt.... Og så skriver du bagefter, at vi IKKE rage til sig af forskellige småegoistiske grunde!
Ja det er da at stå sammen, skal jeg love for!!!!Confused
Nu tror jeg ikke det nytter at skrive mere i denne tråd, beklager!
Mvh
Henrik Christensen
 
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 13:43
henrik christensen:
 
Godt skrevet. Der er nogle der gerne vil vælte sig i laks, godt de ikke får lov til det.
Det er som om at laksen har taget deres fokus væk fra det som er sagens kerne.
 
Fiskeri er sagens kerne
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 17:31
Henrik,
 
Når en å får tildelt 90 laks, så gælder det om at samlet set gøre et så stort indhug som muligt, og helst opbruge kvoten til glæde for flest mulige ...du behøver ikke fortolke dette, bare tage det til efterretning.
 
Når der så er nogen der bevidst forhindrer at dette kan lade sig gøre, så er der noget galt. Så simpelt er det! Så simpelt mener jeg det!
 
Beklager, men du har totalt fordrejet og misforstået mine hensigter, holdninger og personlige motiver i denne debat, så lad os bare holde her, og nyde en kold ved åen næste gang vi mødesWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 18:25
finn - jeg tror faktisk ikke du, i din egen iver efter at få lidt mere af kvoten, selv kan se, at du fremstår utroligt egoistisk.
vi er ved at være nogle stykker der misforstår og fordrejer dine hensigter  - det kan jo også være at din dagsorden ikke er helt tydelig. eller jo den er tydelig - jeg tænker mere på om du selv er helt forvisset om, at din dagsorden er sammenstemmende med det du gerne vil give udtryk for?
 
jeg ser for mig en vrissen mand - som utroligt gerne vil have tildelt det vand, han fisker på, nogle flere fisk - ja faktisk så gerne - at han er villig til, at andre der har fiskekort til den lakseførende strækning, ikke behøver den samme chance som han (og hans medfiskere på hans stykke)for at fange en laks - for de må jo nok forstå - at når han fisker "på den bedste stykke"? i åen er det jo også klart at han burde have den bedste chance.
dog håber og tror jeg på at den lille egoist ikke får sin vilje - at han også i fremtiden må fiske på lige kår med alle andre der fisker i åens fulde længde
og det kommer du sikkert også til finn
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 18:38
Bjarne,
 
Du kan snakke for din syge moster alt du vil. I din iver for at få mig til at fremstå vrissen, gammel og egoistisk overser du helt pointerne og misforstår total min motivation og argumentation.
 
Men jeg prøver EN sidste gang for Prins Knud:
 
Ja jeg vil utroligt gerne fange og hjemtage en Ribe laks (ligesom mange andre).
Men hvad skal jeg så gøre? Jo jeg kan melde mig ind i alle foreninger med vand i Ribe å systement, MEN ...og nu kommer pointen:
 
Hvad hjælper det? Lidt firkantet sagt så forholder det sig sådan at der hvor laksen KAN fanges må man ikke, og der hvor man må, kan den ikke fanges! Dette ses jo tydeligt ved at kun 39 laks er hjemtaget på en total kvote på 90.
 
Jeg (og andre) ønsker somend bare at få en reel mulighed for at fange og hjemtage en Ribe laks ...men der er nogen (SU) der har fordelt således at dette ikke kan lade sig gøre.
 
Hvis du læser dette ønske som egoisme fra min side, har jeg kun hovedrysten tilovers, for så fatter du ikke essensen af debatten ...men slut herfra, og så kan i jo glæde jer over at det i år lykkes at fordele således at (90-39)=51-3 bufferfisk= 48 potentielle glade laksefangere blev snydt ...jeg ville være varsom med at beskylde andre for egoisme når man render rundt med en vis legemsdel begravet højt oppe et sted hvor solen ikke skinner Wink


Redigeret af FD - 15 Nov 2010 kl. 18:45
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 18:49
Hej Bjarne
Jeg tror du overfortolker både Finns og måske også mine hensigter. Det vi i bund og grund efterlyser er en fair fordeling foretaget af et samarbejdsudvalg der ønsker det bedste for deres medlemmer - det er ikke det der sker lige nu. Det jeg kan læse ud fra Finns indlæg er, at han ønsker en rateopdelt kvote hvilket stadig vil tilgodese alle i åen. Jeg er helt med på at kravet fra alle kritikere, er en nedlæggelse af opstemningerne ved Ribe og det er jeg også stor fortaler for.. og det er Finn bestemt også, som du kan læse i hans tidligere indlæg. Dette vil ske i 2011!!! Jeg ønsker det bedste for laksen og det bedste for lystfiskerne - i HELE åsystemet, men jeg vil ikke lade en del af et samarbejdsudvalg gøre grin med Fiskeridirektoratets kvoteformål, DTU-Aquas seriøse arbejde eller de danske lystfiskere - det er fuldstændig det samme som jeg kan se, Finn heller ikke vil acceptere. Men desværre er der en del herinde der vælger at se på dem, som egentlig kæmper alles sag, for egoister, fordi man har ondt i røven over at laksen ikke kan få fedtet sig videre op i systemet. Ingen har dog et eneste argument for at den nuværende fordeling er fair overfor nogen som helst, men man ønsker åbenbart ikke en fair kvote, for så er det de "forkerte" der fanger fisken???? Du har ret Bjarne, der findes en del egoister derude - det er jo derfor vi står i den situation som vi gør.
Jeg er som sådan ligeglad om jeg fanger en laks eller en havørred - jeg ønsker bare at indkompetente amarbejdsudvalg, der ikke arbejder for ALLE lystfiskere, fjernes og erstattes med kompetente mennesker, der ikke ønsker at spinne guld på laksen.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 18:51
Finn kom mig i forkøbet, men hans svar passer meget godt med det jeg skrevWink
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2010 kl. 09:58
jeg ved godt hvad det er Finn og Clauc mfl. vil, det skal der ikke herske tvivl om, men sådan som jeg skrev/satte det op, det er sådan SU. tænker....
Og ja Finn, en kold ved åen er jeg da klart med påBig smile
OG LAD OS SÅ FÅ FJERNET SAMTLIGE SPÆRRINGER I RIBE/GELSÅEN
Claus skrev at det vil ske i 2011... ja, lad os håbe det, men det samme skrev S&N at ville ske i foråret 2008
Så lad os nu se, jeg tror ikke på en skid, før jeg ser det er væk.
Kunne være bange for at alle pengene er brugt på andre åerConfused
Mvh
Henrik Christensen


Redigeret af Henrik Christensen - 16 Nov 2010 kl. 09:59
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 08:52
[QUOTE=bjarne1525]ja ja claus - der bliver vi så ikke enige - jeg kan ikke se at det store fællesskab skal betale til at en begrænset antal brugere har råderetten  over laksen- og vil lige porientere at jeg kun udtaler mig principielt - det er ikke lige ribe/gels å der falder mig først ind når jeg tænker på at komme ud at fiske - der er jo så meget andet fint vand også (har kun været i ribe/gelså for at fiske en gang i mit liv)

Synes personligt det er et sørgeligt argument, at det "store" fællesskab ikke skal betale.
Tror nu også nok vi lystfiskere betaler til andre ting vi ikke benytter. jeg kunne komme med 1000 eksempler.
Jakob
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 09:51
Hej Alle
 
Hermed et indspark fra en, som slet ikke er involveret i Ribe å :
 
Når krybben er tom bides hestene Ermm
 
Jeg har flere gange besøgt Ribe å og boet på det fantastiske vandrehjem.
 
Men, det er som om STEMNINGEN er vendt de seneste gange
 
Som det fremgår af tråden, er der jo rigeligt med frustrationer
 
Det er vist også åbenlyst, at der er en del uenighed
 
Hermed en beskrivelse af mit seneste besøg :
 
Fra vandrehjemmet ankommes til åen via en smart, sjov trækbåd
(Nå nej, den skulle fjernes)
 
Fisker 3 dage langs åen, møder en del fiskere, INGEN hilser, INGEN holder
en pause og hygger, alle står klistret fast (Det var mig, der kom først), så jeg som fluefisker må gå udenom hele tiden
 
Nå, livet er jo andet end fiskeri, og Ribe er en skøn by
 
Ud til fugletårnet og se sort sol
 
På vejen derud ses en meget stor gruppe kulturberigere på knallerter hive rogntunge gedder op i fredningstiden
Jeg jager hele flokken væk, men på vej tilbage er de der igen
Kontakter Gert, men det er ikke på HANS del af åen, så sagen ender der
(Fælles ansvar ?)
 
Nå, grej kan man ikke få nok af
 
Ind til forretningen, hvor 2 mand står
Den ene pakker ud, den anden taler privat i mobil
Sådan var det også, da jeg købte fiskekortet
 
Efter 10 min. som eneste kunde forlod jeg butikken uden at handle
 
Nu kender jeg slet ikke til organiseringen af fiskeriet, men kunne I ikke overveje at lave een forening eller en overbygning med FÆLLES kvote ? 
 
M.v.h.
Carsten (emigreret til Skjern å)
 
 
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 12:36
Hej Carsten,
Det er da super ærgeligt at du har haft en dårligoplevelse som fisker i Ribe å.
Den lille trækbåd du taler om, går jeg ud fra var flåden som lå for enden af Hjortvad å (på konsortiets stykke), den der desværre blevet vandaliseret, og fundet længere ud i åen.
Går ikke ud fra det er i år du har været ved åen, da der ikke pt. sælges dagskort til vesteråen. (konsortiet).

Fugletårnet ligger i Østeråen, og der hvor knallerttosserne har stået, har sikkert været i Vedelsanlæg, som hører under Ribe kommunes "frie" fiskevand.

vi kan sagtens begynde at gå ned at "tale" dem til fornuft, men som du selv siger, så vender de tilbage. Vi er helt sikkert enige om alle sammen, at det ikke hører hjemme at fiske rogngedder i fredningsperioden. Men vi har desværre ikke bemyndigelse til at gøre noget ved det. Det har kun fiskerikontrollen. Disse har da også været på besøg et par gange i løbet af året, men kun for at tjekke ulovligt garnfiskeri.

Med hensyn til at hilse/hygge ved åen, vil jeg sige at du har ramt en meget skidt periode.
Det er efter min bedste overbevisning og erfaring normalt at vi hilser på hinanden og snakker ved åen.
Vi var dog inde i en kort periode sidste år, hvor bølgerne gik lidt højt, med hensyn til hvem "der kom først".
Det problem har løst sig selv, som du også kan læse i nogle tidligere tråde, ved at der ikke sælges dagskort, og der er grænse for antal af medlemmer.

Med hensyn til fiskebutikken som du har været i, formoder jeg det er butikken i gågaden (for der har jeg haft samme oplevelse).
Prøv Ribe jagt og fiskeri (der har jeg personligt super gode erfaringer - og de har gratis kaffe :)


Dog ved jeg ikke helt hvor det er du vil hen med dit indlæg i forhold til laksefiskeriet. Men det er vel bare en påmindelse om at vi skal finde et fælles fodslag i stedet for at bekæmpe hindenanden ?

Til alle andre.
Ang. stemmeværkerne i Ribe midtby og turbinen, så er der nogen der i mine øjne får det til at lyde som om det er konsortiets skyld de er der. Det er det under ingen omstændigheder.
Hvis stemmerværkerne i "gågaden" flyttes, vil man ikke kunne styre vandstanden i Ribe. Dette vil få katestrofale følger for de huse der ligger ned til åen.
Turbinen skulle have væk i 2008, det er ikke vores skyld andre ikke kan få fingeren ud.

Med hensyn til"trapperne" ved stemmeværkerne i gågaden, blev de fornyet for ca. 10 år siden hvis jeg husker ret. De er i dag delvist beskadigede - men Esbjergkommune ser åbenbart ikke grund til at renovere dem.

Glæder os nok alle til turbinen bliver smadret!!!!

vh
JakobPN
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2010 kl. 15:57
Hej Jakob
 
Lige præcis Smile
 
Det var skrevet i nedtrykt sindsstemning over, at hyggeligt samvær ved en dejlig å er gået over i noget individualisme.
 
Måske også et forsøg på at se på det udefra, uden at være sovset ind
i diverse kampe.
 
Kan I ikke lave Ribe å sammenslutningen med fælles kvote ?
 
Selvom at der er forskellige foreninger, kunne dette måske skabe fælles
løsninger til alles bedste.
 
Selvfølgelig skal alle spærringer fjernes, hvordan kunne det jo være fedt, hvis
I blev enige om i sammeslutningen, så I ikke kan spilles ud mod hinanden ?
 
Et andet formål er måske at minde om, at I ikke skal tage for givet, at
den hellige grav er velbevaret.
 
Jeg betalte vist nok 175 kr. for 3 dages fiskeri.
 
I Skjern betaler jeg 900 kr. for et årskort.
 
I Karup var der 20-30 års venteliste, nu sættes annoncer i for at få medlemmer.
 
I'll be back
Carsten
 
P.s. : Jo, det var forretningen i gågaden
 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 17:06

Det drejer sig ikke om at mæske sig i laks. Jeg kan ikke forstå, at biolog Finn Sivebæk har indført et metersystem som ingenlunde er retfærdig. F.eks. giver det ingen mening, helt oppe i å-systemet at inddele i meter. I bedste fald kommer laksen derop efter fredningen, men det tæller jo godt i de grådige foreningers metertildeling. Vi er et lille konsortium i Storåen, der har det samme problem som Ribe Vesterå. Vi har et godt fiskevand på det yderste af Storåen. Ja, vi fanger en del laks og det er der mange, der har ondt af, ligesom i Ribe å. Nu har DSF-medlemsforeninger jo rigtig mange meter i både Storåen og Ribe å, så det er jo ikke så sært at der er inført meterinddeling der. Så kan de jo MÆSKE SIG LAKSClap. Finn Sivebæk (biolog) siger, at det er genetisk bedst at fange laksene jævnt op ad åen. Det kan bare ikke lade sig gøre, for de laks, der bliver fanget på de yderste stræk af åen kan komme fra hvilken som helst del af åen. Mange er jo ikke standfisk. Desuden ved man fra mange undersøgelser, at laksen fiser op og ned ad åen. Det ligner mere en VENNETJENESTE fra Finn Sivebæk til Holstebro og Omegns Fiskeriforening. Han kommer fra Holstebro-området. Nej, del laksene op i forårslaks og sommerlaks så fanger man genetisk mest korrekt.(Skjernå-systemet) I Storåen bruges hele kvoten på forårslaksen og det er forkert. Jeg har pointeret det flere gange over for Finn Sivebæk, men ingen reaktion. Mæske sig. Den æder du selv

                                    JensOle Møller
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres