Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opfordring til ulovligt fiskeri med garn.

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Opfordring til ulovligt fiskeri med garn.
    Sendt: 02 Okt 2010 kl. 11:48
Hej,
Jeg fik bl.a. en dejlig bog af min kæreste i fødselsdagsgave for nogle uger siden med titlen: "Den nye komplette håndbog i selvforsyning" udgivet på Gyldendals forlag. I dag sidder jeg så og læser i den og kommer om til kapitlet, der hedder "Føde fra havet", hvor der beskrives forskellige fiskeredskaber, hvorved man kan få fisk til husholdningen. Min overraskelse bliver dog stor, og jeg bliver noget forarget, da jeg kommer til et afsnit, der hedder: " Nylon drivgarn". Jeg citerer ordret:
Man kan også fange laks med nylondrivgarn, når de vandrer fra havet op i vandløb. Det skal være bleggrønt, enkelttrådet net, seks masker højt og med 13cm maskestørrelse for middelstore fisk og 14 cm. for store fisk. 10 cm. er velegnet til havørred. Disse enkelttrådede net er så usynlige, at man kan fiske laks med dem både i daglys og om natten. Den eneste vanskelighed, der kan opstå(bortset fra tilfældigt opdukkende fiskeriinspektører!), er sæler, som muligvis forfølger fisken ind i nettene og river dem i stumper og stykker.

Jeg syntes, det er forkasteligt, at en bog, der opfordrer til ulovligheder, får lov til at blive udgivet af et forlag i DK. Bogen skriver jo ligefrem indirekte, at risikoen for at fiske ulovligt på den måde, er minimalt, da fiskeriinspektionen er tilfældig.
Det kan godt være, at jeg er for nærtagenEmbarrassed, men jeg syntes jo ikke det er nødvendigt. Det afsnit kunne jo nemt være taget ud.
Mvh.
Michael L.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 11:55
Ps. bogen er iøvrigt kanon og lærerig læsning......på nær altså det afsnit. Jeg mener.....vi skal jo ikke ligefrem til at opfordre til og lære en ny generation ulovligt garnfiskeri, når hovedparten, der stammer fra den tid, hvor det blev gjort  i stor stil og vist nok også var lovligt, bliver for gamle til at kunne holde til det "erhverv". Jeg ved godt, at der er nogle "knaldhætter" imellem 30 og 55 år, der også praktiserer dette ulovlige garnfiskeri, men jeg har en naiv tro på, at hovedparten er de helt gamle mennesker, som har den holdning, at "sådan har vi altid gjort".
Mvh.
Michael L. 


Redigeret af Michlar - 02 Okt 2010 kl. 11:57
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 13:39
Det er vel noget, dem der har oversat bogen fra Engelsk til Dansk, de ikke har været opmærksom på...
- Men klart, det havde nok været på sin plads med en tilføjelse i det omtalte afsnit, hvor der passende kunne have været f.eks. en henvisning til lovpligtigt fisketegn og fredningsbestemmelser mm.
 
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 14:06

Ellers har forfateren ikke beskæftige sig med lystfiskeri eller i det hele taget ikke sat sig grundigt ind i hvordan man driver fiskeri lovligt

Mvh Henrik buresøen
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 14:40
hej.
 
uden at være helt inde i reglerne, må jeg sige at jeg har lidt svært ved at se det ulovlige i noget af det der er skrevet.
 
jeg tror at vi som lystfiskere skal passe lidt på ikke at slå alle over en kam. bare fordi man fanger en havørred i et garn er det jo ikke ensbetydende med at den er fanget ulovligt.
der er mange steder i DK hvor det er muligt at fange masser af havørred på lovlig vis. når det så kommer frem kommer lystfiskerne farende og råber op om at det er for dårligt og at det skal forbydes.
jan
 
 
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 15:56
Al fritidsfiskeri bør forbydes. I mine øjne er fritidsfiskere det samme hvis vi var jægere, og der kom en gruppe mennesker i skoven som ved et beskedent beløb bare kunne sætte snarer og rævefælder op.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 16:07
Citat: anonym

hej.
 
uden at være helt inde i reglerne, må jeg sige at jeg har lidt svært ved at se det ulovlige i noget af det der er skrevet.
 
Denne linie er vel ikke ligefrem det, som man ville bruge, hvis det fiskeri man omtaler er lovligt fiskeri:
... Den eneste vanskelighed, der kan opstå(bortset fra tilfældigt opdukkende fiskeriinspektører!),  ....
 
 
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 19:31
kender et par der sætter et par garn en gang i mellem super flike fyre,men de bryder reglerne stort set hver gangUnhappyderes undskyldning er at hvis de sætter deres garn lovligt fanger de ikke nogen ørred,jeg siger bare prøv med en stang,men så fanger man ikke 10-20 ørred af gangen så det har ingen interesseDeadforbud det mini erhvervs fiskeri de kalder fritids fiskeri så er den skid ude af verden.det kan også bedre betale sig da lystfiskere spytter meget mere i kassen end fritids fiskere.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 13:21
Hej Ja det er jo sørgeligt Peter.. selvom de er flinke mennesker, så kan du finde fiskerikontrolles tlf. nr på krak... bare en velment godt råd, til dig fra mig helt gratis.. :)
Vh. Tommy Lund
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres