Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skjern Å i påsken ?

 Besvar Besvar
Forfatter
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skjern Å i påsken ?
    Sendt: 26 Mar 2010 kl. 21:33
Gad vide hvor mange fiskere der cirka dukker op langs åen til premieren i år ?

Det virker som om alle danske laksefiskere skal afsted + en del svenske, norske, tyske og sikkert også nogle fra andre lande.

Er der nogen der har en nogenlunde overblik over antallet af solgte dagkort?

Derudover er der jo en del foreningsmedlemmer her og der også?

:-)
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 21:40
er vel en 1000 2000 mand som skal fange den kvote der. godt man ikke skal fiske i skjern å efter laks men andre åer.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 21:42
Der kommer 3.

Dig + ham til højre og ham til venstre.

(modfiskere er ikke medregnet i denne dybdegående forudsigelse)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 21:47
Jesper Rosgaard skrev: Der kommer 3.

Dig + ham til højre og ham til venstre.

(modfiskere er ikke medregnet i denne dybdegående forudsigelse)


Nå, jamen så bliver det kun to der kommer, ham til højre og ham til venstre, for jeg kommer ikke.

;-)
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 10:11
Jeg har fisket i Skjern å i 3 år, men i år skal jeg ikke af sted.
Jeg regner med at det bliver et ræs om at fange sin laks inden 1 maj.
Michael
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 11:01
ja men i ikke kommer så kommer jeg da, for der er jo plads til os alle og vi kan jo stadig fiske selv der er kommet kvote på, og nå i ikke kommer er der jo plads nok til alle andre ;o)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 11:29
Ak ja, os der har booket en uge i starten af maj, netop for at have en smule ´´fred´´ for den tidlige hektiske periode - risikerer sgu nok at stå med en lang næse, og en kvote som er nedfisket:-(

Jeg er ihvertfald glad for at det ikke er mig som er en af de lokale som har investeret mange penge i at tilbyde overnatning til turistfiskere, fordi de trods alt troede på at den tidligere bekendtgørelse var til at regne med..

Selvfølgelig skal vi beskytte fiskebestanden, men mon det er det rigtige sted at placere begrænsningerne?? Og var det ikke bedre at investere massivt i etablering af bedre gydepladser og opvækstområder - de øgede turistindtægter kan jo uden problemer financiere dette!!
Istedet for som nu, at begrænse den sæson hvor man kan tiltrække andre end C&R fiskere....
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 11:58
Jeg skal lige høre, om jeg har forstået det ret.

Når kvoten er opbrugt, er det så forbudt at fiske efter laks, eller betyder det blot, at alle laks skal genudsættes?

Jeg har aldrig fisket i Skjern Å, men har da tænkt mig snart at skulle derover en tur, måske sidst i august!

Bo
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 12:16
Hej Bo
Når kvoten er opfisket er det C&R.
Michael
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 12:42
OK.

C&R er også det, jeg normalt praktiserer, så jeg kan vist godt planlægge en tur til Skarrild i slutningen af august.

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 12:59
Ja, jeg burde nok have tilføjet: ´´I det omfang, jeg fanger noget, og det er sjældent!´´
;-)

Bo
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 16:22
ja jeg ville med glæde betale 3-400 om dagen det gør jeg i mørrum uden blanklaks og så kunne de bruge de ekstra penge på gyde forhold og udsætning(y)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 17:37
Peter S ;

Det er egentlig et interessant emne du bringer på banen, selvom det er noget væk fra trådens emne..

Inde på DSF hjemmesiden kan man læse den mundtlige beretning, hvor der blandt andet fortælles om ´´bekæmpelsen af Mercedesfiskeri´´ som et af DSFs vigitge områder..
Jeg har sgu ikke observeret DSF gøre en forskel et eneste sted hvor kapital har haft indflydelse på fiskeriforhold - og det er ikke kun lodsejer/afregningsforhold jeg tænker på, men da i særdeleshed med den varme kartoffel der i mange år har heddet garnforhold, og eventuelle kompensationsbetalinger !! Men det er også et umådelig luftigt beskrevet, og uden noget reelt,, kun ord som man ikke kan blive hængt op på..
Det samme gør sig gældende med beskrivelsen af kvoteforholdene i de lakseførende åer - her glimrer DSF også ved IKKE at påtage sig nogen form for ansvar.. Det er såmænd ´´de andres skyld´´...

Jeg tror altså også prisen skal hæves, og pengene skal bruges på at forbedre fiskeriet - og øge kontrollen hvor det er nødvendigt.. Måske ikke for moderforeningerne, men for os der kommer udefra, og stort set fisker gratis.

Selvfølgelig er der en øvre grænse for hvad man vil betale, for selve fiskeriet som meningmand - og jeg er såmænd ikke i tvivl om at det beløb er væsenligt højere end de priser vi betaler i DK lige nu.. Lad os da få prisen op hvor det matcher fiskeriets kvalitet, eksempelvis lære lidt af Mørrum, hvor prisen varierer hen over året...
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 18:20
Hej Peter

Glædeligt at læse, at du i lighed med mig selv og formentlig andre, med glæde også i Danmark, er villig til at betale optil 3 - 400 kr. for et dagkort for laksefiskeri i Skjern Å. Når det kan blive til gavn for lakse bestanden.
Der er altså penge og villighed, blandt lystfisker til at betale for et godt laksefiskeri. Men hvor bliver penge af. Via Skjern Å Sammenslutningens hjemmeside, har der de sidste 3 - 4 år været muligt at indbetale et beløb til kampagnen, køb en laks.
Der er da kommet penge ind, vel i størrelses ordenen 40 - 50.000 kr. ialt gennem disse 3 år. Der er faktisk brug for mindst 100.000 kr. om året. Pengene går ubeskåret til lakseopdrætte på DCV.
Skulle der blive indbetalt flere penge end der er behov for på DCV, vil overskudet sammen med hvad Skjern Å Sammenslutninge selv kan indsamle blive anvendt til etablering / reetablering af gydebanker og opvækstforhold for laksen.
Så nogle af de penge som du og vi andre, spare ved ikke at skulle betale norske / svenske priser for at fange danske laks, kan vi jo passende indbetale til kampagnen køb en laks.
Jeg har de sidste 3 år indbetalt 1.000 kr. årligt.


Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 18:36
Nu når i alligevel har spammet min tråd om antallet af fiskere !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så kan jeg da lige nævne at jeg var ovre og fluefiske et par dage sidste forår i april (ikke premieren, men der var nu, som forventet, godt med fiskere overalt alligevel) og havde besluttet mig for at hvis jeg fangede en laks ville jeg (selvfølgelig) give et beløb til ´´køb en laks´´.

Efter min mening ville det være ok med en prisforhøjelse på dagkort især hvis der så samtidig indførtes en begrænsning i antallet for eksempel ved lodtrækning.

Hvilket fører mig tilbage til mit oprindelige spørgsmål:
Jeg havde egentlig overvejet at tage over til premieren, men eftersom der sandsynligvis kommer til at blive godt overrendt har jeg droppet det.
Så er der da en mindre i køen :-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 18:37
Leif ;

Jeg kaprer lige dit svar til Peter;-)

Det er jo faktisk ikke vejen frem at betale til udsætning af endnu flere udsætterfisk - måske man skal vende det om, og først og fremmest anvende de insamlede midler til restaurering af gyde/opvækstforhold..

Jeg har selv leget lidt med en strøtanke om at man betaler for dagskort - men herudover betaler trofæafgift, eksempelvis ... Det kan endda være at det ville skåne nogle af de helt store laks.
Det er vel egentlig ikke helt urimeligt hvis jeg eksempelvis betalte en trofæafgift på eksempelvis blot 250 kr. per kg. hjemtaget laksefisk??
Smid pengene i bedre forhold for fiskene, og start en naturlig sund spiral - vi skal vel en eller anden dag frem til at fiskene klarer sig uden udsætninger, og er sikret gydeforhold, opvækstforhold,, og ikke mindst uhindret adgang til selve åen - altså en beslutning om udvidelse af forbudet mod garn & fritidsfiskeri langs fiskenes trækruter..
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 19:04
rasmushansen.com skrev: Gad vide hvor mange fiskere der cirka dukker op langs åen til premieren i år ?

Det virker som om alle danske laksefiskere skal afsted + en del svenske, norske, tyske og sikkert også nogle fra andre lande.

Er der nogen der har en nogenlunde overblik over antallet af solgte dagkort?

Derudover er der jo en del foreningsmedlemmer her og der også?

:-)...
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 19:11
klart enig(y)og det er meget sigenede at mørrum fiskede halvt antal laks af skjern og i skjern er der MANGE blank laks,men ikke mørrum.i mørrum er der rigtigt mange fiskere der kan man ikke sige at der er i skjern i forholdtil og det bliver endnu mere overrent i skjern hvis di ikke sætter prisen op og sætter et MAX for antal fiskere om dagen.
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 19:35
(y)(y)(y)
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 19:51
lidt syndt for ham der spinkler og spare sammen til en fiske tur så han fanger en laks på 20+:-(der skal også være plads til dem med mindre midler,men 3-400 dkr. kan de fleste vist finde frem,når det nu også støtter det gode formål,men det som mørrum gør er ikke vejen frem:-(eks.sidste år kunne jeg ikke betale med svenske kr,men kun danske kr.og hvis jeg ikke syntes det var ok så ville min bookning blive ophævet,men det var aligevel 36 dkr.til forskel pr. kort og det var 36 dkr.x32 kort´´4 dage 8 mand´´det gør de ved alle -svenskerene selv,ikke cool.det er som mange andre steder en $ maskine.hvis de skjern kan gøre noget godt for pengene så er jeg på 3-400 dask er jo ikke pisse dyrt for noget af verdens bedste blank lakse fiskeri:-)
Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2010 kl. 21:46
Hej Rasmus

Skal vi have flere laks i Skjern Å, så hjælper det ikke at tænke på at betale et beløb, vis man skulle fange en laks.

Nej, pengene skal falde forud. Ellers har vi jo ingen laks at fange.

Vis vi lystfisker ikke kan finde ud af at betale forud, bliver lystfiskerforeningerne og dagkortsælger nødt til at hæve prisen, for at skaffe midlerne. Hvilket jo nok ville resulter i fære lystfisker. Det ville være en kedelig udvikling.

Jeg siger ikke, at alle skal gøre som jeg gør. Yde et bidrag på 1.000 kr. om året, eller hvad jeg ved nogle gør, 3 - 5.000 kr. En 100 kr. seddel kan også gøre det.

Vis vi er 4.000 enkeltstående lystfisker ved Skjern Å, hvert år, som i gennemsnit indbetaler 200 kr. bliver det til 800.000 kr. Heraf kunne de 300.000 kr. så gå til DCV og der ville være 500.000 kr. tilbage til etablering / reetablering af gydebanker og opvækstområder. I løbet af 6 - 8 år ville der sandsynligvis være restaureret så meget vandløb, at DCV kunne neddrosles og nogle år senere helt lukkes. Herefter skulle vi så kun penge til vedligehold af gyde- og opvækstområder og enkelte nye projekter, vel i størelsesordene 3 - 400.000 kr. årligt.

Lad os få de frivillige bidrag op og indbetalt forlods, så bliver der flere fisk i åen også gør det ikke så meget, at der bliver flere fisker ved åen.

Flere fisk i åen, ikke kun Skjern Å men også andre lakseførende vandløb, vil givet vis også fordele fisketrykket over hele sæsonen og dermed give mere plads på de enkelte fiskedage.
Til top
jens mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
0107jens

Tilmeldt:: 21 Feb 2007
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 0107jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2010 kl. 12:18
Hej .Rasmus. og alle jer med hang til Skjern Å.

Der er flere mere eller mindre gode bud på hvor mange der
vil til Skjern å til påsken i år, og om det er godt at premieren falder
sammen med påsken. At der kommer mange er der ingen tvivl om
. Nu er trængselen jo størst ved Borris, det er stedet alle
kan finde hen .men til jer som ikke er så lokal kendt, vil jeg give
et par velmente råd. Der er langt fra Skjern å. udløb og op
til Arnborg og der er gode chancer for laks på hele stykket.
Så der for se på SÅS. hjemmeside, her kan I se hvad de
lokale lystfiskefor. under SÅS. har at byde på. Flere af dem
har spændende stræk, der virkelig er værd at stifte bekendskab med.
Og hvis i er lidt hurtige kan lige nå at blive medlem af en af dem inden premieren
De fleste foreninger sælger også dag og uge kort.
så brug lidt tid på det inden i tager hjemmefra .
Knæk og bræk.
Vh. Jens M.
Til top
Bjarne Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarne l

Tilmeldt:: 11 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2010 kl. 12:19
(y)
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2010 kl. 15:02
Når vi nu snakker nationaliteter kan tillægges hollændere, belgiere, franskmænd, schweizere, østrigere, luxembourgianere (eller hvad pokker de nu hedder), polakker, italienere + en enkelt fra Finland og Tjekkiet. Men det kan jo blive flere. Man skulle hundeme tro, at det var Fjordkøbing Lystfiskeriforenings årlige 'Fjordkøbing Open'..!
Kilden er her kun Dagkort.dk tilsluttede foreninger, og det er 4 i alt ved Skjern Å:
- se linket HER
- se linket HER
- se linket HER
- se linket HER

nlsn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres