Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bad news i Norge :-(

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Willy Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KimWilly

Tilmeldt:: 01 Nov 2005
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KimWilly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bad news i Norge :-(
    Sendt: 05 Apr 2010 kl. 09:26
En artikel om lakseopdræt og det store problem med lakselusen.

http://politiken.dk/videnskab/article939472.ece
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 09:42
Det er et kæmpe problem, og der findes en film på YouTube, der afslører en række af de problemer, som denne industri har skabt:

- se linket HER

Se den, hvis du har nerverne til det - den er i flere dele! Det er en industri så iskold og profit-orienteret at det er uhyggeligt!

Lars
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 09:51
Her er i øvrigt et initiativ man kan støtte, hvis man har lyst:

http://nordic-salmon.ning.com/

Lars
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 11:58
Ja, spread the old news - alle steder -Det er F...... uhygeligt at se på :-( Der må dælme da være noget vi kan gøre - brug jeres facebook proflier og alle andre fora, for at få folk til at boykotte disse forbandede profitjægeres lortelaks
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 16:41
Hej

Støtter 100% op om at det skal bekæmpes. Men har nu her før påske været forbi Bilka Tilst. Alle deres laks i skiver, står der bag på at det er opdræt i norge, også den økologiske. Her er mit ? så, findes der kun opdræt af laks i havbrug eller har man også nogle dambrug i norge ?

mvh.

Michael
- se linket HER
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 19:12
Henrik Lomholt skrev: -Det er F...... uhyggeligt at se på :-( Der må dælme da være noget vi kan gøre - brug jeres facebook proflier og alle andre fora, for at få folk til at boykotte disse forbandede profitjægeres lortelaks


Enig...

Fortæl alle du kender hvorfor de skal boykotte norsk opdrætslaks!!!

Var i Kvicly en dag hvor der stod en og stegte laks som folk så kunne smage på, jeg spurgte ind til hvor de kom fra osv. Sagde at jeg aldrig ville spise det og konfronterede hende med problematikken, det var IKKE populært... Den ellers så smilende og servicemindede kvinde lignede pludselig en præmenstruel heks i hovedet...

En kunde der netop havde smagt på varerne sagde tak for informationen og nu ville han da absolut ikke købe laks alligevel...

Havde mest lyst til at blive stående og informere, men jeg tror jeg ville være bortvist ret hurtigt...

:-)

Har i øvrigt fået flere på mit arbejde til at droppe den billige laks efter at have informeret dem om problematikken...
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 19:24
Helt enig Rasmus.

Men skal jeg tolke det du skriver i dit indlæg som, at der kun findes opdræt af laks ved havbrug i Norge?

Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 19:38
Michael Olsen skrev: Helt enig Rasmus.

Men skal jeg tolke det du skriver i dit indlæg som, at der kun findes opdræt af laks ved havbrug i Norge?



Det er i alt fald + 99% af al laks der er opdrættet i havbrug, ikke kun i Norge, de Norske lakseopdrætterer hærger også i British Columbia og Chile med samme problemer til følge...
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:09
rasmushansen.com skrev: <

Det er i alt fald + 99% af al laks der er opdrættet i havbrug, ikke kun i Norge, de Norske lakseopdrætterer hærger også i British Columbia og Chile med samme problemer til følge...


Der er dog et lille lys i mørket, hvis gode norske nordmænd med lidt fornuft i behold kan presse deres politikere til at tvinge det igennem. Desværre kan jeg ikke henvise til indslaget længere. Norsk TV2 viste sidste år et indslag om en miljøbevidst nordmand, der havde konstrueret et opdrætsanlæg, der løste alle problemerne så godt som 100%. Ingen lus. Ingen undslupne laks. Og forureningen i form af ekskrementer og ubrugt foder blev samlet op og separeret. Altsammen veldokumenteret og efterprøvet - og en smule dyrere end de traditionelle havbrug.

Johan
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:22
Johan Gadegaard skrev: <

Der er dog et lille lys i mørket, hvis gode norske nordmænd med lidt fornuft i behold kan presse deres politikere til at tvinge det igennem. Desværre kan jeg ikke henvise til indslaget længere. Norsk TV2 viste sidste år et indslag om en miljøbevidst nordmand, der havde konstrueret et opdrætsanlæg, der løste alle problemerne så godt som 100%. Ingen lus. Ingen undslupne laks. Og forureningen i form af ekskrementer og ubrugt foder blev samlet op og separeret. Altsammen veldokumenteret og efterprøvet - og en smule dyrere end de traditionelle havbrug.

Johan


Hej Johan.
Jo, det så jeg også...

Men, det var som forventet bare lidt for dyrt at implementere teknikken på trods af at det ville løse alle problemerne lige på stedet, eftersom det er NU og ikke når vildlaksen er væk der skal ske noget.

Det er lidt som om at vildlaksen er blevet en klods om benet på industrien.
Cost/benefit = fuck vildlaksen.
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:33
Ok Rasmus, så er jeg mere end 100% med til denne sags bekæmpelse.

Så skal det bare spredes ud til alle jeg kender.(y)
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:44
rasmushansen.com skrev: <

Det er lidt som om at vildlaksen er blevet en klods om benet på industrien.
Cost/benefit = fuck vildlaksen.


Ja, jeg er med på problemet. Og det bliver ikke mindre af, at de stakkels nordmænd må trækkes med en miljøminister, der er en del af erhvervet:-( Men skal man finde en knage at hænge sit håb på, må det være, at andre end industrien laver regnestykket - og indregner indtægter fra fisketurisme osv. For så er jeg ret overbevist om, at det bedre kan betale sig at satse på den bæredygtige produktion.

Johan
Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:46
Hej Johan.

Ja det må vi da håbe på, ellers ser det godt nok sort ud, for or kære vildlaks
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 20:59
Johan Gadegaard skrev: <

Ja, jeg er med på problemet. Og det bliver ikke mindre af, at de stakkels nordmænd må trækkes med en miljøminister, der er en del af erhvervet:-( Men skal man finde en knage at hænge sit håb på, må det være, at andre end industrien laver regnestykket - og indregner indtægter fra fisketurisme osv. For så er jeg ret overbevist om, at det bedre kan betale sig at satse på den bæredygtige produktion.

Johan


Desværre......

Lakseindustrien har forlængst overhalet turismen hvad angår økonomi. Norge er blevet et rigt land, de fleste Nordmænd har langt flere penge mellem hænderne end de fleste andre europæiske landes befolkninger (de er ikke med i EU). Olieindustri og opdrætslaks giver en voldsom eksport...

Havbrugene er en milliardindustri, sportsfiskerne er en minimal økonomisk klods om benet i den sammenhæng fordi vi/de vil have de vilde laksestammer til at overleve industriens pengemaskine på naturens (og dermed vores) præmisser.

Same shit... as always...
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 21:10
rasmushansen.com skrev: <

Desværre......

Lakseindustrien har forlængst overhalet turismen hvad angår økonomi. Norge er blevet et rigt land, de fleste Nordmænd har langt flere penge mellem hænderne end de fleste andre europæiske landes befolkninger (de er ikke med i EU). Olieindustri og opdrætslaks giver en voldsom eksport...

Havbrugene er en milliardindustri, sportsfiskerne er en minimal økonomisk klods om benet i den sammenhæng fordi vi/de vil have de vilde laksestammer til at overleve industriens pengemaskine på naturens (og dermed vores) bekostning.

Same shit... as always...


Jo, men nu er det jo ikke et spørgsmål om at nedlægge erhvervet, men om at påføre dem en overskuelig ekstraomkostning, som utvivlsomt mangefold opvejes af de indtægter, vildlaks indbringer...
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 21:25
Johan Gadegaard skrev: <

Jo, men nu er det jo ikke et spørgsmål om at nedlægge erhvervet, men om at påføre dem en overskuelig ekstraomkostning, som utvivlsomt mangefold opvejes af de indtægter, vildlaks indbringer...


Øh...

Sådan ser verden ikke ud i øjeblikket.

Ekstraomkostningen kan aldrig opvejes af turismen, det er en af de største industrier på verdensplan vi snakker om her.

Langt de fleste turister i norge vil se noget midnatssol og nogle bjerge med sne på, de er fuldstændig ligeglade med hvad der svømmer rundt i den elv de kører forbi...

Turismeindustrien skal nok klare sig uden laks i elvene. Elllers sætter man vel bare nogle regnbuer ud og fodrer dem som man gør i sydeuropa...
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 21:44
rasmushansen.com skrev: <

Øh...

Sådan ser verden ikke ud i øjeblikket.

Ekstraomkostningen kan aldrig opvejes af turismen, det er en af de største industrier på verdensplan vi snakker om her.

Langt de fleste turister i norge vil se noget midnatssol og nogle bjerge med sne på, de er fuldstændig ligeglade med hvad der svømmer rundt i den elv de kører forbi...

Turismeindustrien skal nok klare sig uden laks i elvene. Elllers sætter man vel bare nogle regnbuer ud og fodrer dem som man gør i sydeuropa...


Jo, men det ændrer vel ikke på, at regnestykket skal forholde sig til merudgiften for at producere bæredygtigt, holdt op mod tabet af indtægter, hvis de norske stammer af vildlaks uddør.

Jeg er overbevist om, at det regnestykke falder ud til vildlaksens fordel. Om industriens lobbyister vinder over fornuften, er en anden sag...
Til top
Kasper pedesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kasper82 Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2006
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 21:45
rasmushansen.com skrev: <

Enig...

Fortæl alle du kender hvorfor de skal boykotte norsk opdrætslaks!!!

Var i Kvicly en dag hvor der stod en og stegte laks som folk så kunne smage på, jeg spurgte ind til hvor de kom fra osv. Sagde at jeg aldrig ville spise det og konfronterede hende med problematikken, det var IKKE populært... Den ellers så smilende og servicemindede kvinde lignede pludselig en præmenstruel heks i hovedet...

En kunde der netop havde smagt på varerne sagde tak for informationen og nu ville han da absolut ikke købe laks alligevel...

Havde mest lyst til at blive stående og informere, men jeg tror jeg ville være bortvist ret hurtigt...

:-)

Har i øvrigt fået flere på mit arbejde til at droppe den billige laks efter at have informeret dem om problematikken...


(y) Godt gået!!!
Jeg tror også det kan gøre en forskel hvis man spurgte ind til fiskens oprindelse på restaurenter og i supermarkeder så indehaverne fik øjnene op for at kunderne/forbrugerne ikke ønsker fiskene medmindre de kommer fra bæredygtigt og miljørigtigt fiskeri...

Mvh
Kasper.
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 22:00
Johan Gadegaard skrev: <

Jo, men det ændrer vel ikke på, at regnestykket skal forholde sig til merudgiften for at producere bæredygtigt, holdt op mod tabet af indtægter, hvis de norske stammer af vildlaks uddør.

Jeg er overbevist om, at det regnestykke falder ud til vildlaksens fordel. Om industriens lobbyister vinder over fornuften, er en anden sag...


Desværre Johan. Det lyder meget godt men er lidt naivt efter min mening...

De fleste lakseudlejere turistmæssigt set er private. Flertallet opgiver sandsynligvis ikke deres indtægt til staten. Det er en stor indtægt, men ser man på den samfumdsøkonomise side af sagen tror jeg ikke at en masse private udelejere af laksefisketurisme kan hamle op med en milliardindustri som indebærer en eksport der svarer til den danske svineindustri.

Vildlaksen er en bagatel som kun er til besvær for industri og eksport i det store hele.
Økonomien turistmæssigt set er minimal i forhold til eksporten.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 22:15
rasmushansen.com skrev: <

Desværre Johan. Det lyder meget godt men er lidt naivt efter min mening...

De fleste lakseudlejere turistmæssigt set er private. Flertallet opgiver sandsynligvis ikke deres indtægt til staten. Det er en stor indtægt, men ser man på den samfumdsøkonomise side af sagen tror jeg ikke at en masse private udelejere af laksefisketurisme kan hamle op med en milliardindustri som indebærer en eksport der svarer til den danske svineindustri.

Vildlaksen er en bagatel som kun er til besvær for industri og eksport i det store hele.
Økonomien turistmæssigt set er minimal i forhold til eksporten.


Tja, der er nok ingen af os, der har detaljerne til at lave regnestykket. Men jeg er ikke så pessimistisk, som du tilsyneladende er mht. vildlaksens værdi for Norge. Hvorvidt nordmændene har blik for det, er en anden sag. Det er også ligemeget - det rigtige svar er vi enige om...

Johan
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2010 kl. 22:33
Johan Gadegaard skrev: <

Tja, der er nok ingen af os, der har detaljerne til at lave regnestykket. Men jeg er ikke så pessimistisk, som du tilsyneladende er mht. vildlaksens værdi for Norge. Hvorvidt nordmændene har blik for det, er en anden sag. Det er også ligemeget - det rigtige svar er vi enige om...

Johan


Det er jo godt at være positiv, selvom det kan være svært...

Det er ikke ligemeget om nordmændende har blik for det!

- se linket HER

For det har de ikke, det er penge det drejer sig om...



Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2010 kl. 00:09
Før Påske var min kæreste på indkøb. Hun ville have noget laks til Påske. Jeg sagde, at hun godt kunne glemme at købe noget, der kom fra Norge af. Dette resulterede i at hun kom hjem uden røget laks. Hun havde været i Nette, Rema, Løvbjerg, Superbrugsen og Fakta. Alle steder stod der: Opdrættet i Norge på. Så ingen røget laks :-( Istedet fremviste hun glad mig nogle vakumpakkede laksportioner fra Emborg hvorpå der stod: Vildt fanget i Stillehavet - der var et stempel på, hvor der også stod vildtfanget. De var vist nok Canadiske.......Men så kom jeg til at tænke på, om man så kan stole på det........om det ikke er et af de havdambrug, som er derovre, der også er ejet af de griske Nordmænd. Jeg undlod dog at sige det til hende..... ;-)
Damm..........skal snart på arbejde igen :-(....det var den Påske......godnat!
Mvh.
Michael L.
Til top
Kai Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dyrsoe

Tilmeldt:: 04 Feb 2009
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dyrsoe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 20:53
Ja, lad budskabet flyde ud..........
Her er mere ´´vand på møllen´´:

http://laksekrigen.nmf.no/no/
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 21:15
Er der nogen der har et bud på følgende:

Hvor stor en del af de penge som danske lønmodtagere opsparer i arbejdsmarkedspension er sat i disse fiskefarme?

Jeg tror mange er medejere uden at vide det !!!!

chr

Til top
Michael Olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Afiskeri Avatar

Tilmeldt:: 01 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 425
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Afiskeri Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 22:09
Hej Kai.

Utroligt de Nordmænd ikke selv kan se hvad det er de lige har gang i, og så lad vær med at være så penge griske:-(
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres