Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Muslingeskrab

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Muslingeskrab
    Sendt: 11 Aug 2010 kl. 19:39
Jeg ved godt det er noget gammelt noget det her, men det var EKH der var fiskeriminister dengang. I behøves ikke at læse det hele, men det viser den manglende moral hos pågældende politiker.Angry
mvh Lasse Hagebro
Dette skrev jeg 11-8-2010
Når den statsstøttede videnskab sidder i lommen på politikerne.
I oktober 2008 havde lystfiskermedlemsbladet Cardinalen en omfattende artikel om muslingeskraberiet i Limfjorden. Det var en meget saglig og fyldestgørende artikel, hvor manges synspunkter blev omtalt. Artiklerne fyldte 7 sider.
I december 2008 havde Sportsfiskeren, medlemsblad for Danmarks Sportsfiskerforbund en artikel om samme emne, skrevet af Jesper Svennum. Denne artikel fik lov at fylde 1 side, hvorimod man brugte 7 sider på madopskrifter i samme blad. Til gengæld turde Jesper Svennum, kalde tingene ved deres rette navn,"Bestilt Arbejde".
Jeg var 24 april til foredrag i forbindelse med Forskningens Døgn, på Folkeuniversitetscenteret Skærum Mølle. Det var et foredrag af professor Torben Larsen Ålborg Universitet.
Temaet for foredraget var planen om lukning af Thyborøn Kanal med sluse, så man undgik oversvømmelse i limfjordsbyerne ved kraftig vestenvind. Forslaget gik ud på at lave en sluse der virkede som en kontraventil, der kun tillod vandet at løbe fra vest mod øst når man ønskede det.
Jeg havde ikke før foredraget og heller ikke senere taget stilling til om jeg var for eller imod planen. Det var interessant at høre om planerne, og om tilsvarende arbejder der var gjort ved Hvide Sande og Thorsminde.
Da foredraget var ovre og vi kunne stille spørgsmål, spurgte jeg Torben Larsen, om ikke han var kommet lidt let hen over den miljømæssige påvirkning, der ville blive, hvis planen blev gennemført.
Jeg fik det svar at det ikke lige var hans speciale. Jeg spurgte derefter, om han nu ikke såfremt han ønskede planen gennemført, ville bestille nogle undersøgelser hod DTU Aqva, der kun påviste de positive indvirkninger på miljøet i forbindelse med projektet. Han mente ikke han havde så stor magt, at han kunne det, men spurgte mig om hvor jeg ville hen med mit spørgsmål.
Jeg gjorde ham opmærksom på muslingerapporten fra DTU, der var blevet udsendet en uge før fiskeriministeren gav tilladelse til genoptagelse af skraberiet. En undersøgelse som en folkeskoleelev med kun få timer i biologi, skulle kunne se, var rablende gal. Jeg påpegede også projektet ved Skern Å i 1960, Kjærgård Plantage og Ceminova-
Han kendte udemærket raporten om muslingeskraberiet fra DTU, men som han sagde: Den sag ligger nu hos EU, så lad os ikke røre mere ved den.
Det er meget godt sagen ligger hos EU, indtil en tilfældig falder over den, lukker den op og ser at drn ikke er behagelig at røre ved, hvorefter den bliver sparket tilbage under skrivebordet.
Peoblemet er, hvis politikere kan bestille undersøgelser hos statsfinasierede organisationer og bestille dem så de peger i den retning man ønsker uden hensynstagen til sandheden. I tilfældet med muslingeskraberiet er det så tydelig, men hvor mange sager er der så ikke, hvor det er langt vanskeligere at gennemskue.
Jeg savner en mere dybtgående undersøgelse af, hvem der har bestilt en så elendig undersøgelse, og om der eventuelt er manipuleret med den. Jeg har i hvert tilfælde ikke glemt den-
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 19 Dec 2015 kl. 22:43
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2015 kl. 22:45



Redigeret af lasse hagebro - I dag kl. 22:43
Logen til Havørredens Ve og Vel 
Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 19 Dec 2015 kl. 23:11
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2015 kl. 23:09

Hvis nu EKH kan få bestilt en videnskabelig undersøgelse, der viser at det gavner miljøet, at fjerne de små vandløb. Feks. ingen fisk i vandløbene, ingen lugtgener, når de døde fisk ligger og rådner ved en forurening.Angry

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2015 kl. 09:14
Så smiler hun på tvet og siger, vi vil da ikke fjerne de små vandløb, vi vil forbedre vandafledning evnen, og gøre det de steder hvor det giver mening, se det lyder jo udmiddelbart fornuftigt i folks øre, for dem der ikke ved bedre vil ikke vide at at det betyder et markant indgreb i biodiversiteten, udgravning og udretning af åer og bække. Det er vigtigt, at vi ikke kun snakker ørred i denne sammen, det kommer hurtigt til at fremstå som forsmået lystfisker, vi skal belyse hele problematikken, og jeg kunne forstille mig at med hurtigere afledning og øget brug af pestider samt gylle, vil vore fjordes vandkvalitet blive væsentligt forringet, det vil betyde at de blå flag lang vore kyster forsvinder og dermed turisterne, hvis de ikke lige laver om på parametrene for de blå flag. Vi skal ikke kun fokusere på hvad der rammer os, men hvad der har betydning for os alle. Løbet er sikkert kørt, men det var så min mening.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2015 kl. 09:58
Rigtigt Carsten. Desværre er det sådan, at bliver der lavet en undersøgelse med et forud bestemt resultat, tror dem, der ikke er ind i sagerne på undersøgelsen. Vi betragtes jo som dumme stemmekvæg.Cry
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2015 kl. 10:20
100% enig.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2015 kl. 21:27
Lasse
Det er en sand fryd at læse dine indlæg om miljøet, bliv endelig ved med dette:

Nok må være nok, de sidste 20-30års tiltag på at rette naturen op efter tidligere landmænds ødelæggelser er spildt med et penselstrøj.

Hedeselskabet, rette åerne ud i Jylland, til rene afvandingskanaler - Det var en fejl

Citat:

Da Venstre i 1920 igen fik regeringsmagten, blev Hedeselskabet atter enerådende på området, men nu med statslig repræsentation i bestyrelsen, hvis formand blev fhv. konseilspræsidentJ.C. Christensen.

Man påbegyndte nu en omfattende dræning, ikke bare af markerne, men også af de lavtliggende enge. Dræningsarbejdet nødvendiggjorde ofte en regulering af vandløbene; de uddybedes og rettedes ud, så vandet kunne blive ledt hurtigere bort. Afvandingen medførte en væsentlig udvikling i landbrugsproduktionen, fordi dyrkningsarealerne blev udvidet og markerne lettere at dyrke.

Men der kom mange steder i Jylland ødelæggende okkerforureninger, vi stadig kæmper for at udbedre (se okker). Under den tyske besættelse organiserede Hedeselskabet endvidere store dele af brændselsforsyningen i form af tørv fra de jyske moser og plantager. Dræningsarbejdet videreførtes i 1940'erne og 1950'erne, og det sidste store reguleringsprojekt var udretningen af Skjern Å i begyndelsen af 1960'erne, hvilket var med til at sætte fokus på nogle af afvandingens uheldige følgevirkninger.

De er ikke blevet en skid kloger i Venstre


Lad os få åerne tilbage til naturen for det er det det drejere sig om, ikke kun nogle fisk og deres levesteder.

SmileN
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres