Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Fiskepleje

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny Fiskepleje
    Sendt: 02 Jul 2010 kl. 20:01
Skader vi de naturlige bestande, der er ved at etablere sig i de efterhånden mange restaurerede og åbnede tilløb.
Nu kender jeg bedst Karup Å systemet, men der er sikkert flere steder i landet, hvor forholdene er de samme.
Vi får lavet en bestandanalyse og bedømmelse af de enkelte vandløb ca. hvert 8-9 år. Efter den analyse bliver der lavet en udsætningsplan, der siger, hvor mange stk yngel og 1 års fisk der skal udsættes, og som der er plads til. Denne plan følger vi, indtil en ny plan bliver lavet.
I de sidste 7 år er flere tilløb blevet åbnet for fisk på gydevandring, dels ved ændring af dambrug eller etablering af omløbsstryg.
Alligevel fortsætter vi med den samme udsætning af yngel fremstillet i dambrug.
Problemet er, at de yngel der er lavet i dambrug er 1-2 måneder forud for den naturlig klækkede yngel i vandløbet.
Dels på grund af højere vandtemperatur(hvor man bruger borervand) dels på grund af forfodring.
Denne yngel vil udkonkurere den begyndende nye naturlige bestand, enten ved at æde den nyklækkede yngel, eller ved at tage dens fødeemner og standpladser.
Dette problem kan løses ved at bruge rugekasser med nybefrugtede æg, det vil være tættere på naturen og følger vandløbets temperatur. Jeg tror, at vi på den måde hurtigere vil få en naturlig produktion op at stå.
I min alder, har jeg ikke tid til at vente to istider på at det sker.
mvh. Lasse Sdr. Resen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres