Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri nybegynder spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri nybegynder spørgsmål
    Sendt: 02 Sep 2010 kl. 21:33
Hejsa alle sammen.
 
Jeg undskylder på forhånd hvis jeg kommer med nogle spørgsmål der findes logiske svar på ang. flue fiskeri men jeg er lidt forvirret. Mine spørgsmål er UDELUKKET og KUN fluefiskeri i P&T søer :) her kommer de så.
 
1. Fluestang er det noget man kan bruge året rundt eller er det sæson fiskeri?(Ved dog godt man ikke kan bruge det når der er is på :P )
 
2. Hvordan ved jeg hvilke fluer der passer til det forskellige vejr? der er jo SÅ mange at vælge imellem.
 
3. Hvordan kan jeg finde frem til om det er tør eller våd flue jeg skal bruge til de forskellige vande?
 
Det kan være jeg har glemt et par spørgsmål men så kommer de nok efterfølgende :)
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 21:38
1=ja
2=prøv dig frem
3=prøv dig frem
hilsen jan
 
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 21:51
Mange tak for det ene svar jeg kunne bruge til noget :)
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 21:57
det var ikke for at være ubehøvlet.
men det er sådan det erSmile
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 22:00
Hej Dennis
Angående kystfluestang find en klasse 7 i 9 fod med dertil afpasset line og hjul.
Fluevalg er lidt sværrere men en god regel er at sommerfluer skal ligne byttedyrerne mest mulig mens man om vinteren skal vælge pangfarver som hvid og pink.
Michael
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 22:04
Tongue hej dennis hvis du vil vide mere om fluefískeriets finurligheder så går du på biblioteket og låner alle bøger om emnet når så du har læst disse så undersøger du om der ikke findes en lystfiskerklub i nærheden af hvor du bor, når du har fået kontakt med en klub så hjælper de garanteret dig på vej til at blive en pasioneret fluefisker.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 22:47
hej dennis der kan altid fiskes med vådflur selv om de går op i overfladen. til pt. vil jeg forslå dig at have en klasse 4 og en klasse 6 den lette til tørfluer og den tunge til vådfluer du skal altid gå efter så let grej som muligt tørfluer/nymfer er en værden i sig selv og kunne finde ud af at finde den rigtige der efter er det kun om at få den til at lande det rigtige sted men det må du finde en der kan hjælpe dig med når du er der ude. jeg vi anbefale dig at finde en flue der bevæger sig let med en belastnig som kuleøjne forst på krogen det pleger at virke men det er min affaring fra fynsfiskevand. tørfluer kan bruges når du ser fisk der ringer. ellers plejer det ikke så tit at give noget vis du ikke kan se de går op i overfladen. håber det hjalp dig.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2010 kl. 01:03

Hej Dennis!

Dine spørgsmål fejler bestemt ikke noget og jeg vil også gerne give et bud på en besvarelse af dem.

1.       Fluegrejet kan absolut bruges hele året rundt. Men det er en god ide at udstyre sig med flere flueliner med forskellig vægtfylde, dvs. en flydeline og en eller flere synkeliner med forskellige synkehastigheder. På den måde kan du fiske forskellige steder i vandsøjlen alt efter hvilke forhold, der hersker ved den givne P & T-sø.

 

2.       Vedrørende fluevalget, så er det en fin tommelfingerregel Michael nævner, men der kan være undtagelser fra denne. I nogle P & T-vande fisker fluer i kradse farver oftest bedst, men man kan også opleve søer, hvor ørrederne kun rører fluer, der ret præcist efterligner vandets naturlige byttedyr. I den enkelte sø kan fiskene dog også skifte humør, så den flue, der virkede i går, er mindre god i dag. Det er klogt at have lidt forskelligt med i flueæsken. For overblikkets skyld kan vi dele dem op i tre hovedgrupper: Fluer i pangfarver og ofte livlige materialer, der ikke efterligner noget specifikt byttedyr, imitationerne der forsøger at efterligne vandinsekter, småfisk, haletudser med mere og så tørfluerne som oftest forsøger at efterligne flyvende insekter.

 

Et eksempel på en populær ”pang-flue” er den, der hedder Cat’s Whisker (også kaldet Herning-fluen). Den er, som Thomas så rigtigt anbefaler, vægtbelastet foran, hvilket sammen ved den bløde vinge og hale giver en livlig og iøjnefaldende flue:

           
           
 

Et eksempel på en efterligning af et vandinsekt man ser i mange søer, er en vårfluelarveimitation som den her:

 

 

Et eksempel på en tørflue er den her:

 
           
 

Ok, det var et forsøg på at være morsom…..

 

Tørfluer f.eks. lavet af skum eller hjortehår er funktionelle. Du kan se flere eksempler her på siden:

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/fluebasen.asp?vaelg=1&menu=fluebasen&Id=161&hovedkategori=%C5%2Dfluer&underkategori=T%F8rflue

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/fluebasen.asp?vaelg=1&menu=fluebasen&Id=163&hovedkategori=%C5%2Dfluer&underkategori=T%F8rflue

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/fluebasen.asp?vaelg=1&menu=fluebasen&Id=1826&hovedkategori=%C5%2Dfluer&underkategori=T%F8rflue

 

Det er altid en god ide at skæve til andre fluefiskere ved vandet, for at se hvilke fluer de fanger fisk på, hvor i søen de fisker, i hvilken vanddybde det sker og hvilken lineindtagningsmåde de benytter.

 

Som Leif skriver, er det en også en rigtig god ide at gå på biblioteket. Så vidt jeg kan se, kommer du fra Randers og på Randers Bibliotek har de en bog, der hedder ”Put & take : spinne-, mede- og fluefiskeri efter regnbueørred” af Niels Vestergaard og den er fin. Imidlertid har de ikke Niels Vestergaards dvd ” Put & take – fluefiskeri”, men de kan få den hjem, hvis du beder dem om det og det synes jeg, at du skulle, for den er jeg sikker på, at du kan få rigtig meget glæde af. Du kan selvfølgelig også købe den hos din lokale grejforhandler eller direkte fra forlaget:

 

http://www.wideopen.dk/pi/Put_Take_Fluefiskeri_1890_111.aspx

 

3.       Generelt kan man sige, at overfladeaktive fisk lægger op til tørfluefiskeri. Men ærligt talt har jeg også oplevet, at man kan fange P & T-ørreder på tørflue en kold vinterdag, hvor søen mest af alt minder om en mellemting mellem ”Ishavet” og ”Det Døde Hav”. Det er dog nok mere undtagelsen end reglen. Tørfluefiskeri i P & T-vandet er en spændende, men også tit ret svær disciplin. Omvendt vil du næsten altid kunne fange fisk på en eller anden form for vådfluefiskeri, hvis fiskene ellers er til at fange på flue overhovedet.

 

Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard

 

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down