Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Besynderlig annonce

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Carsten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CTN

Tilmeldt:: 24 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CTN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Besynderlig annonce
    Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:15
Hilsner til alle lystfiskernørderne. ;-)

Ved gennembladring af Metroexpress i dag faldt jeg over følgende annonce:



Vildt fangede havørreder og østersølaks

En sjælden og snu fisk, der ikke bider på hvad som helst som torsken, så det er for det meste lystfiskere, der får fat i dem. Restaurant Zeleste ønsker at købe dem af de heldige lystfiskere, der er villige til at dele deres kostbare fangst med os.

Hvis du er en af de heldige, så ring til restaurantchef Berit på telefon 33 16 06 06 eller web: - se linket HER

Restaurant Zeleste
Store Strandstræde 6
1255 København K



Jeg må ærligt indrømme at jeg både finder annoncen en smule komisk, men også ret skræmmende, fordi de stakkels restauratøre ikke har det fjerneste kendskab til omsætningsforbudet.
En venlig og oplysende mail vil selvfølgelig blive sendt til dem.

Mvh CN :-)
Til top
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:19
Så spørger jeg sikkert rigtig dumt. Hvad mener du med omsætningsforbudet?
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:22
Som lystfisker må du ikke sælge din fangst.

Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:23
Der har netop været en tråd oppe med en unavngiven restaurant som søgte det samme. Gad vide om det er samme restaurant?
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:48
hmmm

syntes lige at jeg havde et dejaveau (eller hvordan det nu er stavet...)

Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 19:57
Mener Heinz startede en tråd om selvsamme indlæg for nogle dage siden. Husker jeg rigtigt lovede den pågældende restaurant at stoppe annoncerne?

/M
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:05
mads pedersen skrev: hmmm

syntes lige at jeg havde et dejaveau (eller hvordan det nu er stavet...)



Deja-vu;-) (af fransk: déjà vu: ´´allerede set´´, udtales [desja'vy]) jf. Wikipedia

/Ole
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 20:40
Mon ikke allerede de har fået tilbud af garnfiskere nu??
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 21:25
Restauranten er helt på det rene med at de har ´´skidt i nælderne´´ om de ikke har kunnet stoppe annoncen ved jeg ikke - men de er blevet gjort opmærksomme på ulovlighederne ifm med det de opfordrer til - og i givet fald ville bedrive, hvis de ville indkøbe fisk ad den vej.

Jeg så annoncerne i Berlingske Tidende for 8-10 dage siden - og valgte (modsat denne tråd) - ikke at hænge nogen ud her - og kontaktede stedet for at gøre dem opmærksomme på forholdene. Men tog den mere principielle diskussion her - og det var der mange meninger om - som det kan læses i tråden - se linket HER
mvh
Heinz
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CTN

Tilmeldt:: 24 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CTN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 22:29
Come on! Hænge nogen nogen ud?? Det kan man man vist ikke kalde det, når restauranten selv vælger at smide annoncer i landets dagblade!
I min verden er det sgu ikke for meget at forlange at man sætter sig en smule ind i de gældende regler, inden man søsætter en sådan annonce.. Men sådan er vi jo så forskellige.

Mvh.

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2010 kl. 23:19
Noget der er ekstra skræmmende ved, at restauranten evt. tilbereder og sælger laks fra Østersøen, det er, at indholdet af Dioxin ofte overskrider værdierne for, hvad man acceptere i menneskeføde, så der ville være stor sandsynlighed for, at restauranten kom til at servere fisk med en god dosis stærkt kræft-fremkaldende indhold.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 06:09
Heinz - nej du hængte ikke nogen direkte ud i din tråd, men spil nu ikke mere hellig end at du fik et par stykker til at google og glo i avisen efter annoncen;-)

Det principielle i diskussionen er jo ret klart; der er omsætningsforbud!!!!!!!! FORBUD! Restaurationens egen uvidenhed er ikke undskyldning - prøv at brug den næste gang FK eller panserne har fat i dig ´´Jamen, jeg vidste det ikke!!!!´´ Den holder ikke rigtigt i retten, vel??
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 06:34
Det er sku da utroligt og de har enda sat det på deres menukort.

HUKS FLUKS - Tallerken med 5 små retter Kr.158,-
Skagen toast, enebærrøget blank-ål, røræg, laksetatar fra vilde Østersølaks eller havørred, dagens ost og Zelestes hjemmelavede chokolade-mousse.


og så som tatar, rå fisk. Velbekomme siger jeg bare.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 08:52
Carsten Nielsen skrev: Come on! Hænge nogen nogen ud?? Det kan man man vist ikke kalde det, når restauranten selv vælger at smide annoncer i landets dagblade!
I min verden er det sgu ikke for meget at forlange at man sætter sig en smule ind i de gældende regler, inden man søsætter en sådan annonce.. Men sådan er vi jo så forskellige.

Mvh.

...


Carsten
Ja vi er forskellige - og jeg valgte min måde du valgte din. Når jeg ser hvad der kan komme ud af navns nævnelse på dette forum - har jeg så valgt at min indlæg ikke havde navn med - da mit formål IKKE var at lave en skueprocess ud af tingene. Naturligvis skal man sætte sig ind i reglerne - deri er vi ikke uenige.
mvh
Heinz
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 08:55
Heinz Gerhard skrev: <

Carsten
Ja vi er forskellige - og jeg valgte min måde du valgte din. Når jeg ser hvad der kan komme ud af navns nævnelse på dette forum - har jeg så valgt at min indlæg ikke havde navn med - da mit formål IKKE var at lave en skueprocess ud af tingene. Naturligvis skal man sætte sig ind i reglerne - deri er vi ikke uenige.
mvh
Heinz


Jeg synes egentlig Heinz måde at gøre det på er helt fint. Men man kunne med nogenlunde rimelighed forvente at Zeleste så piller menuen af menukortet når de nu ved at det er i strid med lovgivningen, eller?

/M
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:08
Tom Bak Hansen skrev: Heinz - nej du hængte ikke nogen direkte ud i din tråd, men spil nu ikke mere hellig end at du fik et par stykker til at google og glo i avisen efter annoncen;-)

Det principielle i diskussionen er jo ret klart; der er omsætningsforbud!!!!!!!! FORBUD! Restaurationens egen uvidenhed er ikke undskyldning - prøv at brug den næste gang FK eller panserne har fat i dig ´´Jamen, jeg vidste det ikke!!!!´´ Den holder ikke rigtigt i retten, vel??...


Tom
Jeg nævnte ikke et navn af beskrevne grunde - og det er vel for fanden da min ret! At du kan få noget smålummer hellighed ud af det - må stå helt for din egen regning.

At restauranten har annonceret i flere aviser og sat det på deres menu-kort vidste ingen på daværende tidspunkt.

Og uanset om de overtræder 117 love og regler - viser det med al tydelighed - at en meget velrenomeret restaurant næppe ville gøre dette - vel vidende at de tumler rundt rundt i lovgivningen - med meget bekostelige konsekvenser både med told/skat og levnedsmiddelkontrollen.

Og ja - uvidenhed er ikke nogen undskyldning - som du også har kunne læse ved flere indlæg - bl.a. mine - i den refererede tråd. Men hvis Du mener tingene skal håndteres på en anden måde - så står det dig jo frit for at lave de nødvendige anmeldelser til respektive myndigheder.

mvh
Heinz


Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:11
martin petersen skrev: <

Jeg synes egentlig Heinz måde at gøre det på er helt fint. Men man kunne med nogenlunde rimelighed forvente at Zeleste så piller menuen af menukortet når de nu ved at det er i strid med lovgivningen, eller?

/M...


Ja det viser vist at de ikke har fattet et vink med en vognstang - temmelig dumt - og måske skræmmende dyrt !
mvh
Heinz
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:24
Hej Heinz


Jeg er klart tilhænger af den måde du startede med at henvende dig på til resturanten, men det lader ikke til de er for kvikke derinde det er jo ikke kun de stang fangne fedt finner som er kriminelle i kanten ,men også de enebær røgede blank ål! Der er jo totalt fangst forbud på ålen her fra 1-5 pga bestanden er endog meget lav så det grænser lidt til en anmeldelse til kontrollen vil jeg mene.... :-(


/Søder
Til top
benjamin møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
carpbenji Avatar

Tilmeldt:: 02 Mar 2009
Geografisk: herlev
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carpbenji Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:34
helt ærligt ta jer sammen ring til fødevaremyndighedderne størreer problemet ikke ...... ;-)
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:37
Hej Henning.

Der er ikk Total forbud mod at fiske ål fra 11/5-31/7. Dette gælder kun fritidsfiskere, så deres røgede ål kan de jo godt have anskaffet sig på lovlig vis via en erhversfisker, som ikke er ramt på antallet af fangede ål, men antallet af redskaber:-(:-(:-(.
Men denne debat skal vi ikk tage op i denne tråd.
Men hvis det er, så lav en tråd om ålen og så giver vi den gas derinde (y)

K&B

//MØ
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 09:59
Sidste nyt:

Jeg tog endnu engang telefonen - og spurgte om de ikke havde opfattet budskabet siden de fortsatte med annoncering - og ikke havde redigeret deres menukort?

Det nedslående svar var:
´´vi har talt med kontrolmyndigheden (?) og de siger at det er ok - og at vi sågar selv må fange fiskene hvis vi lyster´´

Jamen, så fik skeptikerne ret - min linie hjalp som 'en skrædder i helvede' - og jeg må så konstatere at tingene er som de er - og stærkere kræfter må til !

mvh
Heinz:-(
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:15
Heinz Gerhard skrev: Sidste nyt:

Jeg tog endnu engang telefonen - og spurgte om de ikke havde opfattet budskabet siden de fortsatte med annoncering - og ikke havde redigeret deres menukort?

Det nedslående svar var:
´´vi har talt med kontrolmyndigheden (?) og de siger at det er ok - og at vi sågar selv må fange fiskene hvis vi lyster´´

mvh
Heinz:-(


Hej Heinz

Det undrer mig nu ikke, at kontrolmyndigheden (læs fødevarekontrollen) ikke kender til omsætningsforbudet, og skåret helt ind til benet, så er det jo lystfiskeren/fritidsfiskeren der overtræder lovgivningen ved at sælge sin fangst til den pågældende restauration, da det er hans ansvar at kende lovgivningen på området.

Restauranten har som sådan ikke overtrådt nogen lovgivning ved at annoncere efter fisk.


/Ole
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:29
Politi anmeld restauranten for at opfordre til brud på lovgivningen omkring lystfiskeri.
Lystfiskere må ikke sælge deres fangst. At der er nogen der gør det, får jeg ikke ondt i røven af, hvis det blot handler om at lille Bent har fanget en fisk og gerne vil sælge den til naboen eller sine forældre :-) men når det drejer sig om virksomhed der opfordrer til ulovlighed, så skal der gribes ind.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:37
Kim Jensen skrev: Politi anmeld restauranten for at opfordre til brud på lovgivningen omkring lystfiskeri.
Lystfiskere må ikke sælge deres fangst. At der er nogen der gør det, får jeg ikke ondt i røven af, hvis det blot handler om at lille Bent har fanget en fisk og gerne vil sælge den til naboen eller sine forældre :-) men når det drejer sig om virksomhed der opfordrer til ulovlighed, så skal der gribes ind.


Ok, så du gradbøjer loven og fritager lille Bent? Og landets ca. 600.000 lystfiskere - alt inklusive - har hver især også deres helt egen fortolkning af bestemmelserne vedrørende omsætningsforbudet.

Der er også trafikanter, som mener at man sagtens kan køre over for både gult og rødt, sålænge man ikke er til fare og ulempe for andre.
Man laver simpelthen sine egne regelsæt, behændigt tilpasset ens egne behov og opfattelse iøvrigt.

Sådan fungerer tingene altså ikke i et retssamfund, bare til orientering.


/Ole
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 10:49
Ole Rådhede skrev: <

Ok, så du gradbøjer loven og fritager lille Bent? Og landets ca. 600.000 lystfiskere - alt inklusive - har hver især også deres helt egen fortolkning af bestemmelserne vedrørende omsætningsforbudet.

Der er også trafikanter, som mener at man sagtens kan køre over for både gult og rødt, sålænge man ikke er til fare og ulempe for andre.
Man laver simpelthen sine egne regelsæt, behændigt tilpasset ens egne behov og opfattelse iøvrigt.

Sådan fungerer tingene altså ikke i et retssamfund, bare til orientering.


/Ole...

Du gradbøjer mit indlæg til at handle om trafik og 600.000 lystfiskere. Jeg ved ikke om der er 600.000 lille Bent'ere, men jeg har ikke ondt i røven over at det kan ske at lille Bent sælger sin lille fisk for en overdådig formue af en 10'er eller tilsvarende.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:04
Kim Jensen skrev: <
Du gradbøjer mit indlæg til at handle om trafik og 600.000 lystfiskere. Jeg ved ikke om der er 600.000 lille Bent'ere, men jeg har ikke ondt i røven over at det kan ske at lille Bent sælger sin lille fisk for en overdådig formue af en 10'er eller tilsvarende.


Nej, jeg påpeger bare det uhensigtsmæssige i at lave sine egne undtagelser fra en lovgivning, der i sin udformning ikke er til misforstå - i dette tilfælde at det er forbudt at sælge sin fangst som lystfisker, uanset om man hedder lille Bent eller restaurant Zeleste.

At du ikke får ondt der hvor man højest når man plukker jordbær er da glædeligt, men nu har du sat pris på din helt egen bagatelgrænse i forhold til lovovertrædelsen, og der er så 599.999 andre lystfiskere der har en højere eller lavere grænse, eller måske slet ingen. Det er noget rod, og det var såmænd bare det jeg ville frem til;-)

/Ole:-)
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:16
Heinz Gerhard skrev: Sidste nyt:

Jeg tog endnu engang telefonen - og spurgte om de ikke havde opfattet budskabet siden de fortsatte med annoncering - og ikke havde redigeret deres menukort?

Det nedslående svar var:
´´vi har talt med kontrolmyndigheden (?) og de siger at det er ok - og at vi sågar selv må fange fiskene hvis vi lyster´´

Jamen, så fik skeptikerne ret - min linie hjalp som 'en skrædder i helvede' - og jeg må så konstatere at tingene er som de er - og stærkere kræfter må til !

mvh
Heinz:-(


Det tror jeg simpelt hen ikke på er rigtig. Med det kendskab jeg har til fødevarerproducenter og de krav der er til dem.
Men jeg vil da håbe fiskerikontrollen vil besøge dem og bede dem om at fremvise dokumentation for den fisk de indkøber.
Så må man jo gå den anden vej og tage fat i sælgeren. Måske skat skal med på det besøg.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:29
Problematikken er vel ikke kun lystfiskeren, der lader sig friste til et par hundredlapper for en flot fisk - men vel mindst lige så meget og måske vigtigere - det rent sundmæssige aspekt.

Som det har været omtalt er det ulovligt at købe, besidde og sælge fersk fisk (og kød osv) fra ikke godkendt leverandør - ikke af skattemæssige årsager (?) - men af sundhedsmæssige - da ingen aner hvordan tingene har være opbevaret og behandlet indtil det når frem til f.eks. en restaurant.

Jeg må sige jeg undrer mig vildt over at de ikke tager det mere seriøst end de tilsyneladende gør - ud over dårlig omtale - en fed bøde og måske det der er værre - sætter de deres gode renomè i spil ?

Heinz
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 11:46
Det netop derfor jeg betvivler på deres forklaring om at det er godkendt af myndighederne. Man skal kunne dokumenter indkøbet er blevet opbevaret korrekt. Køber de via en grossist, eller fiskehandler, så er regningen bevis for at det må formodes at råvaren er behandlet korrekt. Man har et led man kan gå tilbage til. Hvis der er problemer. Man skal kunne følge en råvare, fra jord til bord. Med tiden bliver kravet sikkert at man skal kunne følge fisken tilbage til hvilket fartøj, der har landet fisken og hvor den er fanget.
Påstanden om at de må fange den selv, ja sikkert. Så er de første led og står med ansvaret.
Til top
John Weesgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
John Avatar

Tilmeldt:: 14 Nov 2001
Geografisk: Falster
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 12:10
Da der åbenbart er tvivl om hvilken lovgivning som gælder, kan problemet løses ved at spørge ministeriet.

Har derfor sendt en forespørgsel per email til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Fiskeridirektoratet og Fødevarestyrelsen.

Så må vi jo se hvad de svarer.....

;-)

Mange hilsner
John W.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 12:31
undermåler skrev: Muligt at jeg er sort-seer eller blot djævlens advokat om man vil, men er det ikke lige optimistisk nok at tro at de samlede danske myndigheder (fødevare, politi, skat, fiskerikontrollen) har tid/energi/ressourcer til at gå ind i en sag af denne størrelse (der kan sikkert laves en business case der viser at det vil være mange gange så dyrt i forhold til bøde/svindlens størrelse). Det er trods alt skattekroner det drejer sig om.


Blot min mening.


Tror det koster adskellige skattekroner at have det halve KBH siddende på hospitalets tryggeri fordi de har spist skumle fisk;-)

/M
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 12:40
Tommy skrev: Det netop derfor jeg betvivler på deres forklaring om at det er godkendt af myndighederne. Man skal kunne dokumenter indkøbet er blevet opbevaret korrekt. Køber de via en grossist, eller fiskehandler, så er regningen bevis for at det må formodes at råvaren er behandlet korrekt. Man har et led man kan gå tilbage til. Hvis der er problemer. Man skal kunne følge en råvare, fra jord til bord. Med tiden bliver kravet sikkert at man skal kunne følge fisken tilbage til hvilket fartøj, der har landet fisken og hvor den er fanget.
Påstanden om at de må fange den selv, ja sikkert. Så er de første led og står med ansvaret. ...


Tommy
Jeg VED de ikke har lov til at indkøbe, forarbejde og sælge de nævnte fisk. Men det er bekymrende, hvis en eller anden tumpe i systemet - der har svaret dem forkert, som de hævder at have spurgt?
mvh
Heinz
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 12:45
Tommy skrev: Det netop derfor jeg betvivler på deres forklaring om at det er godkendt af myndighederne. Man skal kunne dokumenter indkøbet er blevet opbevaret korrekt. Køber de via en grossist, eller fiskehandler, så er regningen bevis for at det må formodes at råvaren er behandlet korrekt. Man har et led man kan gå tilbage til. Hvis der er problemer. Man skal kunne følge en råvare, fra jord til bord. Med tiden bliver kravet sikkert at man skal kunne følge fisken tilbage til hvilket fartøj, der har landet fisken og hvor den er fanget.
Påstanden om at de må fange den selv, ja sikkert. Så er de første led og står med ansvaret.


Tommy kan du henvise til de bestemmelser, hvori de krav du nævner er anført?

Restaurantens indkøb af fisk er faktisk også reguleret af Fiskeriloven, hvilket fremgår af kapitel 16, § 86, stk. 1 nr. 2, der vedrører modtagelse og køb af fisk uden om offentlig fiskeauktion, idet man som udgangspunkt må antage, at virksomheden er meddelt tilladelse til førstegangsomsætning af fisk - https://- se linket HER

Med det in mente forstår man bedre svaret fra kontrolmyndigheden.

Tilladelsen til førstegangsomsætning ændrer dog ikke ved det faktum, at lystfiskere og fritidsfiskere ikke må sælge deres fangst, hvilket ligeledes er reguleret af § 86, samt § 3 nr. 4 og det er således lystfiskeren, der evt. sælger til restauranten der overtræder loven.

Restauranten kan ikke straffes for at annoncere efter fisk, som en er inde på.

/Ole
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 12:55
Ole Rådhede skrev: <

Tommy kan du henvise til de bestemmelser, hvori de krav du nævner er anført?

Restaurantens indkøb af fisk er faktisk også reguleret af Fiskeriloven, hvilket fremgår af kapitel 16, § 86, stk. 1 nr. 2, der vedrører modtagelse og køb af fisk uden om offentlig fiskeauktion, idet man som udgangspunkt må antage, at virksomheden er meddelt tilladelse til førstegangsomsætning af fisk - https://- se linket HER

Med det in mente forstår man bedre svaret fra kontrolmyndigheden.

Tilladelsen til førstegangsomsætning ændrer dog ikke ved det faktum, at lystfiskere og fritidsfiskere ikke må sælge deres fangst, hvilket ligeledes er reguleret af § 86, samt § 3 nr. 4 og det er således lystfiskeren, der evt. sælger til restauranten der overtræder loven.

Restauranten kan ikke straffes for at annoncere efter fisk, som en er inde på.

/Ole


Uddrag fra Karnov:

Omsætningsbegrebet svarer til den definition, der er indeholdt i § 3, nr. 5. Dog er transportører af fisk efter landing af fisken som udgangspunkt ikke omfattet. Omsætningen mv. omfattes af kapitel 16, når omsætningen mv. finder sted i første omsætningsled. Det vil sige, at både køb, modtagelse, opbevaring mv. er omfattet.
Reglerne om førstegangsomsætning er videreført med samme intentioner, som var baggrunden for L 1994 285 om førstegangsomsætning af fisk, nemlig at øge gennemsigtigheden i handelen med fisk. Formålet er at undgå omsætning, der medvirker til eller maskerer landinger af fisk, der er fisket og landet i strid med EU-regelsættet og nationale fiskeriregler.
Bevilling udstedes til personer og virksomheder, der opfylder kravene i § 88, og som ikke ved deres tidligere adfærd har udvist forhold, der giver grund til at antage, at de pågældende ikke vil drive virksomheden på forsvarlig måde. Bevillingen kan tilbagekaldes, hvis bevillingshaveren ved sin drift af virksomheden tilsidesætter regelsættet. I noterne til de enkelte bestemmelser er der gjort nærmere rede for dette, jf. navnlig § 92, om nægtelse af bevilling og § 95, om tilbagekaldelse af bevilling.
Bestemmelserne om bevilling gælder for førstegangsomsættere af fisk, da dette omsætningsled er centralt i forbindelse med, at fangsten overdrages til videre anvendelse. Som led i overholdelse af regelsættet om fiskeriet og korrekt registrering af fangster, er præcise oplysninger om omsætning mv. i første omsætningsled derfor afgørende.
Med henblik på kontrol af overholdelse af lovens regler og EF-retsakter på fiskeriets område, kan der dels gennem konkrete påbud, dels gennem regler, der udstedes i bekendtgørelsesform, stilles krav om særlig dokumentation mv. også fra ethvert senere led i omsætningen, jf. § 121, stk. 2, og fra bevillingshavere uden fast forretningssted i Danmark, jf. § 121, stk. 3.


Er ikke sikker - men kan selvfølgelig ikke vide det - på at den pågæld. rest. har fået fornødne tilladelser.

/M
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 13:04
martin petersen skrev: <

Er ikke sikker - men kan selvfølgelig ikke vide det - på at den pågæld. rest. har fået fornødne tilladelser.

/M


Hej Martin

Det kan jo også kun blive til gætterier fra vores side, men man kunne jo drage den konklusion, at tilladelsen var i hus når Fødevarekontrollens svar er som det er.

Men det er i hvert fald uomtvisteligt, at restauranten skal have tilladelse til førstegangsomsætning, såfremt de køber deres fisk direkte hos fiskeren.

/Ole
Til top
John Weesgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
John Avatar

Tilmeldt:: 14 Nov 2001
Geografisk: Falster
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 14:37
Jamen, her er svaret fra Fiskeridirektoratet:


´´
Kære John Weesgaard

Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af en annonce i Berlingske Tidende den 27. april 2010 rettede henvendelse til Restaurant Zeleste og oplyste dem om, at lyst- og fritidsfiskere ikke lovligt kan omsætte fangster hidrørende fra rekreativt fiskeri, og at man på restauranten ville gøre sig skyldig i overtrædelse af regler, dersom man køber fisk af lystfiskere.

Fra restauranten oplystes det, at man ikke var opmærksom på, at det er forbudt, men at man var glad for min henvendelse og ville tage den til efterretning.


Med venlig hilsen

Mik Jensen
Kontrolchef/Fiskerikontoret
´´


så kan jo bare undre sig om at restauranten igen annoncerer

Mange hilsner
John W.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 14:38
John Weesgaard skrev: Jamen, her er svaret fra Fiskeridirektoratet:


´´
Kære John Weesgaard

Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af en annonce i Berlingske Tidende den 27. april 2010 rettede henvendelse til Restaurant Zeleste og oplyste dem om, at lyst- og fritidsfiskere ikke lovligt kan omsætte fangster hidrørende fra rekreativt fiskeri, og at man på restauranten ville gøre sig skyldig i overtrædelse af regler, dersom man køber fisk af lystfiskere.

Fra restauranten oplystes det, at man ikke var opmærksom på, at det er forbudt, men at man var glad for min henvendelse og ville tage den til efterretning.


Med venlig hilsen

Mik Jensen
Kontrolchef/Fiskerikontoret
´´


så kan jo bare undre sig om at restauranten igen annoncerer

Mange hilsner
John W.


Og læækert at se at myndighederne tager det seriøst!
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 14:44
Godt nu er jeg lidt mere rolig, nu Mik Jensen har været inde over. John så er det bare at give Mik et praj om at de stadigvæk er på gale streger og at han bør se på deres meny kort.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 14:56
er der en eneste fra denne tråd der nogensinde har spist på omtalte restaurant?? indskydelsen om at de sætter deres rygte på spil, er vel næppe korrekt, fordi der sidder 10 regelryttere på et lille fisker-forum, hvoraf ingen af dem nogensinde har spist på restauranten hehehe;-)

med al den jura og hvad kan i, så burde i sku da oprette et fødevarekontrol-politi-fiskerikontrol team, i kan garanteret få stats støtte til at drive det haha
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:00
John Weesgaard skrev: Jamen, her er svaret fra Fiskeridirektoratet:


´´
Kære John Weesgaard

Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af en annonce i Berlingske Tidende den 27. april 2010 rettede henvendelse til Restaurant Zeleste og oplyste dem om, at lyst- og fritidsfiskere ikke lovligt kan omsætte fangster hidrørende fra rekreativt fiskeri, og at man på restauranten ville gøre sig skyldig i overtrædelse af regler, dersom man køber fisk af lystfiskere.

Fra restauranten oplystes det, at man ikke var opmærksom på, at det er forbudt, men at man var glad for min henvendelse og ville tage den til efterretning.


Med venlig hilsen

Mik Jensen
Kontrolchef/Fiskerikontoret
´´


så kan jo bare undre sig om at restauranten igen annoncerer

Mange hilsner
John W....


John - har du en mailadresse til bemeldte herre - jeg har en korrespondance med restauranten der sikkert vil interessere ham voldsomt!
mvh + tak
Heinz
ps: evt. på tackler AT mail DOT dk
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:03
John Weesgaard skrev: Jamen, her er svaret fra Fiskeridirektoratet:


´´
Kære John Weesgaard

Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af en annonce i Berlingske Tidende den 27. april 2010 rettede henvendelse til Restaurant Zeleste og oplyste dem om, at lyst- og fritidsfiskere ikke lovligt kan omsætte fangster hidrørende fra rekreativt fiskeri, og at man på restauranten ville gøre sig skyldig i overtrædelse af regler, dersom man køber fisk af lystfiskere.

Fra restauranten oplystes det, at man ikke var opmærksom på, at det er forbudt, men at man var glad for min henvendelse og ville tage den til efterretning.


Med venlig hilsen

Mik Jensen
Kontrolchef/Fiskerikontoret
´´


så kan jo bare undre sig om at restauranten igen annoncerer

Mange hilsner
John W.


Hej John

Jeg tror Mik er godt og grundigt træt af at svare på denne sag for jeg har modtaget det samme svar ....



Til din orientering kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af en annonce i Berlingske Tidende den 27. april 2010 rettede henvendelse til Restaurant Zeleste og oplyste dem om, at lyst- og fritidsfiskere ikke lovligt kan omsætte fangster hidrørende fra rekreativt fiskeri, og at man på restauranten ville gøre sig skyldig i overtrædelse af regler, dersom man køber fisk af lystfiskere.

Fra restauranten oplystes det, at man ikke var opmærksom på, at det er forbudt, men at man var glad for min henvendelse og ville tage den til efterretning.


Med venlig hilsen

Mik Jensen
Kontrolchef/Fiskerikontoret


/Søder
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:04
Peter Tjellesen skrev: er der en eneste fra denne tråd der nogensinde har spist på omtalte restaurant?? indskydelsen om at de sætter deres rygte på spil, er vel næppe korrekt, fordi der sidder 10 regelryttere på et lille fisker-forum, hvoraf ingen af dem nogensinde har spist på restauranten hehehe;-)

med al den jura og hvad kan i, så burde i sku da oprette et fødevarekontrol-politi-fiskerikontrol team, i kan garanteret få stats støtte til at drive det haha...


Ja Peter jeg har faktisk spist der et antal gange - dejligt sted og rigtig god mad - derfor valgte jeg at tage den bløde linie - og tage den kritik det gav. Men jeg tog fejl - den virker ikke her og der skal nok andre og mere officielle boller på suppen. Jeg holder ikke af at anmelde nogen - men når jeg nu har sagt A - og kvajet mig - må jeg retfærdigvis også sige B og lægge navn til - og det har jeg tænkt mig at gøre.

Din bagklogskab klæder dig voldsomt !

mvh
Heinz
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:08
Hey Heinz


Mail til Mik !

mj@fd.dk


/Søder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 15:11
Mik Jensen mail add. mj@fd.dk

http://fd.fvm.dk/Central_del.aspx?ID=16789
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 16:23
Peter Tjellesen skrev:

med al den jura og hvad kan i, så burde i sku da oprette et fødevarekontrol-politi-fiskerikontrol team, i kan garanteret få stats støtte til at drive det haha


Nu er dette jo et debatforum, emnet er faktisk særdeles relevant, og vi kan jo alle blive lidt klogere når vi tvinges til at sætte os ind i nogle regler som vi måske ikke var helt hjemme i - men du er måske højt hævet over den slags;-)

/Ole
Til top
martin-thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mart0

Tilmeldt:: 13 Okt 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mart0 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:15
hej søder
hvordan kan du som representant for DSF.
være tilhænger af at når der begås ulovligheder omkring lystfiskeri. sige at det er ok at de skal bare ha det at vide..

- se linket HER

problemet i denne sag at nu er jeg og sikkert andre snart ved at være træt af at der ikke ruller hoveder..


hvis fiskeri kontrollen tager bare en lystfisker uden fisketegn.
så falder der promte en bøde..
og så kan du stå og sige al verdens ord om at det vidste jeg ikke. osv.

resturanten sku ha en klækkelig bøde,

Til top
Henrik Thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Thumsen Avatar

Tilmeldt:: 06 Nov 2008
Geografisk: midtjylland. djursland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Thumsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:17
Man må som returant heller ikke buge råvarer der ikke er dyrlæge kontroleret:)

hilsen henrik

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:22
Henrik Thomsen skrev: Man må som returant heller ikke buge råvarer der ikke er dyrlæge kontroleret:)

hilsen henrik



Er det noget du ved eller er det noget du tror?

For som jeg lige læser den lovgivning der henvises til i denne tråd, så kan f.eks. en restaurant med den fornødne bevilling købe fisk direkte hos fiskeren.

Den netop kårede, verdens bedste restaurant, Noma på Christianshavn køber mange af deres råvarer hos små leverandører, ofte direkte ved bilen, så der har i hvert fald ikke været dyrlæger ind over.

/Ole
Til top
Jonas Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Con-Trolling Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2007
Geografisk: Østersøen, Storebælt, Øresund, Køge bugt
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Con-Trolling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 17:53
Hvis fiskeren Bierhvervs/erhvervsfiskeren har tilladelse til salg over kaj. (det kan man sagtens få, bare ved en telefonopringning) Kan fiskeren sælge til ALLE uden, at blinke med øjnene. Fiskeren SKAL selvfølgelig indberette hvad der bliver solgt over kaj, i forhold til SKAT og Fiskeridirektoratet. Men fiskeren må ikke forarbejde fisk!! Han må slagte men ikke filétere.

Vil fiskeren have mulighed for, at forarbejde fisk til lille fru Jensen, som ikke har forstand på, at flå en skrubbe, kræver det godkendelse af Fødevareregionerne. Det er noget med rent skib, frisk rindende vand, overdækning af renseplads osv. På den måde indgår han så i SMILEY-ordningen og kan jævnligt få besøg.

En restaurant (eller andre) kan få tilladelse gennem Fiskeridirektoratet til førstehåndsopkøb af fisk. Derfor kan en restaurant på baggrund af ovenstående sagtens købe fisk af fiskeren på kajen. Men de skal stadig kunne dokumentere hvor fisken kommer fra. Både over for SKAT, fødevareregionen og FD. Så her kræver det en kvittering af købet.

MEN restauranten kan ikke købe fisk af lyst/fritidsfiskere, da de er omhandlet omsætningsforbuddet og Restauranten har om noget andet rimeligt svært ved, at fremvise dokumentation for fisk købt af kvajagtige lyst/fritidsfiskere der vælger, at skide på omsætningsforbud og sælge deres fisk.

Sorry My English
Til top
John Weesgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
John Avatar

Tilmeldt:: 14 Nov 2001
Geografisk: Falster
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2010 kl. 18:14
Hej Henning,

Nu synes jeg ikke at det fremgik nogen steder at du (også) havde rettet henvendelse til myndighederne. Derfor greb jeg om 'nælden rod' og emailede.

Jeg tror nu Mik Jensen tager sagen ret så alvorligt.

Du har også modtaget en mail med kopi af Mik Jensens email til Restaurantchef Berit med bl.a. henvisning til direktoratets første henvendelse den 27. april.

Hvad der meget interessant i den email er, at fiskeri direktoratet har orienteret kollegaerne i Fødevarestyrelsen.

Restauranten har jo ikke taget myndighedens første henvendelse alvorligt, når man endnu engang annoncerer efter lystfisker fanget havørred og laks igen den 11. maj

Til alle andre;

Søder og jeg har modtaget en email fra fiskeri direktoratet med kopi af email sendt d.d. til restaurantchefen.

Heraf fremgår det tydeligt og uden tvivl, at det ikke er lovligt


så er sagen/tråden vel lukket...... eller ???


Skal lige påpege, at jeg ikke offentligører den email restauranten som Søder og jeg har modtaget. Den må efter min mening være mellem restauranten og myndighederne, samt irrelevant for denne tråd.

Mange hilsner
John W.

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres