Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjemmelavet skydehoved
    Sendt: 07 Feb 2010 kl. 21:16
Jeg har en TFO #8 stang og vil nu forsøge mig med at lave nogle skydehoveder selv.
Mit spørgsmål er så.
Hvis man køber en DT#9 line og klipper den over i 2 dele, så man får 2 skydehoveder på ca 17 - 17,5 gram.
Hvis det er sådan man gør, hvordan ved man så at længden lander på de ca 10 meter som der står i skydehovedarkivet herinde ?

Tillægsspørgsmål.
Jeg har kun fisket med alm forfang. Hvis man nu skal prøve polyforfang, er det så bare at montere sådan et og så sætte en spids på, på ca 1 meter ?

Mvh
Frank
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 21:24
Hej Frank.

Du er inde på noget af det helt rigtige (y)

Du starter ganske rigtigt med en DT-line en klasse højere end stangens.
Så deler du den på midten, måler den op til ca 11 m og vejer den og så skulle det gerne ende ud i at du lander omkring de 18 gr på et sted mellem 10 og 11 m.

Som udgangspunkt er 18 gr den idéelle vægt til # 8 og netop til din TFO er den helt i vinkel.

Mvh
Jim.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 21:51
Så spørger jeg lige lidt mere.
Hvilken ende af den overklippede DT line skal så sættes sammen med skydelinen ?
Det virker lidt mystisk for mig, så hvis en eller anden gad skære det ud i pap for mig, ville det være rart.

Jeg har prøvet at søge på nettet efter en guide, men jeg har desværre intet fundet.

Mvh
Frank
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:04
Hej Frank.

Al begyndelse er svært men du spørger bare alt hvad du vil.

Den taperede ende af linen, dvs der hvor den er tynd skal altid vende ud mod forfanget og fluen og den tykke del skal monteres på skydelinen.
Dette er netop for at linebuen ruller rigtigt i luften og efterhånden som den bliver tynd ude i enden, så er energien netop opbrugt så meget at det lander fint på vandet uden at plaske.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:05
hej frank. du skal få din overklippede line til at tapere ud mod dit forfang dvs. den tykke ende binder du sammen med skydelinen og den tynde spids binder du dit forfang på + spids.
Til top
Brøge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bombarda-fiskeren

Tilmeldt:: 29 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bombarda-fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:05
Frank skrev: Så spørger jeg lige lidt mere.
Hvilken ende af den overklippede DT line skal så sættes sammen med skydelinen ?
Det virker lidt mystisk for mig, så hvis en eller anden gad skære det ud i pap for mig, ville det være rart.

Jeg har prøvet at søge på nettet efter en guide, men jeg har desværre intet fundet.

Mvh
Frank


Hej Frank.

Jeg har for nylig også tilpasset mig mit første skydehoved.
Jeg blindkastede med hele DT linen for at få lidt god følelse af den. Da jeg følte de X antal meter ude for topøjet ladede stangen optimalt, klippede jeg linen over 1 meter under topøjet.

Bandt herefter skydeline på og testede den. Den vejede klart for meget, klippede så en 30cm af og prøvede igen.
Dette blev jeg ved med indtil det føltes godt og at den ladede stangen optimalt.

Dér hvor du klipper DT linen over skal du forbinde skydelinen fast.
Den anden ende er taperet fra fabrikken side af, det er her fluen skal side.
Min DT line havde en lang lige ´´level tip´´ som jeg klippede af, cirka 80cm yderst.

Måske du kan finde øvrige guldkorn da jeg selv fik hjælp her: - se linket HER

Mvh
Stig
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:05
hmm, ja brokke dig på div, tråde det er du fandeme blændene til!!! alligevel!!! den tykke ende til skyde line..... kys. steen.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:19
steen f. nielsen skrev: hmm, ja brokke dig på div, tråde det er du fandeme blændene til!!! alligevel!!! den tykke ende til skyde line..... kys. steen.


Fordi man er uenig i andre tråde, kan man vel godt stille et spørgsmål. Ret mig hvis jeg tager fejl Steen.

Nå men nu tror jeg at jeg er begyndt at fatte det.
Den tykke ende laver jeg et loop på og så klipper jeg af den tynde ende indtil jeg lander på ca 18 gram.

Nyt spørgsmål er så dukket op :-)
Hvis jeg nu vil lave loop som dem her:
- se linket HER
Hvor køber man så krympeflexen henne ?
Der står at det specielt, men ikke mere.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:25
Hej Frank.

Nej for guds skyld ikke klippe i den tynde ende !
Denne er din tapering og er yderst vigtig for at din linebue ruller rigtigt.
Altså...det er den tykke ende du skal klippe fra ind til du finder den ønskede vægt og længde.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:29
jim holm skrev: Hej Frank.

Nej for guds skyld ikke klippe i den tynde ende !
Denne er din tapering og er yderst vigtig for at din linebue ruller rigtigt.
Altså...det er den tykke ende du skal klippe fra ind til du finder den ønskede vægt og længde.


Ups, nu troede jeg lige at jeg var skide dygtig :-(
Noteret, ikke klippe i den tynde ende, eller der falder brænde ned ;-)

Det skal sgu nok blive sjovt det her projekt.
Det var egentligt planen at jeg ville købe nogle, men der er ingen der har nogen til salg, så nu prøver jeg selv at ødelægge 30-40 liner :-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 22:38
Hej Frank.

Niks pille med saksen i den tynde ende !

Du skal nok blive skidedygtig, det er bare at klø på.

Og som sagt...du spørger bare hvis der er noget, så skal det hele nok gå. (y)

God fornøjelse.
Jim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 10:01
så snart du finder vægten, er der jo intet problem hvis du har en helt præcis vægt..

jeg købte to skydehoveder af en fra foreningen, efter at have fundet ud af 18 gram var vægten til min greys gla..

og har siden købt endnu et skydehoved på 18 gram, og kører også super, så nu er det sådan set bare og lave dem på 18 gram hvis jeg vil have nye en gang..

hvis du kender andre som har skydehoved i 16, 17, 18 og 19 gram, kan du jo teste på din stang og se hvad der passer dig..
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 10:44
René Hylager Nielsen skrev:
hvis du kender andre som har skydehoved i 16, 17, 18 og 19 gram, kan du jo teste på din stang og se hvad der passer dig..


Kender desværre ikke andre der bruger skydehoved, så jeg prøver bare at forsøge selv. Det kan jo ikke gå værre end galt :-)

Var der evt nogen der kunne svare på tillægsspørgsmålene:

Jeg har kun fisket med alm forfang. Hvis man nu skal prøve polyforfang, er det så bare at montere sådan et og så sætte en spids på, på ca 1 meter ?

Hvis jeg nu vil lave loop som dem her
Der står at det specielt, men ikke mere.
- se linket HER
Hvor køber man så krympeflexen henne, eller bare hvad hedder det ?





Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 16:05
Hej Frank.

Rolig nu, hvis du blot gør som beskrevet så går det ikke helt galt, 18 gr er ideelt til din TFO # 8 og du vil med nævnte line også ende på en rigtig fornuftig længde.

Jeg bruger almindelige billige monofil-forfang eller binder dem selv da jeg synes at disse giver mere liv og hastighed end de noget tungere polyforfang, men det er selvfølgelig en smagssag.

Hvis du alligevel foretrækker polyforfang kan du som start binde flue direkte på i den tynde ende men da disse er ret dyre i drift pga forkortelser hele tiden ved flueskift, så plejer man at lave en løkke i enden som man så binder sin spids på ca ½-1m på, dvs også en løkke på denne og herefter....løkke til løkke.
Du skal i øvrigt lige være opmærksom på at den tykke ende af dit forfang ikke må være lige så tyk som enden af fluelinen hvor du binder den på, men lige en smule tyndere.
Netop på DT-liner som man typisk laver skydehoveder af er fronttaperingen ofte ret lang og tynd, så er det en god ide lige at klippe de yderste ca 30 cm af således at spidsen bliver ´´kraftig´´ nok til at vende din flue.

I stedet for at bruge krympeflex som ganske vist giver nogle flotte men meget klodsede løkker som kan finde på at hænge fast i topøjet, er det efter min bedste overbevisning både lettere og bedre simpelthen at lave en løkke af kernen.
Dette gør du ved at dybbe linen ( de yderste 7-8 cm) ca 5 min i acetone og herefter skræller du blot coatingen af mellem to fingrenegle.

God fornøjelse.

Jim.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 16:41
jim holm skrev: Hej Frank.

I stedet for at bruge krympeflex som ganske vist giver nogle flotte men meget klodsede løkker som kan finde på at hænge fast i topøjet, er det efter min bedste overbevisning både lettere og bedre simpelthen at lave en løkke af kernen.
Dette gør du ved at dybbe linen ( de yderste 7-8 cm) ca 5 min i acetone og herefter skræller du blot coatingen af mellem to fingrenegle.

Jim.


Ok, jeg troede at det bedste var at lave loops som i linket.
Jeg synes at man har læst så meget om at den anden metode skulle give en meget stiv samling, som godt kunne være iriterende.

Med hensyn til polyforfang, var det også mest for at prøve.
Jeg synes bare at det lød mystisk at et tyk sort polyforfang, og så en 40-50 cm spids ikke skræmte fiskene væk.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 17:09
Hej Frank.

Mange sværger til fremgangsmåden med loops som på linket, jeg gik væk fra det ovenstående grunde.
Om den anden måde giver en ´´stiv samling´´, sådan synes jeg bare slet ikke at det virker i praksis, tvært i mod løber det mere uhindret gennem alle øjerne.
Men okay...det er vel mest et temperamentspørgsmål.

Hvis dit polyforfang er sådan en sort djævel er det sikkert et synkende og disse behøver ikke samme længde som flydende forfang.

Mvh
Jim.

Til top
Bo Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bofr

Tilmeldt:: 01 Jan 2007
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bofr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2010 kl. 17:15
Hej
Prøv at se på dette link. Det virkede for mig. Det eneste jeg var i tvivl om var hvornår stanget var ladet bedst.

http://globalflyfisher.com/fishbetter/shootingheads/index.html

mvh
Bo
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres