Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørreder i knækkende bølger...

 Besvar Besvar
Forfatter
Klavs Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klavs frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2008
Geografisk: Aalborg - Svenstrup
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klavs frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørreder i knækkende bølger...
    Sendt: 23 Feb 2010 kl. 20:25
Jeg fik engang et tip om, at der kunne fanges havørreder i selv de store bølger på den åbne kyst - store knækkende bølger som jeg ellers forsøgte at fiske udenom. Det virkede urealistisk, at der var jagende havørreder i disse store bølger, når de knækkede. Jeg fik dog syn for sagen senere...

Jeg har hørt, at der er nogen, der specifikt målretter deres fiskeri efter havørrederne i de knækkende bølger...

Er der nogen, der kender til artikler/bøger, der beskriver de målrettede teknikker til jagende havørreder i de store knækkende bølger?

På forhånd tak.
Til top
kennet brask Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
k brask Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2007
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér k brask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 20:52
Hej Klavs

Jeg har fisket på de bornholmske kyster i 20 år og har altid dyrket det som du kalder ´´ de knækkede bølger´´
det er effektivt, men kræver ofte lidt tungere blink/ bornholmerpile.

mange bornholmere dyrker det, så prøv at se på deres lokale sportsfisker foreningers hjemmeside.

min erfaring siger at der bare skal være noget ´´skvalp´´ på søen. altså gode kraftige bølger. det er eneste teknik.;-)
det giver fisk....

MVH.Kennet Brask
Til top
kim hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
marlboro

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: fluefisker
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér marlboro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 21:19
Alle fisk elsker vind men mange fluefisker..... siger nej tak til det men jeg ved mange på bornholm fisker i meget vind jeg fisker selv kun i bølger på vestsjælland og kun flue og hvorfor jeg gør det er fordi jeg selv når der vind :-) på bornholm kommer HØ helt ind men skriv til carsten holm fra fra bornholm han ved det alt om det..... og han er god---- bare ud i det :-)
Til top
Kurt Nøttrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nøttrup

Tilmeldt:: 25 Feb 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nøttrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 21:36
Hej kennet.

der kan jeg kun give dig fuldstændig ret.Jo mere knald på jo bedre så længe det er muligt at holde rimelig kontakt til agnen.Det er ihvetfald mine erfaringer.

mvh kurt

ps. håber på godt fiskeri når jeg hjem til øen i påsken
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 21:38
Til top
Jesper Bengtsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trompetfisk Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trompetfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 22:05
Haha.. Hvordan fanger man havørred på Bornholm? Ved at fiske!

Ja så kan det jo ikke siges mere enkelt og det er det vel egentlig heller ikke, uanset hvor. Men som der også står, så hjælper lidt basal viden om grej, teknik og sted også. Men hvor ofte hører man ikke om nybegynderen der ikke bekymrer sig om sted, grej og teknik, der lige hiver en bandit op ad vandet mens alle andre vurderer det meningsløst? Men nybegynderen vidste jo ikke at det skulle være svært. Eller som humlebien der flyver, fordi den ganske enkelt ikke ved den ikke kan flyve.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 23:39
Hej

Sportsfiskeren har haft en artikel om netop dette fiskeri indenfor de senere år. Den var vist skrevet af nogle af disse århusianere der jævnligt skriver i bladet, så det har nok drejet sig om fiskeri på Djursland eller der omkring. Jeg mener at de anbefalede store kystwobblere.

Hvor i landet har du fisket i bølgeskvulpet?


Mvh Henrik
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten H. Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 08:38
Hej Klaus ! Og tak for de pæne ord marlboro !:-) Tja der er vel ikke så meget at skrive om ´´teknik´´ ang fiskeri i hårdt vejr - i hvert tilfælde ikke når det drejer sig om spinne fiskeriet , skulle måske lige være at man nok skal vælge sin ang således at man er sikker på at den fisker NEDE i vandet dvs en kompakt blink som mange af de Bornholmske varianter ( og i særdeleshed den gamle Bornholmer pirk ) jo er konstrueret efter , dette er især vigtigt i ´´knækkede´´ bølger som du omtaler . Ved fluefiskeri kræver det jo lidt mere justering ang line valg - forfangslængde ovs hvis man vil kunne fiske effektivt i hårdt vejr . Men ellers så ud idet -- min og andres erfaring er i hvert tilfælde at fiskeriet er klart bedst i hårdt vejr med gang i suppen !! Ps. og Kennet jeg glæder mig godt nok til vi ses ved storåen i uge 18 - sikke en tur i flinke fyre derover har fået stablet på benene - bliver sgu Kanon !!!
Carsten.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 11:20
Hej Klavs


Det har vel altid været en kendt ´´hemmelighed´´ at fiskene hugger mere konsekvent i store søer da havørreden tilsyneladende ikke er generet af hårdt vejr med hensyn til bytte søgning det eneste som kan være svært er at styre fighten i disse søer men sjovt er det at man nogle gange kan de fisk i søerne man så kan kaste til og være heldig at få til at hugge ...store agn =store fisk på pladser jeg gæster...


/Søder
Til top
Teddy Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
teddy Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2003
Geografisk: Brøndby Strand
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 11:30
her er et eksempel, jeg fiskede på
Ebbeløkke, med en god medvind i ryggen, fangede ikke noget, tog så over på den anden side, overby lyng med store bølger i pålandsvind, fik 3 havørreder på en halv time, sømmet i flurcerende grøn/sølv slog til.;-)(y)
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 14:41
Jeg havde i oktober 2009 to juniorer med på en fiskeskoletur i vores forening, turmål Sjællands Odde. Sort nat, tidspunkt ca. 22.00, bølger på betydeligt over 1 meter, kast fra stranden med 18 grams Mørasilda i stiv modvind, ramte ca. 1 meter uden for bølgeoverslaget kun 7-8 meter fra bredden, junior indspindede to-tre omdrejninger på hjulet, resultat - nydelig havørred over målet.

Den blev altså taget midt i bølgeoverslaget - og det skete faktisk flere gange den nat.

Magsvejr er ikke fiskevejr - kun sjældent.
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 15:18
Og som undtagelsen, der bekræfter reglen, kan jeg så berette, at jeg fanger mange af mine fisk i strålende vejr med rolige vindforhold, høj sol og krystalklart vand. Men det er nok, når alle surtvejrsfiskerne er taget hjem ;-)

Nå - uanset hvad: nu må den isvinter godt skruppe hjem til Sibirien..! Så der igen kan komme frit vand - og klukkende bølger.

Til top
Jacob Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Schmidt Avatar

Tilmeldt:: 21 Nov 2005
Geografisk: Tidligere Djursland, nu Østersøen
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 17:46
Per:
Jeg kan iøvrigt berette at isen har rendt med et par netbure, så der er lidt ekstra regnbueforeller at fange, når isen slipper...

Og Henrik L:
Ja, der var en artikel for et par år siden i Sportsfiskeren. Men den var skrevet af en af de der sjællændere, der ofte skriver i bladet. Men jeg ved ikke om det er den samme artikel, vi snakker om :-)

Henning:
Hvordan ved du at fiskene hugger mere konsekvent i store bølger? Jeg ved godt, at det er doktrinen, at de gør, men for det første er det svært at se hvad der sker ude omkring ens agn før den kommer helt tæt på (og således om der skulle være fisk, der var henne og snuse til agnen, men siden betakke sig), og for det andet synes jeg faktisk ikke selv jeg har oplevet den helt store forskel på fangsterne i småbølger og store bølger. Havblik er en anden snak.

Jacob
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 19:53
Jacob: Hvad har regnbueørreder med sagen at gøre. Jeg taler om havørreder. :-)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 20:10
Jacob Schmidt skrev

Henning:
Hvordan ved du at fiskene hugger mere konsekvent i store bølger? Jeg ved godt, at det er doktrinen, at de gør, men for det første er det svært at se hvad der sker ude omkring ens agn før den kommer helt tæt på (og således om der skulle være fisk, der var henne og snuse til agnen, men siden betakke sig), og for det andet synes jeg faktisk ikke selv jeg har oplevet den helt store forskel på fangsterne i småbølger og store bølger. Havblik er en anden snak.

Jacob...



Hej Jacob

Jeg bygger mit udsagn på et utal egenhendige oplevelser med sky fisk i magsvejr og vilde ædelystne fisk i hårdt ruskevejr fisken har ikke den samme betænkningstid i hårdt vejr da agnen ikke er lige så synlig som en dag med billiard klæde og høj sol...

/Søder
Til top
Jacob Schmidt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jacob Schmidt Avatar

Tilmeldt:: 21 Nov 2005
Geografisk: Tidligere Djursland, nu Østersøen
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2010 kl. 10:01
Hep Henning

Jeg er helt med på det med billiardklædet, eller vaskebrættet for den sags skyld. Men når først der rent faktisk begynder at være bølger, har jeg ikke selv mærket nævneværdig bølgestørrelserelateret forskel på havørredens iver.
Måske vi ikke har den samme definition på bølgestørrelse. Det kan f.eks. næsten ikke lade sig gøre at fiske i store bølger på Stevns, hvis du spørger mig. Så skal man ihvertfald ramme det lige idet, vinden tager til.

Jacob
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2010 kl. 11:36
Hej Jacob

Jeg giver dig fuldstændigt ret i at man ikke bare kan tage afsted i hvilket som helst slags vejr og fiske på Stevns men som du selv nævner så når det blæser op ja så kan det være særdeles givtigt inden det lukker pga græs og andet skidt...
Til tider så er jeg komme til pladserne når andre er taget hjem pga ´´dårligt´´vejr og så haft endog rigtigt godt fiskeri...

/Søder
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten H. Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2010 kl. 13:55
Hej igen alle ! Ja man kan da selvfølgelig heldigvis osse have godt fiskeri i ´´Magsvejr´´ men det er bare ikke så tit - mener jeg . Hvorfor det er sådan kan man komme med mange teorier om - jeg selv tror at det simpelt hen bare får havørreden til at blive mere ´´aktiv´´ når der er gang i vandet med bølgeslag og strøm over revene - enhver der har set havørredens hemmeligheder har jo set hvor apatiske de kære fisk kan være !!! Og så er der jo også mange flere fødeemner i oprørt vand !
Carsten.
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2010 kl. 18:42
Og så er det måske nemmere at narre fiskene med et bøjet søm/blink/metalskrot i sådan en grumset bølge ;-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres