Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

diameter kontra brudstyrke

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: diameter kontra brudstyrke
    Sendt: 12 Sep 2010 kl. 14:49
Hejsa
 
Jeg mindes engang at der var er omregningstabel mellem den amerikanske/engelske betegnelse for linekapasitet hvor linen angies i lbs mod den danske hvor den angives i diameter.
Er der nogen der kender den?
 
Martin
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 15:23
Hej Martin.
Du kan ikke omregne direkte fra lbs. til diameter, da lbs. er et vægtmål og diameter er et geometrisk mål (rund).
Jeg linker lige til en side med div. omregninger.
 
 
Mvh.  IJ
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 15:50
Hej Ivan
 
Det ved jeg godt, men hvis den amerikanske model skal give mening så skal den netop kunne omregnes, de må have en std. line som de anvender til angivelsen.
Ellers giver deres måleenhed ikke mening.
For alt efter linefabrikat kan en 12 lbs line være en 0,35 eller en 0,38 og det giver en del forskel i kapasitet, nemlig omkring 16% mindre kapasitet hvis linen er 0,35 end 0,38.
 
Martin
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 16:52
Hej Martin.
Hvorfor vil du vide det, hvad skal du bruge det til?
Mvh  IJ
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 17:11
netop, den amerikanske model giver jo ikke mening. det er vel under dække af "at det er nemmere for fiskeren at sikre sig en line der er stærk nok".
som så meget andet derovre fra er det nok mere af hensyn til producenterne - end af hensyn til forbrugerne.
vi kan vel konkludere at: tykkelsen i forhold til brudstyrken fortæller os om linens tekniske kvalitet, at linens stivhed og slidstyrke fortæller os om linens anvendelighed, til forskellige fiskerimetoder.
 
desværre er der jo almindligt kaos omkring tykkelsesopgivelserne for fletlinerConfused.
 
så vi må jo finde en line vi erfaringsmæssigt synes er god - og så holde os til den.
 
jeg er glad for powerpro
 
mvh hcg
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 17:45
Den Amerikanske model giver mening! Typisk angives to mål: diameteren i lbs og brudstyrken i lbs. Diameteren skal fprstås sådan at det var den diameter nylonliner som havde denne brudstyrke den gang nylonliner var en nyhed. Desuden angives somme tider diameteren i tommer. Der er en glimrende tabel her (som også viser Japanske lbs/diametre):
Med andre ord: når en Amerikaner køber en line med en diameter på 12lbs, så køber han en 0,33 line. Brudstyrken er en del højere end 12lbs.
Mvh. Peter
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 17:58

Jeg melder mig i koret. Der er ingen generel sammenhæng mellem brudstyrke og line-diameter. F.eks. kan fletline-fabrikat A angive en brudstyrken på 100LB for en 0.35mm line, mens man hos fabrikat B kan finde, at en 0.50mm fletline også har en brudstyrke på 100LB. Der er ikke nødvendigvis sådan, at fabrikat B er dårligere end A, selvom B har en lavere brudstyrke i forhold til diameter. Måske har fabrikat B andre kvaliteter, f.eks. smidighed/blødhed eller "rundhed", som ikke findes hos fabrikat A, og som derfor giver bedre kasteevne.  

I USA (og mange andre steder) er der generel tradition for at vælge liner ud fra overvejelser, som først går på brudstyrke og dernæst på andre kvaliteter, herunder diameter, smidighed osv. I DK er traditionen nok, at vi først taler om/vælger ud fra diameter og så kommer brudstyrken. Det optimale er vel at vælge line ud fra overvejelser, som går på samtlige kvaliteter, herunder hvad vi skal bruge linen til (kast, rundhed, fisketeknik osv.).   
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 18:00
Peter, vil det sige, at mit ovenstående eksempel mht. fletliner ikke findes i virkeligheden? Wink
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 18:06
Hej Peter
 
Det var lige det jeg ledte efter!
 
Martin
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 18:35
Med hensyn til fletliner bliver det noget mere kompliceret. På Amerikansk vil fabrikanten ofte angive brudetyrke i lbs og diameter svarende til en monofil diameter i lbs, antal lbs test / antal lbs diameter. Men for fletliner kan man ikke måle diameteren fornuftigt. Jo hårdere man trykker på den, jo fladere bliver den og jo mindre diameter måler man. Og mange er lidt ovale i forvejen. Derfor fylder fletliner normalt mere på spolen end hvad der svarer til diameteren.
 
Mvh. Peter
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 21:16
Jeg er ikke sikker på, at jeg køber ideen om, at en standard for brudstyrke vs diameter kan overføres til fletliner. Her et eksempel på to amerikanske fabrikater af fletliner:
 
Power Pro, hvor 0.32mm opgives til at have en brudstyrke på 24kg
 
Spidewire Stealth Red Code, hvor 0.30mm opgives til at have en brudstyrke på 70LB (31.8kg)
 
Så hvad kan denne forskel i brudstyrke vs diameter på mere end 30% skyldes?
 
Bruges der forskellige standarder til at bedømme brudstyrke?
Bruges der forskellige standarder til at måle line-diameter?
 
Hvis vi forudsætter, at der ikke er større uoverenstemmelser i disse standarder skyldes forskellen vel, at den ene line (Spiderwire) har større brudstyrke i forhold til diameter end den anden (Power Pro). I så fald kan man ikke anvende tabeller eller omregningsfaktorer til at relatere diameter til brudstyrke for fletliner. At dette kan lade sig gøre for mono-liner, skal jeg ikke betvivle. Korriger mig venligst, hvis jeg helt har misforstået dette. Smile
 
De bedste hilsner,
Dan
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 21:59
det er præcis her jeg savner meningen.
 
når man refererer til en nylonline "dengang nylonliner var en nyhed" stiger sludrefrekvensen med flere ums.
det må være ret indlysende at målbarhed (ligesom i forskningen) er et nøgternt og sammenligneligt grundlag for (netop) sammenligninger.
 
målbart er: ting der kan måles. det kan linens aktuelle diameter (selvom man måske også skulle opgive variationen), og linens aktuelle brudstyrke.
 
det er nemt, det er logisk, det er forbrugerinformation
 
firelinerne er iøvrigt fine eksempler på hvad der sker når producenterne helt selv må opgive både diameter og brudstyrker
 
jeg er ret godt tilfreds med at købe mine liner med opgiven diameter - og jeg lever fint med at brudstyrken, i forhold til fantasilinerne, er lav.
 
helt konkret bruger jeg for tiden en powerpro white med en brudstyrke på 15 lbs, den har helt konkret styrke til at rette en owner S61 krog ud - og det er rart at vide at man konkret kan trække sine blink og wobblere ud af et bundhug (man skal så rette krogen bagefter) det har jeg gjort mange gange - og man fisker lidt mere frækt ind i grøde og buske-når man har den tryghed som den gode line giver.
 
knæk og bræk - bare ikke for tit, hcg
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 22:18
Hans: en nylon lines diameter kan selvfølgelig måles. Vi måler den normalt i mm, og på den anden side af dammen måler man diameteren i lbs. Man kan så slå op i en tabel for at oversætte lbs til mm. Men der er faktisk tale om en standard så køberen ved hvilken diameter han forventer. Desuden opgives brudstyrken som lbs test.
 
Fletliner falder uden for dette system. Som regel oplyses at diameteren svarer til en nylonline med en diameter på xx lbs. Dertil brudstyrken i lbs test.
 
Standarden stammer fra nylonlinens barndom, og der er bestemt ikke tale om sludder. Prøv at gå ind på de store lineproducenters Amerikanske hjemmesider og se selv.
 
Jeg har ind imellem købt bulk spoler fra USA, derfor har jeg været nødt til at sætte mig ind i systemet.
 
Mvh. Peter
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 08:29
Goddag hr. grejforhandler. Jeg vil gerne købe en fiskeline med en diameter på 0,35 Kg. Dead
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 09:00
Hej Klas
 
Læs lige hvad Peter skrive en gang til, han har nemlig ret i det han skriver.
 
 
Til top
Klaus Aaes Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Klaus Aaes

Tilmeldt:: 26 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Aaes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 10:02
Citat: mahon

Hej Klas
 
Læs lige hvad Peter skrive en gang til, han har nemlig ret i det han skriver.
 
 
 
Bortset fra at han skriver "lbs" istedet for "inch"...
 
 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 17:42
Hej alle.
Systemet kan jeg sagtens få øje på, men det er lidt utidsvarende, da der kan være meget stor forskel på moderne liners styrke i forhold til diameter. Og igen, hvad skal man bruge det til i praksis? Alle liner opgives i diameter og brudstyrke idag, det kan man bruge som en rettesnor, men bestemt ikke stole helt og holdent på. Der er noget med knudestyrke i våd og tør tilstand-chok egenskaber osv. Desuden er det ikke alle liner der holder den angivne diameter. Men hvis det udelukkende er for at finde en sammenhæng mellem lbs.- -diameter- inch- mm osv. "i gamle dage", så er spørgsmålet da meget relevant, og Peters svar og link rigtigt godt. Hvis man vil omregne fra kg.-lbs eller mm.- inch. så brug  siden her: www.peters1.dk/webtools/conversion.php
Mvh.  IJ
 
Til top
ulrik plate Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ulrikp Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ulrikp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 18:53
Det er et rigtig tumpet system af indlysende årsager - de bruger det også i UK. Ikke engang Daiwa og Shimano, kan blive enige om diameteren på en 15lbs line.

Som udgangspunkt er 8lbs = 0.25mm, 10lb=0.30mm, 12lbs=0.33, 15lbs=0.35

Nogle gange sælger de i UK så 0.40mm som 15lbs og reklamerer med at det er verdens stærkeste 15lbs line. Komplet idiotisk!


Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 21:25
Hej Ivan
 
jeg skulle egentilg bruge det til at finde en forventelig linekapasitet på et hjul jeg har fået fingrene i, jeg havder kun den amerikanske angivelse af kapasitet, så jeg skulle "bare" have et fingerpeg om hvor meget 0,25 mm line hjulet kunne holde.
 
Martin
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 16:15
Hej.
Vi savner reelt en uvildig test af liner!
Plast, nylon, monofilliner opfører sig bestemt anderledes end kevlar m.m.
Førstnævnte har eksempelvis en meget høj slagstyrke, men en ringe stræk- (Træk)styrke.
Prøv selv et simpelt forsøg:
Prøv, om du kan rykke en bærepose i stykker ved et hurtigt hårdt ryk (Slagstyrke). Det er umuligt.
Prøv så med et langt sejt træk i posen.
Du vil opleve, at den skrider langsomt i stykker (Trækstyrken er lav!)
Molekylestrukturen i plasten skrider ved længerevarende høj belastning.
Et andet eksempel er en lille aluminiumsklods sat op i en stor skruestik.
Stram til og klodsen vil give lyde fra sig, mens den deformeres. Det er igen molekylestrukturen, som brydes!
Så vidt jeg ved, er egenskaberne for kevlar modsat nylon.
 
Det korte af det lange er, at det kunne være interessant med en test!
 
Carsten
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 16:26
Hej alle.
Sendes i en ny tråd!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down