Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Montage hjælp til stangholder

 Besvar Besvar
Forfatter
Patrick H Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kyllingdelux Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kyllingdelux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Montage hjælp til stangholder
    Sendt: 23 Sep 2010 kl. 20:28
Hej folkens jeg skal til at sætte en stangholder på min Terhi 385, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal sætte dem fast.
 
Der er tale om 4 stk. Berkley Classics, de skal sættes mellem hvert sæde, ca midt mellen, 
de skal monteres på lønningen. 
 
1) hvad str. skruer skal man som min. bruge?
 
2) skal der en slags lim eller glasfiber under så det holder bedre?
 
hilsen Patrick
 
 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 22:25
Kan man på den jolletype komme til fra bunden af - dvs. er det kun et lag fiber de skal skrues fast på/igennem og kan man komme ind og spænde en bolt fast på bagsiden evt.?

Hvis det er tilfældet, så vil jeg anbefale nogle små bolte med spændeskiver med en gummipakning på, aner ik hvad fagnavnet er for disse, men vi fandt nogle løst i Stark der fungerer super til fastmontering af holderne, hvor selve stangholderen sidenhen stikkes i og låses fast.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 22:30
Swebbe.... Låsemøtrikker er navnet du leder efter ;)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2010 kl. 11:39
Jeg og dem jeg kender der har småbåde, vi bruger rustfri pladeskruer i 5,5 - 6 mm  til de stangholdere, som ikke sidder på søgelænderet, skruen skal have en længde, så den kommer til at stikke ca. 20 mm ind i glasfiberen. Der bores for med et 3,5-4 mm. bor og der fyldes godt med f.eks. 2. komp. Kemisk metal i skruehullerne inden skruerne skrues i - pas på med at overspænde skruerne.
 I stedet for at montere stangholderne direkte på glasfiberen, så kan det anbefales, at du i stedet for montere et par søgelænder-bøjlehåndtag på båden og så montere stangholderne derpå - det giver flere muligheder for at placere stangholderen, samt det er også rat at have noget at holde fast i:
Til top
Patrick H Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kyllingdelux Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kyllingdelux Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2010 kl. 20:00
Super tak Big smile
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 16:28
På Tehri joller kan man ikke komme til på bagsiden med en låsemøtrik, der skal man bruge selvskærende skruer forseglet med Sikaflex eller lignende sealer.
 
Ideen med et par håndlister er klart anbefalelsesværdig, dog skal de monteres på samme måde, så man slipper desvære ikke for huller i båden!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 18:35
På tehri kan man ikke få en møtrik på bagsiden, med mindre man laver et inspektionshul.
Der skal bruges selvskærende skruer og der skal bruges Tec-7 til skruehuller og gerne på hele fladen mellem glasfiber og beslag.
 
Det er klart at foretrække at montere en inspektionsluge, så du kan få en møtrik på bagsiden. Selvskærende skruer er kun en nødløsning.
 
Når du så skal til at montere tingene, så skal du sørge for at skruerne er 100% rustfrie. Dem du køber i dit lokale byggemarked er IKKE rustrfire. Jo det står sikkert på pakken, men når først de har siddet på din båd i et par måneder, så har du røde rust streger på gelcoaten. Skrerne skal købes i en marine butik. Ja de er meget dyrere, men til gengæld er de rigtigt rustfrie. Hvis du er i tvivl kan du teste skruerne med en magnet. Rigtigt rustfrit er umagnetisk og er skruerne (og møtriker+skiver) bare det mindste magnetiske, så find nogle andre!
 
MVH Frank
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum