Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor ofte bør man rense sin line med en line dressing?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor ofte bør man rense sin line med en line dressing?
    Sendt: 29 Apr 2010 kl. 01:29
Hej.

Jeg skal til at købe min nr.2 Guideline Coastal wf line. Jeg oplevede ret hurtigt at min nr. 1 line mistede sin glathed og den var rent faktisk ikke til at redde. Men okay jeg kaste trænede med den mens der var is i stangøjerne og is og sne på en græsplæne i en måneds tid, så måske det har været det der har ødelagt den?
Men anyway, hvor ofte bør man give sin line en gang line dressing? Jeg fisker så godt som hver dag.
Og angående line dressings, så mener jeg at have læst at linespeed ikke må bruges på synkeliner, men jeg kan ikke se det står på Loon´s hjemmeside?
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 07:03
Hej Kim

En hardcorefisker som dig (hver dag - der er nogen der kan!(y)) så slider man meget på sine liner - især hvis man også går på græs (sne/is).
Jeg plejer at kunne bruge mine liner et år - så bliver de brugt til fiskeri gennemsnitligt 2 gange i ugen (over hele sæsonen) og derudover ved de kasteinstruktioner, demoer osv. jeg laver. Her sørger jeg for at smøre dem omtrent hver fjerde uge, eller hvis jeg føler de er for tørre. Så, hvis du fisker hver dag hen over hele året, så vil du slide dine liner op relativt hurtigt. Jeg opnår den bedste effekt, hvis jeg smører efter endt fisketur og lader det sidde på til næste tur.
Bruger du dem konsekvent i saltvand, så vil det være en god idé at skylle dem godt efter hver tur, da saltvand hurtigt gør dine liner tørre.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
- se linket HER
Til top
Allan Baadsgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ABP Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2006
Geografisk: Silkeborg/Midtjylland/mariager fjord/østjylland
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ABP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 08:24
Hej Kim

Har selv slidt et par dyre liner, alt for hurtigt!
Hver gang jeg har været i saltvand skylles linen godt!
Og cirka hver 3. tur giver jeg min flydende liner loon linespeed, eller mine intermidiate liner/skydehoveder loon sinkfast, som er rensemiddel/conditioner til int. og synkeliner!(y)
Det skal siges jeg har liner som er 4-6 år gamle, og stadig spiller!

Mvh Allan
Til top
Jacob Fog Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Fog N Avatar

Tilmeldt:: 13 Nov 2008
Geografisk: Sjælland og Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Fog N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 08:49
Hej Kim,

Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at skylle sin line efter fiskeri i saltvand og bruge Linespeed ca. hver anden gang.

Jeg fisker rigtig meget og primært med skydehoveder. Mine skydeliner bliver slidte uanset hvor meget jeg vasker og renser dem. Jeg har fisket med stort set alle mærker, og de har hver deres styrker og svagheder. Ingen af dem holder et år for mig(eller for mine fiskevenner). Nogen mærker krakelerer i coatningen og andre får en ru overflade (og nej øjerne på mine stænger fejler intet).

Med andre ord: Liner slides når de bruges ofte, men levetiden kan forlænges med fornuftig vedligeholdelse.

K&B Jacob
Til top
Jim Sindt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JimSindt

Tilmeldt:: 06 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JimSindt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 09:05
Hej

Jeg har efter anbefaling lagt linerne i sæbevand og derefter påført linespeed. Det har fungeret godt indtil videre.

Mvh
Jim
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 18:31
Mange tak for jeres svar. Jeg havde ikke regnet med at en line slides så hurtigt. Det er nu heller ikke hver dag jeg kommer afsted, men det er ikke meget ved siden af.:-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 19:23
Hej Kim.

Jeg har bla en Orvis Wonderline skydeline som er 3-4 år gl og mens jeg boede på Als fiskede jeg 5 dage om ugen gennem 2½ år med denne line langt de fleste gange.
Den blev blot skyllet efter hver tur og dresset lidt hver 6-8 gang...og den er stadigt i topform.

Det skal dog lige siges at netop denne line også er den mest slidstærke jeg endnu har haft og min næste skydeline bliver en magen til.

WF-liner burde vel alt andet lige holde endnu bedre da selve runninglinen jo er lidt tykkere.

Mvh
Jim.
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 20:32
Kim Jensen skrev: Hej.

Jeg skal til at købe min nr.2 Guideline Coastal wf line. Jeg oplevede ret hurtigt at min nr. 1 line mistede sin glathed og den var rent faktisk ikke til at redde. Men okay jeg kaste trænede med den mens der var is i stangøjerne og is og sne på en græsplæne i en måneds tid, så måske det har været det der har ødelagt den?
Men anyway, hvor ofte bør man give sin line en gang line dressing? Jeg fisker så godt som hver dag.
Og angående line dressings, så mener jeg at have læst at linespeed ikke må bruges på synkeliner, men jeg kan ikke se det står på Loon´s hjemmeside?...


Sorry jeg bryder ind i denne tråd, men hvilken line dressing/hvordan renser i jeres liner?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 20:52
Hej Heine.

Jeg bruger Scientific Anglers linedressing som er rigtig god og drøj i brug...mange af de andre er sikkert også gode.
Her følger en lille neoprænagtig lap med som jeg hælder dressing på hvad der svarer til hvad der kan lille på en lillefingernegl.
Så folder jeg denne lap og trækker linen igennem, giv den evt en klat mere på halvvejen.

Ud over at din line nu skyder betragteligt bedre så forlænger du levetiden og skåner din stangs øjer.

Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2010 kl. 18:17
Hej Heine

Linedrfessing er ikke til at rense din line med, man vokser heller ikke bilen inden man har vasket den :-)

Er linen kun moderat beskidt, så er et par timer i rent ferskvand og efterfølgende aftørring indtil den er ren alt rigeligt. Er den beskidt så kan man med fordel opløse lidt sæbespåner i lunkent vand og lade linen bade i det et godt stykke tid inden aftørringen til den er ren. Møghamrende beskidte liner kan så godt bruge flere vaske ;-)
Den micro gang ´´sandpapir´´ der følger med Scientific Anglers linedressing er god til lige at løsne det værste skidt inden badet.

Når linen er ren så på med en eller anden dressing, Scientific Anglers er god, Tiemco's er god, Rio's virker godt, fælles for dem er at det kasn betale sig at polere linen efterfølgende. Påfør og lad side i 15 minutter til et døgn, så polering, og linen er glat :-)

Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres