Hej.
Jeg har fundet min artikel med SKFs anbefalinger her på Forum.
Jeg har selv lavet og offentliggjort oversættelsen.
Hvorfor link ikke virker ved jeg ikke, men her er teksten altså så igen:
Hvordan vedligeholder jeg bedst mine lejer, bøsninger m.m.
Spørgsmålet har været oppe flere gange, og gode råd er der ikke mangel på.
Jeg har efter bedste evne forsøgt at oversætte SKFs anbefalinger for smøring af lejer (
- se linket HER). Måske kan I bruge det til noget. Måske kan vi få en lille debat.
SKF er altså en af verdens største leverandører af kvalitetskuglelejer m.m.
Citat start:
SKF:
Korrekt smøring af lejer er vigtig for dine lejers levetid.
At eliminere friktion har udfordret mennesket siden hjulet blev opfundet. Friktion opstår mellem berørende flader, som er i relativ bevægelse. Eftersom belastningen ved relativ bevægelse stiger uden smøring, vil overfladerne ”smelte” sammen og nedbrud opstå. Hovedformålet med smøring er at skabe en separerende smørefilm for at undgå dette og sikre en problemfri operation.
Et smøremiddel reducerer ikke kun friktion, men forhindrer også slid og korrosion, samt hindrer ødelæggelse. Rullelejer er fremstillet til at overføre meget store belastninger ved en høj hastighed og det er af afgørende betydning, at der er en film af smøremiddel mellem kontaktfladerne.
Mineralsk olie er normalt brugt til at skabe denne smørefilm, som spænder fra 1/10 micron til 1/1 micron tykkelse i kontaktfladen. Meget glatte og rene forhold er krævet for et hindre smørefilmen i at penetrere og dermed starte nedslidning.
Krav til smøremidler.
For at opnå tilstrækkelig oliefilm i lejet, er der en række parametre, som skal overvejes. Den vigtigste er viscositeten (Oliens flydeevne, hvilket influerer på smørefilmens tykkelse). Viskositeten er angivet som cSt (centistokes) eller mm squares per second (mm/s). Eftersom viscositeten ændrer sig efter temperaturen, er viscositeten normalt angivet ved 40 grader C.
Viscositeten for kuglelejer ligger i intervallet 2 cSt, hvilket er lig vand og op til 500 cSt, hvilket minder om syrup og endda op til 1000 cSt, hvilket minder om honning.
Faktorernes indflydelse på smørefilmens tykkelse.
1) Arbejdshastighed.
Arbejdshastigheden har en vigtig indflydelse på på smørefilmenstykkelse. Med stigende hastighed opstår et forhold som kaldes hydrodynamisk smøring, som i høj grad øger smørefilmens tykkelse. Effekten er meget lig aquaplaning. Ved lave hastigheder er det nødvendigt at benytte smøremidler med en høj viscositet for at opnå en tilstrækkelig smørefilm.
I meget langsomtgående og hårdtbelastede lejer benyttes tilsætningsmidler som molybdændisulfid for at opnå tilstrækkelig smøring.
2) Arbejdstemperatur.
Lejets arbejdstemperatur må også med i overvejelserne. Viscositeten vil mindskes med stigende temperatur i lejet, ensbetydende med en reduktion i smørefilmens tykkelse. Smøremidler med et højt viscositets index er mindre ømfindige for temperaturforskelle i lejet.
3) Belastning:
Arbejdsbelastningen må også overvejes, da den har direkte indflydelse på berøringen i kontaktfladerne.
FAQ:
Leverandører af TEFLON smøremidler påstår, at disse er smøremidler af en meget høj kvalitet. Tilbyder SKF smøremidler med TEFLON?
SKF:
SKF mener, at i de fleste lejemonteringer – undtaget særdeles lavhastighedsmonteringer - at Teflon og andre typer af faste tilsætningsmidler er unødvendige. Under normale forhold vil lejehastigheden opbygge en smørefilm, som er tilstrækkelig under belastning – også ”slagbelastning”.
Ideen med teflon – som brugt på stegepander – konflikter med teorien med at have en høj kvalitet på lejeoverfladen, som skal være glat og ikke tangere en stegepande.
SKF anbefaler kun brugen af Teflonbaseret smøremiddel ved ekstreme høje temperaturer (over 200 grader C.) Bruges disse smøremidler ved lavere temperaturer vil dette normalt resultere i kortere levetid på smøremidlet end for almindelige smøremidler.
Smøremidler forstærket med Teflon yder generelt ingen ekstra ydelse end olie i høj EP-kvalitet. Når en høj EP-kvalitet er ønsket, udviser faste tilsætningsstoffer som molybdæn disulfid og grafit en større effektivitet. Teknisk set er der kun fordele ved at bruge Teflonbaserede smøremidler ved ekstremt høje temperaturer.
citat slut.
Jeg ser selv følgende som det optimale: Kvalitetsmotorolie (5/40 – 10/40) til lidt hurtiggående lejer og molybdænholdig fedt til langsomtgående lejer, aksler og lign??
Hvad er så hurtiggående eller langsomgående i et fiskehjul?
Carsten
PS. Det kan starte en lang og god diskussion, men fakta er vel, at teflonbaserede produkter aldrig, selv om mange opfindere har forsøgt med produkter, har fundet vej til smøremidler til bilmotorer m.m. Hvis disse produkter findes, er der normalt tale om ikke-accepterede leverandører!
Det er vel tankevækkende!