Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny i fluefiskeriet

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny i fluefiskeriet
    Sendt: 28 Okt 2010 kl. 19:09
Hejsa.
Er lidt spændt nu jeg har investeret i mit førte fluesæt. Den lokale GP sælger alt ud med en rabat på 60%. Så det var nu jeg skulle slå til. Det endte ud i en Lawson Xstream med tilhørende hjul, liner osv.

Min første opgave er at lære det grundlæggende kast.
Derfor: Er der nogle sider på nettet som kan anbefales til nybegyndere indenfor faget? Jeg er klar over at det ikke vil lære mig kastet, men lærerige informationer kan man jo ikke få nok af Wink

På forhånd tak.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 19:23
er der ikke noget på youtube hvor måske mel krieger forklarer om kastets opbygning? eller er der måske andre... kastekursus i go-fishing med erik kyrping til 500kr kan anbefales.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 19:38
STOP..............!!!
 
Gør dig selv en tjeneste, og få fat i en instruktør (eller i det mindste en som kan lære fra sig)
At lære ud fra youtube, bøger, film gør at du risikerer at få indgroet nogle kedelige kastevaner, som hænger fast resten af din kastetid.
At få ord på, og få rettet fejl, og tilrettet bevægelser fra starten er et bedre udgangspunkt end at se en film eller læse en bog om at kaste.
 
Jeg håber, og tror, at der kommer mindst én person i din tråd som vil bistå dig med kastehjælp :)
 
Bøger er gode til at få den teoretiske del ind i hovedet, men det giver ikke gode kast, før du mestrer både kast, bevægelser og forståelse for fluekast.
 
Kom godt igang, men gør det rigtigt. Og ikke som mange andre (incl. jeg selv) som startede udfra "det kan jeg da godt, udfra at have set en film eller to"
 
Med alt ønske om en god kaste-start og fortsat fornøjelse
/Jan
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 20:56
helt klart som jan siger.
hvis i er nogle stykker der kan samles, er fffd et bud. det koster et medlemsskab på et par hundrede om året. jeg tror at et hold på 6 pers. nødvendig.

mvh jesper
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:18
Takker for ordene.

Jesper, hvad mener du med fffd?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:20
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:20
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:21
Hej igen
http://www.fffd.dk/ under om fffd

jesper
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 22:17
hvis du gider transportere dig selv til bjæverskov, vil jeg godt gi et grundkursus i fluekast...
 
fang mig her:
 
 
så kan vi sikkert finde ud af noget
 
mik
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 00:36
Hej Brian!

Kig engang her, og se om det er noget for dig:

www.fluefiskerikursus.dk

Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
LOOP TACKLE DESIGN
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 11:17
Hej Michael.
Desværre ligger det lidt for langt væk fra mig. Men ellers en god idé Wink
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 11:37
hej
send mig en mail jeg bor i næstved og vi tager nogle timer på græsset her i nøddehegnet nede ved kirken
 
hilsen lowlevell
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 11:43
Den er jeg helt med på. Bor ca. 500m fra dig. Mail er på vej.

Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 09:29
Er der iøvrigt nogle af jer der kan kommentere lidt plusser og minusser på det grej jeg har købt? Umiddelbart har jeg ikke kunne finde ret meget på nettet om mærket Lawson.
Stangen er en Lawson Xstream og hjulet Lawson Energy. Linen taler vist for sig selv, men er heller ikke så vigtig i denne sammenhæng.
 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 09:34
Citat: Moerch

Er der iøvrigt nogle af jer der kan kommentere lidt plusser og minusser på det grej jeg har købt? Umiddelbart har jeg ikke kunne finde ret meget på nettet om mærket Lawson.
Stangen er en Lawson Xstream og hjulet Lawson Energy. Linen taler vist for sig selv, men er heller ikke så vigtig i denne sammenhæng.
 
hvilken line har du fået med sættet?
at linen ikke er vigtig er en STOR fejltagelse! linen er lige så vigtig som stangen, og uendelig meget mere vigtig end hjulet...
med er dårlig line, eller en line der ikke passer til din stang, løberr du hurtigt sur i det.
 
mik
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 09:35
Jeg ved ikke andet end at det er en klasse 6 flydende. Med at den ikke er vigtig, mener jeg blot, at da den jo er inkluderet i et sæt, ja så er det vel ikke så tit at man rent faktisk støder på kvalitetsliner? ..Bare en tankeWink
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 09:40

Linen er faktisk noget af det vigtigeste, så der skal du ikke spare.

Køb den med det samme, inden du starter. Så bliver du mere glad for sættet og forsætter nok med fluefiskeriet.
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 10:38

Jeg fik ellers at vide i butikken, at jeg havde rigeligt i den line i starten. Som ekspedienten forklarede, skal jeg jo først lære at kaste ordentligt.

Hmm.. Bliver da lidt i tvivl nu.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 15:30
Ja men det kan da godt være, at den er god nok. Men hold kæft hvor skal der kæmpes for et ordentligt kast med en skod line. Med en god line kan du kaste med en træpind i rette længde. Hvis det ikke virker med din line, så lån/prøv dig frem med andres liner. Hold dig helst til samme klasse som stangen. Der kan naturligvis være undtagelser.

Vh Jesper
Til top
Brian Mørch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Moerch

Tilmeldt:: 28 Okt 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Moerch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2010 kl. 18:49
Så fik jeg taget hul på mit allerførste flueudstyr. Fuld af spænding og den tanke om "det virkelig kan være så svært at kaste med en fluestang?", startede jeg bilen og kørte ned til Carsten fra dette forum.

Var det svært? Åh jo! Allerede ved mit første kast, blev jeg slået til jorden. Det er jo enormt svært det her. Jeg tror, at jeg sammenlagt fik kastet en små 50 kast og ud af dem var der ca. ét, der var nogenlunde rent.

En stor tak til Carsten iøvrigt, som udviste den største tålmodighed :)
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2010 kl. 19:32
50 kast er jo heller ingenting... går ud fra Carsten tjekkede line og stang for at være ok...?
 
om 500 kast er der sikkert mere styr på det... bare bliv ved med at øve
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2010 kl. 21:26
Jeg har da kaster mange tusinde kast og har overhovedet ikke styr på det LOL
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2010 kl. 22:46
hej
ja det gjorde jeg, stang og hjul er helt ok men han behøver en bedre line, hvilket jeg gjorde opmærksom på, den må vel nærmest betegnes som en elastisk med ekstra strækevner, da jeg viste ham hvor meget den kunne give sig.
Desværre var der lidt mere vind end godt er på det pågældende tidspunkt men jeg er sikker på at brian nok skal komme efter det, træning træning og så lidt mere, gør for os alle underværker.
 
 
hilsen lowlevell
Til top
Bjarke Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
BjarkeR Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarkeR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2010 kl. 10:47
Hej Brian.
Tillykke med fluegrejet. Jeg håber du hænger i selvom det kan virke håbløst i starten...
Jeg er selv fra Næstved og -efter eget udsagn- host hark... en rimelig habil fluefisker :). Hvis du har lyst til en tur på kysten i lokalområdet kan du altid sige til, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at pudse din form af.
Mvh
Bjarke
bjarke22000@gmail.com
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2010 kl. 11:42
Jeg kan desværre ikke hjælpe med et "kastekursus" da jeg ikke bor i nærheden.
 
men men vil da lige sige at jeg synes det er super dejligt at se så mange tilbyde deres hjælp, så Thumbs Up her fra.
 
sidst men ikke mindst, som andre også skriver betyder linen faktisk rigtig rigtig meget, vil ikke mene det er der man skal spare, du vil helt sikkert også kunne mærke forskel på dine kast når det hele bare spiller sammen, men igen øvelse, øvelse, øvelse er vejen frem når man først har lært det grundliggende.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres