Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gift i bæk og å

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gift i bæk og å
    Sendt: 10 Aug 2010 kl. 18:48
 
  Bønderne har i disse tider travlt med at hælde Round Up gift, ud over kornet , 10 dage inden høst.... Så der er godt med gift i børnenes havregryn, og brød...
 Der er også en god sjat tilbage til naturen, bæk, å og hav...
 
  Der hældes (2008 tal ) ca. 1.5 mil. liter Round Up ud på markerne om året, det er sgu en slat..  Hvornår mon det svineri stoppes..?
 
  Nogen der ved hvor stor en del af kornet der nedsprøjtes..?
 Da Round up kom på markedet. i 70 erne , sagde de kloge kemi folk at det ikke
kom i vores drikkevand, det er der nu..
 
 De 1.5 millioner liter gift er kun Round up, oveni kommer alle de andre sprøjte gifte.. det er skræmmende at det kan lade sig gøre i et oplyst land, som vores.
 
 
Mvh, Peter
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 19:05
Har du et link? Jeg har aldrig hørt den historie før!
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 19:25

har heller ikke hørt det før... roundup inden høst? skulle det modne kornet hurtigere og udtørre det?

Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 21:06
 
  Historien har jeg fået af en hobbylandmand, derfor ingen link.. Men er ret sikker den holder vand..
 Det med nedsprøjt før høst er vist særlig slemt i år, pga. al den omsåning , så har du to slags afgrøder i samme ager, hvorved de ikke modnes samtidig ,så vidt jeg ved..
Er ikke ekspert på området men er rystet over det enorme forbrug...
Nogle der mener der er skudt rent forbi..?   Så lad mig høre tak.
 
 Mvh. Peter
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 21:45
Det der enorme forbrug din hobbyfarmer bare sådan slynger ud, hvor stor en del af Danmarks samlede dyrkede areal er det han ved der bliver brugt disse mængder på?? Jeg er skræmt over at det er en hobby mand der skal ligge til grund for en diskussion om et eventuelt overforbrug og fundene i grundvandet hvis det er det du er utryg ved. Danmarks Statistik har en masse dejlige tabeller der kan rodes rundt i til du bliver træt af det og ellers vil jeg foreslå at kontakte den lokale Natur/Teknik/Miljøforvaltning og stille dine spørgsmål der. Ellers tag kontakt til Folketingets Miljøudvalg, der sidder der for at bliver brugt!
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 23:04
Mener at have hørt det samme.....
 
Peter
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2010 kl. 23:04
round up har været brugt i rigtig mange år til nedvisning af afgrøder i landbruget og det er fuldt legalt netop 10 dage inden høst, hvor meget og hvor lidt der bruges aner jeg ikke. da det meste korn i lille danmark ikke bruges til brødkorn, kvantitet frem for kvalitet, så tjaa. en overgang var der en stor diskution om fodderkorn som var nedvisnet med round up gav kalvedødeliged det blev aldirg bevist men mange ville ikke bruge den form for korn til fodder. men som sagt bruges meget. kommer selv tit forbi en kartoffelmark på vej til fiskevandet, og det er jo underligt at en afgrænset det af marken lige med et er vissen og klar til høst mens resten står grøn og strunk.
egentlig underligt. en landmand skal overholde sprøjtezonen vist nok 2 eller 3 meter fra vandløb men en haveejer skal sgu 10 meter væk, men sådan er lovgivningen jo så underlig
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 22:37
Jeg har samlet lidt om emnet  http://gyllebomben.mono.net/10565/Persticid%20nyt. 

Redigeret af Konradhen - 17 Aug 2010 kl. 22:38
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 22:37
Cry

Redigeret af Konradhen - 17 Aug 2010 kl. 22:40
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres