Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korsfæstning og rygfiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Korsfæstning og rygfiskeri
    Sendt: 01 Jul 2010 kl. 20:48
Korsfæstninger er ikke rigtig ´´på mode´´ mere (undskyld), måske undtagen man er gedde- , aborre- og/eller sandart-fisker.

Måske pga. nye metoder og agn, der er særdeles effektive, måske fordi vi virkelig er blevet mere følsomme og miljøbevidste.

Ikke desto mindre trives korsfæstningen stadig i bedste velgående på få danske søer! De fleste lystfiskere ville vel kalde denne form for fiskeri for: Fiskeri med levende agn. Men ideen er stort set den samme: Et levende væsen nagles fast (blandt lystfiskere til en eller flere trekroge) og får lov at leve ind tll den kun ´´lever´´ helt stille med bugen i vejret....altså er død.

Så af med ´´bugsvømmeren´´ og på med en ny og sprællevende...

Skrabefiskeri efter fladfisk er forbudt -
Rykfiskeri er forbudt

Hvad mener du om fiskeri med levende agn?


Til venlig overvejelse og kommentering (har selv fisket meget med levende agn tidligere).

Svend Erik Vardrup

Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 20:57
Er det virkelig så skræmmende farligt at mene noge om brugen af levende agn, siden ingen ´´tør´´ kommentere det....

Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 21:07
hej Sven Erik ( der for riiiigtig mange år siden solgte mig min første ordentlige fiskestang -tak for det)

Her skriver du om fiskeri med levende agn - et fiskeri jeg altid har betragtet som rendyrket dyrplageri. Jeg tror det kræver en særlig tilgang til omgangen med levende væsener - nemlig at vi mennesker er højere væsener end alle andre her på jorden.
Det er jeg ikke enig i - jeg har egentlig ikke set nogen tegn på at netop menneskene gør nogen gavn for (og på ) jorden - tværtimod. Jeg må iøvrigt indrømme at jeg med alderen er blevet dårligere og dårligere til at slå liv omkring mig ihjel.

om det er sådan noget med at ´´fanden går i kloster når han bliver gammel´´ - det kan jo godt være.

jeg synes faktisk at der er forskellige gode grunde il at forbyde fiskeri med levende agn - især dyreetiske.

Hvorfor holdt du op med at bruge levende agn?

Noget andet er:

Du er ude med riven her idag, og du får trykket på en hel masse l ligtorne - og jeg er egentlig ret enig med dig i alle dine indlæg om etisk forsvarlig håndtering af fiskene.
MEN jeg tror det gør debatten svagere når du prøver at drøfte det hele på en gang, i hele serier af indlæg - og det fylder af helvede til på denne siden.
Hvis du ønsker at bearbejde danske lystfiskeres holdning til etik, og det mener jeg også at ´´vores sag´´ vil have godt af, så tror jeg vi må nøjes med at debattere en side af sagen af gangen.

de bedste hilsner Hans Chr. Graversgaard
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 21:13
Hej,
jeg holdt nok op med at fiske med levende agn, da jeg tog mig tid til at sidde stille og tænke mig grundigt om - heller ikke jeg fandt beviser på menneskets storslåede suverænitet
i forhold til andre levende væsener.
At jeg skriver så meget, betyder ´´bare´´ at jeg brænder for det - men jeg vil tænke over dine kloge ord om strategi.
Måtte vi mødes en dag :o)

De bedste hilsener,
Svend Erik Vardrup
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 21:40
hej igen

man sidder da vist ellers ret meget stille netop når man fisker med levende agn.

Men iøvrigt mener jeg at der er et mystisk paradoks mellem fiskeri med korsfæstede fisk - og Catch and release.

Hvis man tager ud et sted for at drive en kroge ind i fiskens mund - hale den lidt (eller meget) frem og tilbage - op af vandet til fotografering - og så med en følelse af at være skabningens herre ´´skænker man fisken livet igen ved at sætte den ud.

Det strider mod min naturforståelse - og jeg vil ikke være med til den slags dyrplageri - jeg synes ikke at det er bedre end fiskeri med levende agn.

Problemet bliver større jo større fisken er( blue marlin) - og jo mere fredet (hvid stør) fisken er.

Jo jeg sætter også fisk ud, dels når de er for små, somme tider når de er for grimme, og jo jeg føler mig også som vorherre når jeg ser fisken svømme væk.
Men jeg fisker ikke for at sætte fisken ud igen (ikke ret meget hvertfald). Jeg synes det piller ´´urnaturen´´ ud af mit fiskeri, der kommer for meget ´´leg med skræmte levende væsener´´ ind i det.

Egentlig tror jeg at jeg mener at truede bestande (laks, marlin, stør) skal man sammen forsøge at ophjælpe til et niveau hvor et bæredygtigt fiskeri kan foregå - og indtil da skal alle holde krogene væk.
MEN (jeg kender det også fra international jagt og skovbrug) HVIS en bestand bliver totally handsoff FREDET, så mister både omverdenen interessen (der bliver jo ikke nogen rekordskriverier), de lokale mister erhvervsmuligheder (guides, skovarbejdere) og det leder kun til krybskytteri/fiskeri/fældning på den skrøbelige bestand.

Så det jeg går ind for er noget der hedder bæredygtig udnyttelse OG ophjælpning af truede bestande (tømmer, fisk og vildt)

hum, det blev et laaaaaaaaaaaangt indlæg, og jeg har ikke fået spurgt dig om noget meget vigtigt
mvh hcg

Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 21:46
Så spørg dog her og nu :o)
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 21:47
Hej

Jeg kan godt se problematikken i levende agn fiskeri.

Jeg har dog svært ved at se grænserne. Skal vi forbyde
brugen af levende agn, så skal vi også forbyde brug af regnorme og maddiker.

Skal vi forbyde modhager på kroge?

Jeg ved det ikke, ej heller har jeg svaret.
Jeg vil dog sige, at nogle af mine bedste timer ved fiskevandet er sket med levende agn men dengang var der ikke nogen, der så det som et problem.
Jeg må tilføje at idag fisker jeg udelukkende med flue og kan også finde på at fiske efter skaller, uanset hvad er det et herligt syn når en krokodille kommer farende op fra dybet og helt ud af vandet med skallen i munden.
Skal jeg så holde op med at fiske skaller?

hilsen lowlevell
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 22:02
Jeg har lidt det samme problem, og er kommet til den opverbevisning at splittelsen i mit sind skyldes, at jeg er 50% urmenneske og 50% moderne menneske - nogen gange vinder den ene - andre gange den anden. For det meste lever de i fred sammen, men hold da k... hvor kan de slås... :o)


Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 22:08
Svend erik vardrup skrev: Jeg har lidt det samme problem, og er kommet til den opverbevisning at splittelsen i mit sind skyldes, at jeg er 50% urmenneske og 50% moderne menneske - nogen gange vinder den ene - andre gange den anden. For det meste lever de i fred sammen, men hold da k... hvor kan de slås... :o)


Mvh.,
Svend Erik Vardrup


En meget interessant betragtning, den kender jeg også fra mig selv. Og ved nærmere eftertanke vel også grunden til rigtigt mange hede debatter herinde ;-)

Mvh
Finn
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 22:19
jeps det kan godt være at det er svært at se grænserne. Men netop at kunne sætte grænser er vel det der kan kendetegne homo sapiens ´´det tænkende menneske´´.

vi skal overveje om vi vil være med til at bruge levende agn, at sætte kroge i levende væsener med det formål at fange andre levende væsener. At sætte kroge i og vide at det tager agnen et ret langt stykke tid før den dør af det.
og levende agn omfatter alle dyr, også orm.
der er jo altid alternativer, blandt andet død agn (og kunstagn).

Læg mærke til at vi ikke bruger varmblodede dyr til agn, den grænse er der, men det har den ikke altid været.

Vi skal også overveje om lysfiskeriets glade sønner og døtre af naturen kan leve med at nogen ikke fiskere skriver om vores metoder i aviser og lignende.

det samme gør sig gældende med hensyn til catch and release, kan vores fornemmelse af at være vorherre virkelig holde, dels hvis man ser det fra fiskens synspunkt (hvor sjovt har den lige haft det), og dels hvis man ser det fra den ikke fiskendes synspunkt.

Lystfiskeriet (lystfiskere og fisk) har simpelthen brug for en positiv presse, og en positiv offentlighed - og det skal vi værne om, derfor skal vi turde gentænke vore metoder så de, eventuelt, tillempes moderne tider.
Ingen vil støtte nogen der plager dyr for sjovs skyld

De bedste hilsner Hans Chr. Graversgaard
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 22:30
Homo Sapiens - ja, men også Homo Ludens - og ganske ofte tænker vi mindre og leger mere - præcis som børn i en stor sandkasse, der bare er til for os...

Hilsener, SEV
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 23:10
Måske skulle man overveje at fiske uden kroge... Så kommer fisken jo ikke til skade medmindre den svømmer ind i kunstagnen...

Jeg kan da godt se at det er synd for en agnsfisk ligesom det er synd for ormen der skal på krogen... ligesom det er synd for fisken der stikker sig på en krog. Sådan kan vi jo blive ved.

Men det virker... men buddhisterne bryder sig nok heller ikke om det.
Til top
Thomas N. Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas N. Larsen

Tilmeldt:: 19 Sep 2003
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas N. Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2010 kl. 23:52
Hej alle,

Levende agn er i min verden alt fra ´´Tenebrio Molitor´´ og opefter...Hvilket betyder at det det i denne sammenhæng kun er spinnefiskeren der er stueren. Fluefiskere arbejder på grænsen... medmindre de er erklærede SYNTETISKE og er der nogen der dét?.
´´DSF´´ = Danmarks syntetiske fluebinderorganisation´´ underlagt ´´DCRS´´ = Danish catch and release society´´


Hilsen
TNL;-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 00:02
Svend erik vardrup skrev: ... og får lov at leve ind tll den kun ´´lever´´ helt stille med bugen i vejret....altså er død.

- Hvad mener du om fiskeri med levende agn?



Når jeg fisker med levende agn, så lever de fleste skaller lige indtil - at de bliver indhaleret af en rovfisk.

Jeg synes, at fiskeri med levende agn er; yderst effektivt - og mere er der vel egentligt ikke at sige til det.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 00:06
Vi var på Kajak Fiskerri :-):-)(y)

min makker og jeg i en Danmarks smukkeste søer (y)
mest efter Gede og Abor - vi sejlede langs kanten af skrænterne -
- da vi kom forbi en lille bådbro - her opdagede Sune at der var hængt en fiskestang op under broen (og snørren var ude! ......
Zune fik løsnet stange og spolet ind -her sad en bleg og apatisk/udmatten abbore med en trekrog igennem ryggen-vi gestulerede hvad vi skulle gøre - det endte med at Abboren fik sin frihed- vi kunne se der lå flere Geede Kraniumer på bunden omkring broen - :-(

vi blev enige om at det var en doven og vertslig Geede fisker som skulle havde en lærer strej ....

Jeg sagde til Sune ! -for at give ham en rigtig lærer strej skulle vi få fat i en udtjent redningsflåde der fungerede- så skulle vi dumpe den ned på bunden med hans snørre på udløsern - når så krabaten :-( kom for at tilse om der var en Geede på - udløste han Redningsflåden med det til følge at der ville komme en kaskade af bobler og vældigt påstyr med fråde og hvidt skum mm. - ;-)(y) vi begyndte at grine og kunne faktisk ikke holde op - for vi blev ved med at bygge videre på historien (vi er jo rigtige fisker) -jo :-)(y) vi så´ for os at han benede alt hvad hans ben kunne bærer.... / (hvis ikke fjolset faldt død om af hjerte slag - Jo den har vi grinet af flere gange siden/ og vi fik ikke skræmt livet af den dovne Fisker - ;-)(y)(y)(y)

Bruno :-)(y)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 00:29
Bruno Andersen skrev:
... - da vi kom forbi en lille bådbro - her opdagede Sune at der var hængt en fiskestang op under broen (og snørren var ude! ......
vi fik løsnet stange og spolet ind ...


Man rør sgu da ikke ved en anden mands fiskestang bare fordi, at han måske lige er ude for at skide eller andet - det er en ommer...
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 01:21
He he syntes der er mange morale betragtninger i øjeblikket, om fiskeri der ikke gælder sig selv!!!
Sven forstår slet ikke du fisker.
Fisker selv kun med fjer og metal.
På nær når jeg lige spider en børsteorm levende, for at fange en skubbe.
Og det gør jeg endda selv om jeg ikke er sulten.
Men at hævde mig over for andre former, er ikke min plads.
Men hver sin lyst;-)
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 08:25
Man kan ikke være lystfisker uden at måtte acceptere at man underkaster andre levende væsner en vis grad af lidelse. Sådan er det bare.

Tolerancen for lidelse kan så variere fra fisker til fisker, og endda for den enkelte jo ældre man bliver.

Da jeg var en ´´bette knægt´´ var der ikke mange tanker i hovedet på mig der bevægede sig i retning af bæredygtighed, dyrs lidelse og den slags. Det der talte i min bog var fisk på land og så var metoden mere eller mindre ligegyldig. Jeg lod gladeligt små aborrer gå med ormen i laaang tid, så jeg var sikker på de ikke smuttede, jeg brugte guldfisk som levende agn, og af og til kunne jeg endda finde på at fiske målrettet efter nyudsatte smolt bar for sjov.

Med alderen er jeg blevet en del blødere og nok også noget mindre ivrig efter at få fisk på land, forstået på den måde at nu er det lige så meget vinden i håret, solnedgangen og fuglenes pippen der gør en fisketur god. Og antallet af hjembragte fisk er af mindre betydning.

Det ovenstående leder frem til er, at jeg mener at det må være den enkelte der afgør om han/hun kan leve med at fiske med levende agnfisk. Hvis man selv synes det er i orden, så er det i orden med mig. Inden for lovens og fiskevandets grænser forståes.

Jeg bruger ikke selv levende agnfisk længere. Det mest levende jeg bruger er en børsteorm når jeg er ude efter de flade. Jeg har udvidet min bevisthed med tiden og jeg tror det vil gå de fleste andre på samme måde.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 08:44
om man forstår sit ansvar/iforhold til sin redtledt bevisthed med den naturlige orden/Astrofysisk -

( loven i den reaktion som tingene er skabt)

det er så her at man opdager når man går op imod denne lov/ man kan så med et gammelt ord kalde den Samvittigheden ! -

(skruppelløse/eller samvitighedsløse eks.HajFinnefiskerrri -hvor man smider Hajen levende tilbage i havet uden finner og hale :-(:-(:-( .........

hvem styre den enkelte Fisker !......

Når man går op imod den Naturlige Orden vil (samvittigheden) melde ens bevisthed at det er forkert/jo mere man tilsidesætter denne indføling jo mere hårdhjertet bliver man :-(:-(:-(..........

så det kræver en indsats at være en god og hensynsfuld fisker......:-)(y)(y)(y)

Bruno:-)(y)
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 10:39

Kære alle på tråden.

Er det også synd at sætte en sprællevenede orm på sin krog. En orm er vel også et levende dyr, nu da debatten handler om levende fisk på en krog, eller skal vi tage debatten om at vi fisker for ´´sjov´´ og sætter fisk ud igen, efter de er blevet mishandlet på en ond spids krog :-)

Burde vi ikke bare spise vores havregrød hjemme foran fjernsynet og lade de stakkels dyr være i fred :-)


Vh

Niels Åge Skovbo

PS. Var forleden i mosen med ungerne for at fiske skaller. På orm, og havde der været gedder i selv samme mose, havde der naturligvis blevet sat en skalleflåd ud :-)
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 10:59
Det det i bund grund handler om (for mit vedkommende i hvert tilfælde) er vel at man gerne vil udøve sin hobby og samtidig være årsag til så lidt lidelse som muligt.

Man må altså gøre op med sig selv om man vil fiske og derved acceptere hvad det nu indebærer af lidelser for andre dyr (hvis lidelse vi ikke rigtig kender noget til), eller om man vil lade være med at fiske og kun være årsag til de lidelser man påfører rullepølsen, kærnemælken og spejlægget.

Jeg fisker meget, men hader at spise fisk. For mig er det altså udelukkende en hobby og jeg har da måtte gøre op med mig selv om det var rimeligt at jeg påførte dyr sår i munden og stress ved fight, blot for min fornøjelses skyld. Det mener jeg det er, derfor fisker jeg.

Til gengæld køber jeg hovedsagligt økologiske fødevarer, lader være med at smide ting ud der ikke er i stykker, bruger ikke sprøjtegifte i haven og tænker generelt en del over hvordan jeg gebærder mig i forhold til den natur vi lever i. Og så passer karmaregnestykket nok i sidste ende.
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 12:13
Det er fantastisk hvordan tingene pludselig ser anderledes ud bare fordi det er en nuttet hund der bliver brugt som levende agn, jeg har fisket en del med levende agn som knægt, men kunne ikke gøre det længere. Prøvede for ikke lang tid siden men brød mig ikke om det ikke engang med en orm, man kan jo virkelig mærke at de mærker stikket og ormer sig helt vildt ved det første stik.

Som andre var inde på så handler det om at sætte grænser, diskussionen må så gå på hvor grænsen skal gå?

Dem der synes det helt iorden at fiske med levende agn må kunne sige om det også er iorden at fiske med en levende mus, måske en kat eller hund?

Ps. de dyr jeg fortærer prøver jeg også på at købe så jeg ved at de har haft et nogenlunde liv.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 12:22
Det er forbudt ifølge dansk lovgivning at fiske med agn fisk.
Dyr må ikke udsættes for unødig smerte og lidelse.

Dyreværns loven dikterer det ordret.

Fisk er også dyr!!!

Jerk bait wobblere er min vej ud af dette...

Arbejder med dyr og kan ikke få mig selv til at fiske med levende fisk mere. Det er og bliver dyreplageri.

Hvad med alle de fisk der flyttes fra sø til sø i forbindelse med geddefiskeri, altså at fange sine skaller i en sø og fiske gedder i en anden. Det er ulovligt, udsætning af fisk på hvilken som helst måde kræver tilladelse!!!

Folk er da ikke bekymret over dette, det er jo kun lidt skaller som sikkert bliver spist, PIS OG LORT!!!

Vh

LArs
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 12:28
Hej Steen.

Man går heller ikke fra en stang hvor linen er i vandet.
Eller hvad??

Smutter du også fra dine karpe stænger når du er ude??

VH

LArs
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 12:59
Hvis man vælger at tolke sætningen omkring at ´´udsætte dyr for unødig smerte og lidelse´´ som du gør, så er stangfiskeri for fornøjelsens skyld vel også forbudt??
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 13:32
Kombinationen at fiske for at kunne spise det, man selv har fanget er særdeles vigtigt for mig - samt i min videregivelse af fiskeriet som fritidsførnøjelse. Det gi`r rigtig god mening selv at fange sine fisk, fremfor at lade erhvervsfiskerne gøre det. Det er helt friske fisk, man får på bordet - det er rart at vide, hvor fiskene kommer fra - og så er det også meningsfyldt at opleve, at mad ikke er noget, der opstår spontant i Supermarkedernes kølediske. Det sidste er samtdig alletiders anledning til at lære børn og unge lidt om hvad mad er - og ikke mindst bør være!
Men ja, jeg finder også selve det at fange fisken som en STOR oplevelse - men er ikke vild med at fiske på steder, hvor jeg på forhånd ved, at man SKALgenudsætte alle fisk - og det skal man jo desvære flere og flere steder idag - primært på grund af menneskelige aktiviteter som overbefiskning og miljø-svineri.
Måske er det på grund af ovenstående (slutningen), at jeg kører denne ´´etik-tråd´´ - i håb om at mange vil slutte op - tænke sig om og gøre fælles front - også mod vores egne dårlige vaner...

De bedste ønsker,
fra en der er stolt af at være lystfisker -
men gerne ville være endnu mere stolt :o)

Svend Erik Vardrup
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 13:32
Kombinationen at fiske for at kunne spise det, man selv har fanget er særdeles vigtigt for mig - samt i min videregivelse af fiskeriet som fritidsførnøjelse. Det gi`r rigtig god mening selv at fange sine fisk, fremfor at lade erhvervsfiskerne gøre det. Det er helt friske fisk, man får på bordet - det er rart at vide, hvor fiskene kommer fra - og så er det også meningsfyldt at opleve, at mad ikke er noget, der opstår spontant i Supermarkedernes kølediske. Det sidste er samtdig alletiders anledning til at lære børn og unge lidt om hvad mad er - og ikke mindst bør være!
Men ja, jeg finder også selve det at fange fisken som en STOR oplevelse - men er ikke vild med at fiske på steder, hvor jeg på forhånd ved, at man SKALgenudsætte alle fisk - og det skal man jo desvære flere og flere steder idag - primært på grund af menneskelige aktiviteter som overbefiskning og miljø-svineri.
Måske er det på grund af ovenstående (slutningen), at jeg kører denne ´´etik-tråd´´ - i håb om at mange vil slutte op - tænke sig om og gøre fælles front - også mod vores egne dårlige vaner...

De bedste ønsker,
fra en der er stolt af at være lystfisker -
men gerne ville være endnu mere stolt :o)

Svend Erik Vardrup
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 14:12
Kåre Hermansen skrev: Hvis man vælger at tolke sætningen omkring at ´´udsætte dyr for unødig smerte og lidelse´´ som du gør, så er stangfiskeri for fornøjelsens skyld vel også forbudt??


Det samme må gælde for de millioner af slagtesvin og stykker kvæg der slået ihjel hvert år - bare for at vi kan stå ved grillen og hygge når vi ikke lige æder fisk.

De dyr der dør kan sgu ikke rigtigt svare på om de bliver udsat for ´´unødig smerte og lidelse´´.........
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 14:16
Hej Kåre, du har ret.

Man kan stille sig selv spørgsmålet: Hvad giver mig som menneske ret til at hive fisk op af vendet på krog for fornøjelsens skyld.

Vh

LArs
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 14:34
Lystfiskeri gi`r go`mening
Kombinationen at fiske og spise det, man selv har fanget er særdeles vigtig for mig. Det gi`r rigtig god mening selv at fange sine fisk, frem for at lade erhvervsfiskerne gøre det. Det er helt friske fisk, man får på bordet - det er rart at vide, hvor fiskene kommer fra - og så er det også meningsfyldt at opleve, at mad ikke er noget, der opstår spontant i Supermarkedernes kølediske. Det sidste er samtidig alle tiders anledning til at lære børn og unge lidt om hvad mad er - og ikke mindst bør være!

Men ja, jeg finder også selve det at fange fisken som en STOR oplevelse - men er ikke vild med at fiske på steder, hvor jeg på forhånd ved, at man SKAL genudsætte alle fisk - og det skal man jo desværre flere og flere steder i dag - primært på grund af menneskelige aktiviteter som overbefiskning og miljø-svineri. Det er af nød, jeg fisker disse steder – det gør mig så trist at tænke på, hvorfor det er blevet sådan!

Måske er det på grund af ovenstående (slutningen), at jeg har lagt disse ´´etik-tråde´´ ind - i håb om at mange vil tænke sig om - snakke mindre og handle mere - også når det gælder egne dårlige vaner...har desværre selv ganske mange af dem.. :o(

De bedste ønsker,
fra en der er stolt af at være lystfisker - men som gerne ville være endnu mere stolt

Svend Erik Vardrup
Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toppen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 14:41
Hej SEV
Skal dette forstås sådan at du kun fisker spisbare fisk og at du tager alle dem du fanger med hjem til gryderne?
Hvis ikke hvordan vil du så forsvare at du korfæster nogle fisk bare for at lege lidt med dem?

MVH
Topper
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 14:58
Nej, ikke helt. Men jeg fisker afgjort helst efter fisk, jeg kan spise - er du forresten klar over, hvor godt mange af de IKKE såkaldte sportsfisk, der smager fortræffeligt - især saltvandsfiskene!
Jeg kan jo heller ikke helt bestemme, hvad der hopper på - eller om det der hugger er over målet. Så jo, jeg er tvunget til at genudsætte fisk nu og da, hvis jeg vil fiske og samtidig holde loven. Men jeg håber på et bundt fine punds-aborrer, en stor torsk eller en 2 kilos havørred, når jeg fisker, for så er der selvfanget, frisk mad på bordet!
Det er denne kombination, der er vigtig for mig - jeg ´´piner´´ ikke bare fiskene, men i den form for lystfiskeri jeg dyrker, må jeg acceptere, at nogle fisk påføres ubehag, men ikke MENINGSLØS lidelse!


Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 15:09
Hej.
Jeg har stor forståelse for SEVs holdning til levende agnfisk.
Argumenterne om, at vi også afliver grise, køer m.m er ikke relevante, da disse aflivninger foregår på en lovkontrolleret og forhåbentlig human måde!
En levende fisk er også, så vidt jeg ved, et dyr højere på udviklingsstigen end en orm!
Man bruger vel heller ikke mere nonhumane fælder som rævesaks og lignende inden for jagt.

Skyd et dyr, og sæt det fri igen, hvis det er for lille/for stor!
Shoot and release! (S&S). Hvem vil kunne forsvare det!

Homo Sapiens er bestemt jorden farligste og værste dyr.
En løve dræber kun for at overleve. Ikke for sport eller af lyst!

Måske bør vi lave en retssag om produktansvar over for producenterne af fiskegrej. Så kan vi bruge bøderne til at betale for bestandenes opretholdelse?

Eller - køb en golfkølle!

Carsten
Til top
Topper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Toppen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Toppen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 15:24
Hej SEV
Nu snakker jeg om spisefisk og ikke sportsfisk. men jo det er jeg godt klar over. Har selv spist eller prøvet at gøre det med næsten alle de arter jeg har fanget, jeg er især blevet forundret over hvor godt en brasen smager både stegt og røget, kogt var den dog ikke noget at skrive hjem om
Du skriver ´´må jeg acceptere, at nogle fisk påføres ubehag, men ikke MENINGSLØS lidelse!´´
Den eneste mening jeg kan se er at du/jeg skal underholdes. Er det en etisk/moralsk god nok grund til at kalde det en ´´ikke MENINGSLØS lidelse!´´ så kunne man da bebre forsvare at spille golf eller håndbold el.

MVH
Topper
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 15:34
Nå ja køer, grise, hjorte, kaniner, kyllinger, kalkuner er jo klaaaaaaart lavere stående individer end fisk og blot fordi det er kommercielt anerkendt gør det ikke mere eller for den sags skyld mindre lidelsesfyldt at blive dræbt i menneskemadens hellige navn.

Det er jo hovedløst at skyde en hel ko for at få en enkelt bøf, sådan set........
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 15:43
Hej Tom.
Dit sidste indlæg er altså ikke seriøst.
Jeg har ikke sagt andet, end at orm hører til i den lavere ende af udviklingen!
Jeg mener, at vores slagtedyr aflives på en human måde. Nogen vil måske sætte spørgsmålstegn ved det, men det er altså på en godkendt måde.
Ingen slagter heller ikke en ko for at få en bøf. Alt fra et slagtet dyr bliver brugt!
Har du en hund, så bliver noget af det da til hundemad.

Carsten

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 18:20
Hej SEV.

Jeg har lige læst alle indlæggene, med argumenter både for og imod.
Det bærer præg af dobbeltmoral. Hvis det drejer sig om at fiskene ikke må lide ved at blive kroget, enten ved at de selv hugger, eller de bliver hugget på en krog, så kan jeg ikke se forskellen. Hvis man vil undgå at fisk skal lide smerte eller få stress, så skal man jo ikke fiske. Fiskene ´´lider´´ jo nok lige meget om de havner på panden eller bliver genudsat.
Så hvad er dit budskab? Hvis du skriver indlægget for at beskytte fiskene mod smerte og hvad de ellers bliver udsat for, så vil jeg da foreslå at du bliver vegetar, og melder dig ind i foreningerne:´´Dyrenes beskyttelse´´ eller ´´Greenpeace´´.
Med stor respekt for levende væsener, vil jeg nu fortsætte med at være lystfisker, også med god samvittighed.

Mvh. IJ
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 18:38
Carsten B. skrev: Hej Tom.
Dit sidste indlæg er altså ikke seriøst.
Jeg har ikke sagt andet, end at orm hører til i den lavere ende af udviklingen!
Jeg mener, at vores slagtedyr aflives på en human måde. Nogen vil måske sætte spørgsmålstegn ved det, men det er altså på en godkendt måde.
Ingen slagter heller ikke en ko for at få en bøf. Alt fra et slagtet dyr bliver brugt!
Har du en hund, så bliver noget af det da til hundemad.

Carsten



Ironi har heller aldrig været min stærke side........
Til top
bjørn s. andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bsa120

Tilmeldt:: 01 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bsa120 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 19:51
Tja folk i tråden er blevet ´´klogere´´ siden de var børn/unge

Tiderne skifter det samme gør samfundsdebatten, og godt for det.
Jeg elsker at fiske, jeg mener det er en del af mig. jeg vil gerne gøre det så skånsomt for fisken, og min etiske sans.

Når det er sagt mener jeg at, folk tit glemmer den dimension at vi mennesker i bund og grund selv er dyr, og at det er en del af vores arts ´´kode´´ at slå ihjel, og lege. det er det der har gjort os til dem vi er idag.

Jeg er gift med en vegetar, og jeg respektere hendes valg, men samtidigt respektere hun også mit valg om at spise kød, jeg prøver ikke(længere) at overbevise hende, og omvendt.

hver dag nyder jeg at være i live og være født som menneske.
Hvem ved måske er det mig som bliver ormen på krogen, når jeg er formuldet, og ´´gendskabt´´

Vh. Bjørn
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 21:03
Hej Bjørn.

God betragtning(y)

IJ
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 21:13
Forrige gang brugte du måske en Svane....men der er sgu da ikke ret møj at fange i en af dine vandpytter, med en ordentlig SKALLE...
Come on
Per H
Til top
Jonas Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
not enough

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér not enough Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2010 kl. 21:24
steen kehler skrev: <

Man rør sgu da ikke ved en anden mands fiskestang bare fordi, at han måske lige er ude for at skide eller andet - det er en ommer...


Steen.
Du plejer da ellers ikke, at være bleg for, at udøve selvtægt ;-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum