Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluer til Mörrum!

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Aarhus Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Renegade :o) Avatar

Tilmeldt:: 16 Sep 2003
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renegade :o) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluer til Mörrum!
    Sendt: 30 Jan 2010 kl. 11:41
Skal en smut til Mörrum i uge 21, og kunne godt bruge lidt hjælp til fluevalg!

Hvis I nu skulle vælge en ca. 5 stk., hvilket skulle dette så være?

Gerne med link til billeder!

Mvh
Thomas
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 12:22
Uldsokken i str. 4-10 og beisfluer på ½-1 tommer rør.

Bo
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 12:27
Hej Thomas.

Kig evt på Morrum.com. Der kan du se statistikker over vandstand og vejr, hvilket kan hjælpe lidt med i hvertfald linevalg og størrelser på fluerne. Naturligvis er der ingen regler uden undtagelser...

Et par af fluerne kan fx. være:

Beiss i forskellige størrelser.
Uldsokken
GP
Thunder & Lightning
Red Butt


K&B
Rasmus
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 12:53
Tillad mig her at gengive, hvad Ulf Sill sagde til mig sidste år, da jeg stillede ham det samme spørgsmål:

´´Orange som faen, och flash som in i Helvete´´

Simpelt nok, og jeg skal hilse og sige at hans flueæske i den grad fortalte mig at han mente det :-)

Lars
Til top
Bo Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kongen12

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kongen12 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 13:14
Tilslutter mig koret.
Uldsok, Gp, T&L og så gerne nogle hvor der er farver på tossen.
Min personlige favorit er en uldsok med blåt hackel i midten.
men samtidig vurdrer sigtbarheden og strømføring inden valg af flue og str. og fisk med det du selv tror på:-):-):-)
ved ca 20 kubic bruger jeg som regel en str 8.
men igen det er jo min vudering;-);-)
Til top
Bo Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kongen12

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kongen12 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 13:16
smid mig en mail med adresse så sender jeg lige et par stykker med posten.
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 14:18
Bo J.

Du lyder at have tjek på Mørrum. Har selv fisket derovre sammenlagt måske ca 20 dage. Mest slut Maj over i juni og så i september. Har haft sikker kontakt til 2 store i pool 1 + 4 og fået en 60ér i pool 15!! Skal afsted iår i påsken. Men er usikker mht. flue valget i højt hurtigt vand omkring premieren. Har du nogle hurtige råd/ fangst sikre hehe ;) valg af fluer til dette tidlige fiskeri?
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 14:49
Beiss 2
Beiss 3
Beiss 4
Beiss 5
Uldsok
89'eren
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 14:56
Her er et par alternativer:

Glentana bundet som spey # 6

Carron bundet som spey #6

Begge har de farver i sig, som åen vand har.
De har begge givet fisk i 10 og 12'eren....
Knæk og bræk
Per hansen
Til top
Bo Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kongen12

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kongen12 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 15:09
Hej Ole
Har kun fisket 2 gange lige efter premieren, men der fiskede vi med meget farverige fluer og synkeliner pga den løb med 60 og 80 kubic;-) men der er sikkert nogle der har fisket meget i denne periode som ville kunne give bedre råd.
Efter de 2 gange kort efter premieren valgte jeg efterfølgende at fiske sidst i maj,

Det første år fik vi ingen fisk, men året efter fik vi et par hø,
på ca 3 kg. Men valgt efterfølgende at flytte mit fiskeri til slut maj først juni, da jeg ikke var intresseret i at fange 3 nedfaldsfisk inden der var 1 brugbar hø.
Dette er ikke for at nedgøre nogle det var bare min beslutning, det skal dog siges at der kort efter premieren er en helt speciel stemning ved elven som skal opleves, for holda op hvor er der mange der er sikker på det er årets første blanklaks der lige har taget agnen:-):-)

Men når jeg fisker i slut maj , går jeg gerne hvor man er stort set uforstyrret og fisker de steder hvor jeg mener der bør stå fisk giver så stedet ca ½ time.

Jeg har dog et sted der altid bliver afprøvet, hvor folk normalt fisker fra modsatte side. Har 2 gange sat mig og taget en kop kaffe og afventet at fiskeren på anden bred fiskede stykket færdig, ventede derefter 5 min og begyndte og fiske, deres ansigts udtryk er guld værd når man så kroger en god fisk,ved den sten han lige er gået forbi. Eneste problem er at næste gang du kommer forbi er du absolut ikke kun 2 fisker på stykket ;-);-)
Detsværre lykkedes det mig ikke at gøre det tredje gang der var det sku dem på den anden side som løb med sejeren:-)

Men noget jeg absolut kan anbefale er at skaffe Mørrumshæftet el bogen hvor der er beskrevet forskellige råd og standpladser under forskellige forhold, husk bare der er mange flere pladser end lige dem bogen beskriver.
Knæk og Bræk
Bo
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim P Avatar

Tilmeldt:: 15 Jul 2005
Geografisk: Nordsjælland, Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 16:29
Hej Thomas

Jeg har efterhånden skåret mine foretrukne fluer ned til bare 7 forskellige mønstre:

1 til det kolde forår - Fluo orange fisket dybt

2 lidt større rør Beiss originalen og Bakeren, når vi når hen i maj og der er godt med vand

4 ´´Sommerfluer´´ når renden løber med under 25 kubik.
Disse fluer er kreeret specielt til Mörrum.

Send mig en mail (4xpedersen@webspeed.dk)
så skal jeg sende billeder og mønstre på kreationerne

Ses hinsidan
Kim P
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2010 kl. 17:25
Mine erfaringer er ganske små - men jeg vil påstå at fluen placering i vandsøjlen, fluens balance, fluens drev - samt en hel masse held er langt vigtigere end selve fluens farve og evt. perfekte udførsel.

Har selv haft held med Mogens Hansens Tropiske Gråspurv, og noget der ligner en Uldsok... Vedr. Uldsok havde jeg flere ens sæt, men bundet af forskellige, og med lidt forskellig balance og hackel, (trods samme vægt) - med en kæmpe forskel i hvor mange fisk de kunne lokke til hug..

God fornøjelse deroppe!!
Til top
Thomas Aarhus Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Renegade :o) Avatar

Tilmeldt:: 16 Sep 2003
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renegade :o) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2010 kl. 10:17
Mange tak for svarene og mails!

Hvis jeg nu laver/bestiller disse i forskellige størrelser, er jeg ikke nogenlunde dækket ind så??

Uldsokken
Red butt
Thunder and Lightning
Beiss

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres