Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kæmpe torsk på flue?

 Besvar Besvar
Forfatter
christian hedegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bashan Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2007
Geografisk: køge
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bashan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kæmpe torsk på flue?
    Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:34
Sidder og drømmer mig nordpå, til gigantiske torskebuler med masser af storfisk..

Kommer derfor til at tænke:

Er der nogensinde nogen der har fisket disse, til tider, ret høje buler på fluestang?

Hvad er de største torsk i har hørt om, fanget på flue?

Tight Lines (y)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:43
min største flue torsk er taget fra jolle ud for humlebæk over ca 12 m. vand, og vejede 6-7 kg temmelig god sport !!!!

mik
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:54
Jeg har en fra kysten på 5,7 kg ....sku sjovt .... den presse grejet hårdt må man sige .... (y)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 14:26
Hej Christian.

Jeg har været heldig op gennem årene, at kunne fluefiske fra kysten efter forholdsvis store torsk.

Det godt nogle år siden men min personlige rekord er flg.:

Torsk 82 cm. 6,23 kg. Vorshage - Samsø 1977, taget på en streamer i mønsteret Rød/gul Actez flue.

Men jeg har så også set - filmet og vejet nedenstående, som er på min film med flue på kysten:

Uofficiel verdens rekord i torsk på flue.

Den oplevelse her giver jo nok en anden opfattelse af torsken, men de kan blive større endnu på flue, og i 1983 i februar måned, fik en af husets gode venner, John Anker - Haderslev, en torsk, som vejede 8350 g. fanget på en Brun P.K. Reje. Den var 93 cm. lang, og var en rogntorsk, men trods rognen, havde den ædt ca. 50 hundestejler, og så rejefluen, som dessert.
Denne torsk blev taget på en Kunnan 9` fluestang, et Rimfly fluehjul med en synkende 7er line, og et 0,25 forfang, ved Viekær Camping i Sønderjylland. Senere blev den godkendt, som uofficiel verdensrekord for 0,25 line, så det var en stor oplevelse, og få lov at filme, så stor en fluefanget fisk. Denne torskefangst fik folks øjne op for kystfluefiskeriet i Sønderjylland, mest fordi aviser og sportsfiskerblade bragte nyheden om fangsten.

Om der siden er fanget torsk på flue, som er annerkendt som line rekord er jeg usikker på, men mon ikke;-)

Mvh
P.K.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 15:38
Per Karlsen skrev: Hej Christian.

Jeg har været heldig op gennem årene, at kunne fluefiske fra kysten efter forholdsvis store torsk.

Det godt nogle år siden men min personlige rekord er flg.:

Torsk 82 cm. 6,23 kg. Vorshage - Samsø 1977, taget på en streamer i mønsteret Rød/gul Actez flue.

Men jeg har så også set - filmet og vejet nedenstående, som er på min film med flue på kysten:

Uofficiel verdens rekord i torsk på flue.

Den oplevelse her giver jo nok en anden opfattelse af torsken, men de kan blive større endnu på flue, og i 1983 i februar måned, fik en af husets gode venner, John Anker - Haderslev, en torsk, som vejede 8350 g. fanget på en Brun P.K. Reje. Den var 93 cm. lang, og var en rogntorsk, men trods rognen, havde den ædt ca. 50 hundestejler, og så rejefluen, som dessert.
Denne torsk blev taget på en Kunnan 9` fluestang, et Rimfly fluehjul med en synkende 7er line, og et 0,25 forfang, ved Viekær Camping i Sønderjylland. Senere blev den godkendt, som uofficiel verdensrekord for 0,25 line, så det var en stor oplevelse, og få lov at filme, så stor en fluefanget fisk. Denne torskefangst fik folks øjne op for kystfluefiskeriet i Sønderjylland, mest fordi aviser og sportsfiskerblade bragte nyheden om fangsten.

Om der siden er fanget torsk på flue, som er annerkendt som line rekord er jeg usikker på, men mon ikke;-)

Mvh
P.K.


findes der et link til den film du henviser til??? det gad jeg godt at se...
den store torsk jeg fik blev taget på en scott sas 9' #8 og et synke 6 skydehoved
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 17:04
Hej Mikkel

Der er desværre ikke adgang til de / den film + VHS, men jeg er blevet opfordret til at få de super 8 smalfilm, der omhandler kystfluefiskeriets barndom, overført til den CD jeg lavede i foråret 2008.

Ud over den store torsk, er der fluebinding og intro til det dengang nye fiskeri, blandt andet er der optagelser med Orla Grell, som fluefisker på Reers ø, men jeg har ikke interessen i film og vidio, og dog er dette filmmateriale historisk, så måske engang i fremtiden, vil jeg satse på at bevarer de optagelser, på et fremtidssikret medie.

VHS´en er blevet brugt flittigt ved foredrag rundt om i landet + intro på fluebindingsaftner osv.

Mvh
P.K.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 18:18
hej per, du skal holde dig for øje, at vhs forfalder med tiden, uden at de bliver brugt/slidt... om det samme gør sig gældende med smalfilm ved jeg ikke, men mon ikke...
det ville være ærgeligt at det gik til, jeg ville gerne aftage en kopi, og betale min del af omkostningerne ved at få det overført til dvd

mik
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 20:06
der har været nogle artikler om fluefiskeri efter store sej i norge... mon ikke der er basis for fiskeri efter sotre torsk der... jeg gad godt at prøve det... både torsk og sej :-)

mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres