Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Shimano DC Multi Hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Shimano DC Multi Hjul
    Sendt: 15 Sep 2010 kl. 10:29
Hejsa er der nogen der vil dele deres erfaring med Shimano DC multi hjul
Jeg har luret lidt på Calais 200 DC eller Calcutta TE DC 250.
Et forslag til en stang på ca 7 fod til Calais 200 DC  og 9-11 fod til  Calcutta TE DC 250 ville også være fint.
chr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 11:34
Hej Christian
 
Jeg har brugt et Calais 201 DC intensivt i 1½ år nu. Hjulet er anskaffet i brugt tilstand. Det fungerer fint med kastevægte fra 7 til 50 gram, og er i mine øjne det bedste multihjul til spinnefiskeri overhovedet, fordi hjulet er meget alsidigt. Det kaster sikkert i selv meget hård vind og kastebremsen kan justeres til mange forskellige situationer. DC bremsen er intelligent og reagerer på pludseligt opståede situationer. Generelt vil man få ret lange kast når det hele spiller (men ikke nødvendigvis længere end andre hjul). Men vær opmærksom på at DC hjulene ikke er overløsbfrie, man skal stadig indstille kastebremsen efter forholdene.
 
Til sammenligning bruger jeg også et Calcutta Conquest 100DC, købt brugt i Japan. Det svarer ret nøje til Calcutta TE 100DC, og er lidt bedre til lave kastevægte end Calais'en, men har så også en lidt lavere linekapacitet. Kastelængde samme som Calais, men ikke så mange justeringsmuligheder.
 
Jeg er meget glad for begge hjul, og kan varmt anbefale dem. Prisen er ret pebret, prøv evt. at finde et brugt hjul.
 
Mvh. Peter
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 16:50

Calais 201 DC er toppen af alle bait casting hjul i mine øjne.

Christian M. larsen
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 20:32
Har vanstrehånds-verisonen Calcutta TE DC 201 og det er på mange måder super-kvalitet. Meget velkastende, holdbart og det går som smør.
Et enkelt punkt som kan forbedres er fightbremsen, men den er nu ikke dårlig. Der er bare nogle fabrikater som laver bedre bremser.
Kan anbefales.
En kvalitets triggerstang med kastevægt 15 - 50 gram vil være min anbefaling men kender ikke noget mærke som kan leveres. Bruger meget en 10' ABU Mörrum med nævnte kastevægt. Den er dog udgået af produktion.

Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 21:50
Hej Christian
 
købte et Calais 201 DC her i sommers til kongelaks ( er mest til venstrehånds så derfor 201 modellen )
 
Har de sidste 10 år kørt med Curado'en
 
Må sige at Calais hjulet bare spiller. Og ja, det KAN lade sig gøre at lave overløb på det, men det er i mine øjne mere tolerant i forhold til curado'en.
 
Der er flere indstillingsmuligheder, og det kræver nok også lige at man sætter sig ind i hvordan det hele virker.
 
Så hvis du vil have toppen af poppen.. så er det bare at springe på Calaisen :-)
 
vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 21:59
Hej Christian Jensen Calkutta hjulet er et forholdsvis solidt hjul,hjulet virker lidt tungt at stå med en hel dag,det er også den enéste ulempe ved hjulet,der er mange der tror at hjulet ikke skal justeres som man gør på et mere almindigt multihjul,men det skal man også med Dc hjulene og de er ikke helt overløbsfrit
som mange tror,men hjulets bremsen føles og virker mere stabil.Calais forhandles kun hos en forhandler her i dk online butik,så man skal søge hos forhandler i sverige Helsingborg der har de hjulet  ellers us.
Mvh
Henrik
buresøen
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 08:35
Dejligt at høre i syntes om hjulet Calais 200 DC har i nogen erfaringer med de der stænger de fisker med på de youtube klip har kigget efter dem på nettet. Jeg vil helst have en ca. 7 fods men kan se de fleste er kun i en del, det må være lidt bøvlet.
Calcutta TE DC 250 kiggede jeg på til det grovere kyst fiskeri med en 10 fods iron feather men hvis det er nok med et hjul vil jeg nok gøre det.
chr
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 08:57
Hej Christian
 
Jeg har en St Croix elite i 7 fod liggende i Alaska. Tog den ikke med hjem grundet den er i et stykke. Det er altså noget upraktisk med en stage i kun et stykke, men derudover så må jeg sige den har rygrad som bare f..en :-) Har ikke fisket så meget med den, men det er rygraden der i mine øjne i første omgang faldt i øjnene. Og så er den super sensitiv. Du mærker ALT :-)
 
vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 09:13

jeg bruger calais til både grove og det lette kyst og sø fiskeri. hjulet er lavet til saltvands fiskeri. calais et hjul der holder hele livet, ligesom stella hjul.

stængerne de bruger i filmen kender jeg desværre ikke. hvis du desværre er meget dårlig til at huske at skylle dine hjul, som jeg er, samt at give dem den olie og fedt. så kan jeg kun anbefale calais det kan det hele og der går lang tid før det skal smøres igen.

Christian M. larsen
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 11:15
Jeg har i år købt en 7' Cabelas XML pack-rod og valgte "heavy"-versionen. Den er altså 4-delt og fylder ingenting.
 
 
Den er pt på tilbud (øv, gav selv fuld pris :o)).
Kommer i et corduraklædt transportrør og med mulighed for at bruge et vægtafbalanceringssæt som dog skal købes separat, hvilket klart anbefales, da stangen er 1-hånds.
Lad dig ikke narre af kastevægten på heavy-udgaven. Den håndterer nemt mindre vægte. Desuden er den ekstremt følsom over for hvad der sker ude ved agnen. Enten pga at klingen er blottet foran triggeren, så pegefinger og langemand hviler direkte på klingen, eller fordi der bruges en speciel epoxy (skriver de), eller fordi øjerne er meget små. Eller snarere en blanding af alle 3 ting.
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 22:12
købte mit calais brugt på ebay for ca. 2000kr. jeg vil foreslå dig at købe det brugt, så undgår du told og moms.
Christian M. larsen
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 22:35
Hej Christian der er selvfølig penge at spare vis man er heldig at få et godt hjul,det er bare det når det er et hjul der er brugt så kender man ikke rigtig standen,og skulle det gå i stykker så er der ikke rigtig nogel form for reklamation
selvfølig kan man også være rigtig uheldig især vis man benytter normark.dk og outdoorliving.dk her i landet  men det er en anden privat sag.
Mvh
Henrik
buresøen
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 22:40
Har lagt mærke til at der er mange sælgere på f.eks. Ebay.de der reklamerer med 2 års garanti osv. så tror ikke der er noget tabt bortset fra den ekstra bøvl med at skulle reklamere på tysk osv. Men på den anden side så kan det også være rimelig bøvlet at gå ind i en DK butik og få byttet til nyt )-:
 
/M
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 08:57
Jeg har besluttet mig for et Calais 200 DC og køber nyt har fået en god pris.
 Stangen jeg søger i første omgang skal helst være ca 6-7 fod kastevægt 7-30 gr. har kig på en SPRO Gamakatsu, Har en SPRO passion pro i forvejen men den har ikke trigger hjulholder. Har en 9 fods Sportex jeg kan bygge om som lidt vinterhygge til det lidt grovere fiskeri.
Kan vel lige så godt bestille en bulkspole med line til at øve indstillinger af hjulet.
chr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 09:08
Hvis man køber brugt på ebay er der ingen garanti. Men ebay har et effektivt kontrolsystem, og hvis varen ikke er som beskrevet, og sælger ikke er til at snakke med, kan man klage til ebay. Desuden garanterer ebay i mange tilfælde det beløb man handler for (undersøg det før du byder). Mine to DC hjul er begge købt via ebay (USA og Japan). Begge hjul har en lidt broget forhistorie.
 
Calais DC blev solgt som værende defekt, og var derfor meget billigt. Ifølge sælger havde to reparationsforsøg fra Shimanos side ikke hjulpet. Jeg tog chancen og regnede med at reparere det selv. Men da jeg afprøvede det fungerede det perfekt, og det har det gjort siden. Så måske kunne sælger bare ikke finde ud af det???
 
Mit Conquest 100DC er samlet af to defekte hjul og ser ret mishandlet ud med talrige skrammer og et millimeter-dybt hak i rammen. Solgt ret billigt af samme grund. Men med sælgers garanti for at det virkede. Og det virker perfekt trods udseendet. Det har den fordel at en skramme mere ikke ses.
 
Vær opmærksom på at kommer moms, told og gebyr på når man handler uden for EU. Det skal man regne med i beløbet når man ser på om det betaler sig.
 
Mvh. Peter
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2010 kl. 13:36
Lige hvad angår stang.
 
Jeg synes selv denne stang lyder lovende til meget små penge.Dragon har et godt navn f.eks. i sverige.
 Tror selv jeg bestiller en snarest. Hvis det skulle være et fejlkøb går det nokBig smile.
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres