Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fjernelse af øjer

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikael Skytt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
trolling Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trolling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fjernelse af øjer
    Sendt: 20 Maj 2010 kl. 18:54
Hej Jeg er ved at renovere en ældre spinnestang og vil høre hvordan jeg bedst og nemmest fjerner de gamle øjer uden at beskadige klingen? Topøjet har jeg varmet en lille smule og kunne derefter nemt trække det af, men de andre øjer har jeg ikke givet mig i lag med endnu da jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gøre.
Mvh.
Mikael
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 18:59
Hej

Skær forsigtigt ned mod øjernes fødder - og IKKE mod klingen - med en skarp kniv. Du får så løsnet tråden og kan nærmest skrælle beviklingerne af med kniven eller fingrene.

Du kan vikle resten af beviklingerne uden for fødderne op, når du får fat i trådenden.


Mvh Henrik

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 18:59
Du skærer i en skrå vinkel ovenpå øjets fod, ind mod øjet. Lidt ligesom når du snitter i en kæp.
Forsigtigt skærer du således tråden af, og øjet kan fjerne. Og du kan derefter vrikke tråden af klingen.

Den resterende indtørrede lak på klingen under tråden kan du fjerne med meget fint sandpapir.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 19:00
Hej Mikael

Du skærer forsigtigt mellem øjefod og klinge med en hobbykniv. Tag en tyk arbejdshandske på den hånd der holder klingen, og skær med den anden. Der skal skæres flere gange, netop for ikke at beskadige klingen.

Du skal kun bruge spidsen af kniven til at skære med. Skær fra top mod bund, og skær først gennem beviklingslakken, bræk evt. lidt af beviklingslakken af så beviklingstråden bliver blotlagt. Til sidst kan du skære beviklingstråden igennem ved at følge øjefoden, og derefter kan resten af beviklingen fjernes med fingrene.

/Ole
Til top
Mikael Skytt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
trolling Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trolling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 19:31
Tusinde tak for alle svarene jeg går straks igang
Mvh.
Mikael
Til top
Mikael Skytt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
trolling Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trolling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 19:49
Hej igen lige et tillægs spørgsmål. nu er øjerne fjernet samt beviklingerne men der sidder lidt lak rester tilbage, hvis nu jeg sliber det væk med sandpapir så kommer jeg nok lidt udenfor hvor beviklingen skal sidde er jeg så nødtil at gi hele stangen lak eller hvad gør man?
Mvh.
Mikael
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 20:01
Hvis du ikke har tilstrækkelig styr på din hånd og sandpapir, så læg en omgang eller to af malertape om klingen umiddelbart hvor lakrester ender :)
Til top
Mikael Skytt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
trolling Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2008
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trolling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 20:08
super ide Jan, det gør jeg. Endnu engang tak for svarene.
Mvh.
Mikael
:-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres