Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoved til 1hånds af 2hånds line

 Besvar Besvar
Forfatter
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoved til 1hånds af 2hånds line
    Sendt: 18 Sep 2010 kl. 06:17
Hej.. Ved ikke om dette er lidt dumt..

Men, der er nok flere der gerne vil have et kort skydehoved, på 6-7-8meter..
  Så er mit spørgsmål: Kan man lave det af en 2 hånds line, altså til laksefiskeri..??

Det skal nok være af en WF line.. Men er ikke sikker.Confused
Hvis nogen har prøvet dette vil jeg gerne høre fra jer. Hvilken klasse der er brugt og hvilken vægt den havde.?
Jeg skal bruge et skydehoved på 14-15gram.

Håber flere har tænkt det sammeBig smile Tak
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 07:39
Hej Chris
 
Det kan man sikkert godt, men umiddelbart ville jeg mene at det blev alt for kompakt.
Prøv at se mit svar til René vedrørende det samme
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 08:00
Hej Chris

Det kan godt lade sig gøre, men det er ikke gode kasteliner man får ud af det. Tilgengæld får man nogle gode liner til trange kast på trange pladser uden behov for lang distance. Man skal dog også indstille sig på, at linen ruller meget hurtigt ud i luften og derved kan føles lidt klumpet.

Jeg har skrevet lidt om det på min hjemmeside i et indlæg om fiskeri med synkende liner, men principielt er det det samme med flydeliner. Prøv at læs - artiklen har titlen "fluekast med dybvandsbomber" så scroll ned til du finder den ;-)
den kan findes her: http://fluefiskeskolen.dk/?cat=6

Mange steder har de Scierras MWF-liner på bud i øjeblikket - disse er gode til at klippe korte hoveder af.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk


Redigeret af Ronny Lagoni Thomsen - 18 Sep 2010 kl. 08:03
Til top
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 08:34
Tak for svarene..
MWF-liner, det er da et helt system ikke..?? Skal kun bruge et.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 10:14
Hej Chris
 
Du behøver ikke lede efter en tohåndsline for at lave et kort skydehoved til din enhåndsstang :-)
 
Billige DT liner fungere perfekt, og med lidt regning udfra AFFTA standarden kan du hurtigt finde ud af hvilken klasse du skal have fat i for en given lægde skydehoved Big smile
 
Eks. 7 meters hoved på 14 gram, det er en line som vejer 2 gram pr. løbende meter, heri er så ikke taget højde forat taperingen vejer mindre, men man rammer rimeligt tæt på hvis man går lige over Wink Ifølge AFFTA standarden kan man derfor kigge efter en klasse 10 line, for at ende på et kort 7 meters hoved på omkiring 14 gram og de fleste billige DT liner ligger ret fint i forhold til standarden Big smile
 
Mvh
Lasse
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 18:33
jeg fik lavet et flydende skydehoved igår..

et sage coastal shooting taper st-8-f, blev klippet til 14 gram, og endte lige under 8 meter..

du kan finde et 20 grams skydehoved som eksempelvis rio skydehoved, så bør du være nede under de 7 meter..

derudover er fordelen at et rio skydehoved kun koster omkring 300 kr, og mange grejpushere laver gratis et 14 grams i den længde du ønsker dig, og med løkker osv uden det koster ekstra..

valgte bare sage hovedet da jeg i forvejen har et til kysten i slow-intermediate og er meget tilfreds med kvaliteten af dette..


Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 23:03
Hej igen Chris

Du kan godt købe MWF-hovederne enkeltvis, man behøver ikke købe dem i sæt.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 05:33
Det er nogle virkelig brug bare forslag.. Takker og bukker for demThumbs Up
Kan man så købe helt "klare/gennemsigtige" DT-liner..??
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres