Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Døde Børsteorm

 Besvar Besvar
Forfatter
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Døde Børsteorm
    Sendt: 20 Mar 2010 kl. 18:21
Hej.. Var endelig afsted med fluekæppen idag.
Da jeg kommer til fjorden ser jeg de millioner af børsteorm der ligger døde på bunden, side om side helt tæt..!!
Så er det det om de har sværmet under isen eller simpelthen er døde af kulden med det samme de kom op..

Tror det sidste, for mange var kun lige oppe af hullerne. Aldrig set Så mange.

Andre som har set dette..??:-(

Mvh. Chris
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2010 kl. 18:51
Hej

Jeg så engang en fisk fra Vejle Fjord, som havde en masse ret små, grålige børsteorm i maven. Den blev fanget lige efter at isen gik omkring 1. april 1996 og børsteormene må have været fremme da vandet endnu var meget koldt.

Kan det tænkes, at de orm du så har gydet under isen? Hvor store var de?

Mvh Henrik
Til top
kennet brask Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k brask Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2007
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k brask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2010 kl. 19:22
Hej Chris

det er helt sikkert børsteorm som har gydt og er døde.

meget normalt fænomen, uanset vintervejret.

hvor i DK har du set det og hvad var vandtemp. ??


hilsen
Kennet
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2010 kl. 12:25
Hej.Jeg tror de er kvalt af iltmangel.
Jeg mener at det er god gammel latin at børsteormene sværmer i marts-april når vandtemperaturen er 5,5-7 gr.
Andre der ved mere om dette da det kan betyde noget for fluevalg?.
F.Eks. i Isefjorden hvor isen dækker fiskevandene endnu.
mvh.
Mogens
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2010 kl. 12:37
Det er nu altså meget normalt at se sværmningen i marts også. De døde børsteorm er resultatet af dette, Ingen panik og grund til sensationsindlæg over det. Det er ikke en miljøkatastrofe, det er helt naturligt at de dør efter gydningen.
Til top
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2010 kl. 13:26
Stedet er i Salling Midt/Vest Jylland..

Som i kan læse har jeg skrevet at nogle ikke er kommet helt op af deres huller i bunden før de er døde, mystisk..!!

Har altid boet 100meter fra fjorden så ved udemærket de dør efter gydning..
er ikke komplet dum:- (y)

Mvh. Chris
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Mar 2010 kl. 13:52
Hej Chris.

Når der dukker faglige data op, eller mangel på samme, så prøv at søge på emnet, i dette tilfælde her børsteorme, så får du sandsynligvis et rigtig godt svar, mest fordi der hver år kommer de samme tiltag, til naturens underligheder.
Søg på Google, og du får de fleste videnskabelige svar.

Min undren er, at med den data trafik man har i dag på nettet, så var der masser af tråde, der kunne udredes ved få klik, men sådan er der så meget;-)

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres