Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skift af slangeøje

 Besvar Besvar
Forfatter
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skift af slangeøje
    Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:39
Hej
Jeg er i den uheldige situation, at jeg har knækket et øje på min stang. Har allerede bestilt et nyt, men er i tvivl om hvordan jeg fjerner det gamle uden at beskadige klingen: Hvordan gør jeg det? Når det nye skal sættes på, kan jeg så bruge almindelig fluebinder lak, eller skal der bruges en special lak? Og hvad med tråden? Kan jeg bruge en almindelig fluebindertråd, eller er der særlige krav til sådan en tråd?

På forhånd tak for hjælpen!

Den pragmatiske fluefisker :-)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:48
Hej N.R.
 
Øjet fjernes ved forsigtigt at skære igennem lak og tråd OVEN PÅ ØJETS FOD!
Du må ikke skære i/mod klingen!
 
Du skal ikke bruge fluebindingslak. Du kan self. bruge tokomponent lak som der bruges på de fleste stænger, men du kan også købe en klar hobby lak, f.eks. Humbrol.
 
Vedr. tråden så er fluebindingstråd heller ikke det bedste, der er for mange "løse" tråde i fluebindingstråd, men er det kun til et enkelt øje kan det godt gå!
 
Martin
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:49
Jeg tror umiddelbart, at det nemmeste for dig vil være, at få en stangbygger til at udføre reparationen for dig. Ikke fordi du ikke selv kan gøre det, men fordi der både skal speciel tråd og speciel lak til denne reparation, og der vil være en uforholdsmæssig høj udgift forbundet med at anskaffe disse materialer når du i forvejen ikke bygger eller reparerer selv.
 
Prøv at forhøre dig hos de lokale grejhandlere, de kender som regel en stangbygger, eller prøv at efterlyse en venlig sjæl her på forum, det plejer også at give pote.
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:50
Det anbefales at fjerne det gamle øje med et hobbykniv blad. slip stedet med korn 1000, sæt det nye på med stangtråd (gudebrod A trås) og lakere med flexicoat.
det er en dyr omgang for et enkelt øje. gå til den lokale grejpusher, de gør det garanteret for en 50-100 kr
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:52
LOL nu ser mit indlæg lidt fjollet ud... de andre havde ikke svaret da jeg startede mit indlæg Embarrassed
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 19:58
Citat: qweqqe

LOL nu ser mit indlæg lidt fjollet ud... de andre havde ikke svaret da jeg startede mit indlæg Embarrassed
Visse vasse - det vidner da bare om den hjælpsomhed der florerer blandt brugerneSmile
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 20:03
Takker for hjælpen :-) Måske prøver jeg selv, med frygt for at det giver mig mod på et selvbygger projekt :-)
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 21:05
Pas på... det griber om sig...!!
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 21:47

inden du sætter det nye øje på stangen er de en god ide at slibe de to ender af øjet ned så de er skrå, jævne (og ret korte). ellers er det ret svært at få beviklingstråden til at komme pænt og tæt op over øjefoden .

hvis øjet er sort, er det smart at male det flet man har slebet, så det ikke stråler metallisk op gennem tråden.
mvh hcg
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 23:10
N.R:

Jeg har arbejdet som stangbygger i flere år... Og kan kun anbefale at du prøver - Ofte falder sådanne øje af i felten...og så er du nød til at tage affære ...alligevel -

Jeg har flere øjer der sider som jeg satte dem da de røg af - på fiskeferie eller fisketur...

Jeg plejer at bruge fletline - og lakere med 10-sekund lim. Hvis det ydre ikke er vigtigt for dig...ja... så holder sådanne lav-praktiske løsninger i 10 - 15 år eller mere...

Man kan også bruge 10 - sek. limen til at fastholde øjet på stange før man vikler op over med tråd (normalt bruger man lidt tape - men det er jo sjældent med i fiskekassen)... 10-sek. lim vil jeg dog sjældent være foruden i grejboksen.

Man kan også i nogen grad bruge 10-sek. lim som color-preserver...men det er nu i en anden ende af stangbyggeskalaen.

10-sek. lim kan også med fordel  bruges til at låse ender på din øjebevikling...og resultatet bliver ganske pænt..  

Til sidst: jeg tilskriver mig også Hans Graversen der skriver:
 
inden du sætter det nye øje på stangen er de en god ide at slibe de to ender af øjet ned så de er skrå, jævne (og ret korte). ellers er det ret svært at få beviklingstråden til at komme pænt og tæt op over øjefoden .

Men vil tilføje pas på at fødderne på øjet ikke bliver for skarpe på kanterne - så skære de gerne bevik. tråden over når du bevæger dig op-over

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 23:33

Jeg vil ikke anbefale at slibe klingen med sandpapir. Hvis du alligevel gør det, kan du bruge et stykke tape til at beskytte klingen mod ridser. Brug istedet en skarp kniv til at skrabe eller brække den gamle lak af med. Sæt dig i øvrigt ind i arbejdsprocessen og prøv først på en gammel stang eller en blomsterpind.

Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2010 kl. 09:22
Nu har jeg da for alvor fået blod på tanden :-) Har en defekt top til samme stang, jeg fik lov til at beholde efter en bytter hos grejhandleren, så jeg går i gang med at øve mig på den :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum