Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

loop opti strem flueline

 Besvar Besvar
Forfatter
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: loop opti strem flueline
    Sendt: 11 Sep 2010 kl. 18:26

kan en loop opti strem line bruges til kysten ??

 
jeg har hart at vis stangen er en klasse 8 skal man vælge linen i en klasse 7
er det rigtigt ???
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 18:52
Hej Kenneth!

Ja, linene kan sagtens bruges på kysten. Klumpen (kastevægten) er kort og fungerer som et skydehoved. Når den er slidt op kan klumpen klippes af og splejes til en ny skydeline og fortsat bruges. Alternativet er at købe et godt skydehoved og skydeline fra starten, men det afhænger meget af hvad du har lyst til, og ikke midst evner til!

Og nej, den skal IKKE købes en klasse lettere end stangen. Køb den samme klasse som stangen!

Lars
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 18:58
Ja, den virker fint på kysten. Jeg bruger den selv, dog i klasse 6. 
 
Vælg linen i samme klasse som står på stangen, hvis der f.eks. står 7/8 på stangen, er det klasse 8 du skal vælge.
 
Mvh
Henning
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 20:06
Citat: Gonzo

Hej Kenneth!Ja, linene kan sagtens bruges på kysten. Klumpen (kastevægten) er kort og fungerer som et skydehoved.


Hej Lars.

Vil du ikke præcisere hva du mener med ovenstående?
Alle liner fungerer vel efter samme princip med en klump yderst hvori vægten ligger?
Til top
Christian Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ce

Tilmeldt:: 03 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 111
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 20:13
Thumbs Up
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 20:15
det han mener er at klumpen er kårter og tygger derfor virker den lidt som et skyde hovede har selv den line det er bestemt pengene værd
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 20:21
Jeg bruger den selv til kystfiskeri og den er rigtig behagelig også i vind.
Og som de andre skriver #8 stang #8line, hvis det er en meget hurtig stang du har, kan du faktisk godt gå en line klasse op, men som udgangspunkt samme klasse som stangen. Det har selvfølgelig også noget at gøre med hvilke forfang du anvender. Anvender du polyleader vi jeg ikke råde dig til en lineklasse højere.
TC
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 20:30
ok takker for svarne
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 21:13
Jo, det vil jeg:
Klumpen er dels meget kort, men det der i høj grad får den til at opføre sig som et skydehoved er den meget korte bagtapering. De fleste WF-liner på markedet har en længere bagtapering, der gør dem langt mindre følsom overfor hvor lang line man bærer i luften - altså hvor meget "overhæng" linen kan klare inden den kollapser i luften. En OptiStream kan ikke klare ret meget overhæng inden den kollapser - ligesom et skydehoved!

Lars
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 21:23
Og så vejer Opti stream linerne to klasser over standarden, hvilket også er normalt for skydehoveder Thumbs Up
 
Mvh
Lasse
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 00:04
den er du sku nok nødt til at forklare- mener du at en optistream og dine skydehoveder vejer forkert altså at en kl 5 ikke skal veje ca 12 gram men 17 gram svarende tiil en kl 7 ?
Hans
mine optistream og dem har jeg en hel del af vejer ganske vist i den tunge ende af klassens interval men ikke  mere
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 00:23
Hej Hans
 
En klasse 5 line skal veje mellem 8,7 og 9,5 gram på 9,15 meter...
En opti stream "klasse" 5 vejer 11 gram på 7,6 meter...
 
Normal tommelfinger regel er at man går et par klasser op til sit skydehoved, altså for en 5'er stang bruger en 7'er line hvilket vil give et hoved der vejer 11,5-12,5 gram på 9,15 meter, træk selv fra ned til de 7,6 meter Loop's er Wink
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 07:25
Lasse karlsson
du ved ik en skid :)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 08:50
Jeg har selv brugt den line de sidste 2 år, og oplever den som meget taknemmelig overfor os der kun kaster til husbehov.
Jeg anvender den til strømvand, hvad den vel også er skabt til.
Min oplevelse af linen er som andre også nævner, at den ikke er specielt egnet til distancekast, men til gengæld skøn til åer.


Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 08:58
Alternativ til kysten kunne være Rio Outbound Short, den bruger jeg selv og er godt tilfreds med.
Her er hovedet ca. 9 m.
Mvh.  IJ
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 09:21
Citat: Tommy:)

Lasse karlsson
du ved ik en skid :)
Herlig morgenfrisk kommentar!  Hvis jeg får et kasteproblem, så tror jeg sgu, at jeg vil spørge dig næste gang - du lyder meget begavet!!Clap
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 09:56
det gør du bare
så spørg jeg lasse
overstående var ironisk ment
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 22:31
Smile  Overså din smily Embarrassed
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres