Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Falsk Alarm Viva V7

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Falsk Alarm Viva V7
    Sendt: 27 Feb 2010 kl. 11:43
vi er sikkert mange der har glædet os over rygtet/nyheden om at Viva kommer med et nyt hjul MED snekkedrev !

nu har jeg så set den flotte annonce i Sportsfiskeren. og selvom VIva tydeligt er inspireret af DAM design, så er det ligeså tydeligt at der ikke er noget snekkedrev i hjulet.
Øv, nu havde jeg lige glædet mig til en ny aktør indenfor kvalitetshjul.
så det........................
hcg

Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 11:47
øeh lystfisk.dk skal nok lige justere lidt i deres omtale af hjulet her på siden - for ikke at blive taget i falsk markedsføring
hcg
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 12:21
Hej Hans
Jeg har lige været inde på deres hjemmeside Og der står der også at det er med snekkedrev (wormshaft).
Har du set at det ikke er med snekkedrev, eller kan du linke til en tegning.( er nysgerrig hvad de kalder wormshaft).
Michael
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 13:01
Wormshaft styrer lineoplægget (Shimano: aerowrap), det har ikke noget med snekkedrev at gøre. I et snekkedrev sidder tandhjulene 90 grader vinklet mod hinanden, som i de gamle ABU Cardinaler.

Mvh. Peter
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 13:19
hej michael
der er et ret tydeligt billede i ´´Sportsfiskeren´´, se det

selve lineoplægget, med evighedsskruen (hugget fra ambassadeur) er næsten 20 år gammelt.
læs Lennart Borgströms bog om ABU.

mvh hc
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 14:45
Hej Peter
Oversat fra engelsk betyder wormshaft snekkeaksel.
- se linket HER
Derfor mit dumme spørgsmål.
Michael
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 15:02
Hej Peter

Et drev hvori der er 2 tandhjul vinklet 90 grader mod hinanden har intet med et snekke drev at gøre. Et snekke drev er et tandhjul der drives af en snekke (skrue). I sin fineste udførsel er tandhjulet lavet i bronce og hulslebet på tandbanen og snekken er hærdet og slebet.
Snekkedrev er som industri gear normalt kendt for at være billige, rimeligt kompakte ved høje gearinger, men med et enormt effekt tab 40-90% og deraf vil de selvfølgeligt blive slidt langt før et normalt tandhjuls gear, keglehjulsgear eller planethjulsgear hvilket også altid viser sig i praksis.
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 15:16
Hej.
Se denne side, som tydeligt viser et snekkedrev!
http://wapedia.mobi/da/Snekkedrev

I gamle dage kørte en Peugeot 404 med snekkedrev i bagtøjet.
Det var meget lydløst, men også dyrt at fremstille.
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 15:30
Der hvor et snekkedrev bliver dyrt at fremstille er bla. der hvor man kompenserer for et ´´elendigt´´ princip ved f.eks. at pumpe forholdsvis store mængder olie ind mellem snekke og tandhjul. Det ændre dog ikke ved at det grundlæggende er den type gear der har den største indre friktion og dermed også størst slid, effekttab og varme udvikling.
Det der var pointen i mit indlæg var egentligt bare at aflive myten om at det skulle være specielt godt med et snekke drev. De gamle ABU hjul med snekke bliver også slidt omend de holder længe. Forskellen ligger mere i at de rent faktisk blev lavet i en anstændig kvalitet, hvilket meget grej der kom efter ikke kunne siges at gøre.
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 15:53
hej Torben

Interessant, det du beskriver.
Gad vide hvorfor vi med 30 års erfaring VED at cardinalens snekkedrev er lang mere holdbart end alle andre hjul?

Måske er det fordi de andre hjultyper er lavet i en blød legering (Zink) der så har en indbygget, kort, levetid?

Måske er de almindelige geartyper OK, hvis bare de bliver fremstillet i ordentlige materialer?

mvh hcg
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:04
Hej Hans

Der ramte du efter min mening hele sandheden. Det er ikke snekke princippet der gør de gamle ABU unikke men kvaliteten. En dårligt udført snekke er virkeligt noget bras hvorimod et sprøjtestøbt tandhjuls gear kan køre nogenlunde omend det aldrig bliver godt.
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:12
Hej.
Torben har ret.
Snekkedrev er ikke nødvendigvis det eneste rigtige.
Andre gear kan da sagtens holde, hvis de er af en god kvalitet.
Ingen gear kan så holde, hvis de ikke er smurt ordentligt.
Jeg har før på denne side nævnt, at jeg har haft skilt et nyt hjul ad og konstateret, at det ikke er smurt godt nok ab fabrik!
Skil dine hjul ad, og giv lige en klat fedt de rigtige steder!
Så holder det!
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:13
hmmmm
hvorfor fan laver en eller anden fabrikant så ikke bare et godt hjul i gode materialer?
i stedet for alt det ævl med en masse kuglelejer, herunder 2 i spolen (på et fastspolehjul?!)
hmmm

kvalitetsorienteret fabrikant søges........................

idegrundlag: langtidsholdbart, enkelt og langtkastende


mvh hcg

Til top
Søren Kvist Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvist Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:23
Hej Hans

Jeg var med René, den nye ejer af lystfisk.dk, til udstillingen og disponeringen at b.la. viva hjul. Det omtalte hjul blev præsenteret som et snækkedrevs hjul af deres sælger. Ironisk nok er han gammel hjul mekaniker for ABU. ;-) René ved ikke andet end det han er blivet fortalt. Jeg skal give ham et prej om fejlen.

Mvh. Søren Kvist, før kendt som mr. lystfisk.dk :-)
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:28
´´Interessant, det du beskriver.
Gad vide hvorfor vi med 30 års erfaring VED at cardinalens snekkedrev er lang mere holdbart end alle andre hjul?´´

De holder rigtig godt de gamle Cardinaler. Jeg synes dog at mit Mitchell 410 fra 1973 kører ligeså godt,omend ikke lige så blødt, som Cardinalerne. Det har det iøvrigt aldrig gjort.;-)

Nogen der foresten ved hvad drevkonstruktionen hedder på det hjul. Det er meget andeledes, hi speed 5:1 (ja, det var dengang ) end det drev der lå i Mitchell 300 og 308 Prince?
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:56
Hej.
Jeg har oprettet en ny tråd: ´´slitage på hjul´´.
Måske kan vi i fællesskab finde årsagerne til ´´dårlige´´ hjul!
Vi skal ikke ikke kun høre brok!. Vi skal samle årsagerne!
Carsten
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 16:57
hej. mener at mitchell hjulene havde hvad de kaldte Helicalgear.. og ja , de gamle mitchell, hjul holder stadig! mvh steen.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 17:02
hej, har lige været inde og se på min 408, og ser forskellen så ! pas!!!! mvh
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 17:21
Problemet er jo at hvis der kommer et virkelig godt hjul på markedet i bedste matrialer, så vil de jo miste en hulens masse omsætning. Om et hjul holder 10 år eller 2 år er jo ikke uden betydning.

Hvor mange forhandler fortæller deres kunder, at de kan redusere tabet af wobler, med enkeltkrog.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 17:25
hej igen!! jeg tror at for mange´´kulelejer´´´´ her og der. i mickro, størrelse er et onde.. jeg har et DAM finessa som gik lidt løst idet´´ så jeg tog det ene leje der er, ud og købte et nyt ´´skf. standardleje og viola!! nyt hjul.. ps. karup å folk. og andre.. håber i for en god 1 marts, mvh .steen
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 18:00
hej carsten

nøjagtig det argument holder bare slet ikke. læs lennart borgström s bog om ABU, her beskrives blandt andet hvordan ambassadeur vandt 80 % af markedet i USA. Netop på at konkurrere på kvaliteten. det er jo helt bestemt ABUs drastiske kvalitetsfald der har kostet dem markedet.

der er helt vildt mange kunder til fiskegrej, når man ser grejfabrikanternes helt overstyrede gejl med at komme frem med nye modeller, så er det selvfølgelig en kamp om markedet - hvor alle er glade for en ny model (hehe)

Men jeg må indrømme, ved eftertanke, at den store mængde hjul nok er lavpris lavkvalitet til folk der ikke fisker ret meget - der sidder nationalt og internationalt nok den store volumen.
men jeg mener at et firma kan udnytte at producere en supervare - til de få, i markedsføringen til de mange.

og helt ærligt, det kan ikke koste ret mange penge at skifte materialet i hoveddrevet fra hvidmetal til bronze, vel?

mvh hcg
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 18:02
hej søren kvist

Det kan ikke være ret meget I har set på Viva V7, det er jo ikke ligefrem hemmeligheder jeg røber, det er såmænd bare et pr-foto i sportsfiskeren.
så.det............
hcg
Til top
Søren Kvist Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvist Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 18:43
Nej Hans, det er ikke meget men kan nå at se på et hjul når man sidder og skal igennem en grossists sortiment. Man får hjulet i hånden og og sælgeren fortæller de væsentlige ting om hjulet. I dette tilfælde at det rent faktisk havde snækkedrev. Så drejer man en omgang eller to på det og skal tage stilling til om det skal disponeres.

Men lige dette hjul, husker jeg tydeligt da jeg aldrig før har mærket et hjul, der kørte så godt med snækkedrev. Jeg spurgte om han havde haft det skildt ad, det havde han ikke. Men man er jo tilbøjelig til at stole på manden... :-( På den anden side så var det også ham der solgte ABU suveren hjulet for OTG den gang det kom frem. Det var jo verdens klasse ;-)

//Søren
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 19:24
Hans G, jo den holder skam desværre. Hvorfor tror du der ikke bliver produceret mobil tlf der holder, ensigende med ens batteri fra samme producent, det skyldes ene og alene at det ikke må holde for længe. Du siger jo selv hjulene ikke er så dyre at forbedre kvaliteten på, men det du ser på markedet er pling og bling, der ikke holder en meter. Jeg vil gerne undgå ´´plastik chrom´´ mm, og så få et ikke så kønt hjul der holder, men det sker ikke:-(
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 20:01
(y)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2010 kl. 21:38
hej søren
okay, ikke lige det bedste argument fra den danske forhandler - hvis forhandleren ved lige så lidt om grejet som jeg selv ved, så kan jeg jo ligesågodt købe det anywhere på nettet.
Formuleringen om at ´´sælgeren fortæller de væsentlige ting om hjulet´´ er interessant, det kan så ikke have været om mekanikken, måske var det mere om indkøbspriser, rabatter og salgspriser?

carsten buus: vi er så ikke enige, jeg har ikke meget forstand på mobiltelefoner, men med fare for at lyde stædig, så vil jeg sige at der er meget indsigt i grejfabrikanter i Lennart Borgströms bog om ABU.

det er meget interessant at læse om ABUs tanker om at ordentligt grej netop laves af fiskere - for fiskere.

det gik så galt da slipsedrengene i kapitalfondene kom på banen.

de beste hilsner hcg

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres