Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tandem fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders A. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders A

Tilmeldt:: 06 Jan 2004
Geografisk: Nordoestsjaelland, Reersø
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tandem fluer
    Sendt: 17 Feb 2010 kl. 12:45
Er der nogle herinde som har erfaringer med tandemfluer som den grå frede, der ses på billedet?

- se linket HER

Her tænker jeg om de hægter som fx. børsteorme, hvordan de vægtbelastes, forslag til krogstørrelser og ikke mindst fiske erfaringer??

Når isen er her, kan man bruge tiden på at eksperimentere lidt ;-)

Thight lines
Anders
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2010 kl. 12:49
Grå Frede som tendem flue er næsten lige så uproblematisk at fiske med som en almindelig Grå Frede. Værre bliver det med langevingede fluer som FlatWings og andre typer, der bindes med en ´´stinger-krog´´ - de har en kedelig tendens til at hægte, hvis man ikke er meget påpasselig med at kaste parallelle og ikke for smalle linebuer.

Til gengæld er en FlatWing tobis en herregod flue, som jeg godt kan lide at fiske med - særligt i det sene forår og den tidlige sommer.

Lars
Til top
Anders A. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders A

Tilmeldt:: 06 Jan 2004
Geografisk: Nordoestsjaelland, Reersø
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2010 kl. 15:35
Hej Lars,

Tak for svaret! Herligt at høre det ikke giver samme problemer med ophægtning. Jeg har tilligere haft problemer med Flatwings, men det skyldes nok mine smalle linie buer ;-)

Jeg har generelt været irreteret over at mine store fluer har krogspidsen for langt oppe på fluen, hvor jeg har mistet en del fisk i efteråret. Når man så bruger en tilsvarende større krog, bliver denne også tykkere i godset og mere klodset.

Så denne løsning funker forhåbentligt lidt som den ekstra krog på en flatwing tobis.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2010 kl. 00:24
Hej

Når en tandemflue er forholdsvis stiv i det (kraftig monofil eller flexicord light mv...), giver den ingen problemer under kastet.

Jeg har brugt dem en del i åen og de kroger fint. Benyt f.eks. en mindre krog bagerst, det kan være Kamasan Lowwater str. 6 og 8 eller tilsvarende rustfrie til saltvand.

Mvh Henrik
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2010 kl. 06:37
jeg har bundet nogle fiske imitationer (bla. frede) som tandem, hvor jeg bruger helt tynd titanium wire, og en lille trekrog for enden...
desværre kan jeg ikke finde ud af at poste billeder her, men den er ret fed:-)

mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres