Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Balkan-fiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten-Samsø

Tilmeldt:: 20 Maj 2008
Geografisk: Samsø - Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten-Samsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Balkan-fiskeri
    Sendt: 14 Jan 2010 kl. 17:11
Hej,
Min kæreste og jeg er ved arrangere en 3 ugers tur til balkanhalvøen til august, og jeg skal selvfølgelig have fluestængerne med:)
Vi regner med at starte vores tur i Zagreb i Kroatien, her vil vi leje en bil og så kører sydpå mod kysten, og så følge kysten ned igennem Bosnien, Montenegro og Albanien. Jeg vil derfor høre om der er nogen der har nogle erfaringer fra disse områder, hvilke floder, kyststrækninger eller søer der kan give noget spændende fiskeri?
Hvis nogen kender til spændende vandreture i området vil jeg også gerne høre om det, vi regner med at tage telt med til vandreture, og så kan vi jo lige så godt vandre hvor der er godt at fiske:)
Alle tips og trick har interesse:)

På forhånd tak

- Morten
Til top
Orla Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
osso

Tilmeldt:: 11 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér osso Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 17:39
Lytter intereseret med

Mvh. Orla
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 18:25
Hej Morten

Jeg tror jeg kan være guide en del af vejen da jeg selv kommer fra Bosnien. Til at starte med, synes jeg at du bør tage kun en del af turen på tre uger da der er meget vand at afiske ellers risikerer du at bruge mere tid i bilen end i naturen. Du kan faktisk starte fiskeri i Slovenien gennem Kroatien, Bosnien, Montenegro som alle har meget flotte fiskevande. Jeg har ingen kendskab til fiskeri i Albanien og ved ikke om der er noget fluefiskeri langs Adriaterhavet`s kyst men makreler, multer, tunfisk og masse andre fisk som jeg ikke kender de danske navne til er der også. Kroatien og Bosnien er billigere end Slovenien og især vestlige del af Bosnien er der flere flottte vande. Man kan skrive meget om det, vil faktisk være glad hvis du stiller et par spørgsmål, lover at hjælpe med alt hvad jeg kan. Også med vælg af fluer:-)

Hilsen Vladimir
Til top
Morten Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten-Samsø

Tilmeldt:: 20 Maj 2008
Geografisk: Samsø - Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten-Samsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 18:41
Hej Vladimir.
Det lyder rigtig fedt. Ja der bliver helt sikkert masser af vand at affiske, desværre er min kæreste ikke så hooked på fiskeri, så jeg kommer nok ikke til at prøve det hele:(

Er der nogle steder som er et must at vi afprøver? Det behøver ikke være de allermeste kendte elve. Jeg vil hellere fange få fisk i en elv hvor jeg har det for mig selv, end jeg vil fange mange i en elv hvor fiskerne står skulder ved skulder...

Hvordan ser fiskeriet ud mht. årstiden?
Det jeg hovedsageligt har tænkt mig at fiske efter er ørreder, men har læst lidt på forskellige sider på nettet at multerne er knap så sky dernede, så det kunne også være rigtigt spændende.

Men jeg vil helt sikkert vende tilbage til dig, når vi har fået en lidt mere detaljeret plan over vores ferie.
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 19:58
Hej Vladimir og andre.

Jeg lytter spændt med, da emnet også interesserer mig. Jeg er soldat og skal udstationeres i Kosovo i et halvt år. Jeg ved godt at det ikke er dit ´´hjemmevand´´, men kender du eller andre måske lidt til fiskeriet syd for Mitrovica i Kosovo ? Vi er et par stykker der vil forsøge at finde tid til at svinge fluestangen lidt mens vi er dernede...

Mvh Klaus
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jan 2010 kl. 20:16
Det er svært at undgå og fiske med mange turister da folk fra hele Europa fisker mere og mere. Man skal kende lokale fiskere for at finde et eller anden å hvor der ikke er turister. Men jeg synes at du kan sagtens få god tid med fiskestangen ved de kendte steder. Flode Una er rigtig flot, masse af fisk både ørreder, stalinger, donau laks og flere andre arter. Det er godt at bo i byen Martin Brod, der findes flere mindre åer hvor der er rigtig god fiskeri. Men kan hyre lokale guider. 70-80 km derfra ligger Adriaterhavet, så det er ikke sværet at kominere fornøjelser. I burde helt bestemt besøge Plitvice nationalpark ikke så langt derfra, utrolig smukke søer, men man kan kun komme ind og nyde naturen da område er 100% beskyttet.
Til top
Elvis Gerina Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ekolo

Tilmeldt:: 26 Mar 2009
Geografisk: roskilde
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ekolo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 00:27
hej morten

jeg kommer fra Montengero og har fisket lidt der nede både på kysten og i floder.

til at starte på kysterne er det meget svært med fluestang da vores kyster er byget med meget stejle klipper. så en spinnestang er mere at foretrække.

jeg har fanget multer, tun på 6kg, og mest skræmmende fisk nogensinde muræneål :D.

hvis du er mere til floder så har vi en meget stor flod med navnet TARA der kan man os komme på riverrafting, og hen over floden er der en meget spektakuler bro: det skal siges at floden tara liger i en kanyon :)

http://sinisastevovic.files.wordpress.com/2009/06/most_durjdevica_rijeka_tara.jpg

her er et link til rafting på tara så kan du se selve floden og naturen omkring.

- se linket HER

tæt på kanyon tara ligger også nationalparken Durmitor som er virkelig noget helt specielt.
ps vores nationalpark ligger i en 2.5km højde ca :)

- se linket HER

og så endelig er der vores kyster:

- se linket HER

det er så en lille del af det, hvis du eller andre har lyst til at vide mere kan i bare spørger løs så skal jeg nok besvare det bedst muligt :)

mvh Elvis.G
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 08:19
Hej Klaus jeg var i kosovo i år 2000 som soldat, der så vi folk der fangede ørred i floden Ibar lige bag Camp Olaf Rye.
Mvh Flemming
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 08:26
Hey Vladimir.
Kan du nogle gode flumønstre til Gacka i Kroatien?
skal derned i slutningen af maj i år.
Mvh Flemming

Ps Morten.
Gør jer selv den tjeneste at besøge nationalparken Plitvitze i Kroatien.
også drypstenshulerne ´´Postoj najama´´ i slovenien er et besøg værd! prøv google..;-)
Til top
Mikkel Nagy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nagy187 Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 196
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagy187 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 09:58
Her lytter jeg så lige med.. Skal derned i starten juni
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 14:19
Hej Flemming

Jeg har aldrig selv fisket i Gaca, men hvis jeg husker rigrig hvad jeg har hør og læst i maj måned har men stædigvæk god fiskeri med tøflue. Senere på sommeren skal men på dybt vand med synkende liner o nymfer. Jeg kan ikke tro andet end at der findes lokal flueshop og lokale fluebindere som kan anbefelle de rigtige fluer.
Jeg kan henviser til et par hjemmesider, men hvordan idsætter men links egentlig?


Mvh Vladimir
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 22:10
Hej Flemming.

Det lyder spændende. Nu skal vi jo noget sydligere, nemlig til Novo Selo, det ligger ca 40 km mod sydøst. Ved du mere end hvad du skrev her, var der feks nogen af jer der prøvede at fiske ?

Mvh Klaus
Til top
Morten Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten-Samsø

Tilmeldt:: 20 Maj 2008
Geografisk: Samsø - Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten-Samsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2010 kl. 13:17
Hej Vladimir , Elvis og andre interesserede,
Så prøver jeg lige at starte en gammel tråd igen:)

Nu rejser jeg jo til Kroatien, bosnien og Montenegro, om en uge - og jeg glæder mig helt ustyrligt.
Går allerede nu og pakker diverse, og vil derfor høre efter nogle sidste tips og tricks til turen.
Jeg regner med at skal bruge en del tid på elvene i bjergene dernede, og vil derfor høre hvilke fluer jeg skal satse på her i august måned. Er der stadig mulighed for at fange ørrederne på tørt, eller skal der hovedsageligt tages nymfer og streamere med? Er der nogle bestemte fluer jeg bare skal have med?

Så har jeg hørt nogle rygter om at man skal passe på hvor man træder, hvis man fisker i bosninens fjelde (pga landminer) er der nogen der kender noget til det? Er der for dumt at tage afsted uden guide eller er der områder der så ryddet, at man kan færdes helt sikkert?

Er der nogen der ved hvordan der er med at sove i telt i bjergene? jeg tænker på mht til bjørne, er der en tæt bestand, eller er man virkelig heldig/uheldig hvis man møder dem?

Som udgangspunkt har vi ikke planlagt turen særlig detaljeret andet end vi flyver til Zagreb og fra Dubrovnik. Jeg har to floder på programmet Una i bosnien og Tara i Montenegro. Er der andre floder der et must? ellers så ser jeg bare hvad jeg støder på. Kysten skal helt sikkert også prøves, så hvis det er helt umuligt med fluestangen, så har jeg spindestangen med. Er nogle kyster eller øer jeg ikke må kører forbi, før jeg har haft snøren i vandet?:)

Tusind tak for de mange gode svar jeg fik sidste gang jeg startede denne tråd. Håber på lignende respons denne gang:)
Mvh Morten




Til top
Morten Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten-Samsø

Tilmeldt:: 20 Maj 2008
Geografisk: Samsø - Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten-Samsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2010 kl. 13:23
Hej Vladimir , Elvis og andre interesserede,
Så prøver jeg lige at starte en gammel tråd igen:)

Nu rejser jeg jo til Kroatien, bosnien og Montenegro, om en uge - og jeg glæder mig helt ustyrligt.
Går allerede nu og pakker diverse, og vil derfor høre efter nogle sidste tips og tricks til turen.
Jeg regner med at skal bruge en del tid på elvene i bjergene dernede, og vil derfor høre hvilke fluer jeg skal satse på her i august måned. Er der stadig mulighed for at fange ørrederne på tørt, eller skal der hovedsageligt tages nymfer og streamere med? Er der nogle bestemte fluer jeg bare skal have med?

Så har jeg hørt nogle rygter om at man skal passe på hvor man træder, hvis man fisker i bosninens fjelde (pga landminer) er der nogen der kender noget til det? Er der for dumt at tage afsted uden guide eller er der områder der så ryddet, at man kan færdes helt sikkert?

Er der nogen der ved hvordan der er med at sove i telt i bjergene? jeg tænker på mht til bjørne, er der en tæt bestand, eller er man virkelig heldig/uheldig hvis man møder dem?

Som udgangspunkt har vi ikke planlagt turen særlig detaljeret andet end vi flyver til Zagreb og fra Dubrovnik. Jeg har to floder på programmet Una i bosnien og Tara i Montenegro. Er der andre floder der et must? ellers så ser jeg bare hvad jeg støder på. Kysten skal helt sikkert også prøves, så hvis det er helt umuligt med fluestangen, så har jeg spindestangen med. Er nogle kyster eller øer jeg ikke må kører forbi, før jeg har haft snøren i vandet?:)

Tusind tak for de mange gode svar jeg fik sidste gang jeg startede denne tråd. Håber på lignende respons denne gang:)
Mvh Morten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres