Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tun i Øresund

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jakfelg

Tilmeldt:: 27 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakfelg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tun i Øresund
    Sendt: 27 Aug 2010 kl. 10:21
Marinbiologer har måske observeret tun i Øresund og en garnfisker har fået en mindre tun i nettet. Nogen der ved noget?
 
Historien ligger her:
http://lokalavisen.dk/der-kan-vaere-tun-i-oeresund-igen-/20100827/artikler/100829339/1275


Redigeret af jakfelg - 27 Aug 2010 kl. 10:26
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jakfelg

Tilmeldt:: 27 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakfelg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 10:24
Linket aktivt her.
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 10:46
Det ville være så vildt hvis man kunne opnå et fiskeri bare i nærheden af hvad der var i 60´erne, men mon ikke det kræver et par årtier med totalt fredningen inden vi når så langt?
 
Jeg ville bare være lykkelig hvis jeg kunne få mig en dansk tun inden jeg bliver 70 :)
 
Nogen der ved hvor store atlanterhavstunene bliver nu om dage? Jeg kan ikke forestille mig at tun over 300kg stadigt er realistisk.
A bad day of fishing is better than a good day of work.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 11:02
Interessant! Vi har diskuteret det lidt i denne tråd, hvor det aldrig lykkedes at finde en kilde til oplysningen:
 
Som jeg skrev i den tidligere tråd, tror jeg personligt ikke, at vi vil se meget til den art, som tidligere var almindelig i Øresund (nordatlantisk blåfinnet tun, Thunnus thynnus), da den er fisket helt i bund i Atlanten. Men i artiklen gættes der på, at den fisk som man fik i nettet tidligere var en skipjack tun (Katsuwonus pelamis). Men da skipjacks ikke bliver særlig store (vistnok max 1m), lyder det ikke som om, at det var denne art, som man observerede jage hornfisk. Så måske har vi mere end en tunart i sundet i øjeblikket. Det bliver spændende at følge udviklingen!  
 


Redigeret af DanWulff - 27 Aug 2010 kl. 11:05
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 11:14
Citat: Rs-madsen

Det ville være så vildt hvis man kunne opnå et fiskeri bare i nærheden af hvad der var i 60´erne, men mon ikke det kræver et par årtier med totalt fredningen inden vi når så langt?
Helt sikkert, men i øjeblikket går det desværre kun en vej for den nordatlantiske blåfinnede tun - og det er på vej ned mod den totale kollaps! :


Redigeret af DanWulff - 27 Aug 2010 kl. 11:14
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 11:27
Erhvervsfiskere og andet godtfolk har siden de glade tunår tonede helt ud i midten af 1960'rne - med mellemrum set eller fanget småtun (i garn) i det nordlige Øresund - og i Kattegat - så at marinebiologerne nu også har fået øje Geek på dem er da flot - men en voldsom nyhed er det vel ikke eller ?
mvh
Heinz
Wink
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 11:41
Heinzs, det lyder jo så til at erhvervsfiskerne, som færdes dagligt, finder de springende stimer hornfisk ect, noget ud over det sædvanlige. Men det bliver spændende at følge, det kan da godt tænkes at havørredbestanden vil blive yderligere presset omkring øen.
de første lystfisker er nok allerede ved at kigge på nyt grejLOL
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 12:47
Carsten
 
Jeg tror næppe evt. strejfende tun skal kunne udgøre nogen reel trussel mod de mange udsatte havørreder - ligeså lidt som jeg tror lystfiskerne vil blive noget trussel mod de par håndfulde småtun der forvilder sig ind i sund og bælt.
 
Men skulle nogen mod forventning have lyst - så har langt det meste tungrej overlevet - og hænger til pynt rundt i landet - og de kan vel blive luftet igen, hvis nogen vil ud og prøve kræfter med den ultimative big-game verdensrekord der blev sat i Øresund i 1948, og som selv den største optimist aldrig slår.  
 
Tunkongen Carl Bauder - fangede på lige godt 6 uger i sensommeren 1948 - 75 tun med totalvægt over 10 tons - noget der nok kunne få et par biologer op i rødt felt - men catch & release var ikke muligt. Af de 75 tun blev de 67 taget på stang/hjul, og de sidste på agnet løs line, hvilket betød at når fisken tog agnen - trak den linen ud og i enden sad en petroleumsdunk, som den så kunne slæbe rundt med indtil den blev træt. Så bjærgede man dunken - og hev tunen ind - hvor den - hvis den ikke var død - ikke sjældent blev skudt ved bådsiden (sådan en karl kunne snildt slå et bord eller to ind på en båd - så de var ikke til at spøge med).
 
En anden tid - en anden moral !
 
mvh
Heinz
 


Redigeret af tackler - 27 Aug 2010 kl. 13:15
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 13:41
Havde man dog bare vidst det dengang som mange heldigvis ved i dag  ...C&R er vejen frem på disse store oceangående smukke kanon fightende fisk....

Redigeret af Søder - 27 Aug 2010 kl. 13:41
/Søder
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 14:20
Jeg er ikke sikker på at det antal der blev taget i Øresund - sammenlignet med hvad der passerede vore farvande - udgjorde nogen stor trusse, men det har naturligvis toldet på bestanden - selvom det reelt udgjorde nogle få hundrede tun fra fiskeriets spæde start i 1920'rne - og til det sluttede midt i 1960'rne (minus de 5 krigsår)
 
Uanset indstilling til C&R - så er der STOR uenighed om hvormange big game fisk der rent faktisk overlever en fight? Som nævnt var rigtigt mange tun faktisk døde når man fik dem ind til skibet. Om Sundets meget atypiske forhold kan have noget med det at gøre ved jeg ikke - men et faktum er, at netop sundets ringe dybde gjorde, at krogede fisk ikke kunne dykke (som nok ville være en normal reaktion) men kun kunne 'stikke af' og dermed kom til at trække rundt med båd eller den omtalt petroleumsdunk - i unaturlig grad?
mvh
Heinz
Til top
Jakob Øhlenschlæger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
heelgrasper

Tilmeldt:: 19 Jul 2010
Geografisk: Grenå
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér heelgrasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 14:44
Citat: tackler

 
Uanset indstilling til C&R - så er der STOR uenighed om hvormange big game fisk der rent faktisk overlever en fight? Som nævnt var rigtigt mange tun faktisk døde når man fik dem ind til skibet. Om Sundets meget atypiske forhold kan have noget med det at gøre ved jeg ikke - men et faktum er, at netop sundets ringe dybde gjorde, at krogede fisk ikke kunne dykke (som nok ville være en normal reaktion) men kun kunne 'stikke af' og dermed kom til at trække rundt med båd eller den omtalt petroleumsdunk - i unaturlig grad?
Det datidige grejs beskaffenhed har vel også gjort det ganske svært at praktisere C&R.
 
Ganske som det øger en ørred eller laks overlevelseschance, hvis man fighter den hårdt og hurtigt frem for at lade den slide sig selv op til den vender sig om på siden, så har de timelange fighter med tunen vel gjort, at den for det meste var halvdød, når den nåede skibet.
 
I øvrigt er det jo ganske sjovt, at Politkens "Jeg er lystfisker" havde et kapitel om tunfiskeri i nogle udgaver. Jeg tror min udgave er fra 1957, hvor det dog nævnes, at fiskeriet er for nedadgående. Alligevel, en håndbog om lystfiskeri dengang skulle åbenbart have tunen med.
Til top
Jakob Øhlenschlæger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
heelgrasper

Tilmeldt:: 19 Jul 2010
Geografisk: Grenå
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér heelgrasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 14:48
I øvrigt, mon ikke det erhvervsfiskeri efter tunen, der efterhånden udviklede sig i Danmark, havde større indflydelse på bestanden end lystfiskernes fangster? Lidt læsestof: http://www.aqua.dtu.dk/Nyheder/Arkiv.aspx?guid=%7B2CAFA470-70AF-4A2A-A2CA-5ED1CC587C7A%7D
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 15:02
Hej Jacob
 
Jeg tror også på at erhvervsfiskeriet har haft en indflydelse - men at det skulle være fiskeriet efter tun, der på bare 2-3 år nærmest lukkede dette fiskeri - tror jeg ikke på.
 
Der har ved flere lejligheder være diskuteret om det var makrel eller sild - altså føden som tunen kom til vore farvande for at æde - der pludselig ændrede sig, og
derfor var der ikke meget at komme efter.
 
Men tro ikke på alt der er skrevet - i den nævnte artikel er en række faktuelle fejl i en sådan grad, at artiklen er svær at tage alvorlig.
 
F.eks. var der ingen lystfisker der i 1929 fangede 62 tun i Kattegat - det er en skrøne og noget sludder - som for mange år siden uigenkaldeligt er drevet i et sort hul, hvor de mange andre herlige lystfisker-skrøner ligger.
 
At der er fanget mange tun til konsum i 1948 og 1949 er rigtig, men det var bare nogle enkelte år - så døde fiskeriet ud igen - og kommerciel fangst efter tun var ikke rentabelt, og de tun der ind imellem rendte i nettene var rene bifangster.
 
mvh
Heinz
 
 
 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 15:13
Ved godt at datidens grej og metoder måske ikke ligefrem gjorde  C&R muligt og at det komercielle fiskeri både dengang og nu er en langt større trussel mod hele verdens bestanden at de forskellige Tun arter men man er jo heldigvis i hvertfald for de fleste stang fangne fisk blevet klogere ...
Tag nu Multen feks den har nogenlunde de samme stamme betingede livs mynstre og kan derfor komme til at lide den samme skæbne i Danske farvande hvilket hverken den komercielle fisker flåde eller os som stang fiskere kan være tjent med .....
/Søder
Til top
Jakob Øhlenschlæger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
heelgrasper

Tilmeldt:: 19 Jul 2010
Geografisk: Grenå
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér heelgrasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 15:22
Hej Heinz
 
Umiddelbart synes jeg, at den peer reviewede artikel, der ligger til grund for den danske artikel ( http://www.coml.org/comlfiles/press/MacKenzie_Myers_2007_Fish_Res.pdf ) må tages for pålydende med mindre der siden publiceringen i 2007 er påvist fejl i den.
 
Ellers er vi ude i noget med, at man ikke kan stole på forskerne, hvilket som regel fører til påstande om alskens mærkeligt. Fx at ålen da aldeles ikke er truet, at erhvervsfiskerne bare skulle have lov at fange nogle flere torsk osv.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 15:41
Citat: tackler

Erhvervsfiskere og andet godtfolk har siden de glade tunår tonede helt ud i midten af 1960'rne - med mellemrum set eller fanget småtun (i garn) i det nordlige Øresund - og i Kattegat
 Jeg betvivler ikke, at der er set og fanget tun i perioden, som fulgte efter det intensive fiskeri, men hvilke kilder er der til disse oplysninger? Hvis det har været nævnt i aviser eller lignende, skulle man da antage, at nogle af de historieinteresserede med interesse for de danske tun har skrevet det et sted. Udover en beretning fra 1995 (her på forum) har jeg aldrig set det beskrevet på nettet, men derfor kan rapporterne jo godt ligge et sted derude.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 16:07
Den beretning fra 1995 er også her: http://www.fiskehandlerne.dk/default.aspx?pageid=95
Til top
Jakob Øhlenschlæger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
heelgrasper

Tilmeldt:: 19 Jul 2010
Geografisk: Grenå
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér heelgrasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 16:13
Ifølge http://www.fiskogfri.dk/Forside/Artikler/Havfiskeri/Fisk-som-skabte-legender blev der i 1981 landet en tun på 450 kg i Odden havn af en erhvervsfisker.
Til top
Jakob Øhlenschlæger Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
heelgrasper

Tilmeldt:: 19 Jul 2010
Geografisk: Grenå
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér heelgrasper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 16:21
Og nu har jeg leget lidt med http://webfd.fd.dk/stat/Landinger_dynamisk/dyn_tabeller_web.htm . I følge oplysningerne her, så blev der i 2004 fanget en tun på 11 kg (eller rettere: 11 kg tun, men jeg vælger at tro, at det var en enkelt fisk). Det er den eneste registrerede fangst mellem 2001 og 2010, men der kan jo godt have været en enkelt tun eller to mellem erhvervsfangsterne, der bare aldrig er blevet registreret, men er endt i maven hos fiskerne og/eller deres familier.
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 16:51
Citat: heelgrasper

Ifølge http://www.fiskogfri.dk/Forside/Artikler/Havfiskeri/Fisk-som-skabte-legender blev der i 1981 landet en tun på 450 kg i Odden havn af en erhvervsfisker.
Takker!
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 16:52
Citat: heelgrasper

Og nu har jeg leget lidt med http://webfd.fd.dk/stat/Landinger_dynamisk/dyn_tabeller_web.htm . I følge oplysningerne her, så blev der i 2004 fanget en tun på 11 kg (eller rettere: 11 kg tun, men jeg vælger at tro, at det var en enkelt fisk). Det er den eneste registrerede fangst mellem 2001 og 2010, men der kan jo godt have været en enkelt tun eller to mellem erhvervsfangsterne, der bare aldrig er blevet registreret, men er endt i maven hos fiskerne og/eller deres familier.
Og takker igen! Thumbs Up
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 19:09
Citat: DanWulff

Citat: tackler

Erhvervsfiskere og andet godtfolk har siden de glade tunår tonede helt ud i midten af 1960'rne - med mellemrum set eller fanget småtun (i garn) i det nordlige Øresund - og i Kattegat
 Jeg betvivler ikke, at der er set og fanget tun i perioden, som fulgte efter det intensive fiskeri, men hvilke kilder er der til disse oplysninger? Hvis det har været nævnt i aviser eller lignende, skulle man da antage, at nogle af de historieinteresserede med interesse for de danske tun har skrevet det et sted. Udover en beretning fra 1995 (her på forum) har jeg aldrig set det beskrevet på nettet, men derfor kan rapporterne jo godt ligge et sted derude.
 
Hej Jakob
Jamen selvfølgelig skal vil ikke skabe mytedannelser - det er ingen tjent med. Men de omtalte marinebiologer, som hele den tråd starter på - har set "noget" i Øresund - men ingen har jo reelt set mere end en stor fisk..........Det kan en erhversfisker, en lystfisker og lystsejlere jo også have set i årenes løb - uden at deres udsagn skal have mindre vægt. Så jeg refererer blot kendt-folk på sundet - at man med mellemrum siden tunen forsvand for alvor i 1960'rne - i en række tilfælde har set småtun springe - og der er altså også registrerede fangster af tun med års mellemrum - og lign. kan vel være landet på svenskersiden. Så skal vi ikke tro på at det rent faktisk forholder sig sådan som disse iagtagelser tyder på.
 
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 27 Aug 2010 kl. 20:00
Til top
peter meulengracht holmgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peter holmgren

Tilmeldt:: 02 Maj 2010
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peter holmgren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 19:44
Er der ikke større sansynlighed for at det kunne værre sildehajer, der husere i sundet end Tun? Dem er der trods alt lidt flere af.Ermm
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 22:50
I Saltvands-fiskeri  af Ludvig Svendsen 1946 kan man læse om tun:

Til fiskeriauktionerne paa Skagen, i Thyborøn og i Esbjerg inbragtes I 1945 7100 fisk vejende 476779

Norsk fiskeribiolog  J D Sømme skriver (før 1945) : At han engang med et havundersøgelsesskib mellem Shetlandsøerne og Bergen kom ind i tæt, mægtige tunfiskestimer, som gik ind over hinanden, så at hele havet stod i kog så langt syd og nordover, som de kunne se, og de sejlede gennem disse stimer i timevis. Da de kom ind for Norske skær, var der mange stimer, men med hundrede meters mellemrum, og de var en bagatel at regne mod de utrolige mængder, de havde set ude på havet..Citat slut

Gid jeg kunne blive trukket rundt på øresund imorgen..

Har kun 2 gange set fænomenet springende hornfisk i sundet - 100 + af hornfisk sprang vildt flere gange - nord om Ven i 1983 - og vi havde tidernes bedste makrel fiske den sommer (faktisk den dag) med fisk på 2 kg og 2 stk. på 1,6 på samme tur (faktisk ialt 28 over kg. den dag)

Og så sprang der engang et helt tæppe af hornfisk på den "forbudte " for 7 år siden - også noget et andet hold lystfiskere så...en anden dag den uge...

Venlig hilsen

Jesper  

Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2010 kl. 20:45
Så er der landet bonito'er ud for Skagen: ;-)


Redigeret af DanWulff - 08 Sep 2010 kl. 23:43
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2010 kl. 21:19
Citat: DanWulff

Så er der landet bonito'er i sundet:


Skagen ligger vist et godt stykke fra Øresund Wink
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2010 kl. 23:42
My bad! Det gik lidt for hurtigt! ;-)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 09:45
Citat: DanWulff

My bad! Det gik lidt for hurtigt! ;-)
 
.............med at komme i bad elller.....?
Wink
 H
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 12:27
Citat: tackler

Citat: DanWulff

My bad! Det gik lidt for hurtigt! ;-)
 
.............med at komme i bad elller.....?
Wink
 H
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 12:33
Citat: DanWulff

Citat: tackler

Citat: DanWulff

My bad! Det gik lidt for hurtigt! ;-)
 
.............med at komme i bad elller.....?
Wink
 H
 
Nåh, på jysk hedder det 'at have skidt i nælderne' - så måske ska' vi ha' wikipedia som direkte link til oversættelse af disse sykregen'e udtryk ?
Clap
 H 


Redigeret af tackler - 09 Sep 2010 kl. 12:34
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 13:15

Jeg er nok ikke så god til det danske... Embarrassed  Desuden skrev jeg mit forrige indlæg på en mobil, og så er det hurtigere med to ord i stedet for at benytte det ellers fine "at have skidt i nælderne" (5 ord). Men hvis ingen fatter en bjælde, hjælper det selvfølgelig ligefedt. Jeg skal prøve at være mere klar i mælet fremover. Big smile 

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 13:54

Ren fis og pjat Dan !

Jeg griner bare lidt ind imellem med alle de der oversmarte engelske udtryk som visse strøer om sig med,- jeg tvivler ind imellem på om folk egentlig ved hvad de betyder, - da de ikke engang kan stave dem rigtigt - det kunne Du da !
 
Go' vind
mvh
HeinzThumbs Up
 
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2010 kl. 19:16
Citat: tackler

Ren fis og pjat Dan !

Jeg griner bare lidt ind imellem med alle de der oversmarte engelske udtryk som visse strøer om sig med,- jeg tvivler ind imellem på om folk egentlig ved hvad de betyder, - da de ikke engang kan stave dem rigtigt - det kunne Du da !
 
Go' vind
mvh
HeinzThumbs Up 
No sweat! LOL
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres