Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

FLUEWOBLEREN!

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: FLUEWOBLEREN!
    Sendt: 07 Mar 2010 kl. 18:21
HJÆLP!!! Per Hansen.

Den hed ´´fluewobleren´´, opfinder vor lokale Odense dreng Kent Andersen.

Han har fået lavet en flot hjemmeside(y) med alle hans geniale små fiskevidundere;-)

Egentlig synd at fluewobleren udgik, for den kunne, som så mange andre af Kent´s ting fange fisk...Men læs selv her: - se linket HER/

Best
Michael:-):-)
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 18:33
Flot hjemmeside er så meget sagt, men interessant læsning er det uden tvivl ;-)

/Michael
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 18:49
Michael!
Lad nu vær med at skubbe. At Kent har en hjemmeside er i sig selv ´´Flot´´, men det er måske kun os i ´´Oense´´ på ´´Fyns Lann´´ der forstår at værdsætte det:-)
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 18:54
Jeg har sat stor pris på Hr. Andersen gennem mange år. Både privat og forretningsmæssigt og har da gennemtrawlet hjemmesiden og roser hans arbejde her - se linket HER

Og flot er det da at han har lavet en hjemmeside ;-)

/Michael
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 18:55
Rolig nu drenge, tråden er jo ikke lavet for at nogen skal diskutere en hjemmeside, som er spændende læsning. Men det er da vildt godt at få alle de oplysninger, jeg vil gemme fluewobleren til senere.

Men se lige her.....

Hej Per
Jeg har lavet et utal af dem i midt 80,erne. Jeg husker kun navnet som en fluewobler. Havde stort held med dem, måske skulle man genoptag produktionen ;-)

Mvh Jack Lassesen
Randers
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:19
Hej Per.

Nej nej, Michael og jeg kender hinanden. Han mener intet ondt og det gør jeg heller ikke.;-);-)

Fluewobleren blev en succes for Kent! Men som jeg husker det blev den hurtigt kopieret og sat i masseproduktion af andre, det har Kent vist desværre prøvet flere gange:-( hatten af for at han stadig har energi til stædigt at fortsætte med nye ting.(y)

Da fluewobleren kom frem, var der ikke mange der rejste ud i verdenen med fiskestangen i kufferten.
Det har jo i den grad ændret sig, jeg kan jo bare se tilbage på Kola halvøen. Vor nutidige perle Rio Gallegos/ Jurassic Lake i syd Argentina, samt nu de sidste 2 sæsoner CUBA.
Vidunderlige steder hvor rigtig mange af vore kunder har været, og fået en på opleveren for livet og når de kommer hjem og fortæller om deres oplevelser, sætter de nye besøgende "kriller" i pelsen!

Nu skal jeg så heldigvis igen, igen, snart til CUBA (væk fra denne forfærdelige lange vinter) , i området Santa Clara/Santa Maria 350 km. Øst for Havana, er der flere bro overgange, hvor Fluewobleren ville være det dødbringende våben, overfor nærmest alt det der bevæger sig rundt i det klare azur-farvede vand.

Så ´´KENT´´ hvis du læser det her, måske skulle du lave nogle proto-typer af fluewobleren, som ligner SARDINER, disse små stime fisk er eftertragtet af alle andre større rovfisk!

Tror faktisk der kunne blive lidt ´´butik´´ for dig i din gamle ide, prøv Kent(y)(y)(y)
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:28
OK det er rat at få at vide, for der jo engang imellem krudt og kugler herinde.....

Nu har jeg jo haft den fra ny af.....men gi' mig en adresse og find på et eller andet hyggeligt, så sender jeg den til dig.
Den skal da bare ud at rejse, og så til Cuba.

Jeg mener jeg har den fra Jan & Bo da de åbnede deres butik i Ndr. Frihavnsgade i midt firserne.....

Du kan bare maile mig.
K&B Per
Til top
Jack Lassesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lassesen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2003
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lassesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:33
Hej
Nej jeg er ikke ophavs mand til den fine wobler. Men vi lavede et utal af dem i 80'erne. Ballon, balsatræ og plastlåg til ske. Tak til Kent den lille fyr gav mange fine fisk. Beklager forviklingen
Mvh Jack
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:35
Hej Jack
Det er da bare helt OK...ingen bad feelings, jeg er da bare glad for få genopfrisket min gamle hukommelse.
K&B
Per
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:37
Hej Per.

Jo det er en af de første originale fluewoblere du har der.

Jeg havde jo den fornøjelse, at teste fluewobleren for Kent Andersen, og jeg har virkelig fanget fisk på den. Iøvrigt også ved brug af bobleflåd på kysten.
Jeg har i dag en ide´ om at med bombardo, ja uha - sort fluewobler og natfiskeri:-)- måske hale af sort Zonker kanin!

Mit foretrukne våben i åen var en 5½ stang med et lille Daiwa Sølvhjul med 0,16 mm. Platil snøre + en rød/gul fluewobler, jo dengang var rigtig tossehoveder til, men det gav fisk, også nogle store klodser af havørred, især i Konge åen.

Nu er fluewoblere mange ting, men prøv det link her:


- se linket HER

På 123nu, se under artikler - søg på fluewobler, så dukker der lidt op.

Mvh
P.K.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:43
Den der med nat og fluewobleren....den er giftig....så bare se at ødelægge folks nattesøvn Per....smiler....
Per H
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 19:51
Hej Per.

Det er sørme venligt af dig, og det mener jeg:-)
Men du skal altså selv mærke suset, du skal her i det tidlige forår prøve den af i en Å, den fiskes som ophænger (flue) med bly forneden;-) og ned på bunden, den giver fisk kan jeg love dig.
Måske har Kent beskrevet det på hans side, (jeg må med skam bekende at jeg ikke har læst hele hans program igennem)

Jeg mener at halen var lavet af ´´ballon´´ gummi, og har den ligget i din skuffe 15 år, går den nok fra hinanden når den har været trukket gennem vandet et par gange, men så har du da haft chancen.:-)

Hvis Kent vil have en test, kender jeg ham godt nok til at jeg har ´´prøver´´ inden jeg tager afsted....

Best
ML.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 20:02
Hej Michael.

Halen på fluewobleren var et problem, akkurat som latex på vores kystfluer.
I min omgangskreds var vi obs på dette problem meget hurtig, og vi udskiftede ballon med badehætter!
Desuden blev vores kroppe lavet af kork, mest fordi vi kunne få lidt større volume(opdrift).
Skeen var i starten blik fra øl dåser, men da jeg er værktøjsmager, lavde jeg et værktøj, som udstansede skeen i aluminium + halen i korrekt vimpel, så vi havde hurtigt retning af at en fluewobler skulle gå ens, a la Rappala.
Senere kom der et samlesæt med de rigtige plastdele - både ske og krop var umalet. Iøvrigt mener jeg at kroppen var af samme materiale, som Jensen laks woblere.

Go Fishing solgte i mange år skeerne til fluewoblerne i deres GØR DET SELV AFD.

Mvh
P.K.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2010 kl. 21:17
Hej Michael
Det er OK
og til Per K

Jamen så ender den nok sine dage hos mine venner i Odense, hvis de vil have den.
Ellers bliver tilbage i komoden, og når den så findes om hundrede år ender den på Nationalmuseet....smiler

Tak for de dejlige input, det var rart, her i denne isvinter.
Bedste hilsner
Per H
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2010 kl. 02:14
(y):-)
Sjovt med de gamle ting, og dejligt at huske tilbage på den tid, kan godt ´´nu´´ huske at den også blev solgt i samlesæt!

Best
ML.(y)
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2010 kl. 15:29
hej alle,
Jeg googlede lige dette:
- se linket HER
Det er da også interssant læsning må jeg sige........det kan da godt være, at man skal krejle sig nogle sprøjter hos en sygehjælper eller sygeplejeske ;-)
Mvh.
Michael L.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2010 kl. 15:48
Jeg kan ikke få min Google-mani i bero ;-) :

- se linket HER

- se linket HER (går kanon fed syntes jeg (y)

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

En ny deminsion til nymfefiskeriet :

- se linket HER

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum