Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

gedde flue forfang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: gedde flue forfang?
    Sendt: 28 Apr 2010 kl. 14:36
vil lige høre hvad i bruger som forfang til gedde fluerne? og hvad de forskellige erfaringer er med de forskellige materialer.....
Til top
Hans Aarre Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hans Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2006
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 16:04
Hej Mikkel,

Jeg er blevet meget glad for nylon, i den specielle kvalitet der heder ´´Hard Mono´´. Fordelen er først og fremmest at dit forfang ikke krøller, men altid er strakt.
Det kan fås i 4 styrker 20, 30, 40 og 50 lbs.

Hans
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:00
havde selv overvejt enten fluo, eller drennan pikewire...
Til top
Michael Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Revjægeren Avatar

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Revjægeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:03

Jeg har også eksperimenteret en del omkring dette område og vil forslå flg.

Sufix XL Strong samt en perfection loop samlet 40-60 cm.

Denne bindes sammen med en Kirurgknuden til endestykket SavageGear Softflex wire 0,35 (15 lbs) -0,40 Muddy Brown længde 40 cm.

Hertil tvister du med en peang til fluen og varme denne op med en ligher og tjekker styrken.
Når man tvister i stedet for at binde opnår man ikke krøller eller lign.
Softflexen indeholder en blød overflade som netop smelter.

Noget lign er så vidt jeg husker illustreret i DVDèn Fluefiskeri efter gedde .
- se linket HER

Michael
Til top
Michael Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Revjægeren Avatar

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Revjægeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:06


Sufix XL Strong 0,60

Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:06
hmm, var det en doktor afhandling?? hehe;-)

skal jeg da se om jeg ka hitte ud af......

flyderen er testet om den er tæt og flash fluerne er sat i orden i boksen, Lørdag d. 1.maj- here we come.......
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:11
Jeg har mistet min sidste sømkasse på hard mono ... ;-)
Til top
Michael Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Revjægeren Avatar

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Revjægeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:12
Haha.

Jeg er også ved at gøre geddeflue grejet klar til den 2 maj.

Knæk &Bræk til dig.
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:14
lige over......

hvordan forresten med poppers i de tidlige morgen timer, er det noget der virker eller?
Til top
Michael Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Revjægeren Avatar

Tilmeldt:: 05 Okt 2007
Geografisk: Østsjælland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Revjægeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:25

Op langs sivene og evt. vigene med din belly og varieret indtag. Man for et sjock hver gang med poppers de hugger aggressiv.
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 06:01
kan næsten ikke vente.......
Til top
Henrik Leth Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Leth Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Leth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 06:12
I kan læse mere om mit grej og set-up her: - se linket HER
Til top
hannibal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hannibal Lecter

Tilmeldt:: 28 Apr 2010
Geografisk: zc
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hannibal Lecter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 09:18
Hej Mikkel.

Hvis man ikke ønsker at plage gedderne, ved at lade dem svømme rundt med en stor geddeflue i kæften, bør man undlade enhver form for monofil eller FC forfang. Det holder som oftest....men det er bare ikke godt nok!. Benyt flettet wire eller titanium(det krøller ikke). (y)Leth og Søren!

MVH
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 21:18
Kan være det bare er mig, men jeg kan altså knække titanium bare ved at kaste med det.... Også AFW!! Smalle linebuer!!!

Er efter mange år og mange forsøg med wire, der krøller helt vildt, titanium der knækker uden at have været i nærheden af fisk endt med 1,0 nylon. Jeg har fået det bidt over en gang på 2 år, men har i den periode nok fået +200 gedder. Og det krøller ikke og er nemt at have med at gøre.

Mvh

Peter
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 21:42
Jeg holder med Henrik Leth og Hannibal.

Tyger leader 30 lbs: - se linket HER/

Den er ikke særlig slem til at krølle, der kan bindes knuder med den og så holder den altså bare.

Den løkke knude som Henrik Leth viser må være non-slip mono loop: - se linket HER

Ellers kan disse også bruges: - se linket HER

Mvh.
Henrik Haupt
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 23:08
Peter Eskildsen skrev:
Er efter mange år og mange forsøg med wire, der krøller helt vildt, titanium der knækker uden at have været i nærheden af fisk endt med 1,0 nylon. Jeg har fået det bidt over en gang på 2 år, men har i den periode nok fået +200 gedder. Og det krøller ikke og er nemt at have med at gøre.


Enig, nylon 0,70 +
eller hardmono fungerer fint.
Til top
Jesper Bengtsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trompetfisk Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trompetfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 07:22
Sværger også til Tyger leader efter een fisketur med HardMono som forfang. Havde 5-6 fisk på og den sidste nappede linen. Ja det blev jo så den sidste den dag. TygerLeader virker bare, er nemt at binde knuder på og rigeligt fleksibel.

Eneste udfordring for mig - min rulle er løbet tør og jeg kan ikke finde en forhandler her i DK!?
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 08:57
Korsholm har i hvert fald tidligere haft den på lager.

Måske dog kun i pakker med 3 meter, og så er det lidt halvdyrt.

Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Jim N Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
JimN Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JimN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 10:26
Hej!

Har også fisk med nylon i 0,80 først, eneste og sidst gang. Gider ikke miste flere fluer på det. Det er også skod for fisken. Selvom den nok hurtigt skiller sig af med den.

Titanium knækker også for mig. Selvom det er den mest kink stærke jeg har prøvet, jeg kender.

Har prøvet alle de andre wire som i snakker om, nogle bedre end andre. Men den bedste jeg har prøvet end til nu er den fra Sameo og stort set alle jeg har vist den til fisker med den nu.

MVH
Jim

PS. Hold da kæft hvor bliver det godt i morgen!!!!!!!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 11:25
nu har jeg så fundet noget jeg vil prøve.

0,60mm fluo carbon, har 3 stk. à1,5m hængende i stræk til i aften, så må vi jo se...........
Til top
Jesper Bengtsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trompetfisk Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trompetfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 11:57
Iøvrigt - for at spare forfanget mest muligt, har jeg sat en lille bitte wirelås i enden. Det giver fluen tilpas frihed til at lokke levende og gør det nemt at skifte flue OG jeg skal ikke klippe forfanget ned. Har prøvet de der små flueclips, men de bliver vredet og taber fluen. Det andet har fungeret upåklageligt og landet fisk op til 8kilo.
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2010 kl. 13:32
Hej Jesper

Jeg har svært ved at tro det er fas-snap i størrelse X-large (som jeg linker til), du oplever bliver vredet.

Det kan lade sig gøre at kaste en flue ud af den i kastet, men det er utroligt sjældent. Jeg tror ikke den kan vrides og dermed ende med at aflevere en flue i munden på en fisk.

Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Per severin hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pelleqpelle

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: Broby
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pelleqpelle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2012 kl. 11:18
hvor køber i wire fra sameo ? 
Til top
Lars Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars_k Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars_k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2012 kl. 12:29
1,5 meter af et 0,25 mm taperet forfang (tykkeste ende) bindes sammen med Drennan pikewire med perfection loops, evt. hægte på wiren. Hvis , eller når wiren krøller skiftes den nemt. Har prøvet 0.37 fletline og kraftigt monofil uden held. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum