Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

gudenaa konkurrence 2010

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: gudenaa konkurrence 2010
    Sendt: 17 Sep 2010 kl. 18:39
nu er kampen i gang, vil høre om der er nogle sider hvor man kan følge indvejningen løbende????SmileSmile
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 18:42
er satme træt af at ligge der hjemme med en forstuvet fod........ Cry
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 18:53
Ja på Langå sportsfiskerforenings hjemmesideSmile
Mvh Marc
 
Ps der kommer også snart en bette havørred ind til indvejning på82cm blank fra Lilleåen
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 18:58
Det kan du gøre her
 
 
Ser ud til at der er "fuld knald" på fra starten af
 
Peter
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 19:04
Hvis der er tale om en blank fisk i Lilleåen her i sidste halvdel af september - så gætter jeg på at der er tale om en hunfisk,, de tager jo ikke farveWink

Men ligegyldigt hvad, så er 82 cm. jo altid en oplevelse - og en rigtig fod fisk.

Gid i må gemme en enkelt, til vi andre dukker op i til forhåbentlig lidt mindre fiskepres, i næste uge - om alt går vel!

God fornøjelse, og god fangst derovre!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 08:00
ham der fik den "bette",  fortalte min bror at det er den første fisk han har fået side 1.Marts...... efter mere end 60ture til kyst og å.........

kæmpe tillykke med en kæmpe flot fisk.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 15:22
Hold da op der bliver sgu da fanget fisk derovre!!!
Dejligt for foreningerne, og skønt når det nu ovenikøbet er en jubilæumskonkurrence!

Men æhhh Marc S :

Den der havørred, har den fået en kogevask på vej til indvejning - den har jo tabt adskillige centimeter undervejs.... Jeg har da noget svært ved at få øje på en 82 cm fisk..
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 18:52
Skal da lige love for at der er blevet fanget mange fisk, lidt over 90 fisk er indvejet.
Største laks på 7,5kg
Største havørred på 6,4 kg

Nappede selv en havørred på 5,25 (ny pr) juhuuuuuuTongue
K&B til alle der skal i åenSmile

Til top
Palle Bruun Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
palbj

Tilmeldt:: 29 Jun 2005
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér palbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 19:39
Hej Simon
 
Vil da lige tage Marc lidt i forsvar, han fik beskeden af fangeren lige efter den var kommet på land, sååå han har nok rystet lidt på hånden da han målte den første gang, hvilket jeg nok også ville gøre.
 
Men nok om det, vi skal jo ik mundhugges over et par centimeter, alt i alt var det en hyggelig konkurrence og jeg fik min første laks.
 
mvh
Palle
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 19:41
Tillykke Rasmus og til alle de andre storfangere ved Gudenåen. Hvad fik du den egentlig på Rasmus?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 19:48
Rasmus L :

Tillykke med din PRSmile

Det ser ud til at have været en fremragende konkurrence, og nogle flotte fisk som ligger i toppen - sådan skal det være!!

Jeg glæder mig selv til at komme afsted, efter netop at have måttet melde afbud til en Mørrums tur - hvorefter jeg naturligvis kort efter modtager en MMS af en fiskebuddy med en YDERST fornuftig havørred deroppe fra!!

Endnu engang tillykke med en flot konkurrence - ligegyldigt om målebåndet kun kunne strækkes til 41 eller 82 cm Smile
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2010 kl. 21:08
Jeppe. Jeg har brugt metal denne her gang Mepps i kobber str 4, svinet huggede 1 meter fra stangspidsen, så fik min sag for, men f**k det var bare for fedt da den lå på jorden og ikke havde mulighed for at slippe væk, men Jeppe du ved jo selv hvor fedt det er:-)Tongue
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 00:28
Hehe ja det er heldigvis ikke en følelse der lige kommer ud af kroppen ;) Men der er nok nogle i Bombay-flokken der skal hyle over det roterende metal nu hehe Tongue
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 09:53
Nu er jeg jo en nysgerrig sjæl, og vil gerne vide lidt om de laks der blev fanget, det er jo sjældent man har så mange samlede fangster at det faktisk kan anvendes som statistik.

- Kunne man se om udsætningerne af de vestjydske laks er slået fuldt ud igennem?
- Var der stadig fangster af de der laks af svensk afstamning?
- Kan man se på laksenes størrelse og kondition, om skiftet til vestjydsk stamme opfylder forventningerne?
- Kan man udfra fangsterne tolke om de gamle udsætninger af udenlandske laks overhovedet har tjent et formål (udover fangst), altså kan der påvises en eneste fisk som er resultat af naturlig gydning - foretaget af "udenlandsk laks"?

Vh.Simon
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:13
Jeg fangede vinder fisken på 7.5 kg. Den havde fedtfinnen men der var os en masse fisk hvor den var fjernet, så tror det var noget blandet.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:47
Hej Jesper.

Jeg tror ikke man kan tolke direkte på, om fisken er fedtfinneklippet - jeg er ret sikker på at det kun er en del af udsætterfiskene der bliver klippet.
Efter min ringe mening burde det være alle udsætterfisk som blev klippet, så kunne man jo måle direkte på fangsterne af henholdsvis udsætter og vildfisk.

Der er sikkert en fornuftigt forklaring (udover at enhver håndtering/klipning koster penge), sikkert noget kun biologer kan forståWink

Jeg så bare gerne at man kunne nå frem til en fredning af de fisk som er vilde, altså at der kun var hjemtag af klippede fisk - det kunne da kun være godt for den lillebitte gydebestand der vel trods alt er, og et fornuftigt redskab når man diskuterer Tangeværk, eller vandpleje generelt.

Forøvrigt stort tillykke med din laks, der må have været godt rusk i stangen!!


Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 10:52
jeg fik 4 laks.to af dem havde klippet det halve af fedtfinnen(skjernå) og en anden ved jeg ikke, da den blev afkroget i vandet, og ikke havde den oppe. men den sidste var en fin hanlaks på 70cm, som var vild. den havde perfekte finner, og gælle låget var intakt og fin.....jeg har taget en skælprøve, men ved ikke om jeg skal gå videre med den, for det kunne da være sjovt at se hvilken en af laksene der har succes med gydningen.......

det var en kanon konkurrence, men blev desværre væltet ned på en 13. plads for laks med en hunfisk på 3,7 igår eftermiddags
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 11:06
Mads :

Så er det sgu da DIG jeg skal have til at guide mig til en laks i Gudenåen!!

Nu har jeg pisket rundt i den å dagevis i sidste måned, og knækket en pissedyr 2-hånds stang i samme forsøg i foråret,,, noget må jeg jo gøre forkertLOL

I det hele taget er jeg sgu lidt knækket.. Sidst jeg var ved Lilleåen/Gudenåen lykkedes det mig at miste 3 sikre fisk på flue, og afsluttede med at knække en stang - hvorefter en god ven (så vidt jeg husker dagen efter), nappede en +5 under en fisketur med sin knægt..

Lige nu burde jeg stort set være på vej til Mørrum, men måtte aflyse - selvfølgelig får jeg så indenfor 1 døgn 2 MMS fra en buddy deroppe.. Et hvor han står med en havørred på 4,6 kg. og så igen i aftes hvor han fandme har pryglet en på 86cm/7,4 kg.

Heldigvis er jeg ikke i stand til at blive misundelig på andres fangster, meeeen lidt fiskefeber får man joSmile

Så nu har jeg sgu booket i Langå fra onsdag til lørdag i den kommende uge..
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 12:13
hehe...ja det er jo ikke nemt... jeg kørte jo så det sikre løb, for at have en chance, nemlig rejen, og den vil de bare have...jeg har så et par småtriks som jeg jeg har haft stor held med når jeg fisker rejen....jeg er selv ved at planlægge en tur med en kammerat på onsdag eftermiddag, og se om ikke der skulle være lidt fisk...
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 18:56
Hej Simon

Blot til din orientering så er alle de vestjydske laks i Gudenåen finneklippede - ellers gav det jo ingen mening at lave finneklipningen, der skal bruges til at kende dem fra de udenlandske, når der tages moderfisk fra til den videre avl. Alternativet (der er noget dyrere) er at DNA-teste dem.

Men vi nærmer os tiden, hvor ikke-finneklippede vestjydske laks vil kunne findes, nemlig de, der er resultat af gydning fra de første udsatte årgange.

Der er i hvert fald ét sted, hvor der er gydning - og yngel - af de udenlandske stammer, nemlig i Lilleåen. Ved bestandsanalyserne i 2002 blev der fundet lakseyngel i Norring Møllebæk øverst i Lilleåen, hvor der helt tilbage midt i 1990'erne blev udsat laks i forbindelse med nogle overlevelsesforsøg. Og ved bestandsanalyserne i august i år var der stadig lakseyngel.

I år er der fundet lakseyngel i en del af gydebækkene nedstrøms Bjerringbro - om det er en blanding eller kun vestjydske er ikke undersøgt. Men det skulle være meget mærkeligt, om ikke også de svenske gyder der, når de gyder i Lilleåen.

Steen
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 20:15
Der blev idag fanget en laks på 87cm Bjerringbro sone 1, farvet men rigtig flot fisk
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 20:26
Hej Steen.

Så vidt jeg hved (og det er da meget muligt at jeg tager fejlBig smile), sættes der jo masser af laks ud som IKKE er finneklippede.. Det er så ikke tilfældet i Gudenåen, hvilket jo så gør det dejlig let at skille skidt fra snot.

Jeg har læst mig til en eller anden finurlig formel for hvordan man kan anslå en opgang bestående af naturlige, udsatte ikke-klippede, og udsatte finneklippede.. Altså en formel der med en hvis (u)sikkerhed kan beregne hvad opgangen teoretisk består af, selvom man vælger ikke at klippe alle fisk..

Det var noget langhalm, som involverede antal naturlig smolt (og deres overlevelse), holdt op imod antal udsatte (hvoraf et antal var klippede) - og selvfølgelig deres kraftigt nedsatte overlevelsesprocent..

Derefter var der så en masse om hvad det (måske) kunne betyde når puljen af fisk vender tilbage som gydefisk.. Der var dog den ukendte faktor, at man ikke rigtig vidste, om de udsatte i samme grad formåede at opnå tilfredsstillende gydning - man kunne blot måle på at de var vendt tilbage..

Jo jo,, jeg læser da bøger - de skal bare helst handle om fedtfinnerWink
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 21:03
 Hej Steen
Det er meget glædeligt at der igen er fundet lakseungfisk i Norring Møllebæk. Har du nogen viden om antallet - er det af et omfang som giver formodning om en reel gyde bestand af flere par ?  Er der fundet yngel i hovedløbet i denne omgang - fraset den store sandvandring er der jo faktisk ganske velegnede gydeområder i selve lilleåen som man kunne have et fromt håb om kunne bidrage ikke ubetydeligt til en laksebestand i gudenåen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres