Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehovede vægt/længde

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehovede vægt/længde
    Sendt: 29 Sep 2010 kl. 14:32

Et spørgsmål om skydehoveder og vægt.

En 10,5 fods stang kl. 7 som passer med et flydende skydehovede på 9,7 meter og 27 gram - til underhåndskast.
 
Hvis jeg nu vil ha nogle synkende hoveder som er kortere - f.eks. 8-8,5 meter - skal de så veje mere eller mindre end det flydende eller det samme ?
 
vh
Peter
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 14:35
du bruger vel ikke et 27 grams skydehoved nu til en klasse 7 den skal ikke veje mere en 17-18 stykker
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 14:52
Jo jo - det er en switch stang - det skulle jeg nok ha skrevet :-)
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 15:03
27 gram virker godtnok tungt!
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 15:09
Nu gik spørgsmålet altså på når man vælger et synkende kortere hovede - skal det så veje mere eller mindre end det flydende man ellers bruger (og se bare bort fra de 27 gram hvis det forvirrer - det er nu engang det stangen kaster med Party ) ?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 15:21
Der er to faktorer, der trækker i hver sin retning. Jo kortere hovedet klippes, jo tungere skal det være. Omvendt - jo hurtigere det synker, jo lettere skal det være.

Johan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 16:13
Hej Peter
 
Jeg kører efter at jo længere jo tungere, og deraf også jo kortere jo lettere Smile
Og forskellig synkehastighed, men samme længde, samme vægt sådan ca. Wink
 
Mvh
Lasse
 
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 18:00
Citat: Johan

Der er to faktorer, der trækker i hver sin retning. Jo kortere hovedet klippes, jo tungere skal det være. Omvendt - jo hurtigere det synker, jo lettere skal det være.

Johan
 
Hej Johan.
 
Den diskussion har vi haft flere gange herinde og dette er der meget divergerende opfattelser af.
Jeg er nu af den overbevisning at det rent faktisk forholder sig omvendt af den simple årsag af et kortere hoved med samme vægt jo tydeligvis spænder stangen hurtigere og dermed hårdere...derfor ned i vægt.
Årsagen til at du netop med samme længde går ned i vægt med en synkende line er jo den samme, altså når den samlede vægtfylde er mindre så spændes stangen hårdere, også hjulpet på vej af det faktum at den kortere line jo vender hurtigere.
 
Så jeg forstår simpelthen ikke hvorfor nogle mener at linen skal være lettere når den er kortere, det er jo i strid med almindelig logik.
 
Mvh
Jim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 18:03
Helt klart samme betragtning som Lasse.
/Allan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 18:08
Citat: allan overgaard

Helt klart samme betragtning som Lasse.
/Allan
 
Simpelthen...det er jo præcis sådan tingene forholder sig.
 
Mvh
Jim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 20:14
Hej Peter
Ja, det er stivheden af stangen og kasteren der afgør vægten på linen og ikke hvad der står på stangenClap 

Hvis det er til åen, hvor det drejer sig om løft linen af vandet og læg ud igen uden blindkast vil jeg vælge: længere = lettere  og/eller hurtigere synkende = lettere, da det er tungere at løfte et langt og/eller en dybere synkende line. Her er det altså bagkastet, der er vigtigst/sværest. Om vendt på kysten hvor det er fremkastet der vigtigst, og hvor der ikke modstand fra vandet..Smile 

Hvis man wader dybt vil jeg af hensyn til bagkastet og "plask" også gå ned i vægt med et længere hoved på kysten, da det giver til en vis grad højere line hastighed og dermed kortere falde tid. Tilmed falder en tættere line også hurtigere. 

Det er altså ikke så simpel at svare påOuch 
Vh. Chan


Redigeret af chan - 29 Sep 2010 kl. 20:22
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 21:02
Hej Jim

Ja, den har vi vist haft førWink Og du skylder vist stadig en forklaring på, hvorfor et kort hoved flyver hurtigere? (medmindre du bruger flere kræfter end nødvendigt) En af fordelene ved korte klumper er netop, at du kan sætte farten ned og stadig strække dem. En anden er, at luftmodstanden er mindre.

Hvis vi forudsætter at der kun kastes med den nødvendige linehastighed for at strække linen i bagkastet, vil den lange klump altså flyve hurtigere. Da kastet samtidig afvikles langsommere (linen er længere tid om at strække), har den længere tid til at bøje stangen, før linen strækkes. Læg dertil, at vindmodstanden er større, så må facit nødvendigvis være, at stangen belastes mere med en lang line. Derfor skal den være lettere.

At det ikke føles sådan, er en anden snak. Men man skal ikke altid klippe liner efter, hvordan det føles, men efter hvordan stang og line opfører sig.

Johan



Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 22:03
Att. Chan
En vægt reduktion betyder vel ikke nødvendigvis, at linens hastighed øges? Hvis forholdet mellem vægt og hastighed allerede er optimalt, vil en reduktion af vægten vel alene betyde, at den samlede energi i kastet reduceres?

Att. Johan
Hvorfor bøjer stangen mere med et længere skydehoved end et tilsvarende kort? Hvis det altså er det, som du mener.


Mvh
Christian 



Redigeret af Saltflyfish - 29 Sep 2010 kl. 22:11
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:19
Citat: Saltflyfish



Att. Johan
Hvorfor bøjer stangen mere med et længere skydehoved end et tilsvarende kort? Hvis det altså er det, som du mener.



Jeg tillader mig at tage udgangspunkt i, at der ikke spildes unødvendige kræfter på at strække linen i bagkastet. Med det udgangspunkt må du nødvendigvis have mere fart på linen med det lange hoved. Følgelig bøjes stangen mere, mens linen ruller bagud. En slags forspænding af stangen. Og når du skal til at flytte linen i fremkastet, har du en line med større overfladeareal, der yder større luftmodstand. Begge dele peger i samme retning.

Johan
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:27
Hej Johan.
 
Jamen den forklaring har jeg jo givet forlængst.
Og hvem siger at en kortere line flyver hurtigere ?
Det som jeg bla siger er at den vender hurtigere og det vil den jo i sagens natur gøre når linebuen ruller med samme hastighed på en kortere strækning hvilket giver et betydeligt mere voldsomt "overslag" og dermed en øget belastning af stangen...derfor ned i vægt.
At luftmodstanden er større med en længere line er jo helt naturligt og betyder at linehastigheden dermed vil falde og derfor vil den samme vægt spænde stangen mindre.
 
Johan det er altså ikke raketfysik dette her.
 
Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:32
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:39
Hej
Lasse siger jo længere jo tungere,Johan siger jo længere jo lettere.
Pudsigt nok kan det meget vel være at i faktisk mener det samme.
Jeg skal her henvise til data på mine Carron speyliner klasse 10/11.
 Jeg har dem med 75-85-og 95 fods  klumper.De vejer hhv.56-60 og 63 gram.
Altså jo længere jo tungere.Omregner vi til vægt pr.Løbende fod så bliver resultatet det
modsatte idet 75`en vejer 0,75 gram/fod,85`0,7 gram/fod,og 95`0,66 gram/fod,
altså jo længere jo lettere.
 
Per
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:58
Angående at strække linen, så afhænger dette af vel energien i kastet, dvs. vægt og hastighed, og ikke alene hastighed.

Vi er vel enige om, at ved det optimale forhold mellem vægt og hastighed kan du ikke ændre nogle af disse to faktorer uden at reducere energien i kastet?

Kastemæssigt giver det, IMHO, kun mening at øge linens vægt for at øge energien i kastet, men du skriver, at et kort skydehoved kræver mindre energi end tilsvarende langt. Alligevel øger du vægten på korte skydehoveder(?) for, som jeg forstår det, at kunne nedsætte hastigheden. Har jeg forstået det korrekt, så tilstræber du altså at kaste med en lav hastighed, når du kaster med korte skydehoveder. Hvorfor det?

Når du skriver om lange skydehoveder, så skriver du om højere hastighed, men hvorfor det? Jeg har forstået det sådan, at du tilstræber at kaste med lav hastighed, jf. ovenstående. Hvorfor denne inkonsekvens omkring hastighed?

Hvad hvis hastigheden ikke kan øges, der er jo en øvre grænse for hastigheden, men at vægten kan øges uden at nedsætte hastigheden og dermed reducere energien i kaste, jf. også mit spørgsmål til Chan omkring optimering? Altså øge energien ved at øge vægten.


Mvh
Christian


Redigeret af Saltflyfish - 30 Sep 2010 kl. 00:35
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 00:17
Hej Jim,

Ja, det er jo svært, når vi ikke engang er enige om forudsætningerne.

1. Jeg har ikke sagt, at den korte line flyver hurtigere. Jeg har sagt, at du er nødt til at sætte mere fart på den lange line, hvis du vil strække den i bagkastet.

2. Belastningen af stangen i bagkastet skulle helst udgøres af linebuen, der ruller. Får du et voldsomt overslag, har du dels brugt flere kræfter end nødvendigt for at strække linen (hvilket kan forsvares for at opnå øget forspænding af stangen ved lange kast). Dels er et voldsomt overslag en af de bedste metoder, hvis du vil have linen til at slå ned og fange græs, vand, sten o.lign.

3. Din sidste betragtning med luftmodstanden har jeg meget svært ved at se nogen logik i. Du skal have større fart på den lange line for at strække den. Den aftager selvfølgelig undervejs, og hvis du ikke har spildt kræfter, er der lige præcis nok til, at den strækker. Så kommer fremkastet, hvor du igen har en line med større luftmodstand, der skal i bevægelse.

Summa-summarum. Du vil altså overbevise mig om, at jo større modstand linen yder i fremkastet, og jo hurtigere den flyver i bagkastet, jo mindre bøjer den stangen...det skal der vist raketfysik til at forklare...Ermm

Johan
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 00:33
Att. Johan

Jeg har opdateret min besked.


Mvh
Christian
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 01:03
Hej Christian

Det er ikke sådan, du skal forstå det. Du bytter rundt på årsag og virkning.

Jeg ønsker helt generelt ikke at kaste med større linehastighed end nødvendigt. Det kræver mindre energi at strække 8 meter end 10. Derfor kan du tillade dig at nedsætte hastigheden mere med korte klumper. Indtil en vis grænse selvfølgelig, linen skal jo stadig holdes i luften.

Det er svært at tale om nogen 'optimal' vægt eller længde. Alt i grejvalg er et kompromis, hvor man leder efter den bedste balance. Skulle man ramme den rent teoretiske optimale situation, vil den være væk i næste kast, fordi der altid er en ny situation med et nyt kast.

Valg af den rette vægt er et skoleeksempel på, at man må gå på kompromis med tingene. På den ene side er vægten ret afgørende for, hvor let det er at bøje stangen. På den anden side sætter vægten også grænser for, hvor hurtigt stangen kan sende linen afsted.

Når jeg øger vægten på korte hoveder, er det, fordi jeg vil have liner, der belaster stangen tilnærmelsesvis lige meget uanset længde.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 01:22
Citat: LasseK

 
http://vimeo.com/10118463
 


Hej Lasse

Det må stå for hans regning. Stangen ER belastet, når linebuen ruller. Simpel logik.

Johan
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 09:23
Tak for endnu en interessant line/vægt/kaste debat Handshake
 
 
vh
Peter


Redigeret af P.M. - 30 Sep 2010 kl. 10:46
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 11:14
Hej Peter

Det lyder ganske fornuftigt til skagit kast, men det var jo ikke det du spurgte om til at starte med

Mvh
Lasse
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 13:07
Hej Lasse, nej det var også derfor jeg slettede det igen -  jeg havde forvekslet de synkende tips man ofte bruger med skagit hovederne, med at skagit hovederne var synkende Geek
Til andres oplysning så skrev jeg at man anbefalede et skagit hovede på 480 grains + en tip på 110 grains.
Hvor finder man en grundig beskrivelse af hvad Skagit kast egentligt er og hvordan linerne er strikket sammen ?
 
vh
Peter
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 18:25
Hej Peter
 
Skagit kast er dybest set bare dobbelt spey, snap C og den slags vandkast med vandfødt anker, med en kort meget tung flydende klump til at rive den synkende spids ud af overfladen. Speypages.com har en del om emnet, bland andet skrevet af Ed Ward, manden der står som fadder til skagit teknikken.
 
Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 18:35
Hej Johan
 
Virkelig? hvor belastet er den, snakker vi kilo eller mikrogram? og er det altid tilfældet og har det overhovedet noget at sige for kastet eller er den i virkeligheden bare en detalje vi kan leve uden, men som vi ikke kan blive fri for?
Det ses ret tydeligt at med et kast med lige akkurat den energi der skal til for at stræke linen, der er der ikke nok spænd på til at bøje stangen i seværdig grad. Der er helt sikkert nogen kræfter der påvirker stangspidsen, men ikke noget der kan kvalificere som forspænding, der skal mere smæk på, men det var jo ikke dit præmis: http://vimeo.com/11968519
Og læg mærke til at jeg med vilje ikke føder linen tilbage fra trækket, det vil hjælpe med til at lette presset på stangspidsen, og dermed fjerne meget af den forspænding der ses. Åh ja når den kraftigste bøjning observeres, det er splitsekundet efter at linen har strukket sig helt ud, og det er ikke det bedste tidspunkt at starte sit næste kast.
 
Mvh
Lasse
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 18:51
Citat: LasseK

Hej Johan
 
Virkelig? hvor belastet er den, snakker vi kilo eller mikrogram? og er det altid tilfældet og har det overhovedet noget at sige for kastet eller er den i virkeligheden bare en detalje vi kan leve uden, men som vi ikke kan blive fri for?


Ja, du kan jo prøve at slippe linen. Så kan du se, hvor meget energi, du holder i hånden, og som dermed også påvirker stangen.

Johan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 19:14
Hej Christian
Nej, ikke nødvendigvis. Jeg skrev også "til en vis grad".Wink
Vh. Chan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 19:36
Og hvor meget energi er det? Hvor meget trækker den? Kan jeg måske i virkeligheden kaste så sagte at den slet ikke trækker noget ud? (ja jeg kan.....)
 
Stik mig frisk et antal kcal eller lignende så jeg kan forholde mig til det, for jeg kan dælme ikke mærke den store forskel, og den har tilsyneladende meget at sige Smile
 
Mvh
Lasse 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 20:58
27!

Var det ikke sådan, Oksen fra Hammel svarede, da han blev spurgt, hvor mange kræfter holdet havde brugt på dagens etape. Så det kan jeg jo også svare. Og svaret giver ligeså meget mening som spørgsmålet - som du selvfølgelig udmærket godt ved, der ikke findes et meningsfuldt svar på i en verden, hvor forudsætningerne ændrer sig for hvert nyt kast. Dertil kommer:
1: Jeg har ikke en jordisk chance for at måle energien.
2: Du har ikke en jordisk chance for at kontrollere, hvis jeg alligevel slyngede et tal ud. Så skal vi ikke holde os til at diskutere ting, der giver mening?

Det eneste nogenlunde håndgribelige, jeg kan give dig, fik du på egen foranledning for godt et års tid siden.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum_display.asp?place=gen&mode=uden_menu&menu=Forum&messageNo=20&threadID=32886&Id=283836&fv=Dette

Johan
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 21:36
Citat: P.M.

Hvor finder man en grundig beskrivelse af hvad Skagit kast egentligt er og hvordan linerne er strikket sammen ?

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 23:47
Citat: scott

Citat: Johan

Der er to faktorer, der trækker i hver sin retning. Jo kortere hovedet klippes, jo tungere skal det være. Omvendt - jo hurtigere det synker, jo lettere skal det være.

Johan
 
 
Så jeg forstår simpelthen ikke hvorfor nogle mener at linen skal være lettere når den er kortere, det er jo i strid med almindelig logik.
 
Mvh
Jim.
 
Ups...det var en fejl, jeg mente fatisk tungere og ikke lettere.
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2010 kl. 08:12
jeg har det lidt svært med mit skydehoved på 11m som jeg bruger på kysten, det er 15.5gr, nu tænker jeg på at prøve med en rio dart istedet, skal den være tungere eller lettere? hovedet er jo kortere.
Cry
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2010 kl. 09:02
Jeg vile gå en klasse op.
Her er lidt at gå efter på Dart linerne.
 
#6 -Rio Dart = 13,0g, -Outbonde short = 15.2g
#7 -Rio Dart = 15,5g, -Outbonde short = 17,2g
#8 -Rio Dart = 17,0g, -Outbonde short = 20,4g
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2010 kl. 16:36
27 kcal, cool, har lige fået en idé til en gedign slankekur, kast med lange skydehoveder LOL
 
Aner ikke hvem den der okse fra hammel er, men går ud fra at det har et eller andet at gøre med holdsport og sikkert noget med et løb over flere dage eller sådan noget, men det siger vel ikke meget om fluekast Sleepy
 
Det er dig der hele tiden fremhæver energibesparelsen som væsentlig, og derfor må man vel gå udfra at du har noget håndgribeligt at bygge det på, og nu siger du at du ikke har en jordisk chance for at måle det. Er det så ikke rimeligt meningsløst at påstå at det ene er bedre end det andet, når du alligevel ikke kan overbevise mig med fakta? Det kan meget vel passe at for dig er det energibesparende at bruge tungere hoveder når de skal være kortere, men derfor behøver det da ikke at være den endegyldige sandhed?
 
Takker for linket, undskyld jeg ikke kom tilbage på den sidste år!
 
10 meter og 12 gram og 7,5 meter og 13,8 gram. Er det lineært?  Mere så vi kan ekstrapolere vægten på eks. et 5 meters hoved til meget trange pladser og et 15 meters til de rigtig lange kast med god plads Wink
 
Mvh
Lasse
 
 
 
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2010 kl. 17:00
Hmmm. Hvis det passer så skal jeg da til at finde mit gamle 15cm. Skydehoved frem igen. Der står godt nok gladsax på siden af det og er udstyret med en trekrog for enden af forfanget, men hvad? Bare det virker ;-)
Det er Gazzzzz. Du kan tage det Johan.
/Allan.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 02:13
Hej Lasse

Oksen fra Hammel hedder også Chris Anker Sørensen og er en dansk cykelrytter, der er ligeså god til at levere en kæk bemærkning som til at køre opad bjerge.

Ja, jeg fremhæver energibesparelse som væsentlig, hvilket forekommer mig ret logisk. Jeg tvivler lidt på, at nogen vælger grej med det formål at spilde en masse kræfter. Men det er helt og aldeles din opfindelse, at det skulle give mening at måle sig frem. Og da i særdeleshed når man, som du, spørger til et øjebliksbillede af noget i konstant forandring.

De fleste teorier kan skydes ned ved at lægge andre forudsætninger ind. Derfor er det smartere at sætte sig ind i, hvordan tingene indvirker på hinanden, og arbejde sig frem derfra. Alt for mange har draget alt for vidtgående konklusioner på baggrund af, hvad de mente at observere på et videoklip, hvor mange mønter der skulle i en sokWink, eller hvad pokker man nu har fundet på. Det vigtigste er næsten at kende begrænsningerne af, hvad man kan tillade sig at konkludere.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 02:14
Citat: allan overgaard

Hmmm. Hvis det passer så skal jeg da til at finde mit gamle 15cm. Skydehoved frem igen. Der står godt nok gladsax på siden af det og er udstyret med en trekrog for enden af forfanget, men hvad? Bare det virker ;-)
Det er Gazzzzz. Du kan tage det Johan.
/Allan.


HEj Allan

Nej puha, så får du bare en grim smag af isbjørnetis i munden...Wink

Johan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum