Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

havørred i dk

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: havørred i dk
    Sendt: 27 Aug 2010 kl. 07:57
Citat: scott

......Og hvorfor nu igen al den snak om åer, åer og atter åer når sandheden er den at det mange steder i landet ikke har gavnet kystfiskeriet det fjerneste med restaureringer, udsætninger mv ?
Og det forhåbentligt forestående projekt på Sjælland var jo netop at etablere et kystfiskeri som i det hele taget er værd at beskæftige sig med, det er det så absolut ikke på nogen måde efterhånden de fleste steder her på Djævleøen.
 At man så laver bestandsanalyser i de jyske vandløb som viser en klart stigende bestand er jo glædeligt...for å-fiskerne, så drop al den snak om "etisk fiskeri" og naturlige bestande...eller fisk videre i det døde hav.
Principielt bryder jeg mig heller ikke voldsomt om tanken med kystudsætninger, men herovre ER det formentligt den eneste løsning på et kystfiskeri som er bare lidt spændende.
 
Jeg har som så mange andre ednu ikke fanget en eneste ørred ved kysten i år trods mange ture og hvis denne tendens fortsætter hen over efteråret og året ud så vil jeg alvorligt overveje at finde en anden fritidsinteresse.
 
Mvh.
Jim.
Jim
 
Jeg har 2 små spørgsmål til dig : Hvorfor tror du ikke de sætter fisk ud på Bornholm ? Og har de ikke et glimrende kystfiskeri efter havørred ?
/Søder
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 08:02
susåen sjællands største vandløb er jo nok en ny undersøgelse værd. Det er ikke mange ørreder der fanges her, og før der kommer styr på garn og vand er det efter min mening spild af penge.
burørrederne trives jo fint langs de sjællandske kyster, og de bliver da saltvandsudsat.
så at biologerne er ligeglad med hvad betalerne ønsker, er typisk?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 13:37
Citat: botage

susåen sjællands største vandløb er jo nok en ny undersøgelse værd. Det er ikke mange ørreder der fanges her, og før der kommer styr på garn og vand er det efter min mening spild af penge.
burørrederne trives jo fint langs de sjællandske kyster, og de bliver da saltvandsudsat.
så at biologerne er ligeglad med hvad betalerne ønsker, er typisk?
Hej BO
 
 
Jeg har ikke opfattelsen af at Biologerne ikke vil vide hvad der rør sigt blandt os stangfiskere overhovedet, snarre tvært i mod, jeg  har siddet ved samme bord som bla Finn Sivebæk fra Dansk akvakultur og han er er altid god til at lytte når vi diskuterer interesser hen over bordet sågar fritids fiskerne er til at tale med på et vidst plan og det foregår selvfølgelig i en sober tone...
/Søder
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 14:00
Jim Holm 
Det ville jo være nærliggende at du, når du går ud og finder ny hobby, så starter på at fiske i P&TLOL

Helt ærligt, der er fisk på kysten og hvis i ikke kan fange dem så må i alliere jer med nogen som kan, for de er der! Jeg har sjældent ture uden at have set fisk, men fanger dem ikke så ofte, så de er der. Måske det er de naturlige fisk der er lidt mere sky og ikke bare tager hvad som helst der kommer forbi deres snude. Jeg fisker rundt om hele sjælland og har fået fisk både nord, syd, øst og vest i år!

Stop tuderiet og op på hesten og ellers ja, så har du jo selv foreslået at du ville skifte hobby, så er det nok det rigtige at gøre. Det er ihvertfald ikke fair overfor naturen at vi skal lege gud bare fordi du ikke kan fange fiskShocked
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 14:19
Frederik Lorentzen /Phredz har efter min mening fat i den lange ende her.
 
Vandløbspleje og kystudsætninger er to vidt forskellige ting. Hvis vi bruger størstedelen af pengene på kystudsætninger får vi fisk i spanden lige nu, men hvis vi bruger dem på genetablering af gydebanker og anden vandløbspleje får vi sikret bestanden af vilde fisk, så der uden betydelige yderligere udgifter er fisk at fange fremover.
 
Hvis man ønsker at størstedelen af fisketegnspengene skal gå til kystudsætninger, skyder man efter min mening helt ved siden af. Så skulle man tage en tur i en saltvands put and take istedet.
 
 
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2010 kl. 15:16
det handler vel om balance,få åerne til at du og sæt nogle fisk ud på kysten, der er vel midler til begge dele.
jeg har nu ikke mødt nogen i år som ikke mener at fiskeriet er dårligt pt.
og selvfølgelig er der da fisk på kysten,men der er god plads til flere.
der er heller ikke mange der fisker ørreder, set i forhold til hvor mange der er ude i hornfiskesæsonen,så skal vi have fat i dem skal der være noget at fange.
jo flere aktive fiskere jo mere pres på politikerne.
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 03:04
Er vi for dumme!
Denne debat har snart løbet over flere tråde, klart det er at ønske at Åerne kan producerer de mængder af ørred vi efterstræber til vores kystfiskeri.
Men - Så længe landbruget, vandmængden i tørke perioder, eller udslip af Gl.Dansk m.m. ødelægger flere års arbejde med de selvproducerende ørred stammer er der for mig ingen tvivl om at vi stadig har brug for KYSTUDSÆTNINGER.
Hvad gør Jægerne? Udsætninger i store mængder, vildt pleje fodring og meget mere. Samtidig har de en organisation som arbejder, ingen jæger gider at vente i dage på ingen ting!!!
Jeg fisker en del på Stevns/Øst sjæland, og kan kun i perioder (når Tobil kommer tæt på land) nikke genkendende til Ole vedholdende påstande om masser af fisk på kysterne. Klart såfremt vi står lige uden for Å mundingen (baghaven), er der masser af farvede fisk!
Intet under at garnfiskerne har kronede dage i disse farvande.
Med hensyn til Stevns og Møn er det måske værd at bemærke afstanden til Syd Sverige hvor mindstemålet som bekendt er 50cm, måske er årsagen til den større snit vægt.
Faktum for mig, er at der kan gå dage imellem jeg har kontakt med en Ørred.
Ok - Med en O-tur, men efter 10-20 O-Turer, (over hoved ikke set  skyggen af noget) så begynder den at trække søm ud!
Det kan godt værer at de "vilde" ørred er mere forsigtige med hvad de sætter tænderne i, men så dårlig en Kystfisker betegner jeg mig ikke som Geek
Hvis denne tendens fortsættter, er der ingen tvivl om at vi som hobby vil miste endog mange gode venner og klub kammarater.
Men så bliver der jo også mere albue rum, på de Danske kyster!
Så hvis det er det vi ønsker for vor Sport, så skal vi bare følge den nuværende retning.
Jeg mener en kombination af det flotte arbejde med renovering af Åerne, samt Stadige KYSTUDSÆTNINGER vejen frem!!!
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen Wink
 
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 09:17
Citat: MORTEN ANDERSEN

 
Jeg fisker en del på Stevns/Øst sjæland, og kan kun i perioder (når Tobil kommer tæt på land) nikke genkendende til Ole vedholdende påstande om masser af fisk på kysterne. Klart såfremt vi står lige uden for Å mundingen (baghaven), er der masser af farvede fisk!
Hej Morten
 
Med fare for at gentage mig selv, så kan jeg ikke nikke genkendende til din udlægning - og så alligevel.
 
Jeg fiskede i en periode rigtig meget 200+ dage om året, det var i årene 2003-2004, de sidste år hvor resultatet de massive kystudsætninger stadig kunne mærkes på kysterne ved Stevns. Samtidig var det også årene, hvor der virkelig var mange tobis - helt sindssygt mange.
Når natfiskeriet for alvor startede i maj måned kunne man hver eneste uge høre om fangster 5+ blankfisk, som var proppet med tobis. Det blev skrevet om specielt natfiskeriet i både Fisk og Fri, samt i FiskeFeber, og der var ingen tvivl om, at det var fiskeri i topklasse, men ligesom opsvinget på boligmarkedet så var alle mere eller mindre enige om, at det ikke kunne fortsætte sådan - og det gjorde det som bekendt heller ikke.
 
I 2003-2004, i løbet af en periode på 8 måneder, fangede jeg 7 fisk over 4 kilo med de 4 største på 5,9 - 7,1 -7,1 og 7,3. 2 fisk over 7 kilo blev fanget i løbet af 3 dage - det var helt surrealistisk, og det ville være utopi at forestille sig, at det ville fortsætte sådan.
 
Fra 2005 og fremefter fandt antallet af mine fisketure til et lidt mere naturligt leje, og det kunne da helt klart også aflæses i fangststatistikken. Det lykkedes dog 3 år senere at fange en enkelt 5 kilos, men først i 2009 ramte jeg igen en rigtig god fisk. De mellemliggende fangster har alle været fisk på 1-4 kilo, og set i bakspejlet har jeg vel ingen grund til at klage.
 
I år, særligt i foråret har jeg uden overdrivelse set flere fisk end nogensinde tidligere. En tidlig morgen var jeg på en plads på Stevns (et sted du også selv kommer), og der var fisk overalt. De afslørede deres tilstedeværelse ved høje spring ud af vandet, og det var en skøn blanding af store nedgængere og mindre blankfisk. Dette stod på i ca. 3 timer, og de var virkelig svære at få i tale, men med lidt tålmodighed lykkedes det at lure 5 fisk, hvoraf 4 var nedgængere op til ca. 70 cm. Men det var fantastisk at opleve den massive tilstedeværelse af fisk efter en lang og kold vinter.
 
Nu hvor du nævner det med baghaven og åmundingen - tjah, der fisker jeg aldrig, men jeg trækker gerne et par kilometer eller 3 længere ud mod Stevns, og der har hvert eneste år været godt med fisk i bestemte perioder - og de er ikke farvedeWink
 
Selvfølgelig har de manglende kystudsætninger haft en mærkbar effekt på fangsterne, men jeg synes personligt kun at kunne mærke det for alvor på natfiskeriet, som ikke har været det samme siden 2004/2005. De jeg kender, som stadig er villige til at ofre en væsentlig bid af deres nattesøvn på klintekysten, ja de melder ofte tilbage, at udbyttet så langt fra står mål med indsatsen.
Jeg er med alderen blevet lidt halvdoven og ualmindeligt glad for min nattesøvn, så den tid jeg bruger på natfiskeri kan tælles i få timer på en sæson.
 
Selv om jeg i allerhøjeste grad har nydt godt af kystudsætningerne, så må jeg tilstå, at jeg finder ideen om en genoptagelse af disse for et dødfødt projekt. Så kan vi ligeså godt droppe kystfiskeriet og tage i en af de mange ucharmerende Put-søer og rive en håndfuld slatne putfisk med deforme finner op af mudderet.
Rent biologisk er det vel heller ikke helt fair, at udsætte fisk direkte på kysten - fisk, som herefter i tid og evighed er henvist til at pendle forvirret rundt indtil de går i et garn eller smækker sømkassen om et søm for enden af din eller en anden fiskers line.
 
Vi kan altså godt være enige om, at de manglende kystudsætninger har haft en effekt, og efter min opfattelse består denne effekt i, at det måske er blevet lidt sværere at få fiskene i tale, ikke at de er blevet færre i antal. Måske skal de også findes andre steder end der, hvor vi traditionelt fisker. Vi har jo ofte en tendens til at blive for fastlåste i vores valg af pladser og måder at fiske på.
 
Afslutningsvis skal det anføres, at jeg til enhver tid vil kæmpe for en afskaffelse - subisidiært begrænsning - af det såkaldte rekreative fiskeri med erhvervsmæssige redskaber, for det er efter min opfattelse her der forsvinder rigtig mange fisk. Samtidig mener jeg også, at tiden er løbet fra de kilometervis af bundgarn i Køge Bugt, som stadig kan sættes med tilladelse fra noget så oldnordisk som et kongebrev.
 
 
 
 
 
 
 
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 11:42
Hej Ole
Klart der er mange ting som er afgørende for fiskeriet.
Det du siger omkring garn og bundgarn, er også en tanke værd!
 
Hvad vil samfundet med vores dejlige land.
Hvad med om vi kunne promoverer landet, som et Lystfisker paradis.
De fleste af Europas lande har ikke de km. kyststrækning som lille Dannevang har, vi har her muligheden for at få en MEGA omsætning i turist erhvervet, arbejde til flere guider, flere overnatninger, ja mersalg og indtjening i alle led af samfundet.
Fyn er et godt eksembel på ovenstående Big smile
Vi kan som Nordmændene ikke sælge en fisk mere end en gang!!!!
Så derfor en kombination, af selv producerende fisk fra diverse åer og vandløb, men så sandelig også udsatte fisk.
De udsatte HØ jeg har taget på kysten, har aldrig manglet finnerSmile
 
Jeg drager sidst i september en uge til Slovenien, tørflue - I ja P&T vand, men der er også vilde fisk. Det hele er C&R, men fedt med en uge hvor man virkelig har flex på klingen. Folk er villige til at betale, for deres drømme, og rejser gerne den halve jordklode rundt for dette.
Det samme er gældende for de mange som også gerne vil prøve en drømmefisk som i dine kalibre. De størrelser vi tager på Stevns og Møn, er der endog meget langt imellem andre steder i Dannevang.
Så hvorfor kan organisationerne og politikere ikke få øjnene op for det paradis vi har uden for vore døre, og som "bare" skal hjælpes lidt.
 
Til glæde for de flesteSmile
 
Stadig På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 12:37
Hej Morten
 
Jeg er enig med dig, at der ligger et stort potentiale i lystfiskerturismen, og vores kyster markedsføres allerede massivt, specielt i Tyskland.
Jeg har for nylig fået en bog tilsendt - free of charge - fordi den tyske forfatter havde fået tilladelse til at bruge et af mine billeder i en af sine bøger.
 
Du kan prøve at kigge på dette link http://www.north-guiding.com/ og ved selvsyn se, hvordan der gives guider til forskellige områder i vores lille land. Det er ikke mit umiddelbare indtryk, at man ville bruge energi og penge på disse guider, hvis der var noget om snakken med de manglende fisk.
 
Det er jo også påfaldende, at der bare her på forum er så stor forskel på, hvorvidt folk har haft et godt eller et dårligt fiskeri.
 
Selvfølgelig er der regionale forskelle, og da jeg for alvor startede min karriere som kystfisker ved de nordsjællandske kyster i starten af 80´erne, der var sgu langt mellem snapsene - væsentligt længere end der er i dag. I dag er det jo nærmest et eldorado sammenlignet med den tid.
 
Der er også enorme forskelle fra år til år, og jeg skal ikke undlade at indskyde, at jeg i første halvdel af 2004 - hvor der jo som bekendt var rigtig mange fisk - havde 18 ture i træk uden fisk på Stevns inden der igen kom hul på bylden. Sådan er Stevns bare, og det betyder ikke det store når man er bevidst om det.
Iøvrigt så er vi efter min klare opfattelse snotforkælede her på det østlige Sjælland, for vi nyder nemlig ofte godt af svenske fisk, som trækker til/fra de store åer. Sågar polske fisk er der blevet fanget på Stevns.
 
Jeg tror såmænd bare vi skal rette vores fiskeri ind efter de nye forhold, tænke lidt ud af boksen, populært sagt. Og så mere fokus og handling i forhold til garnfiskeriet, både det lovlige og det ulovlige.
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 17:23
Hej.
Sikke en debat!
Nogle af jer burde da mindst gå i parterapi!
Frustrationerne over manglende fisk i de danske farvande er tydelige.
Fakta er vel også, at vi ikke har nogen fisk tilbage i vore vande!
Vi kan ikke fange en fladfisk mere i Århusområdet. Mindre udsætninger sætter også en stopper for vores Put&Take ørreder på kysten!
Hvad men at løse årsagen - hvis man kan, i stedet for at kævles!
 
Carsten
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 18:16
Videnskaben siger, at en havørred vender tilbage til lige netop det vandløb og den gydebanke, hvor den er født.
Videnskaben (Micael Møller Hansen) siger også at hvis man flytter en ørred fra et vandløb med en bestemt vandtemperatur, til et andet vandløb med en anden temperatur, er den ikke god til at reproducere sig.
En smoltundersøgelse foretaget i Karup Å af Danmarks Fiskeriundersøgelse  1996-99.
 Undersøgelsen var vilde, contra dambrugsfremstillede smolt.
Se artiklen Cardinalen oktober 2006 medlemsblad for Skive Foreningen.(skal måste læses to gange den er ret interessant)
Undersøgelsen viste at vilde smolt i højere grad en dambrugssmolt vendte tilbage som fisk på gydevandring.
Alligevel kører man æg fra Køge til Kolding, og tilbage som yngel.
Så kan det vel ikke være så svært at forstå, hvorfor der ikke kommer større bestande op at køre på Sjælland. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 19:10
Nemlig!  
 
 
 
 
Billederne er fra i dag! (Lindenborg)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 19:18
Det er smukt arbejde ved Lindenborg, det skal vi selvfølgelig have noget mere af.
 
                                  Lasse Sdr. Resen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2010 kl. 20:12
Citat: scott

......Og hvorfor nu igen al den snak om åer, åer og atter åer når sandheden er den at det mange steder i landet ikke har gavnet kystfiskeriet det fjerneste med restaureringer, udsætninger mv ?
Og det forhåbentligt forestående projekt på Sjælland var jo netop at etablere et kystfiskeri som i det hele taget er værd at beskæftige sig med, det er det så absolut ikke på nogen måde efterhånden de fleste steder her på Djævleøen.
 At man så laver bestandsanalyser i de jyske vandløb som viser en klart stigende bestand er jo glædeligt...for å-fiskerne, så drop al den snak om "etisk fiskeri" og naturlige bestande...eller fisk videre i det døde hav.
Principielt bryder jeg mig heller ikke voldsomt om tanken med kystudsætninger, men herovre ER det formentligt den eneste løsning på et kystfiskeri som er bare lidt spændende.
 
Jeg har som så mange andre ednu ikke fanget en eneste ørred ved kysten i år trods mange ture og hvis denne tendens fortsætter hen over efteråret og året ud så vil jeg alvorligt overveje at finde en anden fritidsinteresse.
 
Mvh.
Jim.
Hvorfor ikke få det bedst mulige ud af det.
Dem der sidder og styrer udsætningerne, får i aldrig til at gå tilbage til kystudsætninger, sådan er det bare.
Mvh
Henrik
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 09:28
Sjælland har ikke nær samme potetiale for ørred-vandløb som jylland. Af den simple grund der falder langt mindre regn på sjælland end der gør i jylland. Der er altså ikke nær så meget vand som der kan løbe i gemmen en å..... Desuden så er der heller ikke nær så meget højde forskel på mange af de sjællandske vandløb og det mindre fald give igen dårligere for udsætninger for ørredbestande.
 
Det er vel aldrig "Videnskabeligt bevist" hvor de jyske å ørred trækker hen for at æde, dog husker jeg at fiskene fra simensted å i tidligere tider var kendt for at trække til østersøen for at æde. Og før end de der biologer har brugte en masse penge på at finde ud af hvor kyst ørred kommer fra så kommer der ikke flere ørred på sjælland, men de der penge hænger jo ikke på træerne så det sker nok aldrig.
 
Vi må bare acceptere at der er nogen folk der skummer fløden af de andres ekstra beskatning. Det ville være klædeligt om vi fik nogen udsætninger på sjælland som var lavet til at vi kunne fange fisk, de mundningsudsætninger der er en del steder er rent P&T, så hvorfor ikke give os kystudsatte triploide regnbueørred. De kommer aldrig til at genere hav-ørreden i åen for de er sterile og gyder ikke. De kan ikke komme til at lave ups selvreproducerede bestande, aka fanua forurening, da de er sterile. Da de er sterile bliver de STORE og dejlige. De har mindre mund og er defor mere tilbøjelige til at søger deres føde langs kysten, da der jo er mange små føde emner.
 
Så de er jo noget nær den perfekte P&T fisk til kystudsætninger, men åhh nej der så farlige for de er jo fremmede regnbue ørred som kan true den "Vilde" ørred, baaah der er jo stort set ingen vilde ørred på sjælland, de kommer jo allesammen fra jøkers dambrug, undtaget to vandløb. Kan DU se logikken i at en fisk der ikke gyder kan true en bestand af fisk der gyder? Når disse fisk endda er af dambrugsoprindelse, jeg kan ikke.
 
Lad os nu på sjælland få det ørredfiskeri vi betaler til, ude på kysten,  vi har jo ikke åer der kan understøtte reelt fiskeri efter opgangsørred i større målestok.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 10:36
Citat: Kaspar Wendelin

 
Vi må bare acceptere at der er nogen folk der skummer fløden af de andres ekstra beskatning. Det ville være klædeligt om vi fik nogen udsætninger på sjælland som var lavet til at vi kunne fange fisk, de mundningsudsætninger der er en del steder er rent P&T, så hvorfor ikke give os kystudsatte triploide regnbueørred. De kommer aldrig til at genere hav-ørreden i åen for de er sterile og gyder ikke. De kan ikke komme til at lave ups selvreproducerede bestande, aka fanua forurening, da de er sterile. Da de er sterile bliver de STORE og dejlige. De har mindre mund og er defor mere tilbøjelige til at søger deres føde langs kysten, da der jo er mange små føde emner.
 
Så de er jo noget nær den perfekte P&T fisk til kystudsætninger, men åhh nej der så farlige for de er jo fremmede regnbue ørred som kan true den "Vilde" ørred, baaah der er jo stort set ingen vilde ørred på sjælland, de kommer jo allesammen fra jøkers dambrug, undtaget to vandløb. Kan DU se logikken i at en fisk der ikke gyder kan true en bestand af fisk der gyder? Når disse fisk endda er af dambrugsoprindelse, jeg kan ikke.
 
Fin ide, men nu er jeg personligt udstyret med den livsanskuelse, at hvis nogen har haft besværet med at tage en lang uddannelse, f.eks. som biolog, så kan man som udgangspunkt godt antage, at deres argumentation hviler på en konkret viden. Når det så er sagt, så er jeg naturligvis bevidst om, at der også kan være noget politik i emnet.
 
Begrebet "vilde ørred" er nok blivet lidt udvandet de senere år, men mon ikke der er en årsag til, at man ikke har valgt den løsning du foreslår?
 
Jeg ved ikke en dyt om det, men det også bare en tankeConfused
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 11:50
Kaspar W
 
- troede, at lystfiskere var naturelskere og ville naturens bedste på naturens egne præmisser, frem for at skulle fange mest muligt no matter whatDeadDead!  Hvis du har ret i dine påstande om Sjællands geografi som helt uegnet for havørredreproduktion pga for lidt regn og for fladt landskab, ja - så kan der naturligvis ikke ændres på dét, og så må du fiske efter noget andet.
 
De fleste vil nok mene, at der er gode muligheder for at fremme den naturlige havørredpopulation på øen - tråden viser det joSmile. Derudover vil øen altid få et tilskud af fisk fra både øst, syd og vest - som det altid har været tilfældet. Det er jo ikke kun Sjælland, der har fisket moderat i år.
 
"Vi må bare acceptere at der er nogen folk der skummer fløden af de andres ekstra beskatning."  Citat, der er til at brække sig over Dead - hvad har du selv gjort for at forbedre forholdene??
 
"kystudsatte triploide regnbueørred."  Befri mig fra den slags faunaforurening! Biologerne går heldigvis aldrig nogensinde med til det! Clap
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 13:20
Kære JB
 
At der aldrig kommer regnbuer på kysten tja så hellere en gang dambrugs ørred der oprinder fra Jøkers, same sh*t different name. Så hvorfor er det man ikke kalder en spade for en spade??? Man udsætter jo alerede fisk kun med det formål at de skal fanges, så hvorfor ikke optimere og få mest muligt for pengen. Nej Nej vi skal være frelste og kun udsætte "vilde" ørred der er kommet til verden ved mennskehånd i flere generationer.
 
Fisketegnet er som jeg ser det en beskatningen på det at fiske, og grunden er at midlerne bruges på blandt andet forskningen der retteligt burde være betalte af samfundet. Disse penge bruges så for langt største delen på at der kan fanges store havørred i jyske åer.
 
Jeg fisker ikke så meget havørred, men de fisk jeg gerne vil fiske efter bliver der gjort så lidt for at det næsten er til grin. Skrubber og pighvar bliver enten kun udsat i limfjorden i jylland eller også er man holdt op med udsætningerne. Der er kun at håber at fritidsgarnfiskerne for held til at opnå tilladelser til at sætte pighvar i roskilde fjord....... Der er så garn fiskerne der laver arbejdet for at jeg kan fange det jeg gerne vil ikke lystfiskerne....
 
Med hensyn til at fiske andre arter generalt på sjælland så svar på om jeg kan komme til at fange fisk udsat for fisketegns midlerne i de søer og moser jeg fisker i på sjælland, ja jeg kender ikke disse fisk, så fra min side er der en lille gruppe mennsker i jylland der fanger hoved parten de fisk som jeg har betalt for at der kunne udsættes,ok det er en overdrivelse men jeg kommer sku nok heller aldrig til at fange en dansk udsat laks på kysten når jeg bor på sjælland.
 
Sjælland er ikke uegnet som husende ørred vandløb der er bare meget mindre potentiale for at der kan leve ørred på sjælland, og stort set ingen af vandløbene har kaliber til at der kan fiskes opgangsfiskeri.
 
Jeg har intet imod at der skal laves åh ihh åhh så godt, men det der laves er P&T og sådan er det bare så kald det nu for det, det er. Så kan vi også ligeså godt få det optimeret og for mest for pengene, og lade samfundet betale for at rette op på de skader på naturen som samfundet har påført naturen.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 14:03
Det er lige før, at jeg vil tilbyde at betale dine 125,- for at slippe for mere klynk.
 
Mht. P&T bør der slet ikke foretages udsætninger for at fremme fangster - kun for at redde truede bestande - og dét skal i givet fald være med afkom af lokal stamme.
 
Naturpleje - dét er løsningen. Men det kræver offervilje og aktiv deltagelse - du kommer ikke langt med krævementalitet for tiden. Du har da en pointe i, at forskningen burde være betalt af staten, men sådan spiller klaveret desværre ikke for tiden - vi må selv tage ansvar og initiativ. Der kan søges fisketegnsmidler, EU-dollars, private - og kommunale sponsorater mv. Det befordres af veldokumenterede og gennemarbejdede projektbeskrivelser, lodsejerforhandlinger, frivillig arbejdskraft, osv. Hvis alle mente, at deres sølle 125,- kunne give dem drømmefiskeri - så så fremtiden sølle ud!
 
"og lade samfundet betale for at rette op på de skader på naturen som samfundet har påført naturen."   Tænk, at man stadigvæk skal høre, at det er "samfundets skyld"Dead  Hvad/hvem er "samfundet"??  Det er sgu' da dig og mig!
 
Og til sidst - så burde de stoppe fladfiskeudsætningerne i Limfjorden - og i stedet forbedre vandkvaliteten så der kunne leve fisk i fjorden igen.   
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 15:40
Kaspar W ;

Du skriver at der ikke er åer på Sjælland hvor der kan fiskes efter opgængere.. Det passer ganske enkelt IKKE.
Tuse Å ved Holbæk er eksempelvis en å hvor det nok er lettere at fange en havørred end laaangt de fleste jydske åer, og en anden å nemlig Tude Å har jeg hørt omtalt af en Karup Å fisker med 30 års erfaring - som værende markant lettere end hans elskede Karup!
Herudover er der Halleby, Nive Å, Tryggen, Køge Å, Mern Å - muligvis Fladså..
Det er bare med at komme igang!!!

Når disse åer (som der gøres et kæmpe arbejde med) topper, så skal der nok også komme nok narturlige fisk på kysten..
Selvfølgelig er der områder hvor der er MEGET langt til nærmeste å/opvækstområde.. Her kan det ikke afvises at der vil komme en form for kystudsætning, ellers må vi nok indstille os på at det faktisk er naturen der sætter grænserne - og tidligere tiders misrøgt af naturen.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 19:01
Hej Kaspar W
Jo det er videnskabelig bevist hvor de jydske ørreder trækker hen og æder sig fede. Der er lavet flere mærkninger af smolt fra Karup Å. Hovedparten blev genfanget i Limfjorden i garn. Men også en del i Kattegat og Østersøen ved Nordtyskland og Lithauen.  Jeg giver dig ret i at vores fisketegnsmidler ikke burde bruges til statens forskning. Jeg mener heller ikke vores penge skal bruges til unødvendig udskiftning af vores el-fiskeudstyr.
Jeg var med til det møde om nyt elfiskeudstyr i Borris.
Mødet blev indledt af en person fra sikringsstyrelsen. Han sage de var blevet ringet op af en lystfisker der gerne ville vide hvordan reglerne var for el-fiskeudstyr. Det viste sig at sikringsstyrelsen overhovedet ikke vidste at der fantes et sådan udstyr. Så man fik jo travlt med at finde ud af noget. Der skal jo være regler for alt. Langt om længe fandt man så nogle EU regler på området.
Det viste sig at der kun var tre firmaer der frmstillede EU godkendet udstyr. Et Sweitsisk og to Tyske. Vi fik demonstreret udstyret fra et af de tyske firmaer. Der var ikke noget at råbe hurra for, ud over prisens størrelse.
Man kunne fra sikringsstyrelsen ikke berette om nogle tilfælde her i landet hvor der var sket personskade ved el-fiskeri. Der var muligvis en kineser der en gang var kommet til skade. Nu har vi brugt el-fiskeri her i landet i mindst 60 år uden skader. Udstyr de enkelte foreninger har tilpasset deres brug.
Jeg tror det hele er en fidus for at få snabelen ned i fisketegnsmidlerne. Nå men det er jo politik når det er værst.
Vedrørende jeres havørred bestande på Sjælland. Prøv at Google ind på Bos Lystfiskerside under klækkebakker, og igen under feltforsøg 2009-10, der er en metode jeg tror der ville kunne hjælpe jer derovre. DTU er ikke begejstrede for ideen, ikke fordi de ikke tror det virker, men fordi de siger focus kommer væk fra deres arbejde. Din ide med udsætning af regnbueørreder på kysten er jeg ikke tilhænger af, men det er jo let for mig at sige når jeg bor ned til Karup Å
 
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2010 kl. 07:44
evigt ejes kun det tabte siges der og som det er nu er det en lille samling "kloge Åger" der styrer fiketegnsmidlerne og måske endda bliver lønnet af dem.
der er så mange forureningsskandaler i Dk under dække af f.eks det private initiativ, vi flytter til udlandet, osv, en samfundsfjendsk holdning og siger vi noget bliver vi beskyldt for at "klynke".
jeg forstår godt at biologer og erhvervsfiskere til tider har svært ved at tale sammen, de lever jo i en akademisk virkelighed og der er åbenbart nok af tilhængere.
 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2010 kl. 08:33
Hej Bo
Du har ret. Man var bange for at miste arbejdspladser, da man gav tilladelsen til udledning af giftstoffer ved Ceminova og Grinstedværket m.m. Det er nogle år siden nu, men vi har problemet i dag.
Her for nylig blev der lavet en skandaløs undersøgelse af DTU, der viste at muslingeskrab gavnede miljøet i Limfjorden. Resultatet af undersøgelsen blev offentliggjort 1 uge før fiskeriministeren gav tilladelse til at genoptage skraberiet. Politikerne betragter vist befolkningen som en flok tumber, der ikke kan gennemskue deres spin.
Desværre blev der aldrig rigtig ryddet op i forløbet af den handling. Der blev lagt låg på. Jeg håber en dygtig journalist vil begynde af undersøge forløbet til bunds.
Der er sikkert andre tilfælde, hvis man har magten, hvor man kan bestille en undersøgelse der peger i den retning man ønsker.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2010 kl. 12:45
hehe drenge nu betaler jeg 275 kr om året uden at fiske med garn, kun fordi så kommer der lidt flere penge i en tossegod ekstra skat.
 
Naturpleje og genopretning er IKKE lystfiskernes ansvar det er hele samfundets, så hvorfor skal vi betale mere end andre? Jeg har intet mod at betale men jeg skyntes det er underligt at jeg skal betale mere end andre. Uden at jeg for nogen for mine penge, der bliver jo ikke sat brasen, suder og karper ud når vanden er blevet tømt af madfiskere. Der bliver heller ikke sat torsk ud, det er muligt at lave P&T torsk men nej nej dem skal vi ikke have noget af. Kun ørred, ørred og så lidt fladfisk og ål som er næsten intet i forhold til ørred. Der kommer kun ørred fordi det langt hen af vejen er det DTU undersøger for penge og de undersøger jo ørred fordi der er penge at få til at undersøge ørred. Det bider jo sig selv i halen, ok jeg ved godt at de lavet lidt undersøgelser på andet end ørred, men det kommer til at tage flere år for end at de kan fastslå at der er noget galt med søerne. Vi andre der kommer i weekenden kan se alle garnen i søerne.....
@ Simon A. LÆS HVAD JEG SKRIVER!!!!! Jeg ved udemærket at der kan fiske opgangs ørred i 3-5 vandløb på sjælland, men sjælland kommer aldrig til at have det samme opgangsfiskeri efter havørred....... Det er det ikke vand nok til.
 
Der er 3 ting der kunne give os langt flere ørred:
1 Stop det ulovlige garnfiskeri efter ørred.
2 Reducere skarven.
3 Skaffe flere udtrækkende fisk.
 
AD 1 det er der ikke politisk vilje til
AD 2 det er der ikke politisk vilje til
AD 3 det gør man men effekten dæmpes voldsomt af de to oven stående udsagn.
 
Så skal vi have noget at fange for vores egne penge, næh nej vi skal have mere natur. Men hvis vi nu lavede alt den natur hvad skal vi så sætte ud??? Tja jeg vil vove den påstand at det bliver jo nok ikke nye brasen og skaller, som erstatning for dem østeuropæerne har ædt.
 
Hvorfor pokker skulle man stoppe udsætningerne af fladfisk i limfjorden, fiskene er der jo snart kun i kraft af udsætninger, eller er det fordi nogen hellere så pengene brugt til fleer gydebanker til flere ørred. Det lugter sku
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2010 kl. 19:02
Som Sokrates sagde til de unge mennesker nede på torvet for 2500 år siden.
I skal ikke lytte til de skriftkloge, præsterne og politikerne-
I skal bruge jeres sunde fornuft. De andre har en skjult dagsorden med de oplysninger de giver jer. Det blev han dømt til døden for at sige.
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum