Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fredning af Laks Skjern å.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
jacobi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
arne k

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Geografisk: vendsyssel
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arne k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fredning af Laks Skjern å.
    Sendt: 23 Mar 2010 kl. 19:24
Hvad er forskellen på madfiskere og C&R fiskere, kan nogen gi´svaret.
Har selv fisket overalt på kloden efter fedtfinner, C&R. Det er ´´for mig´´ helt suverænt at kunne sætte en trofæfisk ud igen og se den har mulighederne for at føre slægten videre.
Det er den ultimative forskel på jægere og lyst/sportsfiskere.
Der findes jo ikke shoot and let go......
Vil man ha´fisk, så køb dem eller fisk efter sild, torsk, spætter og horn, dem er der rigeligt af.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 19:45
Hvem skulle det være....?????
Per Hansen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 19:48
Er der da ingen der kan forstå at nogle af os faktisk får noget livskvalitet ud af åen og ikke kun af fangsten.....

Kære Kristian

Det kan du bande på jeg godt kan forstå......(y)

Per Hansen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 19:50
Hej Jacobi,

Nu er der jo nok flere kategorier af ´´madfiskere´´ -et grimt ord ...vi kalder jo heller ikke C&R fiskere ´´nogen der leger med uskyldige dyr´´. problemet er at mange af de to typer af lystfiskere ikke forstår hinanden. da du forstår C&R, vil jeg belyse hvad nogle af vi andre tænker: Kan sagtens se hvordan C&R fiskere retfærdiggører deres fiskeri, og dette ment i al respekt, jeg forstår argumenterne, men er bare ikke enig.

Hvis du vender det 180 grader, så er problemet at vi er nogle der ikke vil kunne holde ud og se trofæfisken vende bugen i vejret og drive ned af åen. Vi kan heller ikke gøre det velvidende at en stor procentdel af eksempelvis blanklaks bevisligt omkommer.

Afbrudt samleje -med høj risiko for at redde sig en kønssygdom ...så derfor nej tak ;-)

Et andet eksempel jeg kan give er: Hvis du inviterede mig på eksotisk fiskeri et sted i verden med C&R ville jeg høfligt takke nej, det har absolut ingen interesse. Den bedste måde at sige det på kunne være at den ultimative forskel du mener består mellem jægeren og sportsfiskeren faktisk kun gælder når vi taler om C&R sportsfiskeren. Vi andre er faktisk lidt jægere hvis du forstår, og det vil sige at vi behøver et dybere formål (undskyldning om du vil) for at fiske, ellers bliver det komplet meningsløst ...altså sådan er vi nogle der har det, ser du.

For eller imod, der skal være -og er plads til os alle, med gensidig respekt, det tror jeg på!

Mvh
Finn
Til top
Torben Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nebrot

Tilmeldt:: 20 Jan 2010
Geografisk: Tarm / Skjern
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nebrot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 20:05
Laksefiskeri i skjern å skal blive en penge maskine, prøv at kigge lidt på handlingsplanen for skjernå nationalpark, det handler ikke om glæden ved naturen for lokalsamfundet og tilrejsende, det hele er et politisk spil.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 20:15
Kære Kristian

Jeg synes det der er grinagtigt er, at man i en bekendtgørelse skriver, at det ikke er tilladt at fiske efter laks selvom alle ved at stort set samme grej bruges til havørredfiskeri. Med andre ord opstiller man regler der intet er værd. Jeg kan sagtens forstå at du fisker i Skjern Å efter kvoten er væk, det gør jeg også selv i Storå. Jeg er af den opfattelse, at man skulle have fortsat det nuværende system med en laks pr. mand i Skjern Å, og fremadrettet kun fisket efter udsatte finneklippede laks.

knæk og bræk

Jakob
Til top
jacobi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
arne k

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Geografisk: vendsyssel
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arne k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 20:20
Hej Finn.
Det forstår jeg HELT SIKKERT.
Men det allerstørste ved fiskeriet er vel hugget, dernæst fighten og til sidst glæden ved at sætte fisken tilbage i live.
I en anden tråd her på sitet, høvler ellers ´´hellige´´ fiskere en kollega ned i det sorteste, for at have nakket en nedgænger, hvad det jo er. Hvad med ham, må han ikke selv om hvad han vil med sin fisk?
Respekt for dem der VIL slå ihjel, men så skal vi ihvertfald ikke blande os.
Jeg ved fra BC, at 80-85% af genudsatte fisk overlever.
Kig på Youtube fra Gaula. Der er mange fisk der gyder med et helt ´´juletræ´´ hængende ud fra kroppen fra mistede blink, fluer og ormerig.
Det er jo ikke kun rige snobber der tager udenbys for at fiske C&R og bruger formuer på det.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 20:36
jacobi skrev: Hej Finn.
Det forstår jeg HELT SIKKERT.
Men det allerstørste ved fiskeriet er vel hugget, dernæst fighten og til sidst glæden ved at sætte fisken tilbage i live.


Ja sådan har DU det, det forstår jeg godt, men sådan har jeg det altså ikke!

Den anden tråd du henviser til ...ingen kommentar, jeg prøver ikke at spille hellig, kun at forsøge at bevare de spørgsmål du stillede i dit første indlæg.

Prøv at gå ind på DTU-Aquas hjemmeside, her er der en fin beskrivelse af de danske blank laks/ørreders overlevelses chancer. I øvrigt så er det i min optik ligegyldigt om 50-60-80-90% osv. overlever (altså når vi taler om etikken). Det ændrer ikke ved at jeg ikke kan forliges med princippet om at fange en fisk bare fordi man kan ...jeg vil altid spørge mig selv om jeg bør! Hvorfor, hvordan og hvor folk fisker C&R interesserer mig ikke, jeg forstår alligevel ikke hvorfor. Men jeg erkender og accepterer at sådan er det, og at der er mange der gør det. Det ville være dejligt hvis C&R fiskerne generelt ville prøve bare at acceptere at vi faktisk er en del der ikke ser sådan på tingene, og at vores "drab" som du festligt beskriver, er noget i evt. kunne prøve acceptere med lidt respekt ...så skal vi andre nok lade være med at spille "dyreplager" kortet, som jeg faktisk synes vil være en lidt for grov og unuanceret provokation af jer C&R´ere

Mvh
Finn
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:17
Finn Dahlin skrev: <

...Det ændrer ikke ved at jeg ikke kan forliges med princippet om at fange en fisk bare fordi man kan ...jeg vil altid spørge mig selv om jeg bør! Hvorfor, hvordan og hvor folk fisker C&R interesserer mig ikke, jeg forstår alligevel ikke hvorfor. Men jeg erkender og accepterer at sådan er det, og at der er mange der gør det. Det ville være dejligt hvis C&R fiskerne generelt ville prøve bare at acceptere at vi faktisk er en del der ikke ser sådan på tingene.


Alle lystfiskere udøver en eller anden form for C&R fiskeri f.eks. hvis man genudsætter en undermåler, en fisk under fredning, en ligegyldig skidespræller, en laks på 100 cm. eller en 10 kg´s gedde... Om man genudsætter 1%, 5%, 50%, 85%, 99% eller 100% af sine fangne fisk gør ikke nogen forskel - det er et faktum, at alle lystfiskere udøver C&R - så al den snak om for/imod C&R fiskeri er egenligt ret ligegyldig (medmindre fiskeriet udgør en trussel mod en given bestand), da alle lystfiskere jo udøver en eller anden form for det... Dermed kan man altså dele lystfiskerne op i 2 grupper; 1. dem som har erkendt deres C&R fiskeri og 2. dem som ikke har selverkendt deres C&R fiskeri, de sidst nævnte kan altså fint kaldes for hyklere.
Til top
Lars Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Petersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2002
Geografisk: Karup å, Århus bugten & Limfjorden
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:30
Hej Finn,

Tak for nogle meget kvalificerede og ikke-fordømmende (konstruktive) indlæg.

Præcise ord ind i en ofte følelsesladet diskussion, og sammen med Kristian's indlæg ovenfor, den bedste forklaring jeg længe har læst på, hvorfor jeg igen og igen (og igen) begiver mig afsted.

Venlig hilsen

*Lars P
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:31
SUUUK Steen!

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:32
steen kehler skrev: <
Dermed kan man altså dele lystfiskerne op i 2 grupper; 1. dem som har erkendt deres C&R fiskeri og 2. dem som ikke har selverkendt deres C&R fiskeri, de sidst nævnte kan altså fint kaldes for hyklere.


Ja hvis man ser så firkantet på det som du gør her. Prøv nu og læs det jeg skrev igen, så vil du se at der er flere lag af selverkendelse, så vil du måske opdage at ´´hykleri´´ faktisk slet ikke er det ord du leder efter ;-) Men du må i stedet gerne kalde mig blødsøden eller pladderromantisk.

Du må også gerne kalde det jeg gør C&R, det har jeg ikke et problem med, bare du forstår at C&R både kan være en 100% overordnet holdning samt en nødløsning i tilfælde af bifangst. Så du har ret i at vi alle i et eller andet omfang bedriver C&R, forskellen går som sagt på om man gør det som en bevidst handling eller som uundgåelig del af fiskeriet. Jeg skulle nok have præciseret lidt tydeligere hvad jeg mener her, og håber at du kan se forskellen. Jeg er afklaret med at sætte fisk ud igen som enten er for små, store, farvede, fredede etc. så pladderromantisk er jeg altså heller ikke. Men forhold dig venligst til det faktum at med 100% C&R regler så lægger jeg stangen på hylden ...er det hykleri synes du?

Mvh
Finn

PS.
Hykleri er at foregive at have en særlig tro, holdning, værdisæt, følelse, kvalitet eller standard, som man rent faktisk ikke har. Hykleri opstår typisk fra ønsket om at skjule faktiske motiver eller følelser, eller fra en persons manglende evne til at leve op til de normer, man siger at stå inde for.

Her melder jeg altså hus forbi
;-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 23:06
Finn Dahlin skrev: <

Men forhold dig venligst til det faktum at med 100% C&R regler så lægger jeg stangen på hylden ...er det hykleri synes du?



Jeg synes faktisk, at det er lidt hyklerisk at lægge stangen på hylden bare fordi, at man ikke må hjemtage laks - man må jo gerne stadigvæk hjemtage andre arter...
I følge din argumentation så vil du ikke fiske i f.eks. april da du jo ikke på forhånd kan udelukke at fange en gedde, hvor reglerne jo foreskriver 100% C&R på gedder i denne måned.
- Eller mener du, at laksen er alle andre fisk overlegen og den eneste fisk, som betyder noget????

Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 00:43
altså min dag kan hverken den ene eller andem konsekvens ødelægge - jo det skulle lige være at det er til troende at sidste års regler er gældene - desværre er det også sådan jeg har hørt det hos korsholm - at sidste års regler fortsætter hvis ikke kvoten bliver vedtaget. så ville det være bedre med en total fredning til de nye regler er forhandlet på plads - for laksens skyld - og nej jeg er faktisk fløjtende kold i r.... for den enkelte laks skæbne - det er bestanden jeg prioritere.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 08:18
steen kehler skrev: <

Jeg synes faktisk, at det er lidt hyklerisk at lægge stangen på hylden bare fordi, at man ikke må hjemtage laks - man må jo gerne stadigvæk hjemtage andre arter...


Steen, læs nu lige hvad jeg skriver, det er jo IKKE det jeg siger! Først citerer du mig, og så kalder du mig hykler på bagrund af noget jeg aldrig har påstået ...lad venligst være med at tillægge mig det samme sort/hvide syn på C&R som du selv gør.
Jeg skrev blandt andet; "Jeg er afklaret med at sætte fisk ud igen som enten er for små, store, farvede, fredede etc." Og jeg skrev også tidligere at jeg ikke vil fiske hvis DER ER OVERVEJENDE SANDSYNLIGHED for kun at fange fredede laks ...og det gælder også andre arter -sådan har jeg det! -Så er det sgu´ da bøjet i neon.

At jeg ikke lever op til DINE værdisæt gør mig jo IKKE til hykler vel (definitionen af hykleri er ikke noget jeg har fundet på).
Hvis jeg derimod IKKE praktiserede hvad jeg SELV prædiker er det en anden sag.
Kunne du ikke bare prøve at acceptere forskelligheden, du kan ikke omvende mig, jeg prøver heller ikke at omvende, dømme eller nedgøre dig på baggrund af MINE normer.
Hvis jeg skulle beskrive og dømme DIT fiskeri ud fra MIT værdisæt (som er udtrykkeligt beskrevet), så ville det også blive noget rod, kan du virkeligt ikke se det? Det ville jeg derfor aldrig gøre.

Det har intet at gøre med at nogle fisk skulle mere værd end andre, sådan noget pjat at påstå! -Jeg har aldrig antydet noget sådant. Prøv nu læse og forstå det jeg skriver, istedet for desperat at forsøge at finde søgte forsklaringer på hvorfor jeg eksempelvis IKKE fisker 100% C&R. Forklaringen er givet; sort på hvidt ....aargh, for pokker mand vær nu lidt objektiv, du behøver jo ikke at være enig for at kunne acceptere andre...

Jeg forstår ikke hvorfor nogle fisker 100% C&R, og du forstår ikke at nogle ikke kan, laks eller andre arter, det er sgu da ligegyldigt her, det er den personlige etik der er tale om ....arrgh fuck, jeg gir op -accepter det dog bare mand, sådan er det!

Mvh
Finn

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 08:42
kristian nøreng skrev: Hej Keld

vi har før været enig eller delvist enig.....
lad os tage en øl og en snak ved åen en dag......

her er et forslag...... lad dagkort .... årskort til de forskellige vande hvor der ydes en stor frivillig indsats fra foreninger og sammenslutninger stige 15 % lad stigningen ubeskåret gå til at lønne nogle flere fiskeribetjente der så kan kontollere lyst som garnfiskere om de forskellige lokale regler overholdes...... mon ikke det kunne hjælpe bestanden......
så kunne vi ydermere omdøbe projektet i skjern å fra ´´Køb en laks´´... til ´´løn en fiskerikontollør´´ det tror jeg personligt der ville give mere afkast.... og så er en konttrollør ikke så let et offer for skarv-angreb :-)

god aften

Kristian


Ja Kristian, vi må da se og mødes derovre, jeg regner da stærkt med at mt telt kommer til at stå ved Borris i flere perioder.

Ingen tvivl om at en mere synlig kontrol, ville have præventiv effekt, nu optrapper man åbenbart kontrollen på fjorden, hvilket tydeligvis er på sin plads, nu kunne det så også være udmærket om rygterne der går blandt åens fiskere omkring hjemtagning af fisk, kunne blive verificeret.
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 10:54
Finn - jeg bakker dig 100% op hele vejen - der er nogen man bare ikke tale med - de taler til!
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 11:37
Torben Jensen skrev: Laksefiskeri i skjern å skal blive en penge maskine, prøv at kigge lidt på handlingsplanen for skjernå nationalpark, det handler ikke om glæden ved naturen for lokalsamfundet og tilrejsende, det hele er et politisk spil....


Aktiviteter kræver $ - intet er gratis her i verden !
Så ja, der skal være økonomi i sagerne - ellers ville der ikke være nogen laks. Nu har man i årevis forsøgt at appellere med rekreative/naturbrugernes argumenter.

Derfor er debatten og grundlaget drejet over på, at det faktisk rent samfundsøkonomisk kan betale sig at passe på naturen og sælge den til dem der gerne vil bruge den og betale direkte eller indirekte. Fiskere køber fiskekort og lægger en masse penge i lokalområdet. Et kilo laks solgt ad den vej er mangefold mere indbringende end hvis det var solgt af traditionel vej.

Politisk spil - tjah jeg har nu ikke voldsom megen tiltro til, at danske politikere er sådan rigtigt skumle ud over deres egen taburet og politiske fremtid. Men er det et politisk spil der er skyld i at der er nogen der tager vore naturværdier på programmet - så er det fint med mig. Prisen bliver ikke højere end folk vil betale - og så længe der er fornuftige folk bag ved opdræt og udsætninger er jeg ikke så nervøs. Der er et par af de gutter der har knoklet for Skjerå-laksen i et par årtier der burde trækkes frem og få den applaus som deres meget store og ofte slidsomme arbejde har medført for os alle - flot gået !

mvh
Heinz



Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 11:42
;-)(y)
Per Hansen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 11:56
Steen Lindkvist Nielsen skrev: Hej Henrik

Nej, ud fra det, der er gældende lige nu, sluttede særfredningen af laksene i Ribe Å og Varde Å pr. 31.12.2009.

Så hvis der ikke når at komme en ny bekendtgørelse inden 1. april, er laksene i Ribe Å og Varde Å ikke længere fredede ud over den forlængede vinterfredning. Og så kan der som udgangspunkt hjemtages laks - altså kun, hvis der ikke er kommet en ny bekendtgørelse.

Men hvis der når at komme en ny bekendtgørelse (og det gør der nok) vil den jo sikkert indeholde en fornyet særfredning, og så er det den, der er gældende.

Om der så må fiskes laks 1. april og derefter afhænger jo så af, om der er en dispensationsmulighed i bekendtgørelsen, og om der i så fald er nået at give nogle dispensationer - det kan man jo så tvivle på.

Under alle omstændigheder er det noget rod, at tingene meldes så sent ud. Det kunne sagtens have været i orden for længe siden. Det er fuldstændigt ligesom dengang det kom bag på politikerne og miljøministeriet, at Tangeværkets koncession udløb, og hvor man begyndte med de midlertidige forlængelser for at ´´undgå hovsa-løsninger´´.


Knæk & Bræk

Steen Lindkvist

(som bare kan fiske næsten alle de laks han gider i Gudenåen ;-))...


hej Steen

Tak for info.
Så lærte jeg lidt igen;-)

HC
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 12:02
Det er en skandale, en værre omgang makværk, amatøragtig arbejdsindsats og en fiasko af største karakter at man ikke har kunnet snøvle sig færdig og få disse ting på plads. Det er som om 1. April er dukket ud af det blå og helt er kommet bag på beslutningstagerne – i en privat virksomhed var de ansvarshavende blevet fyret, men nu er det jo kun skattekroner, der er i spil og dem er der jo nok af!
Læste at lystfiskeriet giver omsætning på over 500 millioner om året…gad vide om man tænker over det på politisk plan…l

Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 12:02
Det er en skandale, en værre omgang makværk, amatøragtig arbejdsindsats og en fiasko af største karakter at man ikke har kunnet snøvle sig færdig og få disse ting på plads. Det er som om 1. April er dukket ud af det blå og helt er kommet bag på beslutningstagerne – i en privat virksomhed var de ansvarshavende blevet fyret, men nu er det jo kun skattekroner, der er i spil og dem er der jo nok af!
Læste at lystfiskeriet giver omsætning på over 500 millioner om året…gad vide om man tænker over det på politisk plan…l

Til top
Bo Oelenshlæger Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
booema Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Sydvestjydsk Sportsfiskerforening
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér booema Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 13:59
Har kigget lidt under nyhederne på SÅS hjememside, og er lidt forundret over, at SÅS jf. Fiskeridirektoratet i Esbjerg FØRST kan søge en kvote, når den nye bekendtgørelse, som pt er i hørring, er godkendt/udsendt.

En anden bekendtgørelse (vadehavsbekendtgørelsen) er også i hørring, og den mangler ligeledes at blive godkendt/udsendt.

Her har de lokale foreninger ikke haft problemer med, at indsende ansøgninger til fiskeridirektoratet om kvoter for det enkelte vandløb forud for godkendelse/udsendelse af bekendtgørelsen - faktisk er der ansøgt om kvoter længe inden, at bekendtgørelse overhovedet kom i hørring :-)

Fiskeridirektoratet har faktisk allerede tildelt flere af vandløbene, der reguleres iht vadehavsbekendtgørelsen, kvoter for 2010....så fiskeridirektoratet behandler åbenbart henvendelser angående tildeling af kvoter helt tilfældigt...

Mvh
Bo
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 14:09
per birgertoft skrev: Det er en skandale, en værre omgang makværk, amatøragtig arbejdsindsats og en fiasko af største karakter at man ikke har kunnet snøvle sig færdig og få disse ting på plads. Det er som om 1. April er dukket ud af det blå og helt er kommet bag på beslutningstagerne – i en privat virksomhed var de ansvarshavende blevet fyret, men nu er det jo kun skattekroner, der er i spil og dem er der jo nok af!
Læste at lystfiskeriet giver omsætning på over 500 millioner om året…gad vide om man tænker over det på politisk plan…l

...


Per
Al respekt for laksefiskeri - alvoren og størrelser af skandaler, så mon regeringen overlever, dronningen forbliver på tronen, og vi undgår borgerkrig og optøjer i gaderne ?
Mon ikke lidt koldt (fiske-)vand i blodet var på sin plads - inden der går helt selvsving i denne sag ?

;-)H;-)
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 16:12
Hej Jacobi

Du skriver: ´´Jeg ved fra BC, at 80-85% af genudsatte fisk overlever.´´

Men så ved du også, at 15-20 % af fiskene dør til ingen verdens nytte - udover at lystfiskere skal have styret lysten til at hale fisk på land.

Fanges der i Skjern Å 100 store laks i løbet af april, vil 15-20 af disse prægtige fisk altså gå en kummerlig skæbne i møde og lystfiskeriet vil meget nemt kunne komme til at fremstå i et uheldigt lys.

TV-Avisen den 17. april 2010, oplæseren begynder med dagens tophistorie: ´´Laksefiskeriet i de vestjyske åer skaber nu voldsom debat om selve lystfiskeriet i Danmark. Det har nemlig vist sig, at mange store laks fra de truede stammer dør som følge af fiskeriet, uden at nogen bruger dem til noget fornuftigt. I går overværede et ægtepar på fugletur ved Skjern Å fangsten af en meget stor laks. Den blev fanget af en fluefisker og havde ved landingen fluen siddende i gællerne, hvorfor den blødte kraftigt. Fluefiskeren lod sig fotografere med laksen, hvorefter han satte den tilbage i Skjern Å, hvis brunlige vand for en stund antog en farve der var rødere end den nedgående sols. Fluefiskeren forlod straks åen med en bemærkning om, at han hellere ville spise lørdagskylling fra Netto end dræbe en laks, for der var kun selve kampen med laksen der betød noget for ham. Det chokerede ægtepar bjærgede kort efter den døende laks der viste sig at måle 130 cm og veje 32 kilogram. Manden fra ægteparret, der til daglig er fiskehandler i Esbjerg, udtaler i dag til Jyske Vestkystens netavis, at der er tale om et ressourcespild uden lige. Det er den flotteste laks han har set i sine 47 år som fiskehandler og den ville være en fremragende og kostbar spisefisk. Ægteparret måtte efterlade den rekordstore laks på bredden, da de på grund af fredningen ikke turde bringe den hjem. Om lidt har vi debat i studiet mellem formanden for Danmarks Sportsfiskerforbund, formanden for Dyreetisk Råd, formanden for Dyrenes Beskyttelse og fødevareministeren, der i dagens løb har skærpet tonen overfor lystfiskerne. Men først stiller vi direkte om til Albæk ved Skjern Å, hvor en større folkemængde har forsamlet sig i protest mod lystfiskeriet. Vores reporter Mogens Gjedde er til stede ved kadaveret af den store laks og selvom egnens mange måger i løbet af dagen har ædt størstedelen af laksen kan vi vist godt få et indtryk af dens kolossale størrelse...´´

Dette KAN blive virkelighed. Og HVIS det sker, vil det bare være SÅ nemt at kræve lystfiskeri forbudt som meningsløst dyreplageri. Kan laksebestanden ikke tåle et vist fiskeri, er det bedre at lade laksen i fred, eventuelt ved at korte sæsonen ned og så lade fiskerne fange det de kan i den afkortede periode uden et omfattende kvote- og regelcirkus.


Mvh Henrik

Til top
jacobi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
arne k

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Geografisk: vendsyssel
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arne k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 16:44
Hej Henrik.
Måske en god vinkel på debatten, men så beholder du konsekvent også nedgængere og undermålsfisk????
Og fisker kun til du har fisk nok i fryseren???
mvh JK
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 17:51
Henrik Christensen skrev: <

hej Steen

Tak for info.
Så lærte jeg lidt igen;-)

HC


troede ikke det var muligt:-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 20:31
Henrik L. skrev:

Dette KAN blive virkelighed. Og HVIS det sker, vil det bare være SÅ nemt at kræve lystfiskeri forbudt som meningsløst dyreplageri. Kan laksebestanden ikke tåle et vist fiskeri, er det bedre at lade laksen i fred, eventuelt ved at korte sæsonen ned og så lade fiskerne fange det de kan i den afkortede periode uden et omfattende kvote- og regelcirkus.


Lystfiskeri er ikke meningsløst dyreplageri eller drab for den sagsskyld... lystfiskeri er dyreplageri/drab, som giver en meget stor del af befolkningen overordenligt meget livskvalitet og derfor vil lystfiskeri aldrig blive forbudt på den baggrund - på linie med, at man heller ikke vil forbyde biltrafik selvom der er gevaldigt mange dyr der plages samt dræbes af biler og lastbiler mm..

Hvis laksebestanden kan tåle et C&R fiskeri men ikke kan tåle at lystfiskerne hjemtager laksene, så er der da absolut ikke nogen grund til at lade laksen i fred - hvis nogle lystfiskere ikke vil fiske C&R, så kan de jo bare f.eks. samle på frimærker i stedet for. Der er da bestemt ingen grund til, at de lystfiskere som gerne vil fiske C&R skal lide under nogle ´´madfiskeres´´ børnehave-logik.
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:50
Der erda vist heller ingen grund at vi såkaldte madfiskere skallide under de frelste C&R engles vuggestue logik.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:58
Ærgerligt at man ikke kan føre en saglig og sober debat om dette emne, uden at begynde på personagreb og uddeling af øgenavne til hele grupper af lystfiskere.....

Hvad med lidt tolerance og forståelse de to grupper i mellem? Man behøver vel ikke at være enige for at kunne erkende og acceptere andres måde at tænke på?

Det begynder jo at få religiøse undertoner det her...
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:06
Hej Finn
Du har ret ,jeg står midt imellem tager gerne fisk med hjem ,men sætter også ud ,synes bare der er nogle der lyder lidt for frelste.
vh. Peter
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:15
hej Alle ! C&R som også er vegetarer rækker hånden i vejret... alle som tager et stykke kød med hjem i ny og også er vegetarer rækker også hånden op! hmm, alle spiser sgu, gris, i ny og næ... . hellere ´´tages på, en ´´jerks´´ fiskestang, og blive sat ud igen, end være den første i et trawl... mvh. steen. .Der er ikke noget som frisk fanget aborre!!!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:15
peter møller christensen skrev: synes bare der er nogle der lyder lidt for frelste.
vh. Peter


Ja, det er der faktisk fra begge grupper = status quo ikke? Hvad med om vi Lyst/Sports fiskere stod sammen, der er sgu´ rigeligt med andre grupper der vil os til livs ;-)

Alt det der mudderkastning mellem lystfiskere gavner altså ikke vores fælles sag: Ren natur, masser af fisk og tid til at fange dem. Hvad vi gør ved dem og hvorfor er navlepilleri sammenlignet med forurening, gylleuheld, skarver, garnpirater osv. synes du ikke? ;-)
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:22
Jo men når du nu gerne vil bygge broer så tænk på at der er folk der fisker både garn og stang der er landmænd der fisker osv.;-)

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:25
peter møller christensen skrev: Jo men når du nu gerne vil bygge broer så tænk på at der er folk der fisker både garn og stang der er landmænd der fisker osv.;-)



Og hvad skal jeg så tænke? At man derfor ikke bør diskutere emnet og opgive på forhånd ...nej vel ;-)

Mvh
Finn
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:44
peter møller christensen skrev: Der erda vist heller ingen grund at vi såkaldte madfiskere skallide under de frelste C&R engles vuggestue logik.


Hvornår er det lige, at madfiskerne lider under C&R lystfiskernes vuggestue-logik???

Finn Dahlin skrev: Hvad med lidt tolerance og forståelse de to grupper i mellem? Man behøver vel ikke at være enige for at kunne erkende og acceptere andres måde at tænke på?


Der findes ikke to grupper... der findes een gruppe nemlig det at være lystfisker, om man tager fisken med hjem eller sætter den ud igen ændre ikke ved det faktum, at lystfiskeri er dyrplageri. At nogle lystfiskere prøver på etisk at retfærdiggøre deres lystfiskeri med, at de tager en fisk med hjem i ny og næ, det ændre ikke på det faktum, at deres lystfiskeri stadigvæk er dyrplageri.
C&R lystfiskere prøver ikke på at forsvare deres dyrplageri etisk, den eneste grund til at de sætter fisken ud igen, den er, at de gerne vil have en så stor bestand som muligt, så chancen for at fange endnu en fisk er så stor som mulig.
- Noget alle lystfiskere burde gøre, det var at erkende, at deres lystfiskeri er dyrplageri og at der ingen etisk retfærdiggørelser er for det.
- Personligt er jeg 100% afklaret med det dyrplageri, som er forbundet med mit lystfiskeri både, når jeg er madfisker og når jeg er C&R-fisker - jeg har absolut intet behov for at forsvarer mit lystfiskeri/dyrplageri etisk, hverken overfor mig selv eller overfor andre, jeg udøver lystfiskeri fordi, at det giver mig livskvalitet. At der er nogle fisk, som bliver plaget evt. lider/dør bare fordi, at jeg skal have det sjovt - tja!, synd for dem, sådan er det bare med lystfiskeri.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:59
Super Steen, det var en holdning til tingene: Din personlige, og den synes jeg faktisk var noget mere interessant læsning end dine tidligere indlæg, og i flere af betragtningerne vil jeg faktisk give dig ret!

Det kalder jeg debat med holdning, og vel at mærke en der levner plads til at alle jo faktisk ikke er enige med dig.

Men stop nu venligst det der med børnehave / vuggestue logik; hvorfor nedgøre andre? Uanset hvad så er størstedelen af den danske befolkning IKKE lystfiskere. Og der er mange almindelige mennesker der ikke fisker som har en negativ holdning til BÅDE os der hjemtager nogle af vores fisk og jer der ikke gør -og begge af ETISKE årsager, men som KAN være forskellige! (Henrik L. gav et ikke urealistisk skræk eksempel, og der vil kunne fremdrages tilsvarende for os der hjemtager vores fisk)

At du synes det er noget pladder at diskutere etik er DIN udlægning og holdning, vi er bare MANGE der ikke er så hårde i filten som dig, og som ønsker -og faktisk har lyst til at vende etikken engang mellem ligesindede og modstandere ...har du noget imod det? Vi (eller i hvertfald jeg), prøver sgu´ ikke at omvende dig eller ødelægge noget for dig. Men hvis vores ønske om -og ret til at nedlægge vores bytte generer din etik, har jeg kun en kommentar: ´´suck it up sunshine´´ vi skal alle være her synes du egentlig ikke?

Tak for debatten

Mvh
Finn

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 23:43
Finn Dahlin skrev: Og der er mange almindelige mennesker der ikke fisker som har en negativ holdning til BÅDE os der hjemtager nogle af vores fisk og jer der ikke gør -og begge af ETISKE årsager (Henrik L. gav skræk eksemplet)

At du synes det er noget pladder at diskutere etik er DIN udlægning og holdning, vi er bare MANGE der ikke er så hårde i filten som dig, og som ønsker -og faktisk har lyst til at vende etikken engang mellem ligesindede og modstandere ...har du noget imod det? Vi (eller i hvertfald jeg), prøver sgu´ ikke at omvende dig eller ødelægge noget for dig. Men hvis vores ønske om -og ret til at nedlægge vores bytte generer din etik, har jeg kun en kommentar: ´´suck it up sunshine´´ vi skal alle være her synes du egentlig ikke?



Det er meget få almindelige mennesker, som er direkte negative overfor lystfiskeri i DK - langt største delen har enten intet imod lystfiskeri, acceptere det eller er bedøvende ligeglade med det.

Når man som lystfisker først har accepteret det dyrplageri, som er forbundet med lystfiskeri, så har man allerede overtrådt den etiske dyrplager skala med så meget, at man befinder sig ude på lad os sige 1000000, når lystfiskere så indbyrdes debattere hjemtagning af laks kontra C&R, så svarer det på den etiske skala til at debatere 1000001 kontra 1000005.

Jeg har absolut intet imod, at nogle lystfiskere ønsker at tage fangsten med hjem - da slet ikke etisk..... det jeg har noget imod, det er at nogle lystfiskere prøver på at forsvare deres dyrplageri etisk ved at tage en fisk med hjem i ny og næ - altså hallo!, lystfiskeri er dyrplageri ligemeget hvordan, man vender og drejer det og der findes ingen gyldig etisk retfærdiggørelse for det...
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 23:49
I øvrigt:


steen kehler skrev: At der er nogle fisk, som bliver plaget evt. lider/dør bare fordi, at jeg skal have det sjovt - tja!, synd for dem, sådan er det bare med lystfiskeri.


Mon ikke det var sådanne bastante udmeldinger som
Peter Møller Christensen hentyder til, når han antyder at C&R fiskeriet også KUNNE have en negativ effekt for fremtidens fiskeri? Prøv at følge debatten i Norge, her vil du se helt anderledes og markant modstand mod C&R af etiske grunde...

Jeg vil dog ikke fordømme dig for at have den holdning ...Men det er der givetvis mange almindelige personer, politikere og diverse dyreværns -og naturfredningsforeninger der ville ...og så skyder du både dig selv og vi andre i foden. Tror du er lidt på vildspor hvis du mener at de fleste tænker som dig ...men jeg kan jo tage fejl

Mvh
Finn
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 23:56
steen kehler skrev: <
det jeg har noget imod, det er at nogle lystfiskere prøver på at forsvare deres dyrplageri etisk ved at tage en fisk med hjem i ny og næ - altså hallo!, lystfiskeri er dyrplageri ligemeget hvordan, man vender og drejer det og der findes ingen gyldig etisk retfærdiggørelse for det...


Det tror jeg så bare du må lære at leve med, ligesom jeg og andre må leve med din noget (i mine øjne) mangel på respekt for levende væsner ...men som sagt, det er ok med mig, så længe du nøjes med at komme med dine holdninger (og de er da ikke uinteressante at læse), og har knap så travlt med at gøre dig til dommer over hvad vi andre bør eller ikke bør diskutere...

Jeg synes lige jeg vil give dette link, det beskriver jo meget godt din holdning til fisk som et levende væsen.

- se linket HER=

I øvrigt, hvorfor er du så sur på ørreder? Hallo, du er ude i naturen på dens præmisser, du må tage hvad der byder sig ...det er ikke et computerspil det her ;-)

Mvh
Finn
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 00:22
Jeg er i det mindste ærlig omkring mit lystfiskeri og mit syn på fisk... jeg går ikke og lyver over for mig selv eller prøver på at retfærdiggøre mit dyreplageri etisk - Jeg er lystfisker og har accepteret, at jeg dermed er en dyreplager for min fornøjelses skyld.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 00:35
steen kehler skrev: Jeg er i det mindste ærlig omkring mit lystfiskeri og mit syn på fisk


Det er du Steen, men det er jeg også -og derfor er dine tidligere hykleri-beskyldninger også totalt søgte, men du forstår bare ikke vi andre pga. dit lidt kyniske og firkantede verdensbillede (ikke ment som en fornærmelse, men du er vel et eller andet sted godt klar over det ikke?)

Jeg har ellers brugt rigeligt spalteplads på at give en forklaring ...som der jo faktisk var en der spurgte om, og nu har han så også din vinkel på sagen. Er det ikke nok, eller har du stadig et sted på ryggen der klør siden du igen og igen skal nedgøre vi andre og antyde hykleri for at få os presset ned i din begrebsmæssige skabelon. Åben venligst øjne for at du måske ikke sidder inde med alle de endegyldige konklusioner på problematikken, og ej heller en forståelse af os der ikke tænker som du...

Endnu engang tak for debatten (y)

Finn
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 00:45
steen kehler skrev: Jeg er i det mindste ærlig omkring mit lystfiskeri og mit syn på fisk... jeg går ikke og lyver over for mig selv eller prøver på at retfærdiggøre mit dyreplageri etisk - Jeg er lystfisker og har accepteret, at jeg dermed er en dyreplager for min fornøjelses skyld.


PS. Steen, prøv lige at læse det du selv skriver. Hvis det ikke er at spille frelst, så ved jeg sgu' ikke hvad et er. Det er egentlig ok at spille frelst, men IKKE når du som her gør det på MIN OG ANDRES bekostning. Prøv lige at vende det 180 grader hvis du kan følge mig ...havde du stiltiende fundet dig i det ;-). Du provokerer helt unødigt, dit budskab er gået igennem, vi har forstået dig ....VI ER BARE IKKE ENIGE!

Finn
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 09:38
Jeg spiller ikke frelst på nogen som helst måde... Jeg ved, at mit lystfiskeri er dyrplageri og at jeg udøver det for min fornøjelses skyld... Jeg prøver på ingen måde at bortforklare lystfiskeri etisk eller at retfærdiggøre lystfiskeri etisk... Selve ordet lystfiskeri siger jo det hele; man gør det af lyst og når det omhandler andre levende væsener, som ikke medvirker frivilligt, så er og bliver det dyrplageri og der er ingen etisk retfærdiggørelse for at plage dyr.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2010 kl. 10:15
Så nåede vi i mål Steen, tak for en god debat (y)

Vi har hver vores holning, og hver vores behov eller ej for at snakke om -og definere etikken, og vi bliver aldrig enige. Men når der er gensidig respekt, og accept af denne forskel, så er den egentlig ikke længere ;-)
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: Nordkysten, Køge Bugt, Isefjord og Roskilde Fjord, Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 09:59
Endnu et indlæg i en lang og interessant debat: Nu er bekendtgørelsen underskrevet og sat i kraft. Skjern Å Sammenslutningen meddeler på sin hjemmeside, at det forventes at kvoterne er tildelt til sæsonstart (frist for ansøgning om kvoter er 31. marts). Så det lader til at fiskeriet er lovligt pr. 1. april i vores elskede Skjern Å(y)(y)(y):-)
Til top
Bjarne Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarne l

Tilmeldt:: 11 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 10:09
Kvoten er fastsat til 350 fisk, så der mangler kun fordelingen....

Knæk og bræk til alle...

/Bjarne
Til top
Bjarne Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarne l

Tilmeldt:: 11 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 10:13
Fordelingen blir der må tages 175 fisk over 75cm og 175 fisk under....

/Bjarne
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 11:07
ja det er da for sjovt ! man ønsker gener fra store fisk til gydningen da disse er stærke eksemplarer - forståeligt og helt ok! men så sætter man derefter kvoter på grils - nogen der kan give en logisk forklaring herpå... for mig er det totalt klovne arbejde?
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2010 kl. 13:29
Henrik Poulsen skrev: ja det er da for sjovt ! man ønsker gener fra store fisk til gydningen da disse er stærke eksemplarer - forståeligt og helt ok! men så sætter man derefter kvoter på grils - nogen der kan give en logisk forklaring herpå... for mig er det totalt klovne arbejde? ...


Den skulle komme her: - se linket HER

HC
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres