Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ussing Bech stænger

 Besvar Besvar
Forfatter
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ussing Bech stænger
    Sendt: 21 Sep 2010 kl. 21:06

nogen der kan ødsle ud af deres erfaringer med deres Afinity stænger??

Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 22:05
Hej Heine,
 
Jeg er den heldige ejer af en CTS affinity X 9' #8 stang, som er en utrolig lækker stang, den har en rigtig fed aktion, hurtig men ikke en stiv stang. Desuden kan man jo hos Claus og Co få monteret alt de fedeste øjer, osv, plus det håndværk de laver er ret lækkert.
 
Kan kun anbefaldes, desuden er prisen også til at betale..:-)
 
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 22:11
Hej Qweqqe
 
Kender lidt til Affinity stænger.
 
Har fisket med både #8 i mx udgaven og #5 i x udgaven.
 
Af de to typer kan jeg bedst lide mx'eren. Vel er den ikke så hurtig som x'eren, men en uhyre behagelig stang at både kaste og fiske med. Der var flere af mine fiskevenner, som var meget positivt overraskede over stangen. En bedømte den endda til at være en klasse 6 inden han fik set på teksten på klingen.
 
Stangen blev brugt i forbindelse med enhånds fiskeri efter mellemlaks (5-10kg) og den havde bestemt ingen problemer hverken med at kaste de tungere jern ej heller med at tæmme fiskene (se mit profilbillede).
 
Når jeg næste gang skal anskaffe mig en ny stang vil Affinitystængerne helt klart være med i "testfeltet".
 
En anden fordel ved enten at bygge stængerne selv eller lade UB gøre det er, at du selv kan bestemme din stangs udseende og udformning. Ikke fordi det betyder noget for stangens evner som fiskeredskab, men når man nu kan få en custombygget stang til samme pris (og kvalitet) som high end mærkerne og så selv kan bestemme hvordan den skal se ud er der ikke så meget at betænke sig på. For mig har det betydet at jeg har fået netop det type håndtag jeg helst vil have.
 
Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men kan du komme forbi hvor Claus bor, plejer man at kunne få lov at prøvekaste/fiske stængerne inden man køber - så fat "pennen" og skriv.
 
God jagt
 
Lars
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 22:21
de er fede!
 
jeg har affinity-x #5 og #7 og har haft en x 3'er også det er hurtige stænger med masser af feeling, og så erde super lette:-)
jeg har også haft affinity mx i #5 og #7 de arbejder noget dybere men er stadig rigtig dejlige stænger:-)
 
om ussingbech's monmtering kan jeg ikke sige andet end at det ser godt ud, jeg har dog ikke haft nogen af dem selv
 
mik
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 22:48
Jeg kan ikke prale af jeg er ejer af en UB stang, men har prøvetkastet nogle af dem, og mit næste projekt bliver da også klinger og matrialer ffra drengende.
Det gode ved at lave dem lave den, er, at du får kvalitet, og er sikker på at øjeplaceringer, og rygrad sidder som de skal, modsat langt dyrere stænger, som nogle gange bliver lavet lidt for hurtigtDead
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 08:41
jeg har ikke haft fornøjelsen af at prøve Jan Johansens endnu, men har kun hørt godt om dem...
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 16:52
fanger de flere fisk da?????????????????????????????????????????????????????????????????????????Thumbs Down
Til top
Søren Bøgild Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
boegild Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2008
Geografisk: Aarhus, DK
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér boegild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 17:17
ja det gør de da .....
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 19:14
En stang med stor herlighedsværdi fanger flere fisk. Fordi den bliver brugt mere, og med større glæde.
 
Jeg er den lykkelige indehaver af disse to:
 
Affinity MX #8
Affinity MX #6
 
8'eren er en hurtig sag som kræver god timing i kastet, det er en klinge som giver en god fornemmelse når kastet sidder "lige i skabet". Jeg bruger den jævnligt, og med et 18 gram skydehoved går det som en drøm.
 
6'eren er en helt anden snak.
En klinge som arbejder harmonisk rolig, og med en jævn kasterytme får man virkelig føling med både kast og line, og en hel dag ved kysten med denne stang er en leg med et 16 grams skydehoved som jeg har valgt at bruge, da det giver mig en god kasterytme. Jeg har prøvet 14 gram, det fungerer også godt, så det må være op til den enkelte at afgøre om der skal et par gram af eller på.
 
Da jeg selv monterer mine stænger med de dele jeg ønsker, er der også forskel på både udseende og vægt.
8'eren er monteret med burl-kork indlæg i metal-hjulholder, store skydeøjer (samme øjer som på Orvis Helios) samt slangeringe af almindelig udgave.
Det har givet mig en 9' stang som vejer 99 gram.
 
6'eren er monteret med samme type skydeøjer som ovenstående. Tyndere slangeringe samt en hel-metal hjulholder af windows-udgave (nej, ikke pc-systemet, men åben hjulholder) uden indlæg. Denne hjulholder har højere vægt, men den ser ret fed ud. Der er indlagt rubber-kork i både fightbutt samt håndtag, og den samlede vægt hedder 97 gram.
Men denne stang er første-valget nu. Aldrig har jeg fisket (og kastet) med en stang som giver mig en større harmoni og rytme, behagelighed og følelse.
 
Det eneste jeg kan anbefale, er at kontakte UssingBech for prøvekast af deres stænger. Eller spørge nogle af os som har en sådan, om de må prøves ved lejlighed. Mødes vi på kysten, må du gerne prøve min.
 
Ydermere har jeg monteret en Affinity X #6 for en god bekendt, og prøvekast med denne stang gav en anden, men stadig lækker fornemmelse af kastene.
Ja, jeg måtte sige til Jesper, da han fik den, at den kaster fandme godt......Jeg mener at huske at den samlede vægt på stangen var omkring 80 gram.
 
CTS-klingerne fra UssingBech får mine anbefalinger, om du vælger at få den monteret hos gutterne, eller selv gør det.
UssingBech er også behjælpelig med placering af øjer, så du får den bedste oplevelse af din færdige stang.
 
/Jan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 19:49
Hej Heine
Jeg har en CTS X 9' #1:
Stivhed: ERN=7,9
Bøjningsprofil: AA=70
Vægtfordeling: 3,7g - 8,8g - 16,9g på de øverste 3 dele.

Til sammenligning f.eks: Sage TCR 9' #501 regular fit
Stivhed: ERN=7,1
Bøjningsprofil: AA=75
Vægtfordeling: 4,0g - 9,9g - 16,8g på de øverste 3 dele.

Eller Sage TCX 9' #521 comfortable fit
Stivhed: ERN=7,4
Bøjningsprofil: AA=71
Vægtfordeling: 3,8g - 9,7g - 17,0g på de øverste 3 dele.

Bemærk forskellen i ERN/vægt - forholdet mellem de tre stænger...LOL

Vh. ChanTongue

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 20:23
Chan, det er meget fint at lægge ERN-numre og bøjningsprofil ind..........hvis modtageren ved hvad de betyder ;)
Ellers er det jo bare tal :)
 
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 20:27
Citat: René v

Jeg kan ikke prale af jeg er ejer af en UB stang, men har prøvetkastet nogle af dem, og mit næste projekt bliver da også klinger og matrialer ffra drengende.
Det gode ved at lave dem lave den, er, at du får kvalitet, og er sikker på at øjeplaceringer, og rygrad sidder som de skal, modsat langt dyrere stænger, som nogle gange bliver lavet lidt for hurtigtDead
Jeg har selv monteret et par stænger, men du nævner rygrad... det troede jeg var passé med de nye blanks?!? er jeg helt forkert på den?
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 20:31
Jeg er super glad for alle de gode svar.
Jeg har følgende for øje:
Klinge Affinity MX # 7 4-delt
Vægt 39 gr
Hjulholder Struble U15HG  Vægt 26 gr
Grå 
Håndtag Håndtag Flor grade+  32 mm / 13 MM
Håndtag/fightbut Gråmeleret gummikork
  Fightbut Flor grade+  32 mm / 13 MM
Topøje (nederst) REC Recoil 1,8 mm / large loop
(obs skal passe til klingen)
Løberinge (Nederst) REC Recoil RSNX str. 1
REC Recoil RSNX str. 2
REC Recoil RSNX str. 3
REC Recoil RSNX str. 4
Skyderinge Pacific bay Guld/TiCH 12
Pacific bay Guld/TiCH 16
Skulderkappe REC aluminium med finish i nysølv 
 
Tråd Dark Green (5896)
Pris ca 2600 som $ kursen er idag.


Redigeret af qweqqe - 22 Sep 2010 kl. 20:33
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 20:37
skal lige tilføje jeg idag går med et piskeris fra Guideline LPXe RS#6 derfor går jeg efter en 7ér
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 20:57
Når du får din klinge ( og med den montering får du helt sikkert en rigtig lækker stang ), så prøv at pres den ene ende af klinge-delen (den er 4-delt) mod bordet og drej i den anden ende, så klingen ruller henover bordet. Du vil tydeligt mærke at den "springer" et bestemt sted.
Der er måtten, som klingen er rullet af, samlet, og det er rygraden.
 
Hvis du lægger mærke til hvordan klingen ruller, vil du finde ud af at der er et sted hvor klingen nærmest "vil hvile", altså der hvor den selv finder sig til rette. Der er den bløde del af klingen opad, og denne bløde side skal være ensrettet på alle klinge-delene mht montering af øjerne, samt hjulholder.
På en 4-delt 9-fods stang er der ikke øjer på den nederste del, men du skal alligevel være opmærksom på hjulholderens orientering ( af hensyn til hjulets placering) udfra ovenstående øjeplacering :)
 
 
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 21:02
Tak jan, det er jeg fuldt indforstået med, har dog læst flere steder, bla her på dette udmærket forum at moderne stænger ikke har rygrad.
Men jeg vil klart være opmærksom på dette
 
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 21:13
Hej Heine

Alle klinger har en rygrad, men i stedet for at montere klingen, så rygraden ligger på linje, så vælger mange producenter bl.a. Winston og Sage at montere klingen, så den færdige stang bliver så lige som muligt.

Mvh
Christian


Redigeret af Saltflyfish - 22 Sep 2010 kl. 22:17
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 21:20
ved at dreje delene??
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 21:58
Ja.
Inden klingen monteres, samles den, og ved at dreje på de enkelte dele, når man frem til en klinge, som er så lige som muligt. Winston gør faktisk det, at de samler delene, så klingen peger lidt opad, hvorefter de monterer øjerne på undersiden - vægten fra øjerne retter klingen op.

Sage benytter også fremgangsmåden med en lige klinge. De hvide prikker på klingerne fra Sage, viser ikke rygraden, men derimod hvordan delene kan("kan" fordi der er flere muligheder) samles for at få en lige klinge.

Mvh
Christian




Redigeret af Saltflyfish - 22 Sep 2010 kl. 21:59
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:06
Hej Jan
Jeg regner med at alle kan google, hvis de har lyst.
Vh. ChanSmile
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:08
Citat: qweqqe

Tak jan, det er jeg fuldt indforstået med, har dog læst flere steder, bla her på dette udmærket forum at moderne stænger ikke har rygrad.
Men jeg vil klart være opmærksom på dette
 
 
 
Hej Heine.
 
Uden at nævne nogle navne på stænger, har jeg haft en del på værkstedet hvor øjerne er smidt på med en skovl.
 
Disse stænger havde med at gå løs i samlingerne efter ganske få kast. For at undgå dette har man presset stangdelene så hårdt sammen at de kan være umulige at skille ad igen. 
 
Efter en udmåling af rugraden som bla Jan skriver og en om montering af øjerne (på rygraden) er problemet løst. Det har været hunde dyre som billige stænger....
 
Jeg har i nu ikke haft en klinge i mine hænder der ikke har haft en rygrad !
 
Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:14
Hej Christian
Øje placering i forhold til ryggraden er efter min mening overvurderet. Ved måling viser forskellen ved 1 meter nedbøjning under 3% mellem den stiveste og blødeste side.  
Vh. Chan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:20
Hej Chan
 
Er det med eller uden øjer monteret og lakeret?
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Sjove værdier du har på de der levi's stænger LOL
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Saltflyfish

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Saltflyfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:21
Hej Chan

Jeg tillægger det ej heller den store betydning.


Mvh
Christian
Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:31
Citat: chan

Hej Christian
Øje placering i forhold til ryggraden er efter min mening overvurderet. Ved måling viser forskellen ved 1 meter nedbøjning under 3% mellem den stiveste og blødeste side.  
Vh. Chan
Hvordan er du kommet frem til den udregning?
Og gælder det alle klasser, og typer af klinger?Confused
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:32
Hej Heine
Det er fine komponenter du har der. Jeg synes dog ikke om REC flue topøjer. Se her hvad der kan ske ved fremkastet med træk med en 0.031' skydeline:
http://Zeroup.dk/get/imgp027224.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027557.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027623.jpg

REC har for resten kommet med nye slangeringe med ny coating, der er lidt glattere end de gamle. De nye øjer sidder på de nyeste G.Loomis stænger...Clap 
Vh. Chan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:34
Hej Lasse 
Det er med øjer og det heleTongue

Det kan godt være at det er kina levi'sLOL
Vh. Chan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:47
Hej Rene
Det er ikke udregninger, men målinger af mange stænger ved at fastgøre håndtaget så stangen er vandret og så hænge lod (mønter) på topøjet, så stangen bøjer 1 meter ned. Forskellen i vægten er som skrevet under 3%, når jeg drejer stangen rund. Stængerne er samlet så den stive side på alle sektioner sidder på en linie...Smile 
Vh. Chan  
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 22:51
Citat: chan

Hej Heine
Det er fine komponenter du har der. Jeg synes dog ikke om REC flue topøjer. Se her hvad der kan ske ved fremkastet med træk med en 0.031' skydeline:
http://Zeroup.dk/get/imgp027224.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027557.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027623.jpg
 
Vh. Chan
Hej Chan.
 
Jeg blev opmærksom på dette problem for tre-fire år siden, så jeg montere aldrig disse topøjer.
Jeg gjorde Ussing & Bech I/S opmærksom på problemet dengang, men de så det ikke som noget problem "det har vi ikke oplevet"
 
Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 23:03
Hej Ole
Omfanget af problemet kommer måske an på den måde, man kaster på. Hvis man kaster "på siden" af øjet er det sikkert ikke noget problem. 

Jeg har heller ikke set dem på nogen fabriksstænger. UB mener at det kan skyldes udseendet. Det kan der selvfølgelig være noget om... 
Vh. Chan
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 23:14
Citat: chan

Hej Ole
Omfanget af problemet kommer måske an på den måde, man kaster på. Hvis man kaster "på siden" af øjet er det sikkert ikke noget problem. 

Jeg har heller ikke set dem på nogen fabriksstænger. UB mener at det kan skyldes udseendet. Det kan der selvfølgelig være noget om... 
Vh. Chan
Jeg ved af gode grunde ikke hvordan folk kaster med deres stænger !
 
Det har alle været kunde stænger, een troede at det var hans skydeøje der sled hans liner i stykker og vil gerne have det skiftet. Men det var topøjet............
 
Mvh Ole, Sj.Odde. 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 15:22
Hej Chan

Altså du har strippet remonteret den samme klinge et par gange? Respekt!

Hehe, kina levi's sikkert, synd at de der affinity X stænger ser ud til at blive stivere jo lettere klasse CTS opgiver som udgangspunkt Wink

Målte en som de kalder 5 for et stykke tid siden, og den lå på ERN: 6,7 og AA: 74 Wacko

Mvh
Lasse
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 19:57
Citat: chan

Hej Heine
Det er fine komponenter du har der. Jeg synes dog ikke om REC flue topøjer. Se her hvad der kan ske ved fremkastet med træk med en 0.031' skydeline:
http://Zeroup.dk/get/imgp027224.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027557.jpg
http://Zeroup.dk/get/imgp027623.jpg

REC har for resten kommet med nye slangeringe med ny coating, der er lidt glattere end de gamle. De nye øjer sidder på de nyeste G.Loomis stænger...Clap 
Vh. Chan
Med den info i mente leder jeg med lys og lygtee efter et andet topøje... tak
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 21:15
Citat: chan


Jeg har heller ikke set dem på nogen fabriksstænger. UB mener at det kan skyldes udseendet. Det kan der selvfølgelig være noget om... 
Vh. Chan
 
Hej Chan
 
I september nummeret af fusk og frejdig kan man se at R.L. Winston bruger dem på nogen af deres stænger Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 22:35
Hej Lasse 
#1 klingen er hvad de kalder 6. Men da det jo er en 1. klasse klinge, så #1LOL .

Jeg har i øvrigt to spidser til den, for at se forskellene mellem almindelige H&H øjer og REC. Der er mærkbart forskel til REC's fordel med hensyn til dæmpning, men H&H er en smule glattere og mindre støjende. De nye mørke REC er lige så glatte som H&H i følge "laboratorier glide test". Har ikke monteret dem endnuTongue .

Vh. Chan


Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 23:25
Hej Heine

Desværre kan jeg ikke finde andre topøjer der er lige så lette. De vejer ca. 0,15-0,25g mere end REC. Det er faktisk meget, når man tænker på at spidsen på klingen af en MX #7 vejer ca. 3 g. 

For resten er jeg ikke sikkert på at du kan bruge mere linevægt på MX #7 end på din nuværende RS#6. Kun ERN-nummerne kan afsløre det. Desværre er anvendelsen af disse objektive mål ikke så udbredt, så det er lidt at købe katten i sækken. Men CTS laver fine klinger...Du skal bare finde den med den rette ERN, AA og vægtfordeling. Måske bliver det #8. Det lyder for nogle som tungt grej, men det er ERN der siger noget om hvor meget du skal bruge af kastevægt og vægtfordelingen siger noget om hvor let stangen er. #nummer er et bestillingsnummer. 

At Jan bruger 16g på sin MX#6 siger intet som helst for andre end ham. At den vejer 80g i stedet for 90g afhængig af hjulholderen siger intet som helst om dens dynamiske egenskaber. Der er vel ingen der påstår at en given stangen kaster forskelligt med 10 meter skydeline (ca. 10g) mere eller mindre på hjulet. Eller hvor meget betyder det når hjul og line vejer op mod 200g? Det er vægt fordeling der tæller, dvs vægten på de øverste sektioner betyder mest, fordi det er der de størreste hastigheder er. Hvis man har nok dataer, så vil man opdage at top stængerne er kendetegnet ved at have de letteste top sektioner og ikke letteste samlet vægt. Se bare på Sage...

Vh. Chan
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2010 kl. 07:08

hej Chan,

Det har du så evigt ret i.....
Jeg går i tænketanken igen, måske rettes min indkøbsliste senere....
Men topøjet skal jeg have fundet en erstatning for,
 
Er lidt hul i hovedet og ødelægge en dejlig line på et topøje til småpenge
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 19:34

Citat: chan

Hej Lasse 
#1 klingen er hvad de kalder 6. Men da det jo er en 1. klasse klinge, så #1LOL .

Jeg har i øvrigt to spidser til den, for at se forskellene mellem almindelige H&H øjer og REC. Der er mærkbart forskel til REC's fordel med hensyn til dæmpning, men H&H er en smule glattere og mindre støjende. De nye mørke REC er lige så glatte som H&H i følge "laboratorier glide test". Har ikke monteret dem endnuTongue .

Vh. Chan



Hej Chan

Hvor kan man købe de nye mørke REC øjer??, Hvad er deres rigtige navn?
Er nemlig ved at gøre klar til at få bygget en fin stang og så er kun det bedste godt nok Tongue

Mvh Leif
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 21:42
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 22:18
Hej Chan

Tak for det. Ja det ville jo nok se pænest ud med et topøje der passer tilSmile
Mvh Leif
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres