Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spinnehjul til laks/hø i gudenå og lilleåen

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Fj Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesperfj

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: hvafforenby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperfj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: spinnehjul til laks/hø i gudenå og lilleåen
    Sendt: 06 Aug 2010 kl. 00:56
Kan I anbefale et fastspolehjul til dette fiskeri og hvilken størrelse?
Jeg har været glad for shimano men det er ikke afgørende.
Jeg har kig på Stratic, Exage, Super GTRC. Det må gerne have dobbelhåndtag.
Pris gerne ca. 500-1500 kr.
Andre forslag modtages gerne.

Hvor meget line bør man have på hjulet til dette fiskeri eller rettere hvor meget skal der være plads til? 110m 0,30? Jeg bruger nylonline.

Tak for hjælpen.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 01:18

til den pris vil klart gå efter penn,dam,daiwa                                                               det er hjul der er stærke og du skal op i 3000- 4000                                                 

her er nogle gode bud hvis det skal være shimano er der kun et hjul der holder af de billige det er ikke et der er særlig populær her i dk
Til top
Jesper Fj Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesperfj

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: hvafforenby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperfj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 01:31
Ser spændende ud. Det behøver såmænd ikke være shimano, blot har jeg haft flest af dem gennem tiderne. Penn Atlantis ser spændende ud.

Hvad er det for noget med snekkedrev i DAM-hjulet?

Jeg går ud fra at de alle er fine til nylonline - kan alle også bruge flettet line eller skal der specielle spoler til?

Det måtte gerne størrelsesmæssigt kunne gå med denne stang.
Shimano Technium diaflash 9 fod 5-20
og evt. også til en lidt kraftigere stang med tiden måske 10-30 g.

Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 02:04

snekkedrev vil jeg ikke gøre mig klog på det er messing støbt tandhjulsdrev  som  gør hjulet stærkt og nærmest umulig at slide op  i forhold til de andre

ved shimano hjulet  passer rigtig fint til din stang det er meget fedt det har et super lineoplæg til nylon tror det er lige så godt til flet det daiwa hjul køre godt sammen med flet line det gør den billige penn også 
hvis jeg var dig vil jeg gå efter daiwa eller shimano hjulet  i en str. 3000
ps
fed fed fed kæp har lige fåen en 11 fod gave fra mig selv og hvis jeg skulle vælge et hjul blev det helt klar shimano technium 5000fb
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2010 kl. 10:33
hej jesper.
smid lige en mail på lars.schriver@hotmail.com
 
Til top
Allan Kjærgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mobilos114

Tilmeldt:: 24 Maj 2007
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mobilos114 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 09:22
Hej,
 
Jeg har lige afprøvet et Penn Atlantis 4000 i Skjern Å. Det tog ca. 20 min. med en Mepps 4 nedstrømsfiskeri at ødelægge hjulet. Hjulet begyndte at "hakke" når der kom belastning på hjulet, kunne ikke høres men mærkes i håndtaget.
 
Et ellers lækkert hjul, men den får ikke min anbefaling til strømvands fiskeri.
Fisknu.dk har det på tilbud til 1399 kr. (normal 2200 kr)
 
ps. kan være jeg har været uheldig med dette hjul.
 
Jeg skal afprøve et Penn Slammer om en uge.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2010 kl. 10:37
Hej Jesper
 
Hjul med snekkedrev er stærkere end hjul uden.
I starten af fastspolehjulenes tidsalder og frem til startenb af 80'erne var snekkedrevet det fremherskende i kvalitets fastspolehjul.
Men så kom Shimano frem med deres "billige" hjul som havde en fantastisk blød og vibrationsfri gang, det blev døden for snekkedrevet da det aldrigbliver lige så blødt og lækkert at køre med som de andre, men de andre har så bare den ulempe at de slides op ret hurtigt.
Inden for de senere år er der flere producenter der har forsøgt sig igen med snekkedrevs hjul (ABU, DAM og PENN) men indtil videre uden den store succes(Altså rent komercielt).
Men skal man have et fastspolehjul der holder er hjul med snekkedrev at foretrække, de er dog ofte ret dyre og så er ders gang ikke så blød og lækker som de andre.
 
Hilsen Martin
 
PS: Ville til enhvertid selv vælge et multihjul, men det er en anden sag!
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 10:22
Hej Allan.
Fik du prøvet den Penn Slammer ? Jeg har en 260er-den er lavet i usa - den er først nu efter 6 år begyndt at skure i lejerne, så den har virkelig været pengene værd. Så derfor købte jeg også en 360er. De er så begyndt at samle dem i Kina - og den blev jeg aldrig glad ved. Og allerede i den første sæson begyndte den med de samme numre som den Atlantis du har brugt. Så derfor kan jeg ikke anbefale en Penn Slammer. Det er jo også tankevækkende at prisen er gået fra 2500 kr til 1000 kr på et årWink.
Hilsen
Per
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 11:37
Jeg har denne sommer været 14 dage i Alaska efter kongelaks. Her brugte jeg et nyindkøbt Penn Slammer 360 (Kina udg) Fiskede nedstrøms med Mepss/Vibrax spinnere størrelse 4 og 5. Jeg havde ingen problemer med hjulet overhovedet. Hjulet har en udmærket blød gang og bremsen er intet mindre end fremragende. Og tro mig, bremsen blev testet. Wink
 
Kan kun anbefale hjulet som du pt kan finde til under en tusse. Om det er langtidsholdbar og holder i årevis, skal jeg ikke kunne sige. Men hvilke af nutidens moderne hjul gør egentlig det ? Disapprove  Du skal dog lige vende dig til at man ikke kan frikoble bagspærren.
 
Peter
Til top
Jesper Fj Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jesperfj

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Geografisk: hvafforenby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesperfj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 14:20
Tak for forslagene allesammen, jeg har fået lidt at tænke over. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres