Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oplæg til nye fiskeribestemmelser for Skjern Å Systemet

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads Tanderup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads_Tanderup

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads_Tanderup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Oplæg til nye fiskeribestemmelser for Skjern Å Systemet
    Sendt: 04 Mar 2010 kl. 22:14
Hej alle
Så er der kommet et oplæg til de nye regler for fiskeriet i Skjern å systemet!
http://skjernaasam.dk/php/Index.php?contentid=309
Det bliver tilsyneladende en kvote på 300-350 laks, som hvis jeg har forstået det korrekt skal fordeles på forskellige størrelser laks.

Det lyder som et spændende udkast, som nok skal få betydning for laksen. Selvom der bliver færre der kommer til at tage en laks med hjem, så bliver der med tiden nok flere som får lov til at fange en laks!

Husk at det er et udkast og at reglerne kan se anderledes ud til præmieren!

Knæk og Bræk
Mads
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2010 kl. 22:20
Garn.
Til top
Helge Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
buller

Tilmeldt:: 20 Apr 2006
Geografisk: Tarm
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 00:38
Og max 2 Havørreder pr mand.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 01:25
Det er efter min mening helt galimatias, jeg har dog aldrig set så indviklet og bureaukratisk et system, ikke engang i Norge.
Hvorfor slapper folk ikke bare lidt af i stedet for at køre et sådan system i stilling. Laksen er ikke længere truet, der er åbnet op for en lang række gyde- og opvækstområder. Så var det efter min mening bedre at gøre det vanskeligere at fange laksen gennem en metodebegrænsning, hvis man virkelig mener der er et problem.
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 07:50
at laksen ikke er truet er forkert.... at der er så mange laks i skjern å skyldes udelukkende at der bliver sat en masse fisk ud.... rent faktisk er der kun en opgang på ca 3000 fisk hvor man mener at den skulle være 10000 hvis systemet er fuldt....

Så det nye system er den eneste der er at gøre for at få bestanden op... ud over at få garnene fjernet i fjorden.... hvis man bare gav los for at alle 3-350 laks måtte tages tidligt på sæsonen ville alle de fisk der bliver taget være af de store tidlige opgangsfisk som er de mest værdifulde ifht en øgning af bestanden...

/Bjarne
Til top
Thomas Worsøe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Worsøe Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Worsøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 08:23

Glæder mig til at prøve havørred fiskeriet i slutningen af september.

Knæk og bræk
ThomasW
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 08:43
hvorfor er de gamle regler i skjern ændret - pga borris foreningens dumheder eller?
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Orla Bertram-Nielsen

Tilmeldt:: 03 Feb 2006
Geografisk: Vesthimmerland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Orla Bertram-Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 09:00
Jeg er tilbøjelig til at give Jacob ret.
Trist, at Borris Fiskeriforening vender ryggen til lystfiskerne og at DTU Aqua gør samme ved at overtage kontrollen med det fremtidige laksefiskeri på en så indviklet og bureaukratisk måde, og som alligevel næppe tilgodeser de vilde laks i tilstrækkelig grad.
Hvis der partout skal presses nye regler ned over hovedet på os mellem aftaleperioderne, forekommer den bedste praktiske løsning at KLIPPE FEDTFINNEN på alle udsatte laks og så må hver fisker tage een fisk/år blandt disse.
Derimod skal alle vilde laks, altså fisk med intakt fedtfinne, genudsættes uden undtagelse.
En enkel og effektiv model, som fungerer godt i bl.a. British Columbia.
- Den ekstra beskyttelse af åsystemets havørreder sympatiserer jeg til gengæld meget med. Samme gælder resten af regelsættet fra 2009.
K&B Orla Bertram-Nielsen
Jeg vil i øvrigt savne Borris Fiskeriforenings vand i den nye sæson, men personligt ser jeg kun et svar BFs enegang:
At holde mig væk fra deres fiskevand i 2010.
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 09:46
Tror faktisk ikke vi kan give Borris foreningen hele skylden for de nye regler.... men os selv... der er de sidste år taget omkring 20% af den samlede opgang hvilket er for meget når man samtidig tænker på vi gerne vil have en større bestand og at det hovedsagelig har været de store forårsfisk der har lagt pande til vores gokkejern....

Hvis man læser Anders Koeds skrivelse ser man også det... men at Borris foreningens enegang har fremskyndet processen for at sikre fisken er nok ikke helt forkert at antage....

/Bjarne
Der også kommer til at savne Borris vandet, men ser frem til udfordringen ved at lære noget nyt vand.... Kan kun opfordre til at følge Orlas eksempel at fravælge Borris som fiskevand...
Til top
Hans Henrik Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans Henrik Hansen

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Henrik Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 09:59
Hej
Tror ikke borris har noget med det at gøre. De er jo osse blevet sluset ind i sås igen. Der var nok nogen der var bange for ikke at må tage laks i år. Synes bare det er mærkeligt at vi alt i alt kun har landet omkring 18 procent af opgangen udsatte medregnet de andre år men så i 09 var vi så dygtige at lande hver tredje laks der gik op. Synes ikke rigtig det hænger sammen.
Med ønsket om en god sæson-
Hans Henrik
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 10:28
vås en død laks er en død laks om den er blank og ny steget eller favet, og der går også masser af store laks senere op.
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 10:56
Alle må jo stadig fange laks. Nogle skal jo bare genudsættes.
Syntes ikke reglerne er helt tåbelige.
At der bliver fanget mange laks, er ikke ensbetydende med at bestanden er på toppen.
Nok mere at fiskepresset er voldsomt.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 11:32
Bilag 1 på SÅS-hjemmesiden må være SÅS' eget forslag til administration af kvoten. Jeg er enig i at forslaget ser ualmindeligt bureaukratisk ud med disse varierende mindste- og størstemål mv. samt straffe fastsat af SÅS i form af bøde og udelukkelse ved overtrædelse.

Det ser ud til at man prøver at strække kvoten over hele sæsonen, men hvis laksen reelt er truet forstår jeg ikke, at man ligefrem foreslår at forlænge sæsonen. Kvoten vil formentlig være opfisket længe før den 15. september.

Måske ville det være mere effektivt at korte sæsonen ned til f.eks. 1. juni til 31. august - uden kvote - indtil bestanden er kommet bedre på fode. De tidlige opgangsfisk ville få fred til at trække op i systemet og fiskeriet ville finde sted medens fiskene stadig ikke er alt for farvede, ligesom det hjemtagne antal fisk næppe ville komme til at overstige det forsvarlige.

Mvh Henrik



Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 11:39
nogen med indsigt der kan forklare mig hvorfor der er største mål og en sæson opdeling i skjern som det eneste sted - har da indtryk at at laksen er væsentlig mere truet i andre vestjyske vandløb? og sæsonen forlænget? lyder for mig som kunne det være et Norsk kroner og øre stunt det her! Reklamen kunne lyde, ´´I skjerå kan du fange og hjembringe laks hele sæsonen nu´´? eller er jeg helt galt på den????
Til top
Mads Tanderup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads_Tanderup

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads_Tanderup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 13:00
Hej Orla
Jeg mener at der i løbet af et år eller to skulle komme en løsning med klippede fedtfinner, dette er kun rygter, men måske der er nogen der ved noget direkte fra DCV?

Ang Borris så sidder jeg selv og overvejer hvilke andre muligheder der er, men har ikke kunne bestemme mig for hvilken forening der så skal stå for skud i år. Hvilken forening har i andre valgt at melde jer ind i?
Jeg mener i øvrigt at det er op til hver enkelt om man vil fiske på BF's vand, men jeg har valgt ikke at ville gøre det.

Mads
Til top
Hans Henrik Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans Henrik Hansen

Tilmeldt:: 22 Apr 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans Henrik Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 13:49
Hej henrik.
Den eneste grund af at spare de store tidlige laks. På denne måde mener sås at trykket bliver lagt over på alle str. Det var jo osse meningen med det gamle system. Der var bare ikke ret mange der tog 2 mindre laks i stedet for en stor.
Mads.
Tror jeg ville vælge skjernådalens. Nu må borris jo ikke fiske med på en stor del af strækket fra albæk til galdbæk.
Spændende at se hva sæsonen byder. Der er jo under 4 uger igen.
Til top
Martin Thornvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Thornvig

Tilmeldt:: 03 Sep 2009
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Thornvig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 14:22
Hej

Jeg har ikke noget imod at reglerne ændres, men det kræver at kommunikationen mellem sammenslutningen og lystfiskerne bliver god, dermed forstået på den måde, at der måske sættes tavler med info op på de forskellige parkeringspladser, således at alle har mulighed for at ajourføre sig med seneste nyt, og så kræver det godt nok, at de begynder at tænke på, at der nu er mange udenlandske lystfiskere der besøger Skjern å, hvorfor alt materiale også bør skrives på tysk og engelsk.

Jeg har ikke tal over hvor mange gange i den foregående sæson, jeg var nød til at forklare især tyske lystfiskere omkring de gældende regler, deriblandt, at der udøves bevægeligt fiskeri, på steder hvor der også færdes andre, noget som for mange tyskere ikke er velkendt.

Den nuværende hjemmeside, hvor regler og andet info oplyses er helt til grin, hvis man ikke forstår dansk, og derfor er det også noget der bør tages hånd om. Alternativt, kunne man jo opstille tavler, hvor info gives på flere sprog - så er der ingen undskyldninger for at sige, at man ikke kender til reglerne.

Men det bliver spændende at følge, hvordan de rent teknisk har tænkt sig at administrere de kvoter, som der nu kommer.
Martin
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 15:23
Jeg synes Orlas forslag er helt fint. Dvs. at der foreløbig fiskes på finneklippede laks, men det kræver selvfølgelig at udsætningsfiskene mister fedtfinnen. Det tager selvfølgelig så nogle år inden de nye finneklippede viser sig i alle årsklasser. Indtil da burde man fiske efter principperne som hidtil, det er der ingen bestand, der bukker under af. Opvækstområdet er meget stort i Skjern Å. Og store nye stræk i Vorgod Å, Rind Å og Omme Å indgår, hvis det ikke kan bære lystfiskeri er der noget galt. Måske man hellere skulle rette fokus mod reguleringer af skarven, der jo har nået et max. niveau.
Lakseopgangen er idag vel stort set ukendt...? At foreslå b ureaukratiske regler, flere end der allerede er ved Skjern Å, er efter min mening at skyde helt over målet. I DK har vi gudskelov ikke problemer med lakselus, rømte havbrugslaks mv.
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 15:29
Opgangen er slet ikke ukendt den bliver hvert år overvåget af DTU aqua sammen med DCV... og er de sidste 2 år blevet estimeret til 3-3500 fisk.

/Bjarne
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 15:52
@Bjarne

Hvad baserer disse undersøgelser sig på?
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 16:44
Bjarne L ;

Betyder estimeret ikke noget i retning af ´´kvalificeret gætværk´´;-)

Hvis man vil indføre et variabelt størstemål, så kræver det vel også at gydebestanden tælles op efter antal i forskellige str. laks - og at disse vægtes mod hinanden med en forskellig gydeværdi?? Er det gældende for laks som for havørred, at en gigant ofte kan være en ringere gydefisk end en standardfisk??

Der er ihvertfald lagt op til et massivt arbejde til DTU, hvis disse kvoter skal matche bestandens variabler..

Jeg er jo selv én af mange der allerede har købt og planlagt en uge derovre, og faktisk har gjort det med forventning om et ret ukompliceret og frit fiskeri...

Nuvel.. Reglerne er jo grundlæggende til for at beskytte (selvom garn tager mange gange så mange som lystfiskere), jeg så sgu bare hellere at man efter hjemtag af én laks, skulle indstille fiskeriet. Så var der dels mere rum til andre lystfiskere - og en masse laks slap for en unødvendig tur på græs.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2010 kl. 17:01
Orla Bertram-Nielsen skrev:
Hvis der partout skal presses nye regler ned over hovedet på os mellem aftaleperioderne, forekommer den bedste praktiske løsning at KLIPPE FEDTFINNEN på alle udsatte laks og så må hver fisker tage een fisk/år blandt disse.
Derimod skal alle vilde laks, altså fisk med intakt fedtfinne, genudsættes uden undtagelse.


Helt enig(y)

Det er de vilde fisk, vi skal passe på.

Johan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres