Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nu kommer skarven snart!

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nu kommer skarven snart!
    Sendt: 13 Nov 2010 kl. 12:23
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Stone05

 Så du synes, at det er helt fint, at skarven er på vej til at udryde flere sårbare fiskebestande i DK??? - Jeg får sgu lidt brækfornemmelse, når man på et lystfiskersite ser folk sætte en fugleart som på ingen måde er truet højere end truede fiskearter og lystfiskernes muligheder for at fange fisk. 

Skarven er ikke og har aldrig været en trussel for nogle fiskearter, det er derimod os mennesker, som har gjort alt hvad vi kan for at decimere og udrydde en lang række arter.

Menneskets trang til at regulere naturen, har gang på gang resulteret i nogle uoverskuelige ødelæggelser, og vi mister naturen, når vi gør den til en bedrift, hvor vi fjerner de såkaldt ikke produktive og uønskede arter. Og tilbage bliver der kun en monokultur med de få arter, som vi mennesker vil ha' eneret til at drive rovdrift på.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Hvad der er årsagen til at f.eks. snæblen er kommet så langt ned i antal, at den er at betragte som værende yderst sårbar bestandsmæssigt, det er i denne sammenhæng ligegyldigt, fakta er det, at skarven fanger snæbel i vandløb og at det udgør en gevaldig trussel mod snæbelbestanden - vandløb er ikke et naturligt jagtrevir for skarv .... altså for at redde snæbelbestanden kan det på den korte banen være nødvendigt med en regulering af skarvbestanden.
 
Nu er der jo ikke tale om at fjerne arter eller noget som helst i den retning - og jeg synes, at det er rigtig dårlig debat-kultur, at man skyder sine mod-debattører i skoen at ville udrydde skarven, når det slet ikke er det, som er på tale, der er tale om at regulere antallet af skarv, så bestanden kommer ned på et "naturligt" niveau i forhold til fødeudbuddet og taget i betragtning, at skarvens naturlige predatorer i øjeblikket ikke kan holde bestanden i skak - Vi er jo ligsom nød til at forholde os til den virkelighed der er og ikke forholde os til en optimal-verden, som er ikke-eksisterende.
 
Faktum er det, at der på jorden lever over 6 mia. mennesker og antallet af mennesker taget deres levevis i betragtning betyder nu engang, at en regulering af visse dele af naturen er nødvendig, hvis ikke der skal komme alt for stor ubalance som følge af den menneskelige tilstedeværelse - i den forbindelse, der synes jeg godt nok, at det er sørgeligt at se, at nogle mennesker fralægger sig deres medansvar for den ubalance, som menneskets levevis resultere i og det er i mine øjne tåbeligt ikke at forsøge at reducere skadevirkningerne.
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 14:56
Gad egentlig godt vide, hvordan pelikanen overlever det måltid, når jeg tænker på hvad sygdomme duerne kan være bærere af.
Også et godt indlæg fra Steen Kehler, vedrørende minken.Clap
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 16:09
Citat: Jan Persson

Jeg vil helst ikke hænge nogen ud offentlig - det plejer der ikke at komme noget godt ud af på dette forum Ouch
 
Jamen Jan - det er jo let beviselige ulovligheder, og du plejer ellers nok at være fortaler for at ulovligheder blot skal stoppes og ikke bare overses eller stiltiende aksepteres - som vel er tilfældet, hvis din eneste reaktion er at melde dig ud af foreningen?
mvh
HeinzOuch
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 18:05

Uddrag:

Hvor bekæmpes gedderne??? Kom bare med ét eksempel, der ikke er mindst 20 år gammelt!!
 
Hej JB det vil jeg da gerne, udryddelse af gedder foregår hvert eneste år omkring 1.maj i de Nordfynske Hasmarkmoser, det er den lokale Flyvesandet camping der står for kortsalget, og folk opfordres i allerhøjeste grad til at slå ALLE gedder ihjel, de bæster æder jo konsortiets ænder.
Og jeg kan betro dig at det er ikke det eneste sted, i 99% af tilfælde hvor jagt og deraf følgende skydeandeudsætning foregår, gør man hvad man kan for at udrydde Esox lucius.,
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 18:14
Citat: Keld P.

Uddrag:

Hvor bekæmpes gedderne??? Kom bare med ét eksempel, der ikke er mindst 20 år gammelt!!
 
Hej JB det vil jeg da gerne, udryddelse af gedder foregår hvert eneste år omkring 1.maj i de Nordfynske Hasmarkmoser, det er den lokale Flyvesandet camping der står for kortsalget, og folk opfordres i allerhøjeste grad til at slå ALLE gedder ihjel, de bæster æder jo konsortiets ænder.
Og jeg kan betro dig at det er ikke det eneste sted, i 99% af tilfælde hvor jagt og deraf følgende skydeandeudsætning foregår, gør man hvad man kan for at udrydde Esox lucius.,
 
Og hvad har det med ørreder og lystfiskernes interesser i åer at gøre???
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 19:34
@Heinz.

Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg stoppede med at poste her på forum.

Her er man altid frisk til at gå efter manden i stedet for bolden Clap
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 19:51
Citat: Keld P.

Uddrag:

Hvor bekæmpes gedderne??? Kom bare med ét eksempel, der ikke er mindst 20 år gammelt!!
 
Hej JB det vil jeg da gerne, udryddelse af gedder foregår hvert eneste år omkring 1.maj i de Nordfynske Hasmarkmoser, det er den lokale Flyvesandet camping der står for kortsalget, og folk opfordres i allerhøjeste grad til at slå ALLE gedder ihjel, de bæster æder jo konsortiets ænder.
Og jeg kan betro dig at det er ikke det eneste sted, i 99% af tilfælde hvor jagt og deraf følgende skydeandeudsætning foregår, gør man hvad man kan for at udrydde Esox lucius.,
 
Nu var det der blev skrevet at åfiskerne intensivt bekæmper gedderne, så hvad har ovenstående med åfiskerne at gøre....ikke en døjt såvidt jeg kan se??
 
Hvis man vil beskylde åfiskerne helt generelt...og angribe specielt de jyske åfiskere som NRE har gjort, så skal man ikke gøre det medmindre man har noget at have det i.
 
Her i det Nordjyske er det mange år siden jeg har oplevet målrettet fiskeri efter gedder, og har aldrig oplevet at disse bare er smidt på land. Kan erindre for mange år siden og vi snakker over 10 år siden eller længere at flere foreninger under elfiskeri af havørreder opfiskede gedder, men disse blev flyttet og genudsat, så ingen blev slagtet eller smidt til ræven.
 
Og til NRE----i mange vandløb i det jyske finder du en del gedder, mens øvrige fisk..bla skaller ikke ses mere..de er simpelthen væk! Er det mon også de jyske åfiskere som har fanget skallerne for at få plads til deres hellige ørreder? Du har vel også en rigtig god forklaring på at fredfiskene er væk....og at der ikke længere ses skaller, hvor der for 20år siden var tusindvis af skaller og store stimer. Tvivler på at det er gedderne, der har spist dem alle...specielt når de,efter din mening, onde åfiskere har bekæmpet gedderne. Kunne det mon tænkes, at skarven kunne have lavet et indhug i skallerne!
 
 


Redigeret af gumbas - 13 Nov 2010 kl. 19:52
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 19:54
Citat: Jan Persson

@Heinz.

Tak fordi du mindede mig om hvorfor jeg stoppede med at poste her på forum.

Her er man altid frisk til at gå efter manden i stedet for bolden Clap
 
Nej, Jan men det er nu engang sådan, at når man stiller sig i front og moraliserer overfor andre om lovlighed og hvad man bør gøre, ja - så risikere man at få sine egne mærkesager i hovedet igen.
 
Kan man ikke tåle det - jamen så er dit valg nok helt rigtigt !
 
mvh
Heinz
ClapClap
 
 
 
 
 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2010 kl. 22:13
Kære alle på Tråden,

Man skal naturligvis respektere alles selvstændige mening, men jeg vil gerne kommentere nogle indlæg fra Niels Riis Ebbesen, som jeg synes tager fejl af hvordan ”naturen” i DK ser ud.

Dine indlæg bærer præg af, at du kigger bagud, helt tilbage til sidste istid og prøver at sammenligne med den natur vi nu har i Danmark og ikke mindst hvordan den bør se ud.

Faktum er, at Danmark er det mest gennemkultiverede land i Europa i dag. Mere ned Holland som er nr. 2. Altså er det utroligt svært at sammenligne naturforvaltningen med Norge og Sverige, som har så meget mere plads til både mennesker og natur. (Norge har i øvrigt jagttid på Skarv, hvis du ikke vidste det  ! ).

 

Det faktum er du altså nødt til at acceptere. Man kan ikke opretholde en naturlig balance i vort land, så længe naturen ikke kan passe sig selv, fordi os mennesker fylder så utroligt meget. Vi er ganske simpelt 4-5 millioner for meget i vort lille land, til at naturen kan passe sig nogenlunde selv. Derfor er det nødvendigt at kultivere visse arter og vækster. Herunder skarven, som har opbygget en bestand, som de sidste 10 år har været meget hård ved f,eks. stallingen, som nu officielt er kommet på rødlisten. De ørne vi har her til lands kan ikke holde bestanden nede. Det vil aldrig kunne lade sig gøre. Skarven er ikke truet. Slet ikke, så når de danske vande hvert vinter invaderes med 250.000 styk skarv, er det urimeligt at fuglen skal fredes når de går ud over dyr som er officielt truede arter.

 

Vi hjælper naturen meget i disse år ved, at vi opretter engarealer til naturen. Vi bekoster i dyre domme får og kvæg til at græsse engene, så fugle og fauna kan udvikle sig sundt og godt. Det er også kultivering af naturen. Vi udlægger også gydegrus, genslynger åer, fjerner opstemninger mm. og der gør vi fordi det er nødvendigt. Eksempelvis Varde Å og  Skjern Å vil med den nuværende vandløbsstruktur slet ikke kunne producerer de antal smolt til åen, den ureguleret ville gøre. Derfor synes jeg det er unuanceret og slet ikke velovervejet når du beskylder ”jyderne” for at lave put & take med deres udsætninger. Nej, de prøver såmænd bare at råde bod på fordums dumheder. Det ville klæde dig at tage dette in mente, at vandplejefolkene ude i landet, også på Fyn og Sjælland, gør alt hvad de kan for at ”slippe” af med alt for megen udsætning, ved at lave naturlige reproducerende bestande. De har om nogen et "natursyn" og de gør noget ved det. De sider ikke bare bag skærmen og kommer med gode råd, men tager til åen og el-fisker, lægger grus ud og er i det hele taget naturbevidste mennesker, som holder meget af den ganske natur, og ikke bare fiskene.

 

Derfor kan jeg godt forstå at de bliver ham over dine udtalelser, når de ser og oplever, at store mængder af skarv æder løs af smolt, som de har arbejdet så hårdt på at få på finner.

 

Var til møde i DSF forleden, hvor vandplejefolkene havde el-fisket efter vinteren. De kunne fortælle at der var mange små åer og bække, som var helt tømt for fisk op til 3 års alderen. Og det efter at store flokke af skarv havde fisket løs over vinteren. Det er et faktum Niels, som jeg synes du bør overveje at tænke igennem. Du bør også overvejde din udtalelse om ” at skarven aldrig har været nogen trussel for nogen fiskearter”. Det er ganske simpelt ikke sandt. Det er bl.a derfor at der i den nye skarvforvaltningsplan, er kyndige og veluddannede biologer, som VED at dette er tilfældet, og defor har anbefalet at man visse steder kan få lov til at bortskyde et vist antal skarv.

 

I øvrigt er jeg en store fortaler for, at skarven i sin tid skulle fredes. Det var nødvendigt og rimeligt. Nu er bestanden stor og robust og derfor bør den ikke fredes mere de steder den gør for stor skade.

 

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

 

 

 

 



Redigeret af niels åge skovbo - 13 Nov 2010 kl. 22:13
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 01:03
Citat: Keld P.

Uddrag:

Hvor bekæmpes gedderne??? Kom bare med ét eksempel, der ikke er mindst 20 år gammelt!!
 
Hej JB det vil jeg da gerne, udryddelse af gedder foregår hvert eneste år omkring 1.maj i de Nordfynske Hasmarkmoser, det er den lokale Flyvesandet camping der står for kortsalget, og folk opfordres i allerhøjeste grad til at slå ALLE gedder ihjel, de bæster æder jo konsortiets ænder.
Og jeg kan betro dig at det er ikke det eneste sted, i 99% af tilfælde hvor jagt og deraf følgende skydeandeudsætning foregår, gør man hvad man kan for at udrydde Esox lucius.,
 
Nu var skytset rettet mod de jyske åfiskere, og det var udelukkende dem, jeg ville forsvare. Der findes da enkeltindivider blandt denne flok, der er geddehadere, men langt størstedelen af åfiskerne er begavede mennesker med stor naturindsigt og et moderne nuanceret natursyn. Hvor hr. Niels Riis Ebbesen har støvet sine forblommede fordomme op må guderne vide!!?? Hvis haan følger dette link, kan han få extra brændstof til disse fordomme - linket viser en masse egoistiske, naturfjendske åfiskerjyder.
 
Du kan meget vel have ret i din historie, men den er lidt off-topic efter min mening, da det må være de berygtede onde fynske geddefiskere der deltager i massakren. Og alle ved jo, at fynboerne er de værste!!WinkWinkWink        
 

Niels Riis Ebbesen

Niels Riis Ebbesen

Mvh JB
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 01:14
Noget koksede i ovenstående indlæg - der skulle ikke have stået Niels Riis Ebbesen under teksten.
 
Min brugerprofil er ikke komplet, så jeg kan desværre ikke rette i indlægget.
Mvh JB
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 08:36
Ja Jb, der må du have en undskyldning, havde ikke læst at det omhandlede åfiskeri efter Gedder, jeg farede bare i flint, da jeg er ret så harm over jægerstandens uvidende geddeudryddelse. og ja du har ret, fynboer er de værste Wink
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 11:15
Niels Åge Skoubo,
Det der møde hvor skarven havde ædt samtlige fisk, hvilken forening var det og hvilken å taler vi om?

De foreløbige meldinger på fx DSF´s egen hjemmeside(http://sportsfiskeren.dk/taxonomy/term/660/0?page=3) om elfiskeri taler ikke heeelt samme tydelig sprog som du gør i dit indlæg?

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 11:35
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 13:42
Sjovt, og alligevel ikke

Nu har jeg kigget et par af de længere tråde igennem, og det sker stortset aldrig at man når over 10 kommentarer før folk er begyndt at svine hinanden til, jeg har fulgt dette forum i flere år nu, og kan simpelthen ikke gennemskue hvad det er der får folk til sådan at fare i flint over små ubetydelige ordspild...

Tænk et scenarie hvis man en dag arrangerede en fællesdag for alle aktive brugere i dette forum..
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 15:16
Kære Tom Bak Hansen,

Jeg skrev udtrykkeligt i mit indlæg, at det var foreninger som havde el-fisket efter vinteren, det er det vi i vandplejekredse kalder at monitorerer. Der tælles op af fisk. Yngel fra vinterens gydninger, samt ældre fisk.

Det som du referer til er noget helt helt andet, nemlig elfiskeri efter gydefisk. Dels fisker man videt forskellige steder. Og man tager ikke små fisk af betydning med denne metode som benyttes til gydefiskene. Monitorering foregår primært i mindre bække og øverste på lavvandede dele af åerne. Stryg.

Kan dog se, at der er en lille å på Fyn, som har fisket godt med små ørreder. Det er glædeligt.

Du er altså nødt til at læse hvad jeg skriver, sætte dig lidt ind basal vandpleje. Ellers kan vi naturligvis ikke tale samme sprog Wink

Jeg er formand i en forening som er hårdt ramt af skarvens hærgen i åens stallingebestand, som stort set er reduceret til nul. Det talte vi om til et efterårs møde i DSF, hvor vandplejeudvalget fortalte, at flere foreninger havde monitoreret, herunder foreninger som er tilknyttet Center For Vildlaks. Det var dem som kunne berette, at der var ny yngel (vinterens gydning) men både et to og tre års fisk i visse vandløb var drastisk påvirket af skarv. Ynglen var næsten upåvirket, da den var klækket efter at skarven var væk fra åen. Men altså der kommer til at mangle et par årgange. Det vil alle, også dem som kun fisker på kysten opleve de næste par år. Desværre.

Forsat god debat.

Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 14 Nov 2010 kl. 15:26
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 16:19
Niels Å. S.
Det er et ret simpelt spørgsmål.......
Skal jeg gentage det???
Jeg vil meget gerne vide HVILKE(N) å(er) og forening(er) du taler om.
Alt det andet bavl om jeg skal læse inden ad kan du beholde for dig selv, det interesser mig ikke. Jeg har derimod en vis interesse i det eller de stednavne du hentyder til. Der må jo ligge noget videnskabelig dokumentation som kan fremskaffes. Det vil jeg såmænd gerne bare læse igennem.
Kan du forstå det????!!!!!
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 17:01
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 19:38

Tom Bak Hansen,

Jeg kan desværre ikke fortælle dig nøjagtigt hvilke bække eller små åer det er, at disse foreninger har el-befisket i foråret. Af den simple grund, at det til formandsmødet blot blev oplyst, at det var foreninger som havde relationer til  Center For Vildlaks. Men jeg har naturligvis al mulig grund til at tro, det er sandfærdige og ædruelige formænd som rejser sig op i en stor formandsforsamling og fortæller deres version af problemet skarv.

 

Men jeg kan anbefale dig at tage kontakt til Danmarks Sportsfiskerforbund, hvis du i øvrigt betaler kontingent til dette forbund, og forhøre dig om hvordan de har oplevet skarvens invasion af de ferske vande. De har flere meget dygtige og veluddannede biologer, som har fingeren på pulsen med hvad der sker omkring i landet.

Men jeg kan oplyse dig om, at de forenings vandplejefolk, som har taget el-fiske certifikat, har muligheder for at monitorer, men det naturligvis ikke indgår i et videnskabeligt projekt, som det gør hvis der er tale om forskning.

 

Til din orientering kan jeg i øvrigt fortælle at jeg har talt med vandplejekonsulent biolog, Jan Nielsen fra DTU Aqua. Han er en af landets ubetingede dygtigste og mest vidende biolog indenfor laksefisk. På hans foranledning ansøges der nu om, at der bliver lavet en videnskabelig undersøgelse af predateringen på stallingen. Herunder skarv og odder. DTU Aqua, har naturligvis også bemærket at skarven er rykket længere ind i landet og nu befisker selv meget små bække og vandløb. Men de er naturligvis forsigtige med at oplyse hvad tilbagegangen skyldes indtil en egentlig undersøgelse foreligger.

 

 

Jeg må endvidere fortælle dig, at jeg ikke er imponeret af din net etikette.

Selvom man ikke er enige med en anden på tråden, så bør man respektere dennes holdning og forholde sig til saglige argumenter. Og dette bør gøres på en sober og gentleman agtig måde.

 

Forsat god debat.

 

Niels Åge Skovbo

 



Redigeret af niels åge skovbo - 14 Nov 2010 kl. 19:39
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 21:58
Citat: niels åge skovbo

 Det er bl.a derfor at der i den nye skarvforvaltningsplan, er kyndige og veluddannede biologer, som VED at dette er tilfældet, og defor har anbefalet at man visse steder kan få lov til at bortskyde et vist antal skarv. 


Hej Niels Åge og flere andre


Lige som så mange andre i denne tråd, så bruger du mange ord på at lovprise de jyske lystfiskers indsats for at lave naturgenopretninger i de jyske vandløb, og den indsats ville også være al ære værd, hvis den ikke blev udført på baggrund af en iskold beregning om, at der skal fisk på bordet for indsatsen.


De jyske åfiskere har kun et mål, og det går ud på at maximere udbyttet af havørreder og laks, som de kan hive op af vandløbene, og nogle steder er selvejerfornemmelserne så groteske, at de lokale fiskere næsten har "skrevet" navn på "deres" fisk i åen.


Man kan ikke lave en fornuftig regulering af skarven, hvis der indføres en jagttid på den, så vil jægere og fiskere straks benytte sig af mulighedden, og der vil med garanti komme til at foregå et helt ukontrollabelt blodbad. Og man kan slet ikke regulere skarven i udvalgte område, for når man tømmer et revir for skarv, så vil der kun gå ganske kort tid, og så vil det pågældende område igen være fyldt op med nye individer, det er den samme mekanisme som vi oplever, når vi fanger en fisk på en standplads, ugen efter er pladsen besat af en ny fisk.


Hele tankegangen med at vi kan skyde, regulere og bekæmpe os ud af alting er et skråplan, og lystfiskerne kan ikke tillade sig at kritisere lanbrugets brug af sprøjtemidler, og jægernes nedskydninger af krager, skader og rovfugle, hvis vi selv ønsker at skarven bliver reguleret. Og hvis skarven skal reguleres, hvad så med hejrer, lappedykkere, måger, oddere, fiskeørne og andre vilde dyr, som også har fisk på menukortet, er det deres tur når vi når lidt længere ud af skråplanet. 


Vi fisker af lyst, og vi skal forhåbentligt ikke leve af det vi kan fange, og derfor virker det absurd, at folk i rammer alvor kan få sig selv til beklage sig over, at en fugl har spist nogle af deres havørreder. Og når skarven spiser en fisk, så er det hele fisken, med hoved, skæl og indvolde, der går ikke et gram til spilde. Det er jo noget helt andet, når vi mennesker fortærer vores fangst, vi smidder jo ca. 60% af fisken i skraldespanden.


Meget af argumentationen i denne debat bygger i øvrigt på, at sidste vinter var en ekstraordinær hård isvinter, hvor de indre danske farvande var dækket af is, og i en sådan situation er der masser af svømmefugle som bliver koncentreret i de store åløb, men det er jo ikke en normalt forekommende ting, at vi har isvinter i Danmark, iflg. statistikken så går der faktisk 20-25 år mellem dem. Og jeg er temmelig sikker på, at alle de arter som lever i åerne, er genetisk tilpassede, så de kan overleve en isvinter, hvor der bliver toldet ekstra hårdt på dem, for hvis det ikke var tilfældet, så ville de for længst være gået til.


Det som naturen ikke kan tåle, det er menneskets evindelige trang til at regulere og bekæmpe, for at forøge udbyttet af jagt, fiskeri og agerbrug, og hvis vi for alvor ville gøre en indsats for at ophjælpe bestandene, så skulle laks og havørred være fredet når de er oppe i åerne.


Ang. mit udsagn omkring gedderne, så kan man bare læse i Sportsfiskeren, i det har der gennem årene været masser af rørende artikler om, hvordan lokale foreninger har optaget gedderne i forbindelse med el-fiskeri efter havørreder, det bliver som regel oplyst, at gedderne bliver flyttet til lokale moser og småsøer, man glemmer bare at fortælle, at mange af disse vandhuller er så små, lavvande og/eller forurenede, at der slet ikke kan leve gedder i dem.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 22:22
Citat: niels åge skovbo

 Monitorering foregår primært i mindre bække og øverste på lavvandede dele af åerne.  

Hej Niels Åge


Du og de andre kloge hoveder har så helt set bort fra, at her i den forgangne vinter, der var der mange steder, hvor de mindre bække og store dele af de lavvandede område i åerne var helt bundfrosne, og det har naturligvis medført, at de småfisk som normalt holder til i disse områder, er trukket nedenstrøms, og der går altså noget tid inden de overlevende vender tilbage til disse dele at åløbene.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 22:51
Nu er det ikke for at benægte skarvens prædation på vandløbenes fisk, men i forbindelse med Niels Åge Skovbo´s udtalelser omkring de mange Stallinger på Skanderborgs stykker omkring Voervadsbro, kan jeg da fortælle at jeg har deltaget i elfiskeri på nævnte stykker for omkring 18-20 år siden, dengang var der ikke samme fokus på Skarv, og elfiskeriet gav underligt nok ikke mange stallinger dengang, det vi så mest af var Knude og Gedde, samt en del fredfisk, om det har været et tilfælde, de to gange jeg deltog ved jeg ikke, men det er åbenbart ikke altid stallingerne vælter frem under elfiskeri.
 
Bemærk lige at jeg ikke har skrevet at skarven ikke kan være hård ved stationære fiskebestande, men jeg mener som Niels Riis Ebbesen at man ikke bare kan slå ihjel til højre og venstre, blot for at sikre sin egen lyst til at fange fisk, forøvrigt tror jeg at naturens indvånere, det være sig fisk eller fugle, altid har haft op og nedture, og sådan vil det være til evig tid, uanset om vi mennesker kan lide de eller ej.
 
Forøvrigt så var skarven ved Gudenåen før stallingen.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 23:04
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: niels åge skovbo

 Det er bl.a derfor at der i den nye skarvforvaltningsplan, er kyndige og veluddannede biologer, som VED at dette er tilfældet, og defor har anbefalet at man visse steder kan få lov til at bortskyde et vist antal skarv. 


Hej Niels Åge og flere andre


Lige som så mange andre i denne tråd, så bruger du mange ord på at lovprise de jyske lystfiskers indsats for at lave naturgenopretninger i de jyske vandløb, og den indsats ville også være al ære værd, hvis den ikke blev udført på baggrund af en iskold beregning om, at der skal fisk på bordet for indsatsen.


De jyske åfiskere har kun et mål, og det går ud på at maximere udbyttet af havørreder og laks, som de kan hive op af vandløbene, og nogle steder er selvejerfornemmelserne så groteske, at de lokale fiskere næsten har "skrevet" navn på "deres" fisk i åen.


 

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Mener du at restaureringsprojekterne skal stoppe, hvis vi ikke kan finde nogen helt uden lystfiskerinteresser at pleje til at udføre projekterne - eller skal arbejdskraften betales af skattekroner?
 
Påstanden om, at større fangster er det eneste mål er i den grad en fordomsfuld påstand. Den sårer mig faktiskt dybt - og hvad vil du med udsagnet - det er jo nærmest hadefuldt!! Og naturligvis gør vi det fordi vi er lystfiskere og gerne vil fange fisk. Men fiskene må gerne drage på langfart og blive fanget af gæve lystfiskere ude i verden!
 
Hvorfor kan du ikke bare glæde dig over, at der bliver gjort en indsats, der gavner naturen.
 
 
Mht gedderne så var det ganske normalt for 15 - 20 år siden - og tidligere - at smide gedderne op i græsset. Åbenbart også et sted i det østjyske (?) Holdningen er bestemt ikke udbredt i dag. Tro mig!
Mvh JB
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 23:09
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: niels åge skovbo

 Monitorering foregår primært i mindre bække og øverste på lavvandede dele af åerne.  

Hej Niels Åge


Du og de andre kloge hoveder har så helt set bort fra, at her i den forgangne vinter, der var der mange steder, hvor de mindre bække og store dele af de lavvandede område i åerne var helt bundfrosne, og det har naturligvis medført, at de småfisk som normalt holder til i disse områder, er trukket nedenstrøms, og der går altså noget tid inden de overlevende vender tilbage til disse dele at åløbene.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Jeg har endnu aldrig set et bundfrosset vandløb å eller bæk. Sidste vinter var der i korte perioder is på nedre dele af mine åer. Højere oppe er vandet 7 - 8 grader (kildevand) Det er jo netop fordi åerne er isfri, at skarven fouragerer der, når søer og det kystnære hav er lukket.
Mvh JB
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 23:10

Hej Niels,
Mange tak for dine indlæg. Jeg synes du debatterer på en god og saglig måde, og selv om vi ikke er helt enige, er det gode meningsudvekslinger.

Vil lige kommenterer dit sidste indlæg vedr. de bundfrosne bække og åer. Ja, du har naturligvis helt ret i, at der kan være et antal bække som har været lav og frosset til, så muligvis kan det have indflydelse på befiskningen. Det er dog ikke min opfattelse at det fåtal af små åer og bække der har været frosset til. De åer som jeg besøgte i vinters var alle flydende og med ok vandstand. De el-befiskninger jeg har været med til i sommers, har været i stører åer, men på gydebanker, og de har ikke være frosset til.

I dit første indlæg skriver du at de jyske foreninger arbejder på at sætte så mange fisk ud, at der kommer "valuta" på spisebordet  Smile Og deri har du naturligvis ret. Selvfølgelig vil de gerne fange fisk i åerne når de nu bruger så megen tid på at genoprette fortidens synder. Jeg er f. eks. meget imponeret over hvordan vestjyderne har "redet" laksene i flere jyske vandløb. Stammer som man troede var uddøde. Så jo. Hvis de ikke havde taget fat. Arbejdet hårdt for sagen, så var laksen sikkert uddød i Danmark. Det håber jeg også du har respekt for.

Tillige med, så er der store og betydelige naturforbedringer ved vandpleje. Genslyngninger, anlæggelse af stryg. Beplantninger af breder mm. er alt sammen noget som gavner hele naturen og ikke blot fiskene. Som en biolog sagde til mig i sommers, så er et godt velfungerende vandløb et godt tegn på, at naturen i det hele taget har det godt.


Jeg kender mange af disse ildsjæle som arbejder med vandpleje, og tro mig de er helstøbte naturmennesker alle sammen. De glæder sig også over naturen i sin helhed som dig og mig, så din påstand om det modsatte om, at  der ligger en iskold beregning bag, den synes jeg ikke holder.

En anden ting. Så kan foreninger jo ikke bare sætte de fisk ud som de lyster. Det er der klare og retslige regler for. Der bliver med års mellemrum monitoreret i alle Dk vandløb. Ud fra disse resultater, bestemmes der ganske nøjagtigt hvor mange styk smolt og yngel der må udsættes i hvert vandløbssystem.

 

Med hensyn til at det ikke kan lade sig gøre at regulere noget natur, så er jeg ganske uenig. Selvfølgelig kan man redregulere i skarvkolonierne. Man skal bare gøre det hvert år. Der bliver også nedskud skarv visse steder, hvis de forsøger at oprette en ny koloni.

 

Og slutteligt. Jeg holder meget af den brede natur. Jeg tager også på fugleture. Botaniserer og meget andet. Og jeg synes bestemt at man skal passe på mangfoldigheden. Er en art truet, skal den naturligvis fredes og passes på. Men når en art som er ganske talstærk er ved at udrydde en truet fisk, så synes jeg at vi skal tage vare om den truede fisk. Præcis på samme vis som vi i sin tid tog vare om skarven og hjalp den på fode igen.

 

Med venlig hilsen

 

Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 14 Nov 2010 kl. 23:10
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 23:26
Citat: Niels Riis Ebbesen

 

Man kan ikke lave en fornuftig regulering af skarven, hvis der indføres en jagttid på den, så vil jægere og fiskere straks benytte sig af mulighedden, og der vil med garanti komme til at foregå et helt ukontrollabelt blodbad. Og man kan slet ikke regulere skarven i udvalgte område, for når man tømmer et revir for skarv, så vil der kun gå ganske kort tid, og så vil det pågældende område igen være fyldt op med nye individer, det er den samme mekanisme som vi oplever, når vi fanger en fisk på en standplads, ugen efter er pladsen besat af en ny fisk.


Hele tankegangen med at vi kan skyde, regulere og bekæmpe os ud af alting er et skråplan, og lystfiskerne kan ikke tillade sig at kritisere lanbrugets brug af sprøjtemidler, og jægernes nedskydninger af krager, skader og rovfugle, hvis vi selv ønsker at skarven bliver reguleret. Og hvis skarven skal reguleres, hvad så med hejrer, lappedykkere, måger, oddere, fiskeørne og andre vilde dyr, som også har fisk på menukortet, er det deres tur når vi når lidt længere ud af skråplanet. 



Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

"Ukontrolabelt blodbad"  Du aner jo ikke noget om det du skriver om. I min forening har vi i en periode i forbindelse med udsætninger haft tilladelse til at skyde 30 skarver. Den lokale jagtforening samarbejdede med stor entusiasme. Efter nedskydning af 4 - 6 stk. var det ofte ikke muligt at nedlægge flere. Fuglene holdt sig uden for skudhold, så de reddede livet - det samme gjorde vores smolt. Og jeg kan fortælle, at morgenen efter en udsætnong var åens vandspejl dækket af en fiskeoliefilm fra de flere 100 fugle, der frådsede i dambrugsfiskene. Nu behøver vi heldigvis ikke sætte fisk ud mere, så dét specifikke skarvproblem har vi ikke mere hos os.
 
Desuden kunne en jagttid jo være kort - og kun gælde afgrænsede områder. Blodbad ville dog aldrig komme på tale -  dertil er fuglene alt for lærenemme.
 
Hvorfor kan man ikke kunne gå ind for at regulere/have jagttid på skarv, og samtidig ønske et miljørigtigt landbrug og en total fredning af truede fugle - herunder fiskeørn.???  Dét fatter jeg simpelt hen ikke!!   Er skarven så speciel, at den skal særfredes, selv om den findes i hobetal?
Vi to er jo på samme side - vi er naturelskere. Jeg forstår dig bare ikke Confused
Mvh JB
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 00:02
Citat: Keld P.

 Bemærk lige at jeg ikke har skrevet at skarven ikke kan være hård ved stationære fiskebestande, men jeg mener som Niels Riis Ebbesen at man ikke bare kan slå ihjel til højre og venstre, blot for at sikre sin egen lyst til at fange fisk, forøvrigt tror jeg at naturens indvånere, det være sig fisk eller fugle, altid har haft op og nedture, og sådan vil det være til evig tid, uanset om vi mennesker kan lide de eller ej. 

Ja, en meget hård og streng vinter går hårdt ud over alle arter, men naturen er jo gearet til den slag, for de arter som ikke har tilpasset sig ekstremerne, de er for længst gået til grunde.

Og naturen er også så viselig indrettet, at hvis en art af en eller flere grunde kommer i overtal, så udbryder der som regel smitsomme epidemier, som decimerer den pågældende art, det er også set blandt fisk, som eksempel kan jeg nævne Vallensbæk søerne, hvor medefiskerne for en del år siden havde udsat alt for mange karper.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 00:15

Citat: niels åge skovbo

Er en art truet, skal den naturligvis fredes og passes på.


Laks, havørred og stalling er tilsyneladende ikke mere truet, end at det stadig er ok, at lystfiske efter dem.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
niels åge skovbo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
liviaage

Tilmeldt:: 27 Nov 2006
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér liviaage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 00:37
Hej Niels,
Laksen er kvoteret i de fleste vandløb. Vi har i vores forening Skanderborg Sportsfiskerforening fredet stallingen. Det samme har Grindsted Sportsfiskerforening. Jeg så personligt gerne, at stallingen blev fredet i nogle år.
DTU siger klart, at når bestanden er meget lille, så gælder hver en gydende fisk. Synes også at sø-ørreden bør fredes.

Venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 00:37
Citat: Niels Riis Ebbesen


Laks, havørred og stalling er tilsyneladende ikke mere truet, end at det stadig er ok, at lystfiske efter dem.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Havørred er i den grad ikke truet når der ses overordnet på landsplan. I enkelt-vandsystemer kan det dog sagtens være tilfældet, men så må de fysiske forhold forbedres af de onde åfiskere. (Wink).  End ikke skarven har kunne gøre arten truet  på landsplan Smile  dermed ikke sagt at bestanden ikke er antalspåvirket af skarvprædationen. Andre arter lider dog meget værre end ørrederne på dette punkt - bl.a. fredfisk og gedder, som stort set er forsvundet i "min å". 
Laksen er i fremgang - så længe det fortsætter, kan et kontrolleret fiskeri sagtens forsvares.
 
Mht stalling ved jeg alt for lidt, men rygterne giver anledning til bekymring.
Mvh JB
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 00:48
hej niels riis
 
Ja alle arter har haft en hård vinter undtagen os, du og jeg niels fordi vi sad indenfor i vores varme stuer med mad fra hele verden og hyggede os med vores svimlende over forbrug. Vi tager en tur til syden når det bliver for koldt hygger os så med at observerer eller tage del i den så kaldte vilde natur. VILD NATUR FINDES DER IKKE MEGET AF I DANMARK. prøv at tage til himalaya,canada, den afrikanske slette. jeg har rejst som back backer bums i 7 år, til tider ude i den vilde natur i måneder af gangen, det er hårdt arbejde, selvom man været på overlevelses kursus hos indianerne i canada. Ja du er vred på denne virus kaldet mennesket, det er jeg stadig til tider men jeg har lagt hykleriet bag mig, "vi skal ikke regulerer naturen, den klare det selv". Vrøvl vi er alle med til at regulerer hver eneste dag, hver gang vi åbner en dåse tomater eller sætter os ind i bilen, eller bare det vi sidder i en lejlighed eller et hus. Det er uundgåeligt i det såkaldte civiliserede samfund. Hvad tro du dine kamaraer er lavet af, hvor er de produceret, hvilken natur betalte prisen for det? Nu vil jeg helst ikke lyde som om jeg revser dig. Du lyder som en fin fyr , men du mangler at vågne lidt op. jeg prøvede i en tid at leve på naturens præmisser og ligge alt det verdslige forbrug fra mig. Det var ikke let og jeg måtte til sidst give op og tager tilbage til civilisationen og være en del af "naturreguleringen" siden har jeg prøvet efter bedste evne ikke at fordømme andre og mit eget overforbrug , men at give tilbage der hvor jeg nu have muligheden for det og jeg nyder at være en del af vandløbsforbedringen på fyn, da det gavner alle arter også skarvens, men skarven er og bliver en direkte konkurrent til de skråbelige natur resourser som der nu en gang er tilbage og selvfølgelig skal den også reguleres ligesom alt andet også bliver det. Den ønskelige situation som du taler om "naturen skal nok regulerer sig selv" er lige nogle generationer og en masse verslige fremskidt for sent, med mindre vi tæller vores egen selv- destruktion med. Nok om det nu vil jeg ind og ligger i min varme seng og prøve ikke at få dårlig samvittighed. Du vil for øvrigt elske denne bog læs den og skriv tilbage, du flipper helt ud. den er bare guf for folk som os , der tør at se at vi mennesker er et stort problem for balancen , men ikke rigtig ved hvad vi skal gøre ved det.  Bogen hedder Ishmael af  Daniel Quinn.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 01:31
Citat: Niels Riis Ebbesen



Hej Niels Åge og flere andre


Man kan ikke lave en fornuftig regulering af skarven, hvis der indføres en jagttid på den, så vil jægere og fiskere straks benytte sig af mulighedden, og der vil med garanti komme til at foregå et helt ukontrollabelt blodbad. Og man kan slet ikke regulere skarven i udvalgte område, for når man tømmer et revir for skarv, så vil der kun gå ganske kort tid, og så vil det pågældende område igen være fyldt op med nye individer, det er den samme mekanisme som vi oplever, når vi fanger en fisk på en standplads, ugen efter er pladsen besat af en ny fisk.


Hele tankegangen med at vi kan skyde, regulere og bekæmpe os ud af alting er et skråplan, og lystfiskerne kan ikke tillade sig at kritisere lanbrugets brug af sprøjtemidler, og jægernes nedskydninger af krager, skader og rovfugle, hvis vi selv ønsker at skarven bliver reguleret. Og hvis skarven skal reguleres, hvad så med hejrer, lappedykkere, måger, oddere, fiskeørne og andre vilde dyr, som også har fisk på menukortet, er det deres tur når vi når lidt længere ud af skråplanet. 


Vi fisker af lyst, og vi skal forhåbentligt ikke leve af det vi kan fange, og derfor virker det absurd, at folk i rammer alvor kan få sig selv til beklage sig over, at en fugl har spist nogle af deres havørreder.

Det som naturen ikke kan tåle, det er menneskets evindelige trang til at regulere og bekæmpe, for at forøge udbyttet af jagt, fiskeri og agerbrug, og hvis vi for alvor ville gøre en indsats for at ophjælpe bestandene, så skulle laks og havørred være fredet når de er oppe i åerne.


At forplumre debatten ved at inddrage andre dyr, som absolut intet har med sagen at gøre, det er sgu useriøst og vel mest af alt et udtryk for, at man reelt set ikke anerkender og ønsker at tage ansvar for den ubalance i naturen, som menneskets aktiviteter har resulteret i.
- Jeg kan da også hurtigt forplumrer debatten ved at inddrage følgende:
 Menneskets aktiviteter er altså ikke omkostningfrie for naturen, f.eks. så er der store omkostninger for naturen i de områder i Afrika/Sydamerika, hvor man udvinder metaller til brug i f.eks. digital kameraer - men sådan er det jo "bare", når nogle mennesker skal have en hobby...
 
Faktum er det, at skarvbestanden er blevet for stor i forhold til størrelserne på de fiskebestande som normalt udgør skarvens naturlige føde i havet omkring DK.
Faktum er det, at skarven er rykket ind i en hel del åer, hvor den spiser store mængder ikke kønsmodne fisk (det er altså ikke kun et forbigående enkeltstående isvinterfænomen, men noget der finder sted også om sommeren) - denne predation er ikke holdbar, da der derved kommer til at mangle gydefisk senere - jeg synes ikke det er rimeligt, at skarven skal spise havørreder, stallinger, laks mv. på lystfiskernes bekostning, så bl.a. jeg ikke længere i samme omfang kan fange disse arter og sætte dem på mit spisebord.
 
At det skulle være et skråplan at regulere skarvbestandens antal for at opnå en bedre balance i forhold til fødeudbudet, det er kun folk, som ikke ønsker at tage ansvar for det faktum, at ubalancen i naturen er menneskeskabt eller en forblændet ornitolog, der kan mene det.
 
Skarvbestanden bør sandsynligvis reguleres ned til 40-50% af den nuværende størrelse for at matche fødeudbuddet, hvilket fint kan gøres uden blodbad og uden at det udgør nogen trussel  mod bestanden. 
 
 
 
 
   
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 09:45
Niels Å S
Altså har du ikke at have din påstand i end "at det var der nogen der sagde på mødet"???
Det er jo svært at bruge til noget eller for den sags skyld kalde videnskabeligt.
Jeg vil utroligt gerne se noget holdbart videnskabeligt dokumentation for at det ALENE drejer sig om skarvens fødesøgning og intet andet i pågældende vande.

Jeg søger denne eksakte viden i forbindelse med et stort studiearbejde og har forlængst opsøgt de relevante mennesker og instanser og dine indslag stemmer ikke helt overens med ENKELTE af de oplysninger jeg har pt.
Det er derfor jeg er nysgerrig.
(Jeg vil forøvrigt bede dig om at holde din personlige holdninger om min eller andres netetikke for dig selv.)


Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 10:26
Hej Tom.
Jeg synes du skal kontakte DFS, som har kendskab til flere udelandske undersøgelser. På et videnskabeligt niveau.

Hvis du er medlem af DSF, vil de sikkert hjælpe dig.

Med hensyn til net-etikette, så vil jeg naturligvis kommentere, hvis eksempelvis du ikke "holder en sober kommunikation" når du skriver til mig. Du har selv valgt at deltage i et offentligt forum, og må selv så inde for de kommentarer din kommunikation giver anledning til. Der findes også noget om net-etikette her på siden, som du evt. bør læse.

Lyder forøvrigt spændende med dit studie. Lad os endelig høre nærmere når du har nogle resultater.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo


Redigeret af niels åge skovbo - 15 Nov 2010 kl. 12:24
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 17:05
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: niels åge skovbo

 Det er bl.a derfor at der i den nye skarvforvaltningsplan, er kyndige og veluddannede biologer, som VED at dette er tilfældet, og defor har anbefalet at man visse steder kan få lov til at bortskyde et vist antal skarv. 


Hej Niels Åge og flere andre


Lige som så mange andre i denne tråd, så bruger du mange ord på at lovprise de jyske lystfiskers indsats for at lave naturgenopretninger i de jyske vandløb, og den indsats ville også være al ære værd, hvis den ikke blev udført på baggrund af en iskold beregning om, at der skal fisk på bordet for indsatsen.


De jyske åfiskere har kun et mål, og det går ud på at maximere udbyttet af havørreder og laks, som de kan hive op af vandløbene, og nogle steder er selvejerfornemmelserne så groteske, at de lokale fiskere næsten har "skrevet" navn på "deres" fisk i åen.


Man kan ikke lave en fornuftig regulering af skarven, hvis der indføres en jagttid på den, så vil jægere og fiskere straks benytte sig af mulighedden, og der vil med garanti komme til at foregå et helt ukontrollabelt blodbad. Og man kan slet ikke regulere skarven i udvalgte område, for når man tømmer et revir for skarv, så vil der kun gå ganske kort tid, og så vil det pågældende område igen være fyldt op med nye individer, det er den samme mekanisme som vi oplever, når vi fanger en fisk på en standplads, ugen efter er pladsen besat af en ny fisk.


Hele tankegangen med at vi kan skyde, regulere og bekæmpe os ud af alting er et skråplan, og lystfiskerne kan ikke tillade sig at kritisere lanbrugets brug af sprøjtemidler, og jægernes nedskydninger af krager, skader og rovfugle, hvis vi selv ønsker at skarven bliver reguleret. Og hvis skarven skal reguleres, hvad så med hejrer, lappedykkere, måger, oddere, fiskeørne og andre vilde dyr, som også har fisk på menukortet, er det deres tur når vi når lidt længere ud af skråplanet. 


Vi fisker af lyst, og vi skal forhåbentligt ikke leve af det vi kan fange, og derfor virker det absurd, at folk i rammer alvor kan få sig selv til beklage sig over, at en fugl har spist nogle af deres havørreder. Og når skarven spiser en fisk, så er det hele fisken, med hoved, skæl og indvolde, der går ikke et gram til spilde. Det er jo noget helt andet, når vi mennesker fortærer vores fangst, vi smidder jo ca. 60% af fisken i skraldespanden.


Meget af argumentationen i denne debat bygger i øvrigt på, at sidste vinter var en ekstraordinær hård isvinter, hvor de indre danske farvande var dækket af is, og i en sådan situation er der masser af svømmefugle som bliver koncentreret i de store åløb, men det er jo ikke en normalt forekommende ting, at vi har isvinter i Danmark, iflg. statistikken så går der faktisk 20-25 år mellem dem. Og jeg er temmelig sikker på, at alle de arter som lever i åerne, er genetisk tilpassede, så de kan overleve en isvinter, hvor der bliver toldet ekstra hårdt på dem, for hvis det ikke var tilfældet, så ville de for længst være gået til.


Det som naturen ikke kan tåle, det er menneskets evindelige trang til at regulere og bekæmpe, for at forøge udbyttet af jagt, fiskeri og agerbrug, og hvis vi for alvor ville gøre en indsats for at ophjælpe bestandene, så skulle laks og havørred være fredet når de er oppe i åerne.


Ang. mit udsagn omkring gedderne, så kan man bare læse i Sportsfiskeren, i det har der gennem årene været masser af rørende artikler om, hvordan lokale foreninger har optaget gedderne i forbindelse med el-fiskeri efter havørreder, det bliver som regel oplyst, at gedderne bliver flyttet til lokale moser og småsøer, man glemmer bare at fortælle, at mange af disse vandhuller er så små, lavvande og/eller forurenede, at der slet ikke kan leve gedder i dem.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Jeg plejer normalt ikke at bruge sådan et sprog, men Niels Riis Ebbesen, for hel.. hvor er du dog bare en klaphat af format. Du kan skrive din holdning til tingene, men den der idiotiske anklage mod vi jyder, den kan du stikke op i din arrogante Sjællandske R..!  Går udfra du holder dig på øen, for du skal vel aldrig til Jylland hvor de frygtelige jyder er, så du kan jo hoppe ud i Sundet og rykfiske og fejlkroge en masse fisk...den form for fiskeri er jo udbredt hos DIG. 
 
Kan det tænkes, at der i Jylland er MANGE flere vandløb, hvor man kan hjælpe fiskene til bedre betingelser eller er du så blåøjet at du ikke er i stand til at se at vandløbsrestaureringer foregår overalt i Danmark hvor det er muligt og hvor de frivillige kræfter står til rådighed. Jeg forventer absolut ikke at vade i fisk fordi en bæk/tilløb gøres i orden således at fiskene får bedre betingelser, men nu er fiskeri og fisk min interesse, så derfor er det naturligt at give fiskene bedre betingelser - også selvom jeg sikkert ikke fanger flere fisk af den grund. Mange af de vandløb der restaureres er netop vandløb som vi mennesker og ofte landbruget har ødelagt pga dyrkning/udretning gennem tiden, så hvorfor ikke re-etabelere dem, når nu muligheden er der og dyrelivet får meget bedre betingelser.
 
Du må have et kedeligt liv, da frivilligt arbejde foregår overalt inden for mange interesseområder, men du kan åbenbart ikke selv finde på at hjælpe med noget, men nøjes med at sidde i din osteklokke og svine andre til, som rent faktisk yder en indsats for naturen.
 
Desuden vrøvler du noget så grusomt...du skriver at hvis der var en jagttid på skarven, så vil der kommet et ukontrollerbart blodbad...samtidig skriver du at der kort tid efter man har fjernet fugle, bare vil komme nye til. Hvis det er tilfældet, hvad skader det så at regulere bestanden.....intet, da der jo bare vil komme nye fugle til som du selv skriver. Isåfald kan der jo ikke ske noget ved at prøve at lave en jagttid/regulering.  Skarven var engang truet...det er den ikke længere og det samme gør sig gældende for mange andre dyr, så der er INGEN problemer i at indføre jagt eller en regulering på fuglene ligesom man også regulerer råger, måger, duer osv.
 
Mht gedderne......igen snakker du om noget du ikke ved en døjt om......jeg har kendskab til 3 foreninger her i det jyske der for 10-20 år siden opfiskede gedder og udsatte dem igen i søer. Denne opfiskning og flytning var clearet med biologerne og de søer som blev tilført gedderne var alle søer, der indeholdt gedder i forvejen og hvor gedderne kunne overleve, så din påstand holder ikke vand.
 
Og hvorfor du smider 60% af fiskene du fanger væk og kun spiser de 40% forstår jeg ikke...det må være nogle meget meget små fisk du fanger, siden du har sådan et stort spild...det er måske gætterier...men du er vel egentlig slet ikke lystfisker..vel?
 
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres