Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

switch fluestænger bruges de?

 Besvar Besvar
Forfatter
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: switch fluestænger bruges de?
    Sendt: 24 Mar 2010 kl. 14:11
er der nogen i Danmark der bruger disse switch fluestænger eller er det forbeholdt udlandet?

http://oregonflyfishingblog.com/2009/01/14/switch-fly-rods-videos-on-when-and-how-to-use-them/
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 14:33
De sælger dem i hvertfald her - se linket HER/
Så mon ikke de bliver brugt i DK osse...;-)

HC
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 14:41
bare i et lidt dyrt prisleje
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 14:46
Der er mange der bruger sådanne stænger her hjemme, til åen og os til kystbrug.
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 17:14
okay.. da jeg så videoen i linket synes jeg også det virkede som noget man kunne bruge i DK.... er der nogen i et prisleje der er til at betale
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 17:28
Hej Johan.

Hvilket pris leje er det ? +/- 5000,- ?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 17:31
- se linket HER

- se linket HER

Et par muligheder

Mvh
Lasse

Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 17:49
Der er os denne mulighed:
- se linket HER
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 18:19
Hej Johan.

Jeg har lige købt en Zpey Switch Z-1 11' #8 4pcs. linevægt: 17.5 gr.
Meningen er at jeg vil bruge den på kysten, og har da også prøvet den 1 gang, med en Rio Outbound #7 (18 gr.) med ca. 11 m. lang klump.
Mit første indtryk er, at det ikke lige er det jeg havde forventet.
Jeg går altid med en Orvis linekurv, og det var ligesom om at det ikke lige kunne forenes med to-håndskastet.
Som en-hånds er den for lang, hvis man skal kaste med dobbelttræk, da momentet bliver for stort ( vægt x arm= kraft).
Jeg ved ikke om den skal have et par chancer mere på kysten, eller den skal overgå til en ultralet å-stang.
Jeg er sikker på at den er rigtig lækker at gå med ved en mindre å, hvor man ellers ville vælge en lang en-håndsstang, den er supergod til delikate underhåndskast.
Jeg har lige bestilt en Rio Outbound #7 Short (17.8 gr.) med 9 m. klump, den skal også lige have en chance.
Min foretrukne kyststang er en Orvis T3 #7 tipflex 9.5, den tror jeg stadig vil blive mit førstevalg:-).

Mvh. Ivan
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 19:23
hej ivan det var da ret trist at høre med din nye stang... det er jo mange penge at give for noget der bare skal stå at støve til....

esben: mit prisleje er 1000-1500....

Lasse: har du selv prøvet at kaste/fiske med en switch stang hvis ja hvordan er det, kan det betale sig at købe sådan en fisker primæt kyst og gedder med enhånds
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 19:40
Hej Johan

Ja jeg har selv kastet og fisket med switch stænger.

Primært er det en fed type stang til å fiskeri, typen passer mig ikke til kysten, men det er fordi jeg primært foretrækker enhånds, og selvom de markedsføres som 1 1/2 hånds stænger, så er det primært som tohåndsstænger i kastet og enhånds i affiskningen der er deres store force. De kan sagtens bruges til kystfiskeri, og såmænd også til geddefiskeri, men der er lige bagdelen ved længden når fisken skal landes at tage højde for.

Mvh
Lasse

Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:03
er alle stænger der hedder 1 1/2 switch stænger?
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:06
johan lind skrev: er alle stænger der hedder 1 1/2 switch stænger?...


Det er vist samme betydning :) Altså muligheden for at ´´switche´´ mellem 1 hånd, og 2 hånds. Deraf 1½ hånds.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:18
Hej Johan

Yup, det er en gammel opfindelse at lave et lidt længere håndtag på en 10-11 fods fluestang og så en større fightbutt. Men det har lige fået en stor opblomstring de sidste par år :-)
Med opblomstringen er der så også kommet en del forvirring ind, nogen fabrikanter skæver til enhåndsliner når de anbefaler lineklasser, andre til tohånds og nogen lægger sig lige midt imellem..

Mvh
Lasse
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:19
johan lind skrev: hej ivan det var da ret trist at høre med din nye stang... det er jo mange penge at give for noget der bare skal stå at støve til....

esben: mit prisleje er 1000-1500....

Lasse: har du selv prøvet at kaste/fiske med en switch stang hvis ja hvordan er det, kan det betale sig at købe sådan en fisker primæt kyst og gedder med enhånds...


Hvorfor spørge om Switch, når ens buget siger max.1500kr;-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:25
Hvorfor ik?

Tackelshop kører jo tilbud på Echo switch :-)

Mvh
Lasse
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:31
Hej Ivan
Forstår ik hvad du skal med en sådan stang til kysten, når du kan dobbelttrækket. Man vil da altid genere højest linehastighed med traditionelt enhånds og dobbelttræk. Fordelen med tohånds er for mig at se når kastevægten er over de 20-25g. Gad vide hvor mange målsfisk der skal til for at trække det under;-)

Det er godt set af HM og co. at der er et marked for dårlige ryg og dobbelttræk;-)

Til åen er det selv følgelig en helt anden sag.

Vh. Chan
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:32
Man får jo heller ingen svar,hvis man ikke spørger ;)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:42
Hej Chan

Hmm kastevægten på min femmer enhånds ni fods kæp er da 20-25 gram?? ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Peter Martinussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martinussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:47
Jeg brugte i et par år en gammel ABU Diplomat 2000 11'#7 på kysten og det gik sgu meget godt især i modvind når der skulle kastes ´´under´´ vinden parallelt med vandet, med et kort skydehoved får men ikke så nemt fluen i hovedet;-). Nu bruger jeg stangen i større åer med wf liner, dens rolige aktion passer bedre her og jeg kan lege tohåndsstang når jeg får lyst til det.
k&b
peter
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:54
Høhø, jo det kan da godt lade sig gøre. Faktisk hellere det end med en 11-12 fods...
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:07
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er jo i det spænd en longbelly line ligger hvis klumpen er lang nok i klasse 5 ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:12
netop, som skrevet det kan jeg ik med en 11-12fods ;-)
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:16
Hej igen.
Problemet er som jeg oplever det, er at man ved to-hånds tekniken ikke kan speede linen op når man løfter den fra vandet med et dobbelttræk til et nyt kast. Det er noget andet i strømvand, hvor man underhåndskaster, der skal man jo normalt heller ikke kaste så lang line, samtidig med at strømmen er med til at spænde stangen.
Min konklusion er at Switch stængerne ikke er den nye type kyststang, men et rigtigt godt alternativ til en f.eks. 10' en-håndsstang til brug i strømvand. Jeg vil måske selv prøve at bruge min Zpey Switch Z-1 11' #8 4pcs. til tørfluefiskeri efter laks eller havørred i lav og varm sommervand, hvor man ellers synes at en normal let to-håndsstang virker for grov.

Mvh. Ivan

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:19
Hej Chan

Øvelse ;-)

Mvh
Lasse
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:32
Hej Lasse.

Nu er jeg jo heller ikke Danmarksmester, men vil du synes at en Switch stang er et alternativ til en 9' saltvandsstang?

Mvh. Ivan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:47
Hej Ivan

Sjovt spørgsmål, det er den vel hvis man smider lidt flere forudsætninger på en at den bare skal være ni fod og stiv... Tvivler på jeg ville synes det var det fedeste i verden at rende rundt på flats'ne efter Bonefish, men kender da et par spots herhjemme hvor en kort tohåndstang sagtens kan konkurrere med en enhånds i behagelighed :-)

Mvh
Lasse

Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 07:09
som der bliver skrevet hvorfor ikke spørge ellers ingen svar... Henrik man behøver jo ikke komme med en negativ tone bare fordi jeg er studerende og ikke har råd til at smide 5000 i nakken på en sælger for at få en sage eller hardy... man kan vel også spørge af ren interesse, elllers kan man jo ikke se om det er noget for en eller ej- nu skriver lasse at den ikke rigtig er noget værd til kystbrug, så tror jeg holder mig til enhånds kæppen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres