Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Geddeline til en Hardy Zane #7

 Besvar Besvar
Forfatter
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Geddeline til en Hardy Zane #7
    Sendt: 25 Okt 2010 kl. 14:14
Hej Forum.
 
Overvejer at starte op på noget geddefiskeri og til det har jeg et et Hardy Zane sæt, med #7 stang og et no. 0 hjul. Men jeg har ingen erfaring med liner og densitet Wacko. Linen skal helst være så allround som muligt. Skal det være flydende, int. eller synkende, hvilken klasse/vægt skal jeg op i for at få de store fluer ud?!
 
På forhånd tak. Thumbs Up
 
MVH Jonas
Til top
Morten Hvidtfeldt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
morton Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 14:16
Hej Jonas
Prøv at kigge i fisk og fri fra denne måned, der er en artikel om blandt andet linevalg til geddefluefiskeri.
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 17:14
YEPS
 
Kan varmt anbefal guideline Pike sink1/sink3
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 17:23
Jeg har tidligere brugt Vision Big Mama s2/s4 det var en fremragende line til de store fluer.
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 18:02
Tak, for svarene..
 
Havde også luret lidt på den guideline-line sink1/sink3.. Men har fået fortalt, at flydende line skulle være det mest optimale, så er lidt rundforvirret Wacko
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 19:09
Jeg har lige købt en guideline pike flyd den fungere rigtig godt :)
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 19:36
Flydeline i en kold dyb sø taler vidst for sg selv... 
Du skal selvfølgelig bruge de forskellige densiteter efter behov Wink
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 21:00
Ja, det er selvfølgelig klart.. Men da jeg bare vil starte med at investere i en enkel line, gælder det jo om at få den der dækker de fleste behov..
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 22:26
Hej jonas
 
Vil du kun have en line som dæøkker flest mulige behov vil jeg klart anbefale en intermediate el. synke1... Jeg fisker rigtigt meget gedde fluekæppen og bruger sådan set kun flydeline til popperfiskeri eller når jeg fisker blekinge´kysten lave vand... der findes desværre ikke det store udvalg af "big fly liner" men bruger selv  s.a. mastery striped bass s1 og som køre perfkekt på min xi2... alternativt ville rio striped bass int. være en oplagt line eller  måske guideline coastel fast int. som også har et hård turn over men som mulighvis vil kunne forbedres ved at tage de yderste 30cm af front tarperingen...
 
held og lykke med valgetSmile
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 23:19

Guideline Bullet - hvis du kan finde den. Jeg tror den er udgået.

...og så ville jeg nok vælge den i en #8 til den aktuelle stang og så lige kappe en lille ½ meter af fronttaperingen.Wink

/Nicolai Boss Nielsen
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 17:38
Tak, for de fine svar.
 
Har efterhånden hørt så meget godt om Guidelines geddeline og fundet den til en fornuftig pris, tror det bliver den synk1 line med synk3 spids, er det for voldsomt til søer og moser?!
Til top
Torben Asfeldt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
asfeldt Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2004
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér asfeldt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 22:02
Hej Jonas !
 
Jeg har fisket gedder med flue i 15 år og fisker jævnligt. Jeg bruger en Vision Big Mama #8 FLYDENDE til min Orvis Helios #8. Den kaster rigtigt godt, men har en lidt lang klump - fint hvis du har meget line ude af stangøjet i kastet, ellers skal du finde en geddeline med en kortere klump.
Jeg vil helt klart anbefale en FLYDENDE flueline. Jeg bruger et langsomt synkende og et hurtigt synkende polyleader,Salmon, med loop i begge ender (laver selv endeloopet) I ENDEN af  forfanget looper jeg stålforfanget (TYGER 30 eller 15 pund) hvortil fluen er bundet direkte med perfection loop, altså ikke hægte, da den kan gå op !!
Vi har prøvet med synkeliner, men synes ikke det fungerer så godt og ikke så sjovt.
 
Hilsen Torben
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 07:53
nej
 


Redigeret af flycast - 27 Okt 2010 kl. 07:53
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 07:53
Citat: jonas thorborg

Tak, for de fine svar.
 
Har efterhånden hørt så meget godt om Guidelines geddeline og fundet den til en fornuftig pris, tror det bliver den synk1 line med synk3 spids, er det for voldsomt til søer og moser?!
nej
 
jeg fisker med den i en sø på 5 meter og i en sø på 1 meter, så nej det er dne ikke
 
har begge udgaver, flydene til popper og sink1/sink3 til alm flash fluer


Redigeret af flycast - 27 Okt 2010 kl. 07:54
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2011 kl. 18:02
hvis ens line ikke synker for meget kan man også bruge en synkeline til popper fiskeri;)
Til top
Nils O Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Esoxonlucius Avatar

Tilmeldt:: 12 Dec 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Esoxonlucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2011 kl. 21:18
Rio outbound short Thumbs Up
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 21:37
Da jeg ikke har fået købt en line endnu, har jeg lige et kort spørgsmål. Er der nogle der kender klump vægten på Guideline pike # 7???!
 
På forhånd tak.
 
MVH Jonas
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2011 kl. 23:48
Hej Jonas
 
Jeg har på et tidspunkt haft en tabel med vægten på guidelines liner, men kan ikke finde den.
 
Pike linen er tung. Kob en i samme klasse som stangen eller en klasse under.
 
Køber du synke 1/3 linen, kan du med fordel klippe den om til skydehoved. Som WF er den ikke egnet til store fluer.
 
Mvh Peter
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 10:02
Citat: jonas thorborg

Tak, for svarene..
 
Havde også luret lidt på den guideline-line sink1/sink3.. Men har fået fortalt, at flydende line skulle være det mest optimale, så er lidt rundforvirret Wacko
Hvis du har mulighed for det, så køb dem begge, så er du dækket ind til det heleSmile og kan varmt anbefale dem.'
Og mange steder får du brug for at kunne skifte fra flydende til synke, kommer selvfølgelig and på hvor du fisker og hvor dybt der og hvor meget strøm der er, hvis det er  en å osvSmile
Knæk og bræk
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 10:05
Og du skal ikke købe den en klasse under, så får du nok problemmer med de store fluerSmile køb den i samme klasse som stangen.
Men en klasse 7 har sine begrænsninger når du kommer op i de helt store fluerWink.
 
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 11:56
Går med et 18 gr skydehovede og det funger! Så vil jo gerne have en line i nogenlunde samme vægt klasse! Jeg ved, at det ikke er optimalt med en 7'er, men det er lige hvad jeg har på hånden, så må bare holde mig til nogle mindre fluer! Er der ingen steder hvor guideline oplyser klumpvægt på deres line?Shocked
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 12:04
der er ikke så meget hokuspokus i geddeliner,,, find en kortklumpet line, og kan den ikke vende de store fluer, så kort noget af frontaperingen af..
Jeg bruger selv #7 stænger til alt mit geddefiskeri, og har ingen problemer med at håndtere store fluer,,i str 10-35 cm..
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 14:03
Er dine liner samme klasse som dine stænger eller går du en klasse over?!
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 14:13
Mener jeg har et par tomme æsker liggende hvor der står vægt på, kigger lige efter.
Men en 7 geddeline passer perfekt til din stangSmile 
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 14:17
Der stod ingen vægt på, men mener det er 18 g i #7 den vejer, de er lidt tungere i det i forhold til en almindelig wf
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 14:27
Ellers kan du bare gå ind på deres hjemmeside og se deres mail og skrive til dem, så får du svar på hvad de vejerSmile
Til top
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 15:10
Super! Mange tak for hjælpen, så nøjes jeg med en #7 line! Thumbs Up
 
MVH Jonas
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2011 kl. 15:58
Citat: jonas thorborg

Er dine liner samme klasse som dine stænger eller går du en klasse over?!


Hvis spørgsmålet var til mig,,,,,

Jeg bruger samme lineklasse(#7) til en #7 stang,, og ja setuppet incl flue ender  jo i noget der vil ligne en klasse eller 2 over :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres