Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

flexi-stripper vs linekurv.dk

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: flexi-stripper vs linekurv.dk
    Sendt: 04 Nov 2010 kl. 20:45
hej alle sammen
 
jeg vil have en linekurv så jeg vil godt høre jeres mening ris/ros
 
på disse 2 kurve flexi-stripper vs linekurv.dk
 
 
mvh henrik
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 20:58
Har Flexi + Orvis.
 
Flexi-stripper kræver noget tilvænning da dens areal til lineopsamling er meget lille.
 
Jeg foretrække en "rigtig" kurv og vil her klart anbefale Orvis frem for Linekurv.dk
 
Linekurv.dk er ret tung og for stor efter min smag.
 
Orvis er en gammel kending men den fungere super.
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:11
jeg er ikke upartisk, men at sige at Orvis er lettere end Linekurv.dk er lidt af en tilsnigelse. Forskellen er i størrelsesordenen 10 gram. Det tvivler jeg på at nogen kan mærke
 
mvh Lars
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:15
Hej Lars
 
Hvor meget ligger linekurv.dk på? Jeg spørger fordi jeg har to orvis baljer, og forskellen imellem dem er mere end 10 gram Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:18
Hvis nogen gider at smide deres Linekurv.dk på en digitalvægt vil jeg veje min Orvis.
 
Er overbevist om at der er stor forskel. Min kammerat bruger den og jeg HAR fisket med den.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:19
af de to vil jeg helt klart vælge linekurv.dk's model..

jeg har prøvet en flexi stripper, og brugte den på en 3 timers tur, så var den sat til salg igen, kunne absolut ikke med den, men kender da andre der er glade for den..

min grønne linekurv.dk model går jeg med på kysten og i put and take i ny og næ, og har fisket omkring 100 timer med den, og er yderst tilfreds, og kan bestemt ikke leve uden den..
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:25
http://www.ulnits.dk/fluefiskeri/linekurv.htm
scroll ned, der står lidt omkring deres vægt.
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:32
Jeg har lige vejet en linekurv.dk fuldt monteret, den vejer 706 gram. Jeg har også en Orvis, den vejer 710 gram. Jeg er dog klar over,at der kan være produktionstolerancer og det gælder begge. Men jeg har vejet en del kurve og det er ret typiske værdier, men de varierersom sagt nok +/- 25 gram. I de lys så må jeg indrømme, at forskellen kan være større end 10 gramConfused
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:36
jeg har også læst Steens artikel, og det var faktisk den, der fik mig til at købe en Orviskurv direkte hos Gofishing for det måtte være en ny model. Men den vejede det samme som alle de andre Orviskurve jeg har vejet, så jeg må blankt erkende, at jeg tror at Steens model er ret afvigende for jeg har aldrig vejet nogen, der var bare i nærheden.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:47
Hej Henrik.
 
Prøv at kikke lidt på denne her.
 
 
Jeg har gået med den i en uge's tid og det er den bedste jeg i nu har haft............
 
Ps. Har lige vejet min -490 gram inc bælte og pigge, jeg har dog ikke monteret de bløde pigge i nu.
 
Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Kennet Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Damm

Tilmeldt:: 04 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:47
Hej Henrik.
 
Hvorfor ikke en linekurv fra Fisker Design på kun 524g fuld monteret og med flere fordele:
 
 
NB: Forsendelsen er gratis
 
Venligst
Kennet Petersen
Damm's Fly Design

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 21:53
Hej Lars
 
Har lige været nede i bilen og veje dem, med vådt bælte og lidt vand i render de ind på 810 gram for den tunge og 520 gram for den lette Smile Begge er samme model, men lavet i to forskellige typer plast og i forskellig plasttykkelse.....
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:07
Hej
Jeg har haft en Balje fra Orvis.. og kunne ikke omed den overhovedet,
punkt 1:
kan ikke se hvor man vader.
punkt 2:
bliver fyldt med vand under vadning.
punkt 3:
fisker "næsten" kun på kysten fra 1 nov. til 1 April (kolde mdr.) og synes det er træls, at slå de kolde finger på kanten, jeg tager altid mine fluer ind i raskt tempo..!
Jeg har de sidste  par år brugt en stripper.. den løser alle mine probler, vel at mærke HELE året rundt, brugen den i åen p&t kysten under træning er den også med nogle gange. den er bare sååå genial..
men det er jo bare min mening.. hvis jeg glemmer den på een at mine ture!! så er det som at komme ud til vandet uden sine fluer.. " hvem kender ikke det"??det funker bare ikke uden..
Vh. Tommy Lund
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:21
hej Lasse,
 
Så er Steen ikke den eneste med en lettere orviskurv
Men de må være lidt sjældne, i hvert fald her i det jyske for jeg møder dem ikke, og Gofishing sælger dem heller ikke - i hvert fald ikke til mig Wink
Uanset hvad så er størrelse (vægt) ikke alt, eller det prøver vi i hvert fald  at bilde pigerne ind
mvh Lars
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:32
Citat: Damm

Hej Henrik.
 
Hvorfor ikke en linekurv fra Fisker Design på kun 524g fuld monteret og med flere fordele:
 
 
NB: Forsendelsen er gratis
 
Venligst
Kennet Petersen
Damm's Fly Design


Gratis er det vel ikke,du er 30 kr dyrere end andre
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:36
Hej Lars
 
Yup, er sikker på den er sjælden, kender dog til et par stykker til af dem i den vægtklasse Wink Den har også et par år på bagen eller 6 og det kan måske være derfor at alle de nye jydske fiskere ikke kan fremvise andet end det sidste nye skrig LOL 
Havde modellen uden stangholder før, og efter den nyeste til konen, som så istedet har taget min, kunne man godt ønskes sig den gamle igen Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Kennet Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Damm

Tilmeldt:: 04 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Damm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:41
Hej Espen.
 
Muligvis, men andre tager op til kr.75,- i forsendelse. Så er de pludselig blevet kr.45,- dyrere...tænk over det..:-)

0-5kg = kr.75,- med post dk.
 
Venligst
Kennet Petersen
Damm's Fly Design
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 22:52
Hej Tommy
 
pkt. 1 Man har da sin balje ude på hoften?
 
pkt. 2 Hvorfor vader man så dybt med den fastmonteret?
 
pkt. 3 Løst ved pkt 1. istedet for en rollypolly nedaf, så er det bagud og man kommer ikke i nærheden med sine kolde pølser Wink
 
Fisker året rundt på kysten, og stripperen bruges kun i åen, alt for meget kludder med den på kysten med vind og bølger, og ved dyb vadning er den nytteløs, en balje kan afmonteres og flyde hvor den er brugbar og ikke bare en sunken dødvægt Wink
 
Mon ikke det er lidt smag og behag i sidste ende om man er til den ene eller den anden?
 
Mvh
Lasse
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2010 kl. 23:19
Hej Lasse
 
 Jeg er helt enig med dig i,at flexistripperen stort set er ubrugelig på kysten.
Jeg bruger kun min på kysten når det er magsvejr og når jeg ikke skal vade dybt,ellers er det baljen jeg bruger.
Kunne du ikke lige beskrive hvordan du laver det setup med,at afmontere baljen
og lade den flyde,idet jeg ikke lige kan se tegningen for mig.
 
mvh  Per
Til top
Mads Christoffersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
madschr

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Geografisk: Vestsjælland/Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madschr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 10:43
Jeg ved at Fisk&Fri har en linekurv, inkl 5 blade.

http://www.fiskogfri.dk/Forside/Abonn-r/5-blade---Linekurv-for-399
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 11:15
Hejsa. 

Jeg er begyndt at fiske med en coil-keeper

Indtil videre har jeg brugt William Joseph's stripping basket. Jeg har egentlig været glad for den, men da der ikke er kegler eller andet i til at holde styr på linen, kludrer den af og til - derfor har jeg erhvervet mig en coil-keeper. 

Den umiddelbare fordel ved den er, at den nærmest intet fylder. Til gengæld opholder løslinen sig ikke fri fra vandet - men det gør den vel heller ikke i en fyldt balje vand? 

Coil-keeperen skal for alvor testes i morgen ved en kysttur. Jvf. DMI skulle der komme lidt vind og dermed bølger, så det bliver spændende at se, om den består prøven. 

Jeg vender frygteligt tilbage med min anmeldelse!

Og jo - jeg ved godt, det er lidt off-topic, men prisen og størrelsen taget i  betragtning, vil jeg mene, at den er et alternativ, der bør overvejes.. hvis altså den dur. Shocked

Mere om dette på søndag. 

PS. Ved å og put har jeg virkelig været glad for den!!


Redigeret af yojonas - 05 Nov 2010 kl. 11:16
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 13:09
ja, så går det jo lige op
skjulte gebyrer er der ikke noget nyt i. 
Tongue


Redigeret af botage - 05 Nov 2010 kl. 13:10
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 14:13
Hej Per
 
Tag den af, og lad den flyde. For at den ikke skal flyde væk kan du enten klipse bæltet omkring dine seler til wadersne, eventuelt kun den ene sele. Alternativt bare stikke den ene ende af bæltet ned i en af lommerne på din vadejakke.
 
Mvh
Lasse
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2010 kl. 16:03
 Hej Lasse
 
 Ja jeg har gjort mig lignende tanker når jeg har stået og skulle tømme den for vand i een uendelighed,men det er hidtil blevet ved tanken,idet jeg blev enig med mig selv om,at den nok ville drifte rundt på må og få og skabe nye problemer.Men nu skal det sgu prøves,så tak for tipset.
 
mvh  per
Til top
allan winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aw

Tilmeldt:: 28 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 17:28
Hej Jonas
 
Jeg er meget spændt på dine oplevelser med coilkeeper på kysten
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 18:13
Hey, AW. 

Ja, så er den prøvet i et par timer i lørdags. 

Det var lidt en blandet fornøjelse. 

Positiver:
Den er virkelig god til at holde styr på linen. Jeg fik mig en vane med at fæstne linen i coil-keeperen hvert tredje indtag. Efter en halv times tid, blev det en helt naturlig bevægelse. Og så fylder den nærmest ingenting! Jeg er ved at blive mere og mere tilhænger af at slæbe rundt på så lidt som muligt, når jeg er på kysten. Og i den forbindelse sparker coil-keeperen bagdel til alt andet.

Negativer:
Linen kommer til at have kontakt til vandet, når man har den hængendei coil-keeperen. Så det længere kast, man får ved at bruge kurv, fordi linen ikke skal trækkes fri af vandet, opnår man ikke ved coil-keeperen. 

Overordnet set, er jeg ganske tilfreds. For mig at se, står valget mellem om man har lyst til at slæbe rundt på en balje/flexi-stripper eller ej. Hvis man ikke er fanatisk omkring længden på ens kast, men mere går op i præcision og afslappethed, kan man med fordel investere i en coil-keeper. 

En ting er sikkert; den er et fantastisk værktøj ved åen!
Til top
allan winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
aw

Tilmeldt:: 28 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 20:36
Hej Jonas
 
Interessant læsning. Jeg har både flexi-stripper og Orvis-kurv. Da jeg næsten udelukkende fisker fra kysten er flexi-stripperen gemt væk: den er ikke optimal ved fiskeri i bølger. Orvis-baljen er bedre, men den fylder jo lidt og skal tømmes for vand en gang i mellem.
 
Coilkeeperen ser spændende ud, især hvis man bruger monofil skydeline. Der plejer jeg at lade nogle meter skydeline ligge i vandet udenfor Orvis-baljen således at der kommer lidt modstand til slut i kastet. I modsat fald sker det ofte at forfanget ikke strækkes helt ud(især i vindstille).
 
Tak for dit indlæg. Jeg tror jeg skal kigge nærmere på den der coilkeeper.
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2010 kl. 22:17
Jeg kan se, du også bor i Kbh, Allan. 

Hvis du har lyst, må du da gerne prøve at få den med på en tur. For tiden bliver det ikke til meget fiskeri for mig på grund af studier.. Så hvis du har lyst til at prøve, inden du eventuelt anskaffer dig en, kan vi sagtens finde ud af, at du låner den af mig til en tur. 

Skriv til mig på yojonas@gmail.com, hvis det skulle have interesse. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum